Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-09-09, 10:58   #1
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

Hei alle dere som leser her....

Samboer og jeg satt og diskuterte om lavkarbo kan hjelpe de med ME, kronisk utmattelsessyndrom.
Jeg har ikke det altså, ikke samboer heller, men han har snakket med noen som har det.
Jeg tenker på at lavkarbo har hjupet folk med så mange andre lidelser og tilstander i kroppen....så ja, kan det hjelpe på ME?

Noen som vet noe om dette?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 13:41   #2
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo...erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Hei alle dere som leser her....

Samboer og jeg satt og diskuterte om lavkarbo kan hjelpe de med ME, kronisk utmattelsessyndrom.
Jeg har ikke det altså, ikke samboer heller, men han har snakket med noen som har det.
Jeg tenker på at lavkarbo har hjupet folk med så mange andre lidelser og tilstander i kroppen....så ja, kan det hjelpe på ME?

Noen som vet noe om dette?

http://www.lchfnorge.no/helsegevinster.html

det står på lista , så jeg tror dette er noe for en med kronisk utmattelsesyndrom..

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 13:43   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo...erfaringer?

Jeg har blitt litt bedre, men langt fra bra. Jeg har hatt ME i 14år. Men jeg orker litt mere enn jeg gjorde før.
Kjenner jeg blir helt matt og mister all energi om jeg spiser sukker eller mjøl..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 14:12   #4
galbi
Medlem
 
galbi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 81
galbi er på en erverdig vei

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo...erfaringer?

har jo akkurat startet med lavkarbo,men om det skulle hjelpe på utmattelsen også etterhvert er det jo fantastisk trening er utelukket sånn det er nå,blir dårligere av det.
så håper,håper

galbi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 22:13   #5
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

Hei!
Jeg har også kronisk utmattelse.
Jeg har blitt litt bedre på lavkarbo, men enda bedre med å følge ph-dietten. Det er denne dietten(ph-miraklet) som har gitt størst resultater for meg. Jeg kombinerer den med lavkarbo. For meg betyr det mindre av kjøtt, egg, bacon etc. INGEN meieriprodukter. ikke noe med gjær eller sopp i. osv...
Og mer grønnsaker enn jeg spiste på lavkarbo. Nå er det avokado, agurk, kanskje en banan til frokost istedenfor egg/bacon+ litt grønt som det var før. Samt at jeg tar tilskudd av greens og ph-dråper i vannet. Drikker 3-4 liter pr dag.
Jeg trener litt nå uten å bli helt utmattet. Går turer og har mye mer energi. Det klarte jeg ikke oppnå på vanlig lavkarbo..
Må fortsatt ha en liten hvil(30-60 min) midt på dagen...men det er jo ikke noe unormalt for de som ikke har ME heller
Jeg tror på lavkarbo, men lett for at det blir for mye kjøtt og meieri(ost, rømme). Jeg har hatt størst utbytte av å følge basisk mat som grunnsten i kostholdet mitt.. og spise mye i rå form.

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 17:52   #6
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

Dere som har ME, er det en veldig vanlig sykdom?
Synes jeg hører om flere og flere som har det...
Hva kommer det av egentlig, ME altså?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 18:27   #7
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

Jeg har ME.

Hva det kommer av er det jo stadig strid om. På diagnosearket mitt står det "postviralt utmattelsessyndrom", og indremedisiner mener altså at det var infeksjons-utløst (det er ca 10 år siden jeg ble syk). Det er en klassifisert nevrologisk lidelse, likevel er det stadig mange som insisterer på å henvise til psykiatrien og behandlingsopplegg som går mest på kognitiv terapi. (Selv tror jeg nok at det kan være til hjelp hva angår å håndtere lidelsen, men ikke nødvendigvis kurere den.) En sympatisk psykolog jeg hadde gleden av å diskutere det hele med mente at det dreide seg om et sentralnervesystem som var som en "smelta sikringsboks", at kroppen min etter en periode med stort fysisk OG psykisk stress hadde falt litt sammen under presset, adrenalin -> kortisol -> kjipt, lala. Det er mye uenighet, og jeg har mine synspunkter, som ikke nødvendigvis sammenfaller med andres. Noen konkret "årsak" til ME er altså ikke kjent ennå (selv om en mann ved navn Meirleir mener å ha utviklet en sikker test), og mange flinke mennesker har pushet hardt for å få de politiske partiene til å programfeste å vie mer penger til biomedisinsk forskning på denne sykdommen spesifikt.

At ME blir stadig mer vanlig - ja, det gjør det, på samme måte som astma og diverse allergier og også kreft har blitt "stadig mer vanlig" over lengre tidsperioder. Det er litt slitsomt å spekulere i hvorfor, men det blir jo nærliggende å anta at det handler om stressfaktorer, ting en kropp (eller et sinn, uten at jeg godtar psykologiseringen av den grunn) ikke er helt i stand til å håndtere. ME-syke blir jo også ofte intolerante for en del "vanlig" mat, gluten og laktose for eksempel, og jeg tror det er her en del av bedringsaspektet ved lavkarbo kommer inn for veldig mange.

Jeg kjenner selv at jeg har litt mer ro i kroppen når jeg holder meg unna sukkerkarusellen - fordi jeg slipper blodsukkermareritt i tillegg til de problemene jeg har i forhold til sykdom.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 18:29   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

vel,da jeg fikk diagnosen var det ingen som trodde på meg og jeg turte ikke engang å si at jeg hadde ME, langt mindre at jeg er eloverfølsom og ( jeg har i allefall begge deler kjenner jeg sjøl).
I virkeligheten kjenner jeg bare 2 stk i tillegg til mamma og to av mine søsken som har ME. Dog kjenner jeg noen med fibrom*lgi som i bunn og grunn har samme plager som meg.

Jeg spekulerer veldig på hva ME egentlig er, for jeg tror ikke det er så enkelt som bare utmattelse feks pga av stress. Jeg var i allefall ikke stressa da jeg var 13-14 år og beg*nte å bli sjuk, jeg levde da som nå et liv på landet med fjellturer og kanoturer som en helgeaktivitet og tok livet med ro og levde langt borte fra alt som het PC og shopping.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 18:48   #9
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

Uten særlig kunnskap har jeg og samboer diskutert om ME kan være forårsaket av feil kosthold.
Kan hende jeg er helt på jordet nå, men det er jo så mange plager folk har som blir bedre med lavkarbo.
Også forstørret prostata er nå koblet til høykarbokosthold....og jeg tenker, at kansksje også får noen ME av feil kosthold...
Men jeg vet ikke, bare tenker/skriver høyt.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 19:14   #10
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

Det er forsåvidt verd å notere at "kronisk utmattelse" er et symptom, og ikke synonymt med diagnosen ME, selv om det første er en stor del av det siste.

Jeg tror nok at sukker/stivelse og kunstig søtning og andre rare tilsetningsstoffer godt kan være faktorer som er relevante for at ME blir mer vanlig (noe av det jeg mente med typer stress kroppen ikke tåler), men jeg er mindre sikker på om det alene er en årsak

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 01:10   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

Jeg kjenner 2 som har fått ME det siste året. Begge deltok i forskningsprosjektet for hjernehinnebetennelsesvaksinen som ble testet på ungdomsskole-elever på 80-tallet. Det har jo blandt annet vært tatt opp på flere dokumentarprogrammr at prosentandelen av ME syke som har deltatt i det prosjektet er mye høyere enn ellers i befokningen. DET syns jeg er interessant....
En ting er sukker og stivelse som "fucker" med systemene våre. Noe helt annet er jo alle de småtingene vi får i oss, via medisiner, maling, klær, leker....
Men jeg vil uansett tro at et stabilt blodsukker er bra om man sliter med lavt energinivå.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 08:59   #12
matitt
Medlem
 
matitt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Grenland
Alder: 46
Innlegg: 394
matitt er ny på veien

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

vel,da jeg fikk diagnosen var det ingen som trodde på meg og jeg turte ikke engang å si at jeg hadde ME, langt mindre at jeg er eloverfølsom og ( jeg har i allefall begge deler kjenner jeg sjøl).
I virkeligheten kjenner jeg bare 2 stk i tillegg til mamma og to av mine søsken som har ME. Dog kjenner jeg noen med fibrom*lgi som i bunn og grunn har samme plager som meg.

Jeg spekulerer veldig på hva ME egentlig er, for jeg tror ikke det er så enkelt som bare utmattelse feks pga av stress. Jeg var i allefall ikke stressa da jeg var 13-14 år og beg*nte å bli sjuk, jeg levde da som nå et liv på landet med fjellturer og kanoturer som en helgeaktivitet og tok livet med ro og levde langt borte fra alt som het PC og shopping.

Imse, jeg har en mor som er eloverfølsom, da må du jo ikke sitte så mye på data`n! Håper du ikke har trådløst nettverk iallefall Hver gang mamma kommer på besøk så må vi slå av alt trådløst, så av mobiler osv. Men jeg skjønner jo at det ikke er lett å holde seg borte fra dette skjønne forumet Jeg har selv begynt å slå av alt om natten, ikke legge mobilen på nattbordet osv. (men dette handler kanskje mer om radiostråling, ikke så mye om elektrisk stråling, skjønt begge deler er usunt)

__________________


matitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 12:58   #13
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg kjenner 2 som har fått ME det siste året. Begge deltok i forskningsprosjektet for hjernehinnebetennelsesvaksinen som ble testet på ungdomsskole-elever på 80-tallet. Det har jo blandt annet vært tatt opp på flere dokumentarprogrammr at prosentandelen av ME syke som har deltatt i det prosjektet er mye høyere enn ellers i befokningen. DET syns jeg er interessant....
En ting er sukker og stivelse som "fucker" med systemene våre. Noe helt annet er jo alle de småtingene vi får i oss, via medisiner, maling, klær, leker....
Men jeg vil uansett tro at et stabilt blodsukker er bra om man sliter med lavt energinivå.

Jeg signerer denne
da vet du om en til..som var med på hjernehinnebetennelseforsøket på 80-tallet(89). Jeg tok denne vaksinen og tror den har trigget systemene mine. Du blir overfølsom for stress. det kan være mat, el-felter, kjemikalier, medisiner etc... Mange blir oversensitive/allergi/intolerante. ME er kronisk stress-tilstand. som vi vet så øker feks sukker stressnivå og mange blir dårligere av det(og annen useunn mat).
Jeg tror det er viktig for oss med ME å leve så naturlig som mulig. Rent og sunt kosthold(høy næringsverdi), mye natur/dyr/planter-opplevelser som øker lykkehormoner/får oss til å slappe av. Ta i bruk feks pusteøvelser, meditasjon. fokus på å hadet gøy og være kreativ. mindre krav, prestasjoner og forpliktelser. Fysisk aktivitet(feks gå turer for de som klarer), ikke minst og det VIKTIGSTE: tankens kraft og hvor du/vi holder fokus. Du får ikker mer energi av å tenke på hvor sliten du er og hvor lite du egentlig klarer, eller skulle ønske du klarte. Mangel på tilstedeværelse ser ut til å gjelde mange med ME(pga stress-tilstanden). mange av oss har ofte tankekjør og mye tanker som går hele tiden(aktivt hode, men ikke kropp) og vi opprettholder dermed spiralen/sykdommen.
Jeg tror du kan DEMPE symptomene med kostholdet, det er svært viktig med hva du putter inn, men det er bare med hjernes hjelp(og følelser i hjertet) at du kan virkelig stoppe stresset og bli helt frisk. for at hjernen skal fungere optimalt trenger vi sunn mat, frisk luft, aktivitet, kreativitet, glede, være tilstede, føle kjærlighet og takknemlighet.
Det er mine tanker og erfaringer rundt ME.

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 13:14   #14
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

Nå har det jo dukket opp en ny forskningsrapport som mener å påvise at ME forekommer i sammenheng med et retrovirus - tror det er relevant å nevne som alternativ til teorier om at det bare henger sammen med stress og kost

XMRV heter retroviruset, mange som har skrevet mye om det allerede, på norsk også. En liten kortversjon på NRK sine nettsider: http://nrk.no/nyheter/1.6810364

...Men som sagt før, det er jo ingen - ME-syke inkludert - som har vondt av et godt og rent kosthold.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 13:31   #15
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

Jeg ser at jeg egentlig ikke svarte på spørsmålet her.
om ME kan være forårsaket av kostholdet?
ja det tror jeg. men det gjelder ikke alle.
Men jeg tror at dersom kostholdet hadde vært optimalt fra starten av, ville vi sannsynligvis ikke blitt syke av feks annen forgiftning. (feks har mange med ME mangel på mineraler/dårlig opptak av vitaminer). Men det får vi sannsynligvis aldri vite...
Det er interessant spørsmål!

jeg tror også ME kan være utløst av feks kvikksølv-forgiftning, kjemikalier, vaksiner, medisiner, virus/sykdommer, el-felter og psykisk stress(feks forventninger, krav, prestasjoner, dårlig selvbilde, undertrykte følelser eller traumer) eller kombinasjoner av disse.
Noen har det medfødt, noen utvikler det etterhvert. Vi er også resultat av bestemor/far har levd/spist.
Jeg har jo lest flere historier om folk som har blitt friske av kostoldet. Men enda flere fra LP-prosess(lightening process/tankens kraft).
Så jeg tror ikke spørsmålet har EN fasit

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 15:34   #16
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Kronisk utmattelse og lavkarbo ... erfaringer?

Når man spiser sukkerholdig mat stiger blodsukkeret, det kommer masse insulin ut og fikser opp, og så synker blodsukkeret drastisk. Dette blodsukkerfallet fører til en biologisk "panikkreaksjon", det skilles ut stresshormoner, og man føler sult og en trang til å spise for å få opp blodsukkeret igjen, for lavt blodsukker er jo ikke en bra ting, og når det faller fort kan jo det signalisere fare.

Når man har ME, så er det jo en teori at man har overaktive stresshormoner (jfr. stressloupen som det ofte refereres til), og ved å balansere blodsukkeret sitt gjennom kosten, så bidrar man til en god del mindre stresshormoner i kroppen og dermed kan det gjøre totalsituasjonen bedre.

Jeg tror ikke at ME kommer av kostholdet. Med mindre man ikke har spist mat, men bare sukker (kake, boller, brus, godterier, chips) og nesten ingen ordentlig mat, -samt får en annen kjempebelastning på toppen (ulykke, kyssesyken, cøliaki, fødsel, kreft osv.), men da vil det jo ikke komme av kostholdet, men kostholdet vil være en medvirkende faktor. Det er ikke det samme som at det ikke kan hjelpe å stabilisere kosten når man først er blitt syk, men det forklarte jeg jo over.

Det er mange veier både inn og ut av CFS/ME, og jeg tror at når man først har fått det, så er det mange ting som kan være med på å hjelpe. Selv om man fikk det utløst av en infeksjon, så betyr ikke det at man skal avvise psykologkontakt, for det kan gjøre godt for sykdommen å redusere stress ved å få snakke om hvordan en har det, og evt. luke ut enkelte tankemønstre som kan være destruktive og forverre sykdommen. (For å ta et eksempel, så har jeg hatt ekstrem svangerskapskvalme to ganger, men det opplevdes ikke likt begge gangene. Andre gangen gikk mye lettere fordi jeg fortalte meg selv mens jeg kastet opp at dette går bra, du er flink, snart er det over, osv. Første gangen lå jeg over doskålen og tenkte "nå dør jeg, herregud dette er så grusomt, åååå, jeg kaster opp blod også, tenk så oppetset halsen min må se ut" osv. ) Hvordan vi forholder oss til sykdom kan ha endel å si for forløpet også tenker jeg. Men alle behøver ikke det samme. En som spiser ok har ikke behov for kostholdsveiledning, en som ikke har negative tanker trenger ikke sortere noe som ikke er der osv.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen kronisk syke her? trollmamma Lavkarbo generelt 16 04-08-09 22:31
Kronisk fysing og smaksorgasme? Skautrollet Fysisk og mental helse 7 12-06-09 13:22
Lavkarbo og kronisk utmattelsessyndrom arnev Fysisk og mental helse 3 11-12-08 10:45
Erfaringer? Sanko Mer enn 30 kg overvekt 4 29-01-08 13:05
Akupunktur. Erfaringer? Boxie Fysisk og mental helse 12 07-07-06 09:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no