Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Lollypop-brødet

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 02-04-08, 10:12   #1
Happy H
Medlem

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Bergen
Alder: 45
Happy H er på en erverdig vei

Lollypop-brødet

laget lollypop-brødet igår og hadde gledet meg t frokost idag.
fulgte oppskriften t punkt og prikke,stekte i over 2timer og lot d tørke/hvile i slukket ovn til idag.

alikevell var d kjempe bløtt inni
nokken som har vert nødt å steike brødet mye meir enn 2timer eller har eg gjort nokke ant galt?
går ikkje an å spise d for å si d sånn, så d e bløtt,ikkje fuktig.hihi

Happy H er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 10:36   #2
terry
Medlem

terry sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Finnmark
Alder: 58
terry har en fantastisk aura rundt segterry har en fantastisk aura rundt seg

Sv: lollypop-brødet

Jeg bruker ferdigknuste linfrø fra helsekostbutikken. Så jeg legger ikke noe i vann/bløtlegging. Hvis du har gjort det kan det nok være derfor. Sist stekte jeg brødene i 3 timer. Men syns ikke det blev så forskskjellig fra 2 timers brødet.
Jeg har litt store silikonformer så det jeg gjorde sist var å tre dobble oppskriften(til to former), unntatt egg hvor jeg brukte 15 egg. Brukte også bare 2 bokser cc (viktig å få knust o blandet cc og eggene skikkelig).
Jeg syns de ble veldig bra (så bra som lavkarbo brød kan bli )

Du kan jo prøve å ta brødskivene i toastern en stund. eller legge brødskivene på ei plate å steike dem i ovnen en stund til.

Ellers tror jeg det er mange tips utover i hovedtråden
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14627

terry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 10:49   #3
Lindabtn
Seniormedlem

Lindabtn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 39
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

kanksje du vil prøve dette:
http://forum.lavkarbo.no/blog.php?b=1810
Det er i vert fall nyyyyydelig og blir IKKE eggete for jeg liker ikke eggsmak

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 11:18   #4
Happy H
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Lindabtn, her.

ser godt ut, så dette skal prøvesthanx

Gammel 02-04-08, 11:20   #5
Happy H
Medlem

Opprinnelig lagt inn av terry, her.

Jeg bruker ferdigknuste linfrø fra helsekostbutikken. Så jeg legger ikke noe i vann/bløtlegging. Hvis du har gjort det kan det nok være derfor. Sist stekte jeg brødene i 3 timer. Men syns ikke det blev så forskskjellig fra 2 timers brødet.
Jeg har litt store silikonformer så det jeg gjorde sist var å tre dobble oppskriften(til to former), unntatt egg hvor jeg brukte 15 egg. Brukte også bare 2 bokser cc (viktig å få knust o blandet cc og eggene skikkelig).
Jeg syns de ble veldig bra (så bra som lavkarbo brød kan bli )

Du kan jo prøve å ta brødskivene i toastern en stund. eller legge brødskivene på ei plate å steike dem i ovnen en stund til.

Ellers tror jeg det er mange tips utover i hovedtråden
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=14627

ser d kan hjelpe å ikkje bløtlegge så då prøver eg d neste gang.
Lure på om formen min kanskje e for liten og, den ble heilt full.

Gammel 02-04-08, 11:36   #6
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Flytter denne over til bakst, jeg

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 11:46   #7
terry
Medlem

terry sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Finnmark
Alder: 58
terry har en fantastisk aura rundt segterry har en fantastisk aura rundt seg

Å jeg har for store former . De har enda ikke blitt helt fulle.

Det Lindabtn brødet så rågodt ut! Det skal jeg prøve når jeg går over på Atkins.
Må tilstå at jeg blir fort lei Lollypopbrødet så jeg spiser ikke mye av det. Men frokosten for tiden er 2 hardkokte egg å da MÅ man jo ha brød til (og kaviar).

Men en viktig grunn til at jeg bruker Lollypopbrødet er at det er så lite karber i det (underkant av 30?). Det var viktig for meg så lenge jeg går på Ketolyse.
Med 46,3 karbs i Lindabtn brødet syns jeg det blir litt for mye for ketolysekuren. Men man kan jo naturligvis kutte ut noen av de ingrediensene som har mest karber.
Eller kutte ned på andre karbokilder i løpet av dagen.
(Håper jeg ikke trør deg på tærne her Lindabtn )

terry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-04-08, 12:15   #8
Lindabtn
Seniormedlem

Lindabtn sin avatar

Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av terry, her.

Å jeg har for store former . De har enda ikke blitt helt fulle.

Det Lindabtn brødet så rågodt ut! Det skal jeg prøve når jeg går over på Atkins.
Må tilstå at jeg blir fort lei Lollypopbrødet så jeg spiser ikke mye av det. Men frokosten for tiden er 2 hardkokte egg å da MÅ man jo ha brød til (og kaviar).

Men en viktig grunn til at jeg bruker Lollypopbrødet er at det er så lite karber i det (underkant av 30?). Det var viktig for meg så lenge jeg går på Ketolyse.
Med 46,3 karbs i Lindabtn brødet syns jeg det blir litt for mye for ketolysekuren. Men man kan jo naturligvis kutte ut noen av de ingrediensene som har mest karber.
Eller kutte ned på andre karbokilder i løpet av dagen.
(Håper jeg ikke trør deg på tærne her Lindabtn )

å nei å nei...... voondt i tærne

Seff ikke..... deler brødet i skiver og fryser ned, spiste en, max 2 skiver om dagen så jeg fant ut av at det ikke var rare greiene. Blir jo ikke så mye på hver skive da. Men for de som spiser mye brød,er det kanskje ikke beste alternaitiv
Men GODT er det i vert fall!!!!!!

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 09:00   #9
Elanessë
Seniormedlem

Elanessë sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Hm, her får ikke jeg tilgang Er det en lukket blogg kanskje...

Gammel 23-04-08, 09:02   #10
Elanessë
Seniormedlem

Elanessë sin avatar

Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Hm, her får ikke jeg tilgang Er det en lukket blogg kanskje...

Gammel 23-04-08, 10:18   #11
beate
Medlem

beate sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 51
beate er ny på veien

Sv: Lollypop-brødet

Jeg får heller ikke tilgang. Noen grunn til det?

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 21:13   #12
Lindabtn
Seniormedlem

Lindabtn sin avatar

Opprinnelig lagt inn av beate, her.

Jeg får heller ikke tilgang. Noen grunn til det?

ooops sorry...... stengt bloggen, men skal legge det ut

Verdens beste ketolyseBRØD...

1 boks cottage cheese
6 egg
50-100 gr kruskakli
1 stor ts bakepulver
1 ts salt
100 gr soyaprotein
100 gr linfrø
80 gr solsikkefrø (kan sløyfes)
100 gr sesamfrø
1 slump vann
En god slump MCT - olje

Mos cc og egg i en hurtigmixer. Bland deretter alt i en kjøkkenmaskin.
Legg bakepapir i bunnen av formen. Smør kantene og strø på frø, så de fester seg i brødet under steking. Hell i deigen og strø frø på toppen.....

1,5 time på 170 grader midt i ovnen.

Brødet ble 9 cm høyt

Gammel 23-04-08, 21:29   #13
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Jeg laget Lollipopbrødet i dag, og har skåret av en skalk allerede (tok det ut av ovnen for knapt en time siden), og mitt er IKKE tørt. Det er helt flott i konsistensen og smaker veldig godt. Jeg bløtla ikke linfrøene, men hadde dem hele i hurtigmikseren sammen med alt det andre. Moset alt skikkelig, leenge. Stekte brødet i to timer på 190 grader, og det ble perfekt.

Gammel 23-04-08, 22:22   #14
Elanessë
Seniormedlem

Elanessë sin avatar

Lindabtn, det er ikke ganske mange karb i det da? Det ser veldig godt ut da

Gammel 24-04-08, 11:05   #15
Lindabtn
Seniormedlem

Lindabtn sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Elanessë, her.

Lindabtn, det er ikke ganske mange karb i det da? Det ser veldig godt ut da

er nok mer enn i lollipopbrødet, men i og med at jeg bare spiser to tynne skiver om morran, blir det ikke så mange karber i det lange løp. jeg har prøvd lollipop brødet og jeg synes ikke det var så mye smak i som mitt. Har prøvd samtlige brød av oppskriftene her inne og mener jeg har kommet til oppskriften som er nærmest BRØD, men det er jo smak og behag Så er du er skikkeli brødspiser og skal ha brød frokost, lønsj og kvelds, må du nok finne deg et annet tror jeg

Gammel 24-04-08, 11:15   #16
Elanessë
Seniormedlem

Elanessë sin avatar

Lindabtn, da tror jeg at jeg skal prøve det Jeg spiser ikke brød hver dag, men en skive om dagen av og til i lunchboxen min. Til frokost er jeg avhengig av pannekaken Takk for oppskrift!

Gammel 30-04-08, 09:53   #17
beate
Medlem

beate sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 51
beate er ny på veien
Smile

[quote]

1 boks cottage cheese
6 egg
50-100 gr kruskakli
1 stor ts bakepulver
1 ts salt
100 gr soyaprotein
100 gr linfrø
100 gr sesamfrø
1 slump vann
En god slump MCT - olje

Hei. Jeg tenkte å bake dette brødet, men har ikke MCT olje. Er det noe annet jeg kan bruke istedet som funker like godt?

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner

Sist redigert av beate : 30-04-08 kl 09:54. Årsak: Feilskrevet
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 17:59   #18
Lindabtn
Seniormedlem

Lindabtn sin avatar

[quote=beate;453310]

Sitat:

1 boks cottage cheese
6 egg
50-100 gr kruskakli
1 stor ts bakepulver
1 ts salt
100 gr soyaprotein
100 gr linfrø
100 gr sesamfrø
1 slump vann
En god slump MCT - olje

Hei. Jeg tenkte å bake dette brødet, men har ikke MCT olje. Er det noe annet jeg kan bruke istedet som funker like godt?

Man kan bare droppe oljen også tok det i bare for å få opp fettnivået. bruk bare vanlig olje om du ikke har MCT

Gammel 06-05-08, 15:03   #19
Bayone
Medlem

Medlem siden: May 2007
Alder: 46
Bayone er på en erverdig vei

Ikke legg linfrøene i bløt og stek brødet i 2,5 time

Bayone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 19:04   #20
Fideline
Medlem

Fideline sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 57
Fideline er på en erverdig vei

Hmmm.... jeg er på utprøvingsstadiet med å se om mannen min klarer å spise lavkarbo-kost på sikt.
Vi bestemte oss for en uke med prøvelaging og smaking for å slippe skuffelsen ved at det ble motbydelig i lengden.

Jeg har bakt Lollypop brødet med en liten forandring. Tok bare 30 gram sesamfrø og tilsatte 35 gram valnøtt og 35 gram mandler. ( da hadde jeg det jeg trengte i huset uten å måtte kjøpe inn noe jeg ikke fikk bruk for)

Jeg har da to spørsmål:

Blir brødet likevel et akseptabelt lavkarbo-brød?
Jeg er så blank at jeg brukte det jeg etter noe studering fant ut at kunne brukes og krysser fingre for at det ble greit, for brødet ble kjempegodt etter min smak.

Mine to brød, delte røra i to former, ble også ikke tørre inni, men klissete etter 2t og 10 min i ovn. Jeg avkjølte det i 12 timer og skar det i skiver før jeg tørket det 1,5 time i ovn og fikk et godt resultat.
Hvor lenge tror dere det kan holde seg da i tørr, luftig boks i mørkt kjølig (+15 grader) skap?

Sikkert litt tåpelige spørsmål for dere som er erfarne, men jeg er innstilt på å hjelpe min mann som er 110 kg og 167 cm høy.
Jeg selv har ikke overvekt men kan spise som jeg ønsker. I og med at jeg er glad i allt unntatt brødmat og LIKER å lage ny mat så bør dette være en glimrende hobby for meg å hjelpe han ut av "henge-køya" si.

Gammel 27-05-08, 20:58   #21
Søster
Medlem

Medlem siden: Apr 2008
Alder: 49
Søster er ny på veien

Hei! Så flott at du ønsker å hjelpe mannen din. God støtte er utrolig viktig Jeg er ganske fersk her inne på forumet og har ikke så mye erfaring. Men jeg har lagt inn ingrediensene som du har brukt på programmet Mat på data, og da fikk jeg opp at brødet inneholder ca. 32 karber. Spørsmålet ditt om brødets holdbarhet, kan jeg ikke svare på. Har aldri laget dette brødet heller, men kommer nok til å gjøre det snart

Søster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på ketolyse :-) Svar med sitat
Gammel 27-05-08, 21:18   #22
Fideline
Medlem

Fideline sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 57
Fideline er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Hei! Så flott at du ønsker å hjelpe mannen din. God støtte er utrolig viktig Jeg er ganske fersk her inne på forumet og har ikke så mye erfaring. Men jeg har lagt inn ingrediensene som du har brukt på programmet Mat på data, og da fikk jeg opp at brødet inneholder ca. 32 karber. Spørsmålet ditt om brødets holdbarhet, kan jeg ikke svare på. Har aldri laget dette brødet heller, men kommer nok til å gjøre det snart

Takk for hjelpen og svar. Nå har jeg lastet ned programmet og skal lære meg å benytte det for mye er ennå gresk for meg i utregninger.

Gammel 09-12-11, 10:36   #23
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

ooops sorry...... stengt bloggen, men skal legge det ut

1 boks cottage cheese
6 egg
50-100 gr kruskakli
1 stor ts bakepulver
1 ts salt
100 gr soyaprotein
100 gr linfrø
100 gr sesamfrø
1 slump vann
En god slump MCT - olje

Mos cc og egg i en hurtigmixer. Bland deretter alt i en kjøkkenmaskin.
Legg bakepapir i bunnen av formen. Smør kantene og strø på frø, så de fester seg i brødet under steking. Hell i deigen og strø frø på toppen.....

1,5 time på 170 grader midt i ovnen.

Brødet ble 9 cm høyt

Hei... Jeg lurer på om man kan bruke soyamel i steden for soyaprotein? Hvor mye ca er en slump med vann? Hva er MCT-olje? Kan jeg bruke olivenolje?

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Afrodite - brødet? lillestine Dr Lindbergs 23 02-03-08 16:26
Afrodite brødet Linn H Ketolysekuren 0 28-02-08 20:58
Bakemiks brødet - spm Linnmk Ketolysekuren 12 27-11-07 09:03
Brødet fra bakemixen... tinamh Ketolysekuren 2 07-05-07 22:02

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.