Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-01-11, 12:20   #1
Leif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 47
Leif er ny på veien

Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Hei

Jeg har en kone som driver et gatekjøkken og servererer mye søppelmat. Både hun og jeg spiser etter lavkarbo prinsipper. Jeg har spurt mange ganger om hun ikke kan tilby lavkarbomat. Svaret jeg får er at det tar for lang tid å tilberede, råvarene er for dyre til at det kan lønne seg osv...

Min utfordring til alle dere med matkunnskap blir da: Hvilken lavkarborett tror du vil slå an på et gatekjøkken og samtidig være regningssvarende?

Hadde vært gøy med et gatekjøkken som serverte lavkarbomat

Leif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 12:35   #2
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Litt vanskelig for en som ikke har drevet forretning å vite hva som er regningssvarende. Jeg tror lavkarbofolk er forberedt på å måtte betale litt mer for ekte vare. Mat som er mye tilberedt vil vi ha liten tiltro til (produkter av kjøttdeig og sauser, for eksempel). Så det må bli noe med rent kjøtt eller fisk og salater hvor man ser hva som er hva. Stekt/grillet kotelett, kylling, sei, torsk, laks og lignende med salat og rømme er mat som er ærlig og vanskelig å jukse med. Ikke noe panering med brød eller mel. Straks det kommer sauser og annet ugjennomsiktig til blir vi skeptiske. Men som sagt, ekte vare blir jo også dyrere.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 12:36   #3
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

tja ,,løvstek har dere vel allerede ,,
tilby løvstek med salat og dressing eller bernease
og gjerne en smørklatt på løvsteken.

og salaten kan jo helst være noe annet enn kinakål da,
og det samme med kyllingen ,bare ikke stek den i frityroljen
og hva med å lavkarbopølser,,
bare noen tanker om jeg selv skulle på et gatekjøkken,

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 12:37   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Ikke så vanskeligå selge hamburgere i salatblad i stede for i brød, eller tilby pølser med lavere karbo- innhold feks.
Kylling- nuggets med baconcrisp i stede for maismel- blanding rundt er litt mer jobb, men er kjapt å lage.

Mange som er nysgjerrige på lavkarbo for tiden og sånn rett etter jul er jo ekstra mange på jakt etter slankende alternativer!

Jeg hadde kommet tvert!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 13:03   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

jeg også!

Hvis jeg kunne fått kjøpt
- hamburger med ost og bacon i gode salatblader
- kylling-/biffsnadder med stekt sopp,bacon,paprika og litt løk i småbiter med salat ved siden av. Hjemmelaget lavkarbodressing
- kyllingvinger/lår (MÅ ikke ha noe annet enn krydder på), evt med salat ved siden av.
- Salater med: Kyllingbiter mm, med fetaost og litt tomat, hjemmelaget lavkarbodressing
- Istedet for lapskaus, kjøttdeig"gryte" med gode ingredienser. gjerne med litt bønner i også (a la chili con carne)
- Lavkarbovafler hehe - med syltetøy uten tilsatt sukker og rømme
- Burger/kebabkjøtt/kylling/FISK! mm med kokte grønnsaker attåt. Det tar omtrent like lang tid å koke blomkål og broccolibuketter som det tar å hive pommes frites i frityrgryta...

ok - jeg kan tydeligvis sitte her lenge og ramse opp! Ingen av disse tar særlig lang tid å lage - og det meste kan lages klart på forhånd.

Så JA til lavkarbo-gatekjøkkenmat!!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 13:05   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Hun kan jo også gjøre noen ganske enkle trekk for å gjøre restauranten litt mer lavkarbo-vennlig - for eksempel ved å henge opp lett tilgjengelig informasjon om næringsinnhold i eventuelle sauser, og om kjøttet i forskjellige ting er rent eller blandet. En positiv plakat med beskjed om at man fint kan få mer salat istedet for pommes frites, kanskje. Gatekjøkkenmat er jo ikke så vanskelig å tilpasse hvis råvarene er ok!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 21:03   #7
Leif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 47
Leif er ny på veien

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Takk for alle innspill.
Jeg skal videreformidle dette så får vi håpe hun blir overbevist

Leif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 21:34   #8
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Hun kan jo også gjøre noen ganske enkle trekk for å gjøre restauranten litt mer lavkarbo-vennlig - for eksempel ved å henge opp lett tilgjengelig informasjon om næringsinnhold i eventuelle sauser, og om kjøttet i forskjellige ting er rent eller blandet. En positiv plakat med beskjed om at man fint kan få mer salat istedet for pommes frites, kanskje. Gatekjøkkenmat er jo ikke så vanskelig å tilpasse hvis råvarene er ok!


Helt klart!

Vi hadde blant annet rent kjøtt i burgerne våre, med salat, grønnsaker og litt rømme hadde det vært et flott alternativ.

Biffsnadder og kebabkjøtt kan også serveres kun med salat og grønnsaker.

Med en egen plakat, tror jeg nok det ryktes fort...

Vi lagde også våre egne kryddersmør, godt over kjøttet...

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 02:35   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Lag alternativer basert på ren mat, som kan enkelt kan gjøres lavkarbo ved å få med fet dressing, kryddersmør e.l, og GR-vennlig ved å droppe dressing, men kanskje fullkornsris e.l ved siden av. Da safer man seg bredere i markedet, og tekkes begge grupper.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 14:56   #10
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

I Sverige så har den ene fastfoodkjeden lavkarbomat (Max?) og der får man burger i salatblad og med dressing som er lavkarbovennelig.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 15:35   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

I Sverige så har den ene fastfoodkjeden lavkarbomat (Max?) og der får man burger i salatblad og med dressing som er lavkarbovennelig.

Ja, det er MAX og den burgeren er GOD!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 15:40   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Jaa, den er kjempegod Vanskelig å spise uten å kline da

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 15:57   #13
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Er det mulig å bli fet av gatekjøkkenmat da? Det meste havner jo på skjorta, buksa eller bakken der man står i drosjekø klokka tre om natta

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 17:28   #14
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Burger i salatblader med rømmedressing hadde slått an hos meg, ja.
Omelett med bacon, løk og ost?
Jeg ender som regel med 'naken' oste- og baconpølse (altså i papir) hvis jeg 'må' kjøpe noe i en kiosk, men jeg aner jo aldri noe om karboinnholdet, så må jo bare ta en råsjanse. Hadde vært fint med en innholdsoversikt av noe slag, men det blir sikkert for omfattende...

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 21:51   #15
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Jeg har alltid ment at den beste måten å lykkes med lavkarboprodukt, er ved å ikke kalle det et lavkarboprodukt. Ren lavkarboburger med salatblader vil dessverre ikke selge til så mange andre enn de som lever lavkarbo. Jeg har mer tro på et kompromissprodukt som samtidig kan selge godt til mennesker som er glad i et fett realt kjøttstykke.

Mitt forslag, en dobbel burger, med syltynt burgerbrød. Dette duger som en lovlig utskeielse for en liberal lavkarboer, samt at alle feite menn vil elske en burger med mer kjøtt og mindre brød (uten å tenke på at det er lavkarbo). Ikke bruk grovt brød, proteinbrød eller liknende, det gidder bare helsefrikene å kjøpe. Dessverre er det ikke først og fremst helsefriker som drar på gatekjøkken.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 21:59   #16
Ditta
Juniormedlem
 
Ditta sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Finnmark
Innlegg: 41
Ditta er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Her jeg bor har et gatekjøkken nå begynt med lavkarbo meny, har prøvd ut en som inneholdt salat, cherrytomat, paprika, biffstrimler, fetaost, champingion og løk med en nydelig jalapenodressing...kommer garantert til å handle der igjen for å prøve de andre tingene! De hadde 5 forskjellige matretter + at de også hadde en beskjed under menyen at dersom kunden ønsket no annet lavkarbo så skulle man bare spørre...fantastisk!

__________________


Ditta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-11, 23:38   #17
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Opprinnelig lagt inn av Ditta, her.

Her jeg bor har et gatekjøkken nå begynt med lavkarbo meny, har prøvd ut en som inneholdt salat, cherrytomat, paprika, biffstrimler, fetaost, champingion og løk med en nydelig jalapenodressing...kommer garantert til å handle der igjen for å prøve de andre tingene! De hadde 5 forskjellige matretter + at de også hadde en beskjed under menyen at dersom kunden ønsket no annet lavkarbo så skulle man bare spørre...fantastisk!


Mmmm, høres godt ut!

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 09:50   #18
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Ja, det er MAX og den burgeren er GOD!

Kjempegod burger til 46 kr

De hadde en annen lavkarbo burger også,hvor brødet var lagd av solsikkekjerner og to andre frø typer,litt usikker på innholdet,men det stod lavkarbo på den,den var veeeeldig god ,mettet masse og jeg datt ikke ut av ketosen

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 09:54   #19
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Opprinnelig lagt inn av Ignite, her.

Er det mulig å bli fet av gatekjøkkenmat da? Det meste havner jo på skjorta, buksa eller bakken der man står i drosjekø klokka tre om natta

Ikke noe problem når man ER drosje sjåføren,edru og sitter i bilen

Men jeg la ikke på meg noe fordi jeg alltid spiste bare innholdet i kebaben og bestemte hva jeg ville ha oppi

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 10:00   #20
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Opprinnelig lagt inn av otika, her.

Kjempegod burger til 46 kr

De hadde en annen lavkarbo burger også,hvor brødet var lagd av solsikkekjerner og to andre frø typer,litt usikker på innholdet,men det stod lavkarbo på den,den var veeeeldig god ,mettet masse og jeg datt ikke ut av ketosen

De har en som heter GI-burger Kanskje den?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 13:07   #21
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo - gatekjøkkenmat

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

De har en som heter GI-burger Kanskje den?

Ja det kan stemme det veldig veldig goood med masse fett

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no