Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Helt ny og har noen spørsmål

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 17-08-10, 21:46   #1
ketolysebloggen.blogg.no
Juniormedlem

Medlem siden: Aug 2010
ketolysebloggen.blogg.no er på en erverdig vei

Helt ny og har noen spørsmål

Har bestilt ketolyseboken, men må bare spør her for jeg er så utolmodig på svar

Kan man spise tacosaus?
Kan man spise alt av forskjellig krydder?
Hvorfor kan jeg ikke drikke melk?

Hvor mye jordbær/bringebær/multe kan man spise før man detter ut av ketose? Og hvor mye krem?

Er redd jeg spiser litt for mye.. Men jeg ammer, og er veldig redd for å miste melka. Noen som har lyst innom bloggen min og gi en rask vurdering på måltidene mine? Ligger bilder der.

På forhånd TUSEN takk!!

ketolysebloggen.blogg.no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:57   #2
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Helt ny og har noen spørsmål :)

Hei,
Tacosaus – de fleste inneholder for mye kh – les innholdsfortegnelsen på matvarene…
Reine krydder er ok, krydderblandinger man kjøper i butikken inneholder dessverre veldig ofte sukker.
Melk inneholder melkesukker…
Dersom du lurer på hvor mye kh en matvare/ingrediens inneholder så kan du slå opp i Matvareguiden

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 22:07   #3
ketolysebloggen.blogg.no
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
Tacosaus – de fleste inneholder for mye kh – les innholdsfortegnelsen på matvarene…
Reine krydder er ok, krydderblandinger man kjøper i butikken inneholder dessverre veldig ofte sukker.
Melk inneholder melkesukker…
Dersom du lurer på hvor mye kh en matvare/ingrediens inneholder så kan du slå opp i Matvareguiden

Tusen takk for svar!

Kom på at jeg hadde noen spm til

Kan man spise havregryn?
Kan man drikke saft? (Fun light)

Og hva med hi-maize mel? Det snakket ekspiditøren på helsekosten om. Men jeg er litt usikker siden det er mel, for det er vel fy-fy?

ketolysebloggen.blogg.no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 22:14   #4
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Hei,
Ingen kornprodukter på ketolysekuren. Fun saft kan man drikke, vil bare gjøre oppmerksom på at kunstige søtningsmidler kan trigge søthungerer.

Legger ved en tråd der jeg har samlet sammen en del nyttig informasjon vedrørende lavkarbo:
Til alle nybegynnere på lavkarbo...

Gammel 17-08-10, 22:34   #5
MAR
Medlem

MAR sin avatar

Medlem siden: May 2010
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Hei!
Ser du har fått svar allerede, lurte bare på om du fullammer? Siden du er ny på forumet er det jo mulig du ikke vet dette: man skal ikke være i ketose når man fullammer. Dr. Torkil sier at det først er OK å gå inn i ketose når barnet spiser mer fast føde enn morsmelk.

MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 22:39   #6
ketolysebloggen.blogg.no
Juniormedlem

Hei. Jeg fullammer ja. Hmm, det var merkelig. Torkil har jo selv skrevet dette til en annen her på forumet;

"Hei. Det er neppe sant, da hadde eskimoene ikke kunnet amme og alle de kvinnersom ammer selv i sulteperioder i den tredje verden. Heldigvis kan vår flotte kropp tilpasse seg det meste.Vennlig Hilsen Torkil"

(..og dette var snakk om fullamming)

Gammel 17-08-10, 22:47   #7
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Hei
Sitater fra Torkil vedrørende amming og ketolyse:

Sitat:

Ketolysetablettene inneholder KUN vitaminer og mineraler som er godkjent av Norske (og Europæiske og Amerikanske) helsemyndigheter. Mengden er også innenfor de lovlige grenser.
Jeg mener føre var prinsippet gjelder ved graviditet der det er svært viktig med generell lavkarbokost med mye variasjon i hva man spiser, og da trenger man ikke kosttilskudd bortsett fra folinsyre som kan redusere forekomsten av ryggmargsbrokk.
Ved amming gjelder også føre var prisnippet, men til de utålmodige anbefaler jeg man venter med ketolysekuren til barnet får annet å spise i tillegg til morsmelken.
Kroppen er jo slik innrettet at vi opptar det vi trenger fra kosten og lar resten passere (med unntak av de fettløselige vitaminer som man kan få for mye av).
Håper det var litt oppklarende.

Vennlig HilsenTorkil

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21027

Sitat:

Hei
Ved fullamming må man være føre var og ikke være i ketose, men gjerne generell lavkarbo.
Når barnet i tillegg til morsmelk får annen mat ser jeg ingen problemer i å være i ketose.

Miljøgifter i fettet ??? er det noen som har dokumentasjon på at dette på noen som helst måte påvirker barnet / blir verre ved ketose? Nei jeg tenkte det.

Ketolysetablettene inneholder KUN godkjente vitaminer og mineraler i godkjente mengder og kan benyttes selv om man ammer.

Vennlig Hilsen
Torkil

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19335

Gammel 18-08-10, 08:12   #8
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny og har noen spørsmål

Jeg ser at Torkil har vært skeptisk til det, men alle mijløgifter (stort sett dioksiner) som er fettløselige kan lagres i kroppsfettet ut fra hva jeg vet. Dette kan finnes i fisk fra forurenset vann, og ja, mye mer. Det som har blitt nevnt som et faremoment er at når man går ned i vekt så kan disse gå i morsmelka.
På den annen side er det ganske vanlig at man går ned i vekt i ammeperioden uansett, men for å være på den sikre siden så kan det være greit å vente til du er ferdig med fullamming. Du trenger uansett mye energi når du produserer melk, så å legge seg på et mer moderat lavkarbonivå kan være greit. Kutt ut sukker, søte frukter, kutt ned på brød, og spis kun fullkornalternativer, spis rent kjøtt og rene grønnsaker, etc. I mellomtiden kan du jo lese deg opp på Ketolyseboka.
Uansett hvordan du velger å gjøre ting, så har jeg alltid hatt en teori om at det er bedre å starte gradvis omlegging enn å hoppe rett på, da vil du få en mildere overgang, ettersom en del kan oppleve mye slapphet og ubehag når glykogenlagrene tømmes og kroppen snur om på forbrenninga, og det kan jo også være gunstig å slippe når man har en liten en som trenger ens fulle oppmerksomhet også .

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 08:52   #9
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny og har noen spørsmål

Jeg hadde nok ikke vært så redd for å amme og spise ketogent, det frigjøres giftstoffer uansett om man går ned når man ammer og hvilken rolle spiller det om man går ned ved å spise sunt eller bare lite og usunt? Det er jo ikke uvanlig å gå ned når man ammer, selv om en del av oss er i motsatt kategori Selv fikk jeg brått mere melk da jeg la om kosten en høst til ketogen kost, det var de isste ukene jeg pumpet til yngstejenta og melkemengden ble brått større selv om jeg egentlig drev å trappet ned pumpingen( sondemating og pumping var en hard jobb).

Men jeg synes kanskje du spiser litt lite? Og litt mye grønnsaker med lite næring( agirk og isberg er mest vomfyll) og du burde spise grønnsaker til alle måltider. Hva med å få inn grønnsaker som paprika, stangselleri, purre, vårløk, blomkål, brokkoli? Prøv å varier grønnsakene.
Hvor mye du kan spise før du kommer ut av ketose varierer jo fra person til person, jeg tåler veldig lite, mens andre er i ketose ved 50g karbo. Nå som du ammer burde du konsentrere deg om å spise sunt og ikke først og fremst telle karber. Har du lyst på 100g bær til kvelds, så ta det, men husk at fløte er veldig energirikt og i tillegg kan påvirke blodsukkeret til noen så kanskje det holder kanskje med 1/2dl. Hva med å spise noen fiberrik nå og da? Om du skal holde deg unna ketose vel og merke.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et helt vanvittig spørsmål! Tess Generell diskusjon 7 23-04-08 22:55
Er helt ny, har endel spørsmål _9co_ Spørsmål og svar 5 04-12-07 09:38
Helt ny! noen spørsmål... Tidligere bruker Dr Lindbergs 4 07-03-05 18:43
Helt ny her, og har et spørsmål.. Kiara Atkins kosthold 6 11-09-04 08:55

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04.