Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Generell diskusjon Ordet er fritt. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 52
![]() |
Kronisk fiskehater ...Fruen er vokst opp langs helgelandskysten, og vokst opp på fisk og elsker det. Jeg har siden 7 års alderen, etter en traumatisk opplevelse under et fiskemåltid med bein i halsen, fornektet at fisk er ment å være menneskeføde. Denne tankegangen kvitter man seg ikke med uten videre etter 30 år. De siste årene har jeg pent måtte spise noe fisk, liker det ikke, for å skape husro og prøve å gå foran som et godt forbilde for vår 5-åring slik at hun ikke arver pappas uvaner. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt.
![]() |
![]() |
#2 |
Supermoderator
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kronisk fiskehater..Det er ingen som greier å tvinge i meg fisk, kur eller ikke kur, det er bare ikke aktuelt. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
![]() |
Sv: Kronisk fiskehater..
Hvilke andre matvarer er det som har de nødvendige fettsyrene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Møre
![]() |
![]() Sv: Kronisk fiskehater..Heisann! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - ketolyse
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Sv: Kronisk fiskehater ...Det finnes mer enn 100 000 varianter av fisk, fiskekaker, fiskepudding, fiskeburgere, .................
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Ullerøy
Alder: 47
![]() ![]() |
Sv: Kronisk fiskehater ...jeg har vokst opp på finnmarkskysten hos min bestemor og ble påtvingt fisk fire dager i uka.. Jeg HATA fisk.. Men når ho knadde den i poteten og hadde masse karrisaus og bacon over, så skled det ned. Nå kan vi jo riktignok ikke kna den i poteten |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, men har gått over til noe omtrent som Fedon.
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Sv: Kronisk fiskehater ...Jeg er også av de som er mentalt allergisk mot fisk - og all annen sjømat. Bare tanken på sjømat er motbydelig. Flere ting jeg også har sluttet å spise fordi jeg så på ingredienslista at det inneholdt fisk. For eksempel inneholder noen leverposteier ansjos, så da klarte jeg ikke å spise leverpostei lenger. Uansett hvor godt jeg vet det smaker så klarer jeg det ikke når jeg vet at det er bittelitt fisk i. Om det så bare er en dråpe fiskesaus så får jeg noia og brekker meg! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Sv: Kronisk fiskehater ...
Helt ærlig så synes jeg sånn oppførsel fra voksne er noe stort tull. Det finnes uante mengder forskjelige fiskeretter og kom ikke og fortell meg at ikke noe av det er godt. Ihjelkokt torsk med ihjelkokte grønnsaker skjønner jeg at man ikke spiser, men selv min Lille Gubben som ikke er videre begeistret for fisk spør faktisk av og til om jeg ikke kan lage min stekte laks med rømmesurrede linser! Og da er det nummeret før han sleiker fatet til slutt!
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() |
Sv: Kronisk fiskehater ...Synes du selve smaken er ille? Eller er det opplevelsen fisk som er problemet? Jeg er av den oppfatning at har man en traume som "nedsetter livskvaliteten" så bør man få bukt med den |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Kan du være så snill å forklare meg hvordan du har kommet på den tanken? Altså, ikke meningen å være ekkel eller noe, men for meg som rett og slett elsker alle typer sjømat, høres det helt snodig ut! Mentalt allergisk?
![]() |
![]() |
#13 |
Supermoderator
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Du kan synes at det er så tullete du bare vil, men veldig ofte så ligger det mer bak matavesjon en det folk legger frem på forum. Jeg for min del opplevde at min far tok never med fisk og knadde det rundt i ansiktet mitt når jeg som barn ikke ville ha. Den dag i dag så brekker jeg meg av fisk og konsistensen er så motbydlig at jeg bare ikke makter. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Det der blir noe helt annet enn å påstå at man ikke liker fisk fordi man fikk et fiskebein i halsen som liten. I ditt tilfelle har jeg ingen problemer med å forstå din aversjon mot fisk.
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
![]() |
Det kan jo prøves så lenge fiskesmaken ikke er tilstedet. HTML kode:
Synes du selve smaken er ille? Eller er det opplevelsen fisk som er problemet? Ja takk begge deler. Det har nok en sammenheng med at jeg i 30 år har sagt til meg selv at det smaker jævlig, og opplevelsen blir deretter. HTML kode:
Helt ærlig så synes jeg sånn oppførsel fra voksne er noe stort tull Tja kanskje, men skulle sikkert kommet på noe du ikke ville spist heller. Hva med smalahove (som jeg forøvrig elsker), haggis ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Smalahove har jeg aldri smakt og jeg må si at det frister ikke, men jeg hadde smakt om jeg hadde fått muligheten. Haggish - jeg innbilder meg at det smaker noe i nærheten av lungemos? Og jeg har da såvisst spist min skjerv lungemos i barndommen så om det ligner på det er det ikke noe problem.
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Sv: Kronisk fiskehater ...30 år gamle tankebaner er til for å forandres vettu
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kronisk fiskehater ...Jeg liker heller ikke sjømat |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
![]() |
![]() |
#19 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() |
Kveite er fet fisk, så det kan du spise med god samvittighet. Spiser du røykalaks og røyket ørret? Hva med røykt makrell? Sild? Nå sjekket jeg ikke hvilke kostholdsfilosofi du følger, men hvis du kan spise noe karber er jo makrell i tomat en sikker vinner |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-)
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Sv: Kronisk fiskehater ...Jeg er ikke noe glad i fisk, jeg heller - lukt og konsistens byr meg som regel imot. Det har ingenting med at jeg "vet" det er fisk å gjøre, sushi feks går greit, for der er lukt-elementet omtrent helt eliminert, og konsistensen er også annerledes enn med kokt eller stekt fisk.
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
For all del - det er ikke noe jeg sier rett opp i ansiktet på folk.
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg liker ikke salami. Syns det er himla ekkelt og kan ikke spise mat som kan ha berørt salamien |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
![]() |
![]() |
#23 |
Seniormedlem
Jøjje meg. Men prøver du å gjøre noe med det? Å utfordre deg selv til å spise mat som kan ha vært i kontakt med salamien?
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
![]() |
Røykelaks som i rå røkte lakseskiver? Aldri i livet om jeg prøver det. Var i 50 års lag og fikk servert dampet laks. Igjen følte jeg at jeg måtte spise en posjon for å gå foran som godt forbilde for min datter. Frister absolutt ikke igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
![]() |
Jeg må si meg enig i den kommentaren |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Jeg er ikke lenger kronisk syk | raskall | Livets lyse side | 19 | 18-05-10 07:28 |
Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer? | LenaBeatrice | Fysisk og mental helse | 15 | 20-10-09 15:34 |
Noen kronisk syke her? | trollmamma | Lavkarbo generelt | 16 | 04-08-09 22:31 |
Kronisk fysing og smaksorgasme? | Skautrollet | Fysisk og mental helse | 7 | 12-06-09 13:22 |
Lavkarbo og kronisk utmattelsessyndrom | arnev | Fysisk og mental helse | 3 | 11-12-08 10:45 |