Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Om potetprester og kornpredikanter

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 11-01-12, 13:19   #1
krokodillen
Medlem

krokodillen sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Om potetprester og kornpredikanter

Sitat:

- Det er ikke lenger en diett, det er en religion. Det var ikke dette kostholdet vi anbefalte på 70-tallet. Å kutte ut karbohydrater fullstendig kan føre til alvorlige mangelsykdommer. Mennesket er ikke skapt til å spise ensidig, sier Sigurd Seim.

Det hevdes så mangt om lavkarbo for tida. Utsagnet er hentet fra en ellers flott artikkel, men akkurat dette henger ikke sammen. Lavkarbo er religion? Mulig det kan være det for noen, jeg kan ikke utelukke det, men jeg har inntrykk av at alternative/åndelige/religiøse velger å bli vegetarianere dersom de velger kosthold ut i fra tro.

Jeg synes Pål Jåbekk sier det bra:

Sitat:

Hele temaet omkring det å spise andre dyr er tilsølt av syk moralisering, manglende logikk og en god del overtro. Det finnes til og med mennesker, som i andre sammenhenger regnes som oppegående, som vil påstå at kjøtt råtner i magen vår og at mennesker ikke er tilpasset det å spise eller fordøye kjøtt. Dette er selvfølgelig en ren løgn. Karbohydratrik vegetarmat kan bli liggende å fermentere i tarmen, men ikke kjøtt. Det er gjerne de samme menneskene som også får det for seg at tarmskylling er en god ide og som er mer opptatt av gruppetilhørighet enn sannhet.

Jeg er enig i at det snarere er lavkarbomotstanderne som synes å basere kostholdet sitt på religion, og utestenger vitenskapelige fakta.

En ting er at lavkarbomotstandere utelater evolusjonsbiologi fra argumentene sine. Jeg skal ikke beskylde dem for å være skap-kreasjonister, men de kan bare ikke ha forstått hva evolusjonsbiologi er: Det er ikke et argument, det er en overgripende overbygging innen vitenskapen som er støttet av enorme mengder funn, fakta, forskning gjennom lang tid. Det er ikke noe som kan feies under teppet mens man påstår at man MÅ ha både korn og potet, for det spiste bestemora di og det inneholder viktige næringsstoffer.

Såeh. En ting er at svart/hvite framstillinger er å forvente i tabloide media, men jeg savner allikevel at lavkarbomotstandere klarer å ta skikkelig vitenskap på alvor.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 13:28   #2
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Om potetprester og kornpredikanter

Her er vi allerede i gang med å kommentere
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50287

Gammel 11-01-12, 13:32   #3
krokodillen
Medlem

krokodillen sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Her er vi allerede i gang med å kommentere
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50287

Så den. Jeg kommenterer egentlig ikke primært den artikkelen, men bruker en setning som utgangspunkt. Tenker mer på det generelle omkring at valg av kosthold blir som religion for enkelte.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 13:35   #4
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Aha. My mistake

Gammel 11-01-12, 16:26   #5
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Vel der er jo litt såkalt "hallelujastemning" blant lavkarbere som blir frisk fra det ene og det andre
Syntes det var veldig synd at han sa det der, for det viser at han dessverre tror de fleste lavkarbere spiser som tabloidene preker...

Og i utgangspunktet virket både han og faren som særs smarte mennesker.

Som jeg skriver til å begynne med. Det er vel denne hallelujastemningen som gjør at noen velger å sammenligne det med relgion. En sekt er kanskje mer passende?

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:10.