Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Kriterier for å få slankeoperasjon?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-02-11, 08:27   #1
sam03
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: skien
Innlegg: 28
sam03 er på en erverdig vei

Kriterier for å få slankeoperasjon?

hei

siden 26 juli til nå, så har jeg gått ned 13.5 kg.
veier nå i dag 104.3 kg og er 1.63 høy.(klarer ikke å komme lengre ned,har hodt denne vekta,foruten å gå opp og ned i ca 2 mnd)
ligger rett under 40 i BMI
er frisk,så vidt jeg vet.skal inn til sykehuset i morra å ta 2 blodprøver og drikke sukkerlake for å se om jeg har utvikliet diabetes,men vet ikke om de tar vekt og mål der.
noen som vet om jeg vil kunne få dekt operasjonen, erfaringer trengs :-)
eller er det lurt å ta en oppkarbing dag,for det er ikke mye opp jeg skal for å kunne få BMI over 40,isåfall.hvis de ikke tar hensyn til det jeg allerede har gått ned.(har vært på over 44 faktisk.
planen min er i utgangspunktet å få satt meg opp på operasjonen, så jeg har den i bakhånd,hvis lavkarbo ikke fungere.har jo iallefall 1 år å kjempe på.
men er lei av å være overvektig,har vært det i de siste 14 åra, på tide med forandring.

sam03 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 15:58   #2
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

jeg gikk på et kurs for noen år siden og ble fortalt at bmi over 40.
og 35hvis man hadde tillegsykdommer. nå vet jeg ikke om det er sånn nå om det er forandringer på kriteriene.
(jeg trakk meg fra hele opprasjonen)

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 16:44   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Jeg hadde 44 i BMI da jeg ble operert og kunne få den dekket, man må ha 40 eller 35 med tilleggsplager (det private er ikke så strenge som det offentlige, de bruker mer skjønn). Jeg valgte allikevel å ta det privat pga. ventetiden og andre ting, men som sagt så er kriteriene bmi < 40/35 i det offentlige.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 17:07   #4
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg hadde 44 i BMI da jeg ble operert og kunne få den dekket, man må ha 40 eller 35 med tilleggsplager (det private er ikke så strenge som det offentlige, de bruker mer skjønn). Jeg valgte allikevel å ta det privat pga. ventetiden og andre ting, men som sagt så er kriteriene bmi < 40/35 i det offentlige.

jeg ble litt nysjerrig på en ting. hvor mye koster og gjøre det privat,er det veldig prisforskjeller?

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 20:29   #5
sam03
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: skien
Innlegg: 28
sam03 er på en erverdig vei

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

takk for svar alle sammen.

æsj, da ser det dårlig ut for meg da jo skuffende.men jeg krysser fingrene på at de ser at jeg har gått ned mye allerede.

vet om ei som tok operasjonen i utlandet.da kostet det ca 80 000 ink.opphold. det er dyrere her i norge. (og jeg har ikke råd til å gjøre det privat)

sam03 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 20:40   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Opprinnelig lagt inn av alexsandra, her.

jeg ble litt nysjerrig på en ting. hvor mye koster og gjøre det privat,er det veldig prisforskjeller?

Det koster 138.000,- på Aleris i Oslo, der jeg gjorde det for 4 år siden. Samme pris i dag, minus noen småting inkludert som man fikk i den tiden.
Verdt hver krone, jeg hadde egentlig ikke råd til det da jeg jobbet 40 % og vi hadde mye lån fra før av, men jeg hadde ikke noe valg siden jeg var så depressiv og syk av overvekten og ikke hadde tid til å vente, så vi tok opp lån i 2 banker og klarte såvidt å få akkurat den summen.
I Gjøvik har de også begynt nå, der koster det visst i underkant av 100.000,- men jeg aner ikke hvordan det er der da. Sikkert bra det altså. Jeg hadde imidlertid ikke turt å gjøre det i utlandet, men jeg er pingle da. Dessuten tilbyr vel feks. Russland kun DS-operasjon, som er mer risikofylt enn GBP.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 20:49   #7
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

118 tusen på aleris nå ,men da bare et års oppfølging inkludert
138 tusen for inkludert 5 års oppfølging

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 20:54   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Opprinnelig lagt inn av sam03, her.

hei

siden 26 juli til nå, så har jeg gått ned 13.5 kg.
veier nå i dag 104.3 kg og er 1.63 høy.(klarer ikke å komme lengre ned,har hodt denne vekta,foruten å gå opp og ned i ca 2 mnd)
ligger rett under 40 i BMI
er frisk,så vidt jeg vet.skal inn til sykehuset i morra å ta 2 blodprøver og drikke sukkerlake for å se om jeg har utvikliet diabetes,men vet ikke om de tar vekt og mål der.
noen som vet om jeg vil kunne få dekt operasjonen, erfaringer trengs :-)
eller er det lurt å ta en oppkarbing dag,for det er ikke mye opp jeg skal for å kunne få BMI over 40,isåfall.hvis de ikke tar hensyn til det jeg allerede har gått ned.(har vært på over 44 faktisk.
planen min er i utgangspunktet å få satt meg opp på operasjonen, så jeg har den i bakhånd,hvis lavkarbo ikke fungere.har jo iallefall 1 år å kjempe på.
men er lei av å være overvektig,har vært det i de siste 14 åra, på tide med forandring.

Har du tatt en gjennomgang på hvorfor du ikke går ned? Du har jo gått ned fint fram til det nå har stått stille tenker jeg Jeg har gått i 1.5 år på lavkarbo og knapt karet meg ned 10 kg... av erfaring vet jeg at jeg må veldig lavt i kcal for å gå ned, men ønsker ikke strebe etter dette foreløpig da jeg synes 1200 kcal (altså fremdeles som lavkarbo) er for lite energi for en på 175 og 90 kg... siden jeg har basalforbrenning på 2300 (beregnet).

Du sier lavkarbo som retning - hvilke retningslinjer holder du deg til? Mulig du har laget tråder om dette før - jeg ble bare litt nysgjerrig på om vi kunne hjelpe - siden en slik operasjon er et stort inngrep og at du kanskje kunne slippe

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:50   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Opprinnelig lagt inn av sam03, her.

hei

siden 26 juli til nå, så har jeg gått ned 13.5 kg.
veier nå i dag 104.3 kg og er 1.63 høy.(klarer ikke å komme lengre ned,har hodt denne vekta,foruten å gå opp og ned i ca 2 mnd)
ligger rett under 40 i BMI
er frisk,så vidt jeg vet.skal inn til sykehuset i morra å ta 2 blodprøver og drikke sukkerlake for å se om jeg har utvikliet diabetes,men vet ikke om de tar vekt og mål der.
noen som vet om jeg vil kunne få dekt operasjonen, erfaringer trengs :-)
eller er det lurt å ta en oppkarbing dag,for det er ikke mye opp jeg skal for å kunne få BMI over 40,isåfall.hvis de ikke tar hensyn til det jeg allerede har gått ned.(har vært på over 44 faktisk.
planen min er i utgangspunktet å få satt meg opp på operasjonen, så jeg har den i bakhånd,hvis lavkarbo ikke fungere.har jo iallefall 1 år å kjempe på.
men er lei av å være overvektig,har vært det i de siste 14 åra, på tide med forandring.

Gå inn på vektoperasjon.no
Der er det mange som har masse peiling!
Det koster ca 50 000,- med GBP i Riga feks og mange er veldig fornøyde med den turen!

Er lange ventelister om du vil gjøre det offentlig, da. Halvannet til 4 år ca, avhengig av hvor du hører til etc.

Jeg står på venteliste på Bærum sykehus. 35 i BMI, men med vanskelig regulerbar dia2, betente hofter og ødelagte knær kommer jeg inn under kriteriene!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 11:46   #10
sam03
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: skien
Innlegg: 28
sam03 er på en erverdig vei

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

hvilken lavkarbo jeg går på, vet jeg rett og slett ikke.følger nesten det samme som ei venninde av meg, som har gått ned 26 + kg siden mai. bare at jeg har mere fett i maten.syns det er vanskelig dette her. og konentrasjon som jeg sliter veldig med når jeg leser bøker om lavkarbo.det har mannen min stått for, da han også går på lavkarbo.han også står for det meste stille,men han spiser melkesjokolade med sukker i ofte.noe jeg ikke gjør.

men i dag har jeg fått tatt blodprøvene.endelig gjennomført.så nå venter jeg på innkallelse til lege.der jeg sikkert blir veid og målt.spennende.

jeg kommer ikke til å ta operasjonen privast.jeg har bestemt meg for å egentlig klare dette her selv,uten operasjon.men vil bare ha den i bakhånda,tilfelle ting ikke går rette veien for meg.

sam03 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 17:01   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Hvis du vil ha operasjon i bakhånd og skal ta det offentlig, bør du nok stille deg i kø så fort du kan, for ventetiden er som regel på flere år. Jeg ville i hvert fall fått meg plassert i køen og så heller takke nei når tiden er inne om du klarer å gå ned selv, for da slipper du å bestemme deg for operasjon og SÅ vente i flere år. Lykke til uansett hvillen vei du ender opp på.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 17:16   #12
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Opprinnelig lagt inn av sam03, her.

hei

siden 26 juli til nå, så har jeg gått ned 13.5 kg.
veier nå i dag 104.3 kg og er 1.63 høy.(klarer ikke å komme lengre ned,har hodt denne vekta,foruten å gå opp og ned i ca 2 mnd)
ligger rett under 40 i BMI
er frisk,så vidt jeg vet.skal inn til sykehuset i morra å ta 2 blodprøver og drikke sukkerlake for å se om jeg har utvikliet diabetes,men vet ikke om de tar vekt og mål der.
noen som vet om jeg vil kunne få dekt operasjonen, erfaringer trengs :-)
eller er det lurt å ta en oppkarbing dag,for det er ikke mye opp jeg skal for å kunne få BMI over 40,isåfall.hvis de ikke tar hensyn til det jeg allerede har gått ned.(har vært på over 44 faktisk.
planen min er i utgangspunktet å få satt meg opp på operasjonen, så jeg har den i bakhånd,hvis lavkarbo ikke fungere.har jo iallefall 1 år å kjempe på.
men er lei av å være overvektig,har vært det i de siste 14 åra, på tide med forandring.

Hei
Nå har jeg ikke lest alle svarene dine her, men jeg tok iallefall Gatric Bypass på mandag så tenkte jeg kunne dele noen av mine tanker og råd vi fikk.
Jeg har tatt det privat, dette fordi jeg er en veldig utålmodig person og ting skulle helst ha skjedd i går når jeg bestemmer meg for noe.
Jeg har BMI på over 40 og i teorien være kvalisfisert for offentlig operasjon, men som fastlegen min sa: Du er frisk som en fisk så jeg regner med at det vil ta endel år før de tar deg inn. Derfor prøvde jeg ikke den veien engang.
De ulike helsefortakene taper store penger på å gjennomfør en slankeoperasjon og dermed er dette nederst på prioriteringslisten. Jeg har ei venninne som tok operasjon offentlig i fjor, hun kom "raskt" til grunnet tilleggssykdommer, hun ventet i 3 år. Og det var overhodet ikke aktuelt for meg, skjønner godt at ikke alle har råd eller tar seg råd til å operere privat, jeg er veldig takknemlig for at jeg har den muligheten så om du kan det vil jeg anbefale Aleris i Oslo. Hvis ikke må du komme deg på liste så fort som mulig for det tar dessverre lang tid

Lykke til

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 20:35   #13
sam03
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: skien
Innlegg: 28
sam03 er på en erverdig vei

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvis du vil ha operasjon i bakhånd og skal ta det offentlig, bør du nok stille deg i kø så fort du kan, for ventetiden er som regel på flere år. Jeg ville i hvert fall fått meg plassert i køen og så heller takke nei når tiden er inne om du klarer å gå ned selv, for da slipper du å bestemme deg for operasjon og SÅ vente i flere år. Lykke til uansett hvillen vei du ender opp på.


akkurat som jeg skulle sagt det sjøl :-) dette er min plan.håper jeg snart skal inn å veies, for i dag måtte jeg drikke masse druesukker i vann.for jeg måtte ta blodprøver for å se om jeg har diabetes, føre jeg snakker med en lege om operasjonen. er ikke mye jeg må gå opp,føre jeg ligger litt over bmi 40..heldigvis.for det er heller ikke gøy å gå opp.men vil jeg ha operasjonen i bakhånda,så må jeg pent nødt til det.

sam03 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 20:41   #14
sam03
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: skien
Innlegg: 28
sam03 er på en erverdig vei

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Hei
Nå har jeg ikke lest alle svarene dine her, men jeg tok iallefall Gatric Bypass på mandag så tenkte jeg kunne dele noen av mine tanker og råd vi fikk.
Jeg har tatt det privat, dette fordi jeg er en veldig utålmodig person og ting skulle helst ha skjedd i går når jeg bestemmer meg for noe.
Jeg har BMI på over 40 og i teorien være kvalisfisert for offentlig operasjon, men som fastlegen min sa: Du er frisk som en fisk så jeg regner med at det vil ta endel år før de tar deg inn. Derfor prøvde jeg ikke den veien engang.
De ulike helsefortakene taper store penger på å gjennomfør en slankeoperasjon og dermed er dette nederst på prioriteringslisten. Jeg har ei venninne som tok operasjon offentlig i fjor, hun kom "raskt" til grunnet tilleggssykdommer, hun ventet i 3 år. Og det var overhodet ikke aktuelt for meg, skjønner godt at ikke alle har råd eller tar seg råd til å operere privat, jeg er veldig takknemlig for at jeg har den muligheten så om du kan det vil jeg anbefale Aleris i Oslo. Hvis ikke må du komme deg på liste så fort som mulig for det tar dessverre lang tid

Lykke til


gratulerer med vel gjennomført operasjon. så deilig.
jeg vet at det er lang tid på å få operasjonen offentlig,det er derfor jeg vil igang med å få satt meg opp på lista jeg må nok vente leeeenge, da jeg ikke har noen tileggs problemer. foruten at jeg kan håpe at de tar hensyn til at mine psykiske problemer som blir forverret av at jeg er tjukk.da jeg sliter med deprisjon,sosial fobi, unnvikende personlighetsforstyrrelse og paranoid.må nevne det til legen,ja.og håpe.

lykke til videre med vekt nedgangen din.håper alt går flott for deg.håper å høre mere ifra deg her inne på forumet.spennede å følge deg, på vei nedover i klesstørrelser.

sam03 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 20:49   #15
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Opprinnelig lagt inn av sam03, her.

gratulerer med vel gjennomført operasjon. så deilig.
jeg vet at det er lang tid på å få operasjonen offentlig,det er derfor jeg vil igang med å få satt meg opp på lista jeg må nok vente leeeenge, da jeg ikke har noen tileggs problemer. foruten at jeg kan håpe at de tar hensyn til at mine psykiske problemer som blir forverret av at jeg er tjukk.da jeg sliter med deprisjon,sosial fobi, unnvikende personlighetsforstyrrelse og paranoid.må nevne det til legen,ja.og håpe.

lykke til videre med vekt nedgangen din.håper alt går flott for deg.håper å høre mere ifra deg her inne på forumet.spennede å følge deg, på vei nedover i klesstørrelser.

Takk for det

Ja om man har tilleggsproblem av psykisk art så bør dette også telle, håper det ordner seg
Du kan lese journalen min om du ønsker, skal prøve å oppdatere så ofte som mulig, link ligger i signaturen min

Lykke til

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 19:12   #16
sam03
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: skien
Innlegg: 28
sam03 er på en erverdig vei

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

i går hadde jeg en skikkelig oppkarbing, slik at jeg har en bmi på litt over 40 når jeg får legetimen. spiste potetløv og dip,taco shell,taco lefser, litt sjokolade.og var på vekta i dag..nedgang fra i går på 200-300 gram
men det kommer vel på noen gram om noen dager håper jeg..litt rar å skal gå opp,når jeg egentlig vil ned..godt at dette ikke skal vare lenge :-)

jeg SKAL stå på lista over å få operasjonen...da er jeg tynn innen ca 6 år,enten ved hjelp,eller av meg sjøl, det blir deilig.

sam03 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 17:48   #17
Utopia
Juniormedlem
 
Utopia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 63
Innlegg: 12
Utopia er på en erverdig vei

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Hei, jeg har vært et taust medlem lenge og nytt godt av all den erfaringen, viten og kunnskap som er her inne, tusen, tusen takk!

Jeg føler veldig for å legge inn min erfaring når det gjelder kriterier for å få en slankeoperasjon.
Helsevesenet var enig om at jeg kom inn under kategorien sykelig overvekt og "allerede" 8 mnd etter kom jeg inn på lærings og mestringssenteret på Aker. Det er 10 kursdager i løpet av 1,5, hvor jeg i ettertid føler mer var et prepkurs for å få oss til å ombestemme oss og heller velge 3 uker på Tonsåsen. Dette var et kurs hvor vi skulle få nok informasjon til å kunne ta et kvalifisert valg, bare helst ikke operasjon.

Jeg grep dette med åpent sinn og ærlig nysgjerrighet, gikk altså ikke inn i dette med en bestemmelse på at det skulle ende i operasjon. Første steg var ernæringsfysiologen som jeg tror var kjøpt og betalt av Grethe Roede ...jeg ymtet innom om lavkarbo og fortalte min gode erfaring på det både når det gjalt blodsukker og vektnedgang hvilket vekket furien i henne!
"Du har tapt før du har begynt!" sitat slutt..... og en lang hissig enetale som malte lavkarbo, steinalderkost, Atcins og mange flinke gutter jeg beundrer innen feltet, som pest, kolera, dogmer uvett osvosvosv..... Jeg satt på hendene mine til hun var feridg og da hadde hun brukt opp timen min helt selv *fjoooo* hvor godt det var med frisk luft etter det....

Jeg gikk sågar til psykologen som var en del av tilbudet og var åpen og ærlig på mine følelser og spisevaner (hun kalte det spiseforstyrrelser, noe som jeg stusset litt på hvordan man så kjapt kan få en diagnose...) Ved neste besøk måtte jeg bruke en halv time for å overbevise henne om at jeg hadde vært der før! Hun hadde nemlig ikke noen notater om det serru....og der satt jeg og følte ...skyld?

Neste steg var en dame (kan nesten ikke legge ut navnene her men de som har vært i det systemet vet vel hvem det er)...altså en dame som hadde en teori om at stress blir overvekt, og det var jeg rørende enig i. Hun anbefaler et kosthold med tryptofan, noe som skal gjøre deg blid om dagen og sove godt om natten samt redusere stresshormonproduksjonen. Jeg fikk en liste over matvarer og til min store skrekk var den proppet med karbohydrater og mattyper jeg vet av erfaring får mitt blodsukker til å bli skyhøyt....og jeg min naive idiot nevnte det med all respekt og jammen ble ikke dette kvinnemenneske til en furie også! Hun var dog høfligere og gjorde timen kort med å si at det var mitt valg, farvel! Det var da jeg forsto at å stille spørsmål til øvrigheta, nei se det gjør man bare ikke.

Resten av det året satt jeg stille som den flinke piken jeg er og lyttet, bare lyttet...litt sånn kuet lizzom.

Så avsluttet kurset og vi ble kastet ut i det store tomrommet som heter "tiden mellom kurs og time hos kirurg" = helvetesperioden hvor ingenting dreide seg om annet enn når får jeg time hos kirurgen??? Jeg skulle i følge tidligere informasjon ha time i november 2010..... jeg fikk først time i midten av februar 2011. Nypusset, mental klar og forventningsfull entret jeg Oh store kirurgs kontor. resten gikk med lynets hastighet: "Hva vil du?" "Øhhh...opereres..?" " Nei det kan du ikke!"....sjokkerende stillhet "ehmm...hvorfor?" " Anbefalin fra psykolog og tryptophandama er at du ikke er klar for operasjon"...stillhet...."Hvorfor????" Så kom det som forstyrrer meg aller mest: " de mener du ikke er klar fordi du overspiser!" Jeg var så lamslått at jeg faktisk ikke klarte å si et ord mer....

Videre behandling av meg for å bli mer klar er å gå til psykologen, hun dere nå vet ikke hadde gjort notater av vårt første møte.... og til tryptophandama som var dødelig fornærmet fordi jeg stilte spørsmål ved hennes ikkedokumenterte teori... disse to damene som mente at jeg overspiste.....
Dagens spørsmål: hvordan bli fet uten å overspise???????

Det jeg sitter igjen med er at de som de på kurset ikke klarte å skremme vekk fra operasjon, sørget kirurgen og hans kumpaner for blir fjernet fra listen....og slik blir køen på gastric by pass pasienter mindre og budsjettene drøyere.....og meg får de garantert tilbake som pasient på grunn av alle bivirkningene sykelig overvekt skaper, jeg blir bare spredd på flere avdelinger og går under andre budsjetter

Jeg er så heldig at jeg har en hengiven og omsorgsfullfamilie som etterhvert klarte å plukket meg opp fra langt der nede..ede..ed..e *ekko*

Jeg og mor reiste til Riga via Lasiskreiser som har oppfølging på Sinsenklinikken og jeg ble operert 12. mars! I dag en uke etter og 10 kg mindre, har jeg mer energi enn jeg har hatt på mange år og det på flytende føde som knapt gir 500 cal om dagen...erre muli???

Jeg får ikke fullrost det opplegget som vi kjøpte til 79 500,- som inkluderte ALT pre/post fly/hotel-kjørt fra dør til dør - gastroscopi/ultralyd/røntgen-opr/oppfølging, personlig kontakt med kirurgen i ettertid, full tilgang på alle på Sinsenklinikken og ikke minst det store nettverket av de som skal opereres-nettopp opperert-veteraner på operasjon som er i gruppen på Facebook, en helt uvurderlig kompetanse av mennesker med spørsmål og erfaring.

Som sluttord (på noe som jeg ser egentlig burde ligge på en blogg eller vært mellom to permer....pjuuu, det ble langt) Jeg ville aldrig valgt å reise til utlandet å opereres, jeg har i grunn alltid ansett det som idioti, men når oppfølgingen foregår her til lands, med kvalifiserte fagfolk og et støtteaperat som ikke eksisterer på Aker, ja så gjorde jeg det rette og kan på det varmeste anbefale det videre!
Takk for tålmodigheten

__________________

[/url]
Utopia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric by pass operert - LowCarb Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 22:49   #18
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

takker deg for et flott innlegg
ja helsevesenet kan vi vedlig mye om ,, de vrir å vrenger på alt du sier ,en må veie sin ord i samtaler ,
et eks..jeg har fybromialgi sier noen leger , de lærde strides ,joda det kan stemme på mine plager , men skulder å arm er værst , ble sendt på behandling for hele kroppen ,i basseng ( men var jo skulder å arm jeg plages mest med da),etter samtale etter kurset,, spurte jeg om jeg ikke kunne få behandling for skulder å arm , var jo derfor jeg i utgangspungtet var sendt dit ,,joda det kunne kanskje ordnes
sa også at jeg ikke var bra i resten av kroppen også

fikk en kopi av brev sendt til min lege ,, der sto det pasienten har vondt i skulder å arm .. resten av kroppen har blitt bra

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 19:11   #19
Utopia
Juniormedlem
 
Utopia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 63
Innlegg: 12
Utopia er på en erverdig vei

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Tusen takk for tilbakemelding
Man vet jo nesten ikke om man skal le eller grine arkine, man skal i allefall være sterk for å være syk, det er helt klart

__________________

[/url]
Utopia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric by pass operert - LowCarb Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 20:29   #20
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Opprinnelig lagt inn av Utopia, her.

Tusen takk for tilbakemelding
Man vet jo nesten ikke om man skal le eller grine arkine, man skal i allefall være sterk for å være syk, det er helt klart

bare hyggelig , hvordan går det med deg nå etter oprasjonen ,er det lenge siden
en må i alle fall veie sine ord å tenke godt igjennom hva en sier til NAV og helsevesen

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 20:51   #21
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Utopia- jeg må smile av historien din. Jeg ble søkt inn på aker for et år siden. Etter å ha lest det du skriver, er jeg glad for at jeg ikke kom så langt. Tror dette forumet har hjulpet meg mere enn hva de kunna ha gjort.
Legen der giddet ikke møte meg, bare sendte en beskjed til fastlegen om at jeg ikke kvalifiserte til operasjon. BMI 39,6
Jeg var i utgangspunket interesert i å vite mere om varig vektnedgang og komme inn i et program får å kunne klare det.
Hvorfor finnes det ikke noe slikt?

Glad forumet finns

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 15:45   #22
Utopia
Juniormedlem
 
Utopia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 63
Innlegg: 12
Utopia er på en erverdig vei

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

bare hyggelig , hvordan går det med deg nå etter oprasjonen ,er det lenge siden
en må i alle fall veie sine ord å tenke godt igjennom hva en sier til NAV og helsevesen

Jeg ble operert 12 mars i år så det er relativt nytt. Jeg er full av energi, har ingen dumpinger, tåler alt av mat, er ikke sulten og er ikke mett. Spiser defor etter mål og klokka

__________________

[/url]
Utopia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric by pass operert - LowCarb Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 15:50   #23
Utopia
Juniormedlem
 
Utopia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 63
Innlegg: 12
Utopia er på en erverdig vei

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Opprinnelig lagt inn av helene75, her.

Utopia- jeg må smile av historien din. Jeg ble søkt inn på aker for et år siden. Etter å ha lest det du skriver, er jeg glad for at jeg ikke kom så langt. Tror dette forumet har hjulpet meg mere enn hva de kunna ha gjort.
Legen der giddet ikke møte meg, bare sendte en beskjed til fastlegen om at jeg ikke kvalifiserte til operasjon. BMI 39,6
Jeg var i utgangspunket interesert i å vite mere om varig vektnedgang og komme inn i et program får å kunne klare det.
Hvorfor finnes det ikke noe slikt?

Glad forumet finns

Ja de vet hvordan de skal sminke ventelistene. jeg var heller ikke ute etter operasjon i utgangspunktet, men det er den eneste varige løsningen de kan tilby. Jeg er også glad for dette forummet og det er litt vanskelig å være lavkarboer i hjerte og være nødt til å følge lett og mager diett, grøsser av alle karboene som jeg spiser i løpet av dagen. har lett etter noen som er i samme situasjon og er takknemlig for linker eller tips om lavkarbo for opererte.

__________________

[/url]
Utopia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric by pass operert - LowCarb Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 15:59   #24
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Oida! Jeg står på venteliste til Aker (rettighetspasient), men nå ble jeg jo svært skeptisk. Jeg skjønner i hvert fall at jeg ikke bør si noe om mitt ketogene kosthold

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 16:01   #25
Utopia
Juniormedlem
 
Utopia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 63
Innlegg: 12
Utopia er på en erverdig vei

Sv: Kriterier for å få slankeoperasjon?

Hehe...om jeg skulle startet på nytt ville jeg nok lene meg godt tilbake og kun ta i mot informasjon, gudfriogbevare meg vel for egne synspunkter ;o)

__________________

[/url]
Utopia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric by pass operert - LowCarb Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info Impulsiw Mer enn 30 kg overvekt 420 10-03-14 10:48
Hvor høy BMI må man ha? (For å få dekket slankeoperasjon) paprika Spørsmål og svar 5 08-07-10 03:49
Slankeoperasjon, gastric bypass jente26 Spørsmål og svar 3 09-06-09 08:02
Slankeoperasjon Annebe Generell diskusjon 3 08-06-09 15:32
Slankeoperasjon Svane Spørsmål og svar 1 23-05-09 20:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no