Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Helt fersk og trenger tips

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-02-08, 16:27   #1
MrPerfect
Nytt Medlem

Medlem siden: Feb 2008
Alder: 54
MrPerfect er på en erverdig vei
Question

Helt fersk og trenger tips

Hei!
Jeg er en mann på 37. Jeg er 197 og veier ca 99 kilo. Mitt mål er å gå ned 5 kilo før sommeren, og greie å holde meg der.
Jeg har lest litt rundt på nettet og funnet ut at lavkarbo er noe jeg har lyst til å prøve (spesielt siden jeg er veldig glad i kjøtt). Men jeg trenger litt veiledning i starten.
Jeg liker ikke lage mat, men steke koteletter, egg osv går greitt. Spiser gjerne kun koteletter uten tilbehør iblant og synes det er godt.

Om morgenen har jeg sjelden matlyst, men kanskje lurt å spise litt uansett? Noen tips på hva det da kan være? Finnes det noe slags kjeks eller noe som er tilpasset en lav-karbokur, som jeg feks kan spise i bilen til vei til jobben sammen med vann?

Hva bør jeg spise utover dagen? Rent kjøtt og fisk uten noe særlig tilbehør?

Hvor lenge bør jeg holde på med så lavt karboinntak? Til jeg har mistet mine 5 kiloer? Eller er det forskjellige "faser" jeg bør følge?

Vil jeg legge raskt på meg igjen om jeg går tilbake til vanlig kosthold? Eller bør jeg greie å holde meg på den nye vekta bare jeg ikke skeier veldig ut over lang tid på rad? Må jeg tenke lav-karbo resten av livet for ikke å gå opp igjen?

Til slutt: Jeg liker å ta en fest iblant, og drikker da ca 8-10 halvlitere øl på en kveld. Bør jeg holde meg helt unna slik inntil jeg har nådd mitt mål?

Vet det ble mange spørsmål dette, og litt rotete skrevet, men jeg håper noen har noen gode tips til en fersking. Kom gjerne med tips jeg ikke har direkte har spurt om også

Hilsen meg!

MrPerfect er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 17:11   #2
Sugarpill
Pauset

Sugarpill sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Helt fersk og trenger tips

Les en bok. Det er en en ucurdelig help, og nødvenlig vis du skal å inn for dette.l

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 17:20   #3
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MrPerfect, her.

Hei!
Jeg er en mann på 37. Jeg er 197 og veier ca 99 kilo. Mitt mål er å gå ned 5 kilo før sommeren, og greie å holde meg der.
Jeg har lest litt rundt på nettet og funnet ut at lavkarbo er noe jeg har lyst til å prøve (spesielt siden jeg er veldig glad i kjøtt). Men jeg trenger litt veiledning i starten.
Jeg liker ikke lage mat, men steke koteletter, egg osv går greitt. Spiser gjerne kun koteletter uten tilbehør iblant og synes det er godt.

Om morgenen har jeg sjelden matlyst, men kanskje lurt å spise litt uansett? Noen tips på hva det da kan være? Finnes det noe slags kjeks eller noe som er tilpasset en lav-karbokur, som jeg feks kan spise i bilen til vei til jobben sammen med vann? Nei, men et par fiberrik med smør og godt med fet ost feks, eller kalde kjøttkaker, kotelett osv.. men er du ikke sulten trenger du ikke spise frokost.

Hva bør jeg spise utover dagen? Rent kjøtt og fisk uten noe særlig tilbehør? Jepp, men med tilbehør. Grønnsaker som vokser over jorda, salat, paprika, blomkål brokoli, purre, løk. Hvis du lager ovnsretter til middag, så er dette en kjekk ting å ha med restene til lunsj.

Hvor lenge bør jeg holde på med så lavt karboinntak? Til jeg har mistet mine 5 kiloer? Eller er det forskjellige "faser" jeg bør følge? 5 kilo er ikke mye og du vil kanskje gå ned på lavkarbo kost uten at den trenger å være ketogen, da er ikke omstillingene så store. South beach være noe for deg, men den kan ikke jeg noe om Les her inne og se om det kan passe deg, kjøp boka les og lær

Hvis du velger å følge lavkarbo på egenhånd, må du passe på å bestemme deg for hvordan kost du vil leve på når du har nådd målet. En mulighet er å ta 5 karber hver uke, til vekten går litt opp igjen, så kutter du fem og prøver å ligge der. Hvis du ikke vil leve lavkarbo, må du over på å telle kcal. Fett og karber hører IKKE sammen og men vil legge på deg igjen.

Les på atkins induksjon og vedvarende her inne og du vil få MANGE gode tips.

Vil jeg legge raskt på meg igjen om jeg går tilbake til vanlig kosthold? Eller bør jeg greie å holde meg på den nye vekta bare jeg ikke skeier veldig ut over lang tid på rad? Må jeg tenke lav-karbo resten av livet for ikke å gå opp igjen? svarte på det i forgje

Til slutt: Jeg liker å ta en fest iblant, og drikker da ca 8-10 halvlitere øl på en kveld. Bør jeg holde meg helt unna slik inntil jeg har nådd mitt mål?

Du kan drikke lavkarbo øl, Red light og noen andre som jeg ikke husker men ville ikke gjort det så ofte. Du kan også drikke ren sprit med sukkerfritt blandevann og tørre viner.. les sukker innhold.

Vet det ble mange spørsmål dette, og litt rotete skrevet, men jeg håper noen har noen gode tips til en fersking. Kom gjerne med tips jeg ikke har direkte har spurt om også

håper det hjalp litt. Men du vil også ha VELDIG god hjelp i å surfe litt rundt på forummet og samle info og tips.

Hilsen meg!

Lykke til

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 17:21   #4
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Enig med Ethereal. En bok oppklarer og begrunner ting på en veldig bra måte
Du burde få i deg endel grønnsaker itillegg til kjøttet. Litt karbo er bra og særlig når du ikke skal ned så mye

en start er å trykke på linken "ressurser" øverst på siden her. Da får du en oppsummering over forskjellige veivalg

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 17:23   #5
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Ressurser?... er visst ny jeg ... ehh... hvor??

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 17:41   #6
Tuppen
Seniormedlem

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Distrea, her.

Ressurser?... er visst ny jeg ... ehh... hvor??

spør jeg også....???

- "målet er å være slank og fin til bryllupet sommeren 2009 "
Min Journal
Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 17:52   #7
MrPerfect
Nytt Medlem

Medlem siden: Feb 2008
MrPerfect er på en erverdig vei

Tusen takk for svar! Veldig nyttig.
Vurderte å kjøpe ei bok da, men tenkte å komme igang på den enkle måten først uten å sette meg så veldig mye inn i det egentlig, siden jeg "bare" skal ned 5 kilo, men sikkert lurest med bok da.
Lav-karboøl hørtes jo veldig fint ut da. Ikke hørt om det før faktisk.
Når det gjelder grønnsaker er jeg som sagt ikke så glad i å lage mat, men grønnsaksblanding er noe jeg lett fikser da... får lese litt på pakningene og kjøpe den med minst karbohydrater da
Etter å ha lest litt videre her på forumet, ser jeg at rømme faktisk er en god ting, og at ekte rømme er å foretrekke fremfor lettrømme? (Mulig jeg er på villspor her nå?) Jeg er iallefall glad i rømme og, så hvis det er å slanke seg er å spise koteletter m rømme og litt grønnsaker vil jo dette bli utrolig lett...

Et spørsmål til har da. Er det dumt for meg å satse på ketolyse siden jeg ikke skal ned så mye? Hva er egentlig forskjellen på en lav-karbokur og en katolysekur?

Hilsen meg
(som fortsatt har 5 kg to go)

MrPerfect er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 17:54   #8
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

http://lavkarbo.no/lavkarbo-ressurser
Her er linken

Resursser ligger heeeelt øverst til høyre

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 17:56   #9
Tuppen
Seniormedlem

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

såg det nå... takk

- "målet er å være slank og fin til bryllupet sommeren 2009 "
Min Journal
Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 18:06   #10
Megvel
Seniormedlem

Megvel sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Alder: 52
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Gubben fulgte min diett (ketolyse) og gikk ned seks kilo på en mnd.
Han kutta stivelse (brød, pasta, poteter, rotgrønnsaker, ris) og spiste masse egg og kjøtt, samt salatgrønnsaker og ting som brokkoli, blomkål, tomat.

Menn går ned på null komma svisj på denne dietten, noen ihvertfall. Ikke rettferdig (hrmpf)

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger råd fra dere karbojunkies... HP Barns kosthold 8 21-07-04 10:57
Matvare inntoleranser: Hvorfor hver enkelt trenger en unik diett HP Atkins kosthold 0 15-07-04 22:45

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.