Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Har aubergine - hva kan jeg lage?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 28-08-11, 20:47   #1
dakota
Medlem

dakota sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: I vest
dakota er ny på veien

Har aubergine - hva kan jeg lage?

Svigerbeistet har lagt igjen en aubergine i kjøleskapet mitt. Dette er en grønnsak som sjelden blir brukt her i huset, uvisst av hvilken grunn. Vi liker den godt, synes bare den er litt vanskelig å innlemme i matlagingen. Så hvordan kan jeg bruke den fornuftig og godt? Tar imot tips til både middag og småretter/kosemat

Gammel 28-08-11, 21:04   #2
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Har aubergine - hva kan jeg lage?

http://fxcuisine.com/Default.asp?lan...esolution=high
Dette er skikkelig godt når man lager tynne skiver og spiser dem nesten rett fra panna. Som "potetgull" bare bedre.

Og så kan du lage moussaka (alle greske husmødre har ulike oppskrifter med eller uten potet, med eller uten aubergine, med eller uten bechamelsaus... her er én
http://simplysugarandglutenfree.com/eggplant-moussaka/

Baaba ganoush har jeg ennå ikke smakt, bare lest om, men det er iallfall en klassisk aubergine-rett
http://www.guardian.co.uk/lifeandsty...hanoush-recipe

Gammel 28-08-11, 21:05   #3
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sjekk ut den store grønnsakstråden, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41569

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 21:14   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av dakota, her.

Svigerbeistet har lagt igjen en aubergine i kjøleskapet mitt. Dette er en grønnsak som sjelden blir brukt her i huset, uvisst av hvilken grunn. Vi liker den godt, synes bare den er litt vanskelig å innlemme i matlagingen. Så hvordan kan jeg bruke den fornuftig og godt? Tar imot tips til både middag og småretter/kosemat

http://forum.lavkarbo.no/album.php?a...pictureid=1871

http://forum.lavkarbo.no/album.php?a...pictureid=1872

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 21:21   #5
Tidl. medlem
Gjest

moussaka !!!

Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 21:22   #6
Señora
Seniormedlem

Señora sin avatar

Hvor: Rogaland
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Stek skiver i smør og legg dem under speilegget

Stek skiver og bruk som "lasagneplater" eller lignende i ildfast form.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 21:23   #7
Señora
Seniormedlem

Señora sin avatar

Forresten, denne moussakaen er himmelsk god og ganske lett å lavkarbofisere:

http://www.aperitif.no/index.db2?dos...=ja&pollisten=

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 22:20   #8
dakota
Medlem

dakota sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: I vest
dakota er ny på veien

Oooh, mange snaddre tips! Men lurere på en ting til - gubben insisterer alltid på at grønnsaken skal skrelles, mens jeg mener den ikke skal. Hva gjør dere?

Gammel 28-08-11, 22:28   #9
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av dakota, her.

Oooh, mange snaddre tips! Men lurere på en ting til - gubben insisterer alltid på at grønnsaken skal skrelles, mens jeg mener den ikke skal. Hva gjør dere?

Jeg skreller ikke.

Gammel 28-08-11, 22:50   #10
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Gubben fikser ikke å spise den med skallet på, for meg spiller det ingen rolle!
Kommer nok også litt an på tilbredelsesmetoden, vil jeg tro!

Gammel 28-08-11, 23:31   #11
Señora
Seniormedlem

Señora sin avatar

Nei, vi skreller den ikke.

Gammel 29-08-11, 06:47   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Skreller ikke.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 12:30   #13
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Del den i to på langs, skrap ut kjøttet med en skje, stek kjøttdeig med ønsket innhold av grønnsaker, fløte, krydder, bacon mm sammen med feks halvparten av aubergine-kjøttet. Ha i den hule auberginen, ha på masse god ost og gratiner i ovnen Kjempegodt!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 13:49   #14
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Opprinnelig lagt inn av dakota

Hei!

Takk for de tre linkene du la inn i tråden min! Men jeg fikk ikke opp den første og den hadde jeg skikkelig lyst å prøve! Kan du sende den til meg igjen?

Dakota

Det ser ut som det er noe feil med serveren der hvor sidene ligger.

Men:
Skjær auberginen på langs i 1/2cm tykke skiver. Legg på kjøkkenhåndduk og strø salt over. La ligge 10-15 minutter. Tørk av dråpene (skivene skal svette bra).

Snu skivene og gjenta. Pepre med litt grovkvernet pepper.

Varm olje i en panne til at det bobler når du stikker et tre-redskap nedi. Sett fram en rist med kjøkkenpapir under.

Stek skivene til de er potetgullgyldne på begge sider. (Ja, de trekker MASSE olje - derfor bør dette være snacks, ikke hverdagskost.) Hell av mest mulig olje fra skivene og legg dem på rist. Jeg synes en kjøkkenpinsett er fint til dette.

Spises helst nystekte - det er ikke lenge de beholder sprøheten.

Gammel 29-08-11, 15:41   #15
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Her er en annen oppskrift på chips av aubergine, smaksatt med olivenolje, garam masala, salt og servert med raita. De skal tørkes i ovnen, så blir vel ikke så mye fett som smgj sin variant. Tror jo kanskje det er bra med mere fett jeg da
Jeg har ikke smakt de selv, men driver og sprer linker på ting jeg synes ser godt ut

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Aubergine spørsmål Lindabtn Oppskrifter 7 07-08-08 17:08
Aubergine-dip Photobscura Annen mat 14 31-07-08 00:03
Aubergine Petronella Spørsmål og svar 2 26-03-08 17:19
Aubergine manesh Lavkarbo generelt 10 14-03-08 23:26
aubergine May Lavkarbo generelt 6 06-06-05 14:15

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:15.