Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Mat som ikke må tygges?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 29-10-09, 18:31   #1
littlemee
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sørlandet
Alder: 35
littlemee er på en erverdig vei

Mat som ikke må tygges?

Noen her som kan komme med forslag om ketogen mat som ikke må tygges
Jeg holder på å få visdomstenner, pluss at jeg har hull i en fortann

Har spist cc, eggerøre og tyrkisk yoghurt i noen dager nå, og begynner å bli litt lei

littlemee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 18:34   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Mat som ikke må tygges?

Supper

Mose maten til pure med stavmixer går an

God bedring

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 18:37   #3
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Uff, høres ikke godt ut!

Her er noen forslag til mat du kan prøve:

Eggemelk

Lavkarbosupper

Blomkålmos

Smoothies/drikke

Gammel 29-10-09, 18:51   #4
littlemee
Juniormedlem

Takk for raskt svar

Har prøvd å spise suppe, men blir liksom ikke ordentlig mett da
også skulle jeg gjerne hatt noe med litt næring i...

Gammel 29-10-09, 19:07   #5
Anne
Tar i mot hjelp....

Anne sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Stek kyllingkjøttdeig. Det blir bare bittesmåbiter, som ikke behøver å tygges nevneverdig. Krydre med hva du vil og la den event surre i fløte. Eller ha blomkålmos til.

2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn

Sist redigert av Anne : 30-10-09 kl 08:46.
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 19:21   #6
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Rogn smelter vel i munnen.....

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 19:33   #7
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Hvor: Kristiansand
Alder: 48
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Captain Obvious minner om at du kan få trukket visdomstennene og lappet hullet i tanna (Det koster deg sikkert 10 tusen dog, kan få mye suppe for de pengene...)

Gammel 29-10-09, 21:01   #8
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av littlemee, her.

Noen her som kan komme med forslag om ketogen mat som ikke må tygges
Jeg holder på å få visdomstenner, pluss at jeg har hull i en fortann

Har spist cc, eggerøre og tyrkisk yoghurt i noen dager nå, og begynner å bli litt lei

På den tyrkiske yoghurten er det en oppskrift på avokado/lime-smoothie og den er bare nyyyydelig.
Bytt ut sukker med splenda (eller annen kunstig søtning) og en del av vannet med fløte, mmmmm.
Du kan også ha oppi et egg for å få opp protein- og fettdelen.

Har lagd denne ofte og den er skikkelig mettende og god!!

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 21:55   #9
littlemee
Juniormedlem

Har dessverre ikke råd til tannlege nå alenemor med lærlingelønn er ikke så mye å skryte av.

Tror jeg skal prøve meg på kyllingkjøttdeig
Avokado/lime-smoothie høres kjempegodt ut, må fa tak i mer yoghurt og prøve meg på den tror jeg

Gammel 29-10-09, 23:28   #10
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Hei,
Er du i nærheten av Oslo er dette en mulighet, http://www.odont.uio.no/iko/pasientbehandling/index.html
I tillegg kan man søke sosialkontoret om dekning av tannlegeregning.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 00:33   #11
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
Er du i nærheten av Oslo er dette en mulighet, http://www.odont.uio.no/iko/pasientbehandling/index.html

Ja! Dette gjorde jeg også, men! Dersom du må operere ut en eller flere av visdomstennene (jeg måtte operere ut begge nede, men bare trekke de oppe, gjorde venstresida i første omgang på tannlegehøyskolen) Om du går til tannlegen og får det godkjent, så kan du også få en henvisning til kjeveortopedisk på nærmeste sykehus, Ullevål for min del. Da betaler du bare egenandel. 300 kr tror jeg at jeg måtte ut med for å operere ut en visdomstann, og så trakk de ut den andre i samma slengen. Om du går for lenge med hull i tenna blir det dyrere i lengden . Og visdomstenner som må trekkes har ofte en tendens til å ødelegge nærliggende tenner, så få gjort noe med det så fort som mulig!
Hilsen lykkelig visdomstannløs (Et pluss var også at såret grodde MYE raskere andre gangen, og det var etter lavkarbo).

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 12:24   #12
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Om du går for lenge med hull i tenna blir det dyrere i lengden .

Jepp! Fiksing av hull når det er lite og nytt, rundt tusenlappen. Fiksing av hull etter 10 år med tannleggeskrekk og totalavholdenhet =rotfylling og 12 000kr! Been there osv...

Gammel 30-10-09, 13:39   #13
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jepp! Fiksing av hull når det er lite og nytt, rundt tusenlappen. Fiksing av hull etter 10 år med tannleggeskrekk og totalavholdenhet =rotfylling og 12 000kr! Been there osv...

Signed. Jeg gikk ikke til tannlegen mellom 18 og 30 år, og måtte til slutt bite i gresset og kjøre full oppussing. Fire visdomstenner som kom og gikk lagde masse problemer, og de ødela tennene som var foran også. Pluss endel hull. Endte på rundt 14 tusen. I tillegg holder jeg på å bytte ut amalgamen, til en pris på rundt 20 tusen, sukk.

Skulle ønske jeg heller hadde brukt et par tusen i året underveis. Angrer også på at jeg ikke utnyttet gratis tannlege i militæret... Jaja, gjort er gjort - men nå er det iallefall fin standard på perleraden

Gammel 30-10-09, 16:22   #14
martina
Medlem

martina sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 63
martina er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Signed. Jeg gikk ikke til tannlegen mellom 18 og 30 år, og måtte til slutt bite i gresset og kjøre full oppussing. Fire visdomstenner som kom og gikk lagde masse problemer, og de ødela tennene som var foran også. Pluss endel hull. Endte på rundt 14 tusen. I tillegg holder jeg på å bytte ut amalgamen, til en pris på rundt 20 tusen, sukk.

Skulle ønske jeg heller hadde brukt et par tusen i året underveis. Angrer også på at jeg ikke utnyttet gratis tannlege i militæret... Jaja, gjort er gjort - men nå er det iallefall fin standard på perleraden

Er det av helsemessige årsaker du bytter ut amalgam?

Martina
martina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo i retninng Fedon Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 16:33   #15
littlemee
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,

Bor på sørlandet, så da er det vel ingen mulighet, eller?
Burde nok få gjort noe med det. Men det gjør heldigvis ikke så vondt lenger

Takk for all hjelp og støtte

Gammel 30-10-09, 17:11   #16
Bulldog
Gjest

Captain Obvious minner om at du kan få trukket visdomstennene og lappet hullet i tanna (Det koster deg sikkert 10 tusen dog, kan få mye suppe for de pengene...)

Og om man venter så kan regninga fort lande på rundt 40000,-

Spør meg hvordan jeg veit det

Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 18:42   #17
Krizzi
Medlem

Krizzi sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Krizzi er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av littlemee, her.

Bor på sørlandet, så da er det vel ingen mulighet, eller?

Jeg ser av profilen din at du er 20 år. Og da får du hos offentlig tannklinikk 75 % rabatt på tannbehandling ut det året du fyller 20 .
P.S. De kan sikkert hjelpe deg med eventuell avbetaling hvis det er aktuelt.

Krizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 19:12   #18
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Krizzi, her.

Jeg ser av profilen din at du er 20 år. Og da får du hos offentlig tannklinikk 75 % rabatt på tannbehandling ut det året du fyller 20 .

Så fint du sa dette.
Jeg trodde det bare gjaldt frem til fylte 20 år!

Forresten litt urettferdig at gutta har gratis tannlege i militæret!
Vet de ikke akkurat tjener masse, men....

Gammel 30-10-09, 19:35   #19
littlemee
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Krizzi, her.

Så greit
Tror jeg må snakke med de på tanlegekontoret her da

Gammel 30-10-09, 20:17   #20
Krizzi
Medlem

Krizzi sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Krizzi er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Så fint du sa dette.
Jeg trodde det bare gjaldt frem til fylte 20 år!

Forresten litt urettferdig at gutta har gratis tannlege i militæret!
Vet de ikke akkurat tjener masse, men....

Neida,det gjelder ut det året en fyller 20 år
Etter det jeg har hørt ang at gutter (og jenter )får gratis tannbehandling når de er i militæret, er at eventuell tannverk når de skal ut på oppdrag, gjør at de ikke yter max. Men om dette stemmer helt kan jeg ikke påstå med 100 % sikkerhet.
Ellers synes jeg at hele betalingsordningen vi har i Norge er temmelig urettferdig. Du snakker om å gjøre helseforskjell på de med god og dårlig økonomi her i landet.

Krizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 20:21   #21
krod
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2009
krod er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Forresten litt urettferdig at gutta har gratis tannlege i militæret! Vet de ikke akkurat tjener masse, men....

Det er "mange" jenter som også er i militæret, det er bare å melde seg opp om du også vil ha gratis tannlege

krod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 23:24   #22
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av krod, her.

Det er "mange" jenter som også er i militæret, det er bare å melde seg opp om du også vil ha gratis tannlege

Tviler på om de vil ha en 42- åring som knapt kan gå opp en trapp!

Men faktisk var planen min en gang å ta sykepleierutdannelsen i militæret! Alle mulighetene der lokket veldig!
Mange grunner til at det ikke ble slik, men det var det jeg i utgangspunktet hadde tenkt!

Gammel 30-10-09, 23:37   #23
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Opprinnelig lagt inn av martina, her.

Er det av helsemessige årsaker du bytter ut amalgam?

Sliter med utrolige merkelige pulserende lammelser i halsen, armene og ansikt- varer et sekund eller to, tre og inntreffer kun (og hver gang) jeg hører eller sier noe sykt morsomt eller blir veldig overrasket over noe. Det er aldeles j*vlig når det skjer og jeg har sølt mye kaffe hvis jeg er så uheldig å holde noe når det skjer. Legen sier det ikke er noe å bry seg om, men sosialt er det en katastrofe for meg da jeg unngår mange situasjoner. Har også en tendens til plutselig (5-10 min) å sovne (har blitt mye bedre på ketolyse!)

Men ja; i den forbindelse så kvitter jeg meg med mulige kilder for tungmetallforgifting (f.eks. fra amalgam som lekker kvikksølv).

Jeg aner ikke om det har noe å si, men det skader jo ikke å fjerne de gamle fyllingene. Kanskje unntatt for lønnskontoen hehe

Gammel 31-10-09, 00:33   #24
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Legen sier det ikke er noe å bry seg om

Stilig...
Hva skjer hvis du f.eks kjører bil og hører noe morsomt på radio? Høres ikke safe ut...

Det høres ut som du får overdose endorfiner eller har ekstremt lav endofinterskel?
Har du utredet for MS? Andre muskelsykdommer? Prøvd akupunktur?

Gammel 31-10-09, 00:46   #25
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Stilig...
Hva skjer hvis du f.eks kjører bil og hører noe morsomt på radio? Høres ikke safe ut...

Hører ikke på radioresepsjonen når jeg kjører bil lenger nei... Hvis det blir et problem leverer jeg inn førerkortet frivillig.

Det høres ut som du får overdose endorfiner eller har ekstremt lav endofinterskel?
Har du utredet for MS? Andre muskelsykdommer? Prøvd akupunktur?

Vel, utredningen besto å i knekke en sånn trepinne i to, og dulte litt med den spisse enden i ansiktet. Tenkte på MS selv også, men det er veldig begrenset tid vi snakker om - så tviler på det er MS som vanligvis kommer og går over mye lengre tid.

Legen kommer aldri til å ta noen utredning som koster samfunnet penger før jeg har gått ned endel i vekt uansett. Han koblet det at jeg "plutselig" sovner til at jeg var for feit, og ville sende meg ut med grønn resept.

Har ikke prøvd akkupunktur, det eneste alternative jeg har vært borti er kinseologi/refleksolog, og hun mener det er rester av flått. (Noe som jo ikke engang kan testes ordentlig i Norge p.t)

Overfølsomhet for endorfiner finner jeg ikke noe om på nett? Har en _veldig_ høy smerteterskel iallefall.

Takker for innspill, forresten, håper jeg ikke kupper tråden

Emneord
visdomstenner

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matlei, blir ikke mett, spiser ikke nok Mellon Lavkarbo generelt 1 27-04-09 10:26
Ikke vært i ketose på 2 dager og har ikke spist over 15 gram karber Stellamor Ketolysekuren 8 30-03-09 16:36
Teller ikke TE som en del av den daglige vannmegden? Hvorfor ikke? SkinnyToBe Ketolysekuren 24 23-09-07 21:53
Off, i dag slo ikke stixen ut - skjønner ikke helt det altså =( Tette80 Ketolysekuren 5 29-04-07 12:34
[Mail-Virus] Ikke åpne vedlegg du ikke har bedt om! HP Informasjon 3 10-06-05 10:11

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.