Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hvilket søtningsstoff er best/sunnest?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 08-10-10, 12:02   #1
Malla74
Nytt Medlem

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Stokke
Alder: 51
Malla74 er på en erverdig vei

Hvilket søtningsstoff er best/sunnest?

Etter å ha lest en del her inne på Lavkarbo og på Ketolyse, er jeg fortsatt ikke sikker på hvilket søtningsstoff som er det beste. Bruker ikke stort av det, men kunne tenkt meg å kjøpe inn det som passer til all slags matlaging/ baking. At det tåler steking osv.
Prøvde å lage marengs med Canderel, men noe mer bitter smak har jeg aldri kjent.

Hva bruker dere andre, som er "best" for kroppen vår, når vi ferdes i denna ketoseverdenen?

Malla74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Ketose Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 13:04   #2
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilket søtningsstoff er best/sunnest?

Opprinnelig lagt inn av Malla74, her.

Etter å ha lest en del her inne på Lavkarbo og på Ketolyse, er jeg fortsatt ikke sikker på hvilket søtningsstoff som er det beste. Bruker ikke stort av det, men kunne tenkt meg å kjøpe inn det som passer til all slags matlaging/ baking. At det tåler steking osv.
Prøvde å lage marengs med Canderel, men noe mer bitter smak har jeg aldri kjent.

Hva bruker dere andre, som er "best" for kroppen vår, når vi ferdes i denna ketoseverdenen?

Best og best, fru Blom...
Jeg bruker Sukrin til det meste av bakverk. Til smothies og slikt blander jeg noen ganger sukrin og splenda, for sukrin har en "kald" bismak og løses ikke så lett opp. Men sukrin knaser, og det er godt f.eks i fløte over bær.
Synes ikke sukrin er godt i te (de gangene jeg har behov for å søte teen eller når jeg lager kakao) så da bruker jeg splenda.

Egentlig er det vel stevia som er sunnest (eller mest naturlig), men det har jeg ikke.

Nå går det utrolig lite søtningsstoff her i huset, så jeg ser ikke på det som noe problem akkurat. I begynnelsen gikk det adskillig mer, for da skulle man jo venne seg av med søtning.

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 23:15   #3
Bonitta
Medlem

Medlem siden: Apr 2010
Bonitta er på en erverdig vei

Jeg bruker Sukrin i "bakverk" og denslags.
I te bruker jeg Natreen.

Bonitta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 23:22   #4
Sosionom1
Nytt Medlem

Sosionom1 sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Mo i rana
Sosionom1 er på en erverdig vei
Question

Jeg har ingen anelse og lurer på det samme.. Har alltid trodd at fruktose var det beste alternativet. Tar jeg feil her? Stolte på Lindberg jeg...

Sosionom1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 23:27   #5
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Fruktose er jo rent fruktsukker!
Så vidt jeg kan huske, er det litt "langsommere" karber enn vanlig sukker, men sukker er det vel like fullt!

Gammel 09-10-10, 15:41   #6
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Sosionom1, her.

Jeg har ingen anelse og lurer på det samme.. Har alltid trodd at fruktose var det beste alternativet. Tar jeg feil her? Stolte på Lindberg jeg...

Det har vært en del innlegg her inne om hvor lite sunt fruktose er og jeg ble så overbevist at jeg kastet det jeg hadde (og bestemte meg for å aldri bruke det i bakverk til barna, da heller rent sukker...).
Tror det var Danish som hadde et par velbegrunnede innlegg om fruktose.
Søk litt på det her inne, så ser du selv.

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 20:37   #7
Fruitdrops
Medlem

Medlem siden: May 2010
Hvor: Ørje, Østfold
Fruitdrops er på en erverdig vei

Jeg lurer på om jeg bør kjøpe sukrin eller sukrinmelis ?
Eller klarer jeg meg med den natreenen og splendaen jeg har? Baker egentlig fint lite, og hvertfall ikke gjærbakst

Fruitdrops er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 20:43   #8
aslaug
Seniormedlem

aslaug sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Splenda og Natreen.

aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilket søtningsstoff skal jeg bruke? Krøllerellerei Spørsmål og svar 12 11-08-09 22:33
Hvilket brød er sunnest av "Dansk brød eller Lavkarbo? Aadna Lavkarbo generelt 14 28-09-06 21:25
Trenger hjelp til å få Sunnest mat! Aadna Spørsmål og svar 8 12-09-06 00:54
Hvilken fisk er sunnest? mofe Generell ernæringsdebatt 8 18-08-06 21:32
Hvilken frokstblanding er sunnest Tidligere bruker Lavkarbo generelt 9 12-12-04 20:13

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:25.