Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Trenger råd og noen gode ord!

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-02-11, 09:08   #1
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Trenger råd og noen gode ord!

Nå har alt virkelig gått i dass. Jeg prøver så godt jeg kan og leve under karbogrensa mi, men det er så vanskelig!

Jeg har lyst på noe hele tiden, småspiser hele tiden, er KJEMPE sulten absolutt hele tiden. Og jeg går ikke lengre ned i vekt..

Jeg sitter her å lurer på om jeg skal begynne på ketolyse igjen, men jeg savner ikke følelsen av at jeg var matlei av alt! Gikk rundt småkvalm ofte og var så vanskelig og finne mat jeg faktisk kunne spise.
Og da må jeg gjøre om på alle rutinene mine igjen, og begynne stresse med frokost og lunsj igjen..

Off, alt dette her er bare unnskyldninger!! Jeg vil ned i vekt igjen, og være flink, og være stolt av meg selv igjen, men alikevell.. Jeg er så redd att jeg ikke skal klare meg.

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 09:08   #2
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Vet egentlig ikke hvor jeg ville med denne tråden.. Men følte det var viktig å få noe ut hvertfall..

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 09:15   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Hvis du er veldig sulten hele tiden, ville jeg først og fremst sett nærmere på om du spiser nok fett. Hvordan spiser du nå, om du ikke går på ketolyse lenger?

Ellers så hender det jo at vi har perioder hvor kroppen rett og slett vil ha mer mat enn ellers. Selv har jeg jevnlig "spise som et monster"-dager rett før menstruasjon, uten at det virker negativt på vekten - heller motsatt.

Eller kanskje det er en spesiell matvare som trigger "vil spise mer"-følelsen?

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 09:17   #4
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Hvis du er veldig sulten hele tiden, ville jeg først og fremst sett nærmere på om du spiser nok fett. Hvordan spiser du nå, om du ikke går på ketolyse lenger?

Ellers så hender det jo at vi har perioder hvor kroppen rett og slett vil ha mer mat enn ellers. Selv har jeg jevnlig "spise som et monster"-dager rett før menstruasjon, uten at det virker negativt på vekten - heller motsatt.

Eller kanskje det er en spesiell matvare som trigger "vil spise mer"-følelsen?

Fett er det kanskje litt lite av. Nå prøver jeg og ligge rundt 25-30 karber. Men, det klarer jeg ikke. Lurer på om det er det at det blir for mange karber så gjør at jeg ikke klarer holde meg til grensen på en måte. At.. Jeg vet ikke, at det er så mye som da blir lovlig, at en glemmer at en må spise med måte på en måte?`

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 09:17   #5
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Og forresten, vekta mi går opp å opp å opp..

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 10:10   #6
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Opprinnelig lagt inn av Nupsida, her.

Og forresten, vekta mi går opp å opp å opp..

Hei
ikke at jeg har så mye peiling siden jeg selv er veldig ny her men har fått gode tips av de litt mer drevne her inne.

- Større måltider,bli god og mett.
- mere fett (cocosa,avocado,fløte,rømme,majones,smør el fett til å ha over maten)
-skrev en mail til Torkil (han som har skrevet "slank med ketolysekuren"
spurte han hva jeg kunne gjøre med mitt kosthold,han sa jeg måtte øke grønnsaksinntaket mitt,kanskje ett godt råd til andre oxo det

Lykke til

  Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 11:17   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Opprinnelig lagt inn av Nupsida, her.

Fett er det kanskje litt lite av. Nå prøver jeg og ligge rundt 25-30 karber. Men, det klarer jeg ikke. Lurer på om det er det at det blir for mange karber så gjør at jeg ikke klarer holde meg til grensen på en måte. At.. Jeg vet ikke, at det er så mye som da blir lovlig, at en glemmer at en må spise med måte på en måte?`

Jeg testet ut Fedon en periode og holdt på å dø på meg av "lyst på" ...

Mer karbohydrater øker suget hos meg noe helt utrolig! D jeg gikk tilbake igjen på lavere karbinntak og mere fett hadde jeg abstinenser ut av en annen verden

Så, kanskje løsninga for deg rett og slett er å legge deg lavere på karbene igjen, og øke fettet selvsagt, mens du finner ut hva som skal til for å klare å holde en stødigere kurs som ikke fører til altfor mye opp?

Du har jo vært KNALLFLINK, men det tar gjerne litt tid for å få omstilt hodet også

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 11:30   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Du har jo vært SÅ flink! Nå er det utprøving av varig kosthold som gjelder. Siden du skal ligge bare på 30-40 karbo pr dag, MÅ du spise mer fett, ellers kommer fysinga tilbake.

Jeg foreslår at du går tilbake til ketolyse i 2 uker, også øker du på med karber - ca 5 gram pr uke. Øk med grønnsaker i hovedsak, eller andre fedon-aktige matvarer som du liker og som du ønsker å ha med i kostholdet ditt.

Sannsynligvis går du nå opp fordi du spiser for mye karbo og for lite fett?

Vil bare også si at jeg tror det du gjør nå er det vanskeligste, for det er lettere å holde seg til reglene i ketolyse enn å finne en mellomting som du skal leve på.

Jeg har erfart deg som svært motivert og flink til å klare å gå ned så mye som du har gjort, så dette tror jeg du klarer fint! Det krever bare en ny runde med planlegging, veiing og måling av mat over lengre tid til du finner balansen som gjelder for DEG!

Stå på snuppa - dette klarer du fint!!! Og du vet - dine erfaringer nå - vil komme forumet til nytte, for vi er jo etterhvert flere som skal gå "av" og begynne å spise vektopprettholdende, så hold oss oppdatert! (Og ikke få panikk, det er ikke uvanlig å gå litt opp når man begynner å spise litt annerledes )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 11:33   #9
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Jeg testet ut Fedon en periode og holdt på å dø på meg av "lyst på" ...

Mer karbohydrater øker suget hos meg noe helt utrolig! D jeg gikk tilbake igjen på lavere karbinntak og mere fett hadde jeg abstinenser ut av en annen verden

Så, kanskje løsninga for deg rett og slett er å legge deg lavere på karbene igjen, og øke fettet selvsagt, mens du finner ut hva som skal til for å klare å holde en stødigere kurs som ikke fører til altfor mye opp?

Du har jo vært KNALLFLINK, men det tar gjerne litt tid for å få omstilt hodet også

Ja, ser ut som jeg må lavere igjen.. huff.. Men, er så ille å må gå rundt og å ha lyst på ha lyst på ha lyst på, hele tiden! Feks, hadde meg en skive med fedon brød og masse ost til frokost, kom på skolen og var kjempesulten etter en time igjen. Nå har jeg nettop spist to fedon skiver med masse ost, og er ENDA kjempe sulten!

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 11:35   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Opprinnelig lagt inn av Nupsida, her.

Ja, ser ut som jeg må lavere igjen.. huff.. Men, er så ille å må gå rundt og å ha lyst på ha lyst på ha lyst på, hele tiden! Feks, hadde meg en skive med fedon brød og masse ost til frokost, kom på skolen og var kjempesulten etter en time igjen. Nå har jeg nettop spist to fedon skiver med masse ost, og er ENDA kjempe sulten!

Kan det være en ide om du prøver lavkarbo-brød istedet for fedon-brød? Både karins beste brød herfra og brødmixen fra spisdegslank bruker jeg, blir mett og god og holder meg slik leeeenge!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 11:36   #11
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Kan det være en ide om du prøver lavkarbo-brød istedet for fedon-brød? Både karins beste brød herfra og brødmixen fra spisdegslank bruker jeg, blir mett og god og holder meg slik leeeenge!

Hmm.. De hjemmelaga lavkarbobrød versjonene jeg har prøvd til nå har smakt noe helt forferdelig.. Er liksom derfor jeg har valgt fedon sitt brød. siden jeg ikke takler hjemmelaga brød, og enda mindre hjemmelaga lavkarbo"brød" :P

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 11:39   #12
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Opprinnelig lagt inn av Nupsida, her.

Hmm.. De hjemmelaga lavkarbobrød versjonene jeg har prøvd til nå har smakt noe helt forferdelig.. Er liksom derfor jeg har valgt fedon sitt brød. siden jeg ikke takler hjemmelaga brød, og enda mindre hjemmelaga lavkarbo"brød" :P

Hva med å bytte ut hele brødet med osteknekkis en liten periode?

Eller så er dette det brødet det eneste min samboer liker, har du prøvd det? Ikke masse frø og hele nøtter

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 11:40   #13
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Hva med å bytte ut hele brødet med osteknekkis en liten periode?

Det smaker jo ikke likt i det hele tatt.. Nei, skal jeg lavere på karbene så skipper jeg heller hele brødet, enn de andre alternativene..

Poenget er at jeg har jo spist masse mat, og masse fett. Enda er jeg sååå sulten..

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 11:49   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Opprinnelig lagt inn av Nupsida, her.

Hmm.. De hjemmelaga lavkarbobrød versjonene jeg har prøvd til nå har smakt noe helt forferdelig.. Er liksom derfor jeg har valgt fedon sitt brød. siden jeg ikke takler hjemmelaga brød, og enda mindre hjemmelaga lavkarbo"brød" :P

Ok - ja da skjønner jeg. Hvilke brød har du prøvd da? Jeg kan faktisk anbefale spisdegslank-mixen, bare blande med vann og steke i ovn. Best etter en runde i brødrister. Smaker da som skikkelig grovbrød...

En annen ting - er at jeg måtte BESTEMME meg for å like lavkarbo-brød... syntes de smakte rart i starten, men etterhvert som man spiser de og mentalt er innstilt på å "like de" hehe, så går det bedre

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 11:53   #15
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Ok - ja da skjønner jeg. Hvilke brød har du prøvd da? Jeg kan faktisk anbefale spisdegslank-mixen, bare blande med vann og steke i ovn. Best etter en runde i brødrister. Smaker da som skikkelig grovbrød...

En annen ting - er at jeg måtte BESTEMME meg for å like lavkarbo-brød... syntes de smakte rart i starten, men etterhvert som man spiser de og mentalt er innstilt på å "like de" hehe, så går det bedre

Jo, har sikkert noe med innstillingen å gjøre men, ja som jeg har nevnt ovenfor, da er det nok enklere for meg å heller spise noe annet enn brødmat til lunsj og frokost :P

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 16:31   #16
Penguin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 6
Penguin er på en erverdig vei

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Hei!

Kaster meg på her jeg også, selv om jeg fortsatt er ganske fersk på LCHF

Frokosten du beskriver høres både litt liten og litt fettfattig ut synes jeg (litt avhengig av hva du mener med "masse" ost selvfølgelig). Kanskje du spiser for lite fett? Og at du burde prioritere å få i deg de karbohydratene du skal ha via grønnsaker? I tillegg blir det kanskje litt kjedelig/ensformig med brødmat både til frokost og lunsj?

En av mine yndligsfrokoster er: "Eggebrødskive" - Et egg stekt på begge sider med hamburgerrygg/annen påleggskinke eller tynne skiver av bogskinke, samt et par skiver ost på. Steker det til osten er smeltet. Ofte tar jeg litt majones oppå også. Som tilbehør har jeg gjerne litt frisk spinat med rømme eller aioli, noen ganger også en skive eller to med bacon. I tillegg drikker jeg en kopp kaffe med en teskje cocosa og en fløteskvett oppi. Nam Denne frokosten holder meg mett leeeenge!

__________________
Penguin
Penguin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 17:25   #17
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Jeg føler ikke frokosten min er fettfattig? er jo en del ost?

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 17:26   #18
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

men, takk for bra forslag!

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:21   #19
anki 1234
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: karmøy, fastlandet
Innlegg: 2
anki 1234 er på en erverdig vei

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Hei hei! Enig at frokosten din virker liten! Jeg tror det er viktig å tenke at en skal ha en god del proteiner i hvert måltid. Er proteinene som gjør meg mett iallefall. Jeg spiser gjerne 2-3 egg med bacon eller skinke til frokost og da er jeg ikke sulten på maaange timer. Ellers bruker jeg ofte å lage litt ekstra middag så eg spiser dagen etter til frokost. Føles litt rart i starten å spise kyllinggryte til frokost, men det hjelper på suget når en får i seg en "skikkelig" frokost. Ellers så lager jeg alltid osteskiver uten brød, altså skinke med ost på, og godt krydder i ovnen. Disse smaker topp, og er like gode varme som kalde. Gode til lunsj også. Alltid godt å ha på lur...

anki 1234 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:14   #20
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Nupsida- du har jo vært så utrolig flink -så lenge!! Må ikke gi opp nå

Mange flotte råd her, så jeg tenker mitt eneste bidrag kan være; hvordan er det med psyken? Tar ei stund å bli glad i sin nye kropp? Skuffelser? - tenker noe ala; "jeg er ikke tykk lenger, hvorfor føler jeg meg fortsatt så lite vellykka da??"

Du har jo gått ned i vekt så utrolig kjapt! (vi fulgte hverandre som auguststarterne, og du har virkelig imponert meg med din målrettethet og viljestyrke ). Det kan vel ta litt tid å "finne seg selv igjen"?

Tror du må gjøre som Nerthus sier; tilbake i ketolyse et par uker. Les deg til noen nye oppskrifter først, så får du forhåpentligvis lyst på slik mat.

Verdens beste tomatsuppe?
1 box hermetiske tomater
en hel pakke bacon i biter, godt stekt
1 gulrot i små terninger (for de som er lei av blomkål)
1 liten løk
masse basilikum
litt timian
1/2 ts chili (jeg bruker 2, men er glad i sterk mat)
3 ts wasabi og sesam- krydder
2 dl vann
Kokes i 15 min.

Yummi - og mettende!

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:18   #21
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Du er ikke gravid vel?!

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:21   #22
Lunaluna
Medlem
 
Lunaluna sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 56
Lunaluna er på en erverdig vei

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Opp med hodet! Dette klarer du, flinke jenta!

__________________


Lunaluna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 22:34   #23
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Jeg vil gjerne si noen ord til deg, for jeg har vært der du er nå. Den gangen jeg gikk mye ned var jeg enormt motivert. På grunn av diverse omstendigheter har jeg gått opp igjen alt sammen og mer til, og til tross for gjentatte forsøk og diverse varianter har jeg aldri klart å få igjen den motivasjonen jeg hadde til å fokusere på vektnedgang, selv om jeg har gått litt opp og ned i tiden imellom da og nå.

Jeg tror det som skjer med deg nå er at du ikke lenger har en sterk motivasjon for å beholde kostholdet du har gått ned med, fordi det er et kosthold som du egentlig ikke liker lenger. Slik var det med meg. Til slutt lot jeg heller være å spise enn å spise noe med egg i ... Det hjalp jo ikke at jeg tålte ketose dårlig og at jeg ble veldig intolerant mot meieriprodukter, så jeg måtte kutte ut fløte, rømme, ost osv fra dietten. Da var det ikke mye "kosemat" igjen. Jeg har heller aldri vært så begeistret for erstatningsprodukter, så brukte ikke noe særlig av det.

Og det er som det sies over her, at et lavkarbokosthold med mer karber er mye vanskeligere med tanke på sug og sånt.

Å gå på vekta og se den gå nedover fra uke til uke, å se seg selv bli slankere og penere er en stor motivasjonsfaktor og et kick. Det er utrolig gøy! Men hva skjer når man er "ferdig"? Da har man ikke noe til å motivere seg lenger. Da må man motivere seg bare for å vedlikeholde, og det krever enormt mye mer. Og i hjernen er det et belønningssenter. Vi trenger belønninger for å fortsette med noe som ikke lenger gir payoff på samme måten. Og hvis man har vært vant til å tilfredsstille belønningssenteret med noe søtt for eksempel, så vil hjernen begynne å skrike etter det. Det er rett og slett ikke nok viljestyrke i verden til å stå imot det kravet fra belønningssenteret. På en eller annen måte må vi tilfredsstille det.

Så du må kanskje finne noe annet å holde på med, som kan hjelpe deg å få bukt med det suget. Noe du synes er gøy, som kanskje gir deg en ny utfordring. Hjernen liker å ha noe å jobbe med!

Men det kan også hende at det ligger følelsesmessige ting bak, som ble skjult da du la på deg og som avdekkes igjen nå som du ikke kan skjule deg bak overvekten. Er det noe i deg som føler uro ved å være den du er nå? Du trenger ikke svare her altså, men du kan jo stille deg det spørsmålet helt privat og prøve å lytte til hva slags svar som kommer.

Ofte hjelper det bare å anerkjenne de følelsene man har. De fleste av oss er så vant til å dytte følelser bort på ulike måter. Men har man mot til å kjenne på hva slags følelser som er der, så vil det kanskje vise seg at det ikke var så farlig som man trodde. Og så letner behovene for mat og kosespising. I andre tilfeller kan det være litt mer heavy, da kan man evt ha nytte av å prate med noen, eller prøve EFT/TFT f eks (det finnes tråder om det her inne hvis du er interessert). Men det er utrolig mye man kan gjøre selv også, kanskje med hjelp av en venn eller to - eller et forum ...

Det ble mye dette her, og kanskje ikke alt passer for deg, men jeg håper du fikk noen innspill som kan hjelpe deg litt.

Lykke til!


Sist redigert av Huldr : 09-02-11 kl 22:41.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 16:20   #24
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Trenger råd og noen gode ord!

Takker alle sammen for gode råd og støttende ord! skulle gjerne svart dere alle, men jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal si. Vil hvertfall at dere skal vite at dere er så utrolig til hjelp når jeg får slikke dumme dager der alt føles motløst og teit. Dere har gitt meg masse motivasjon nå, så nå har jeg bestemt meg for å klare å komme meg igang igjen, med dere som vitner!

Idag føler jeg at jeg er i god gang med å begynne på nytt, med nytt mot! Idag har jeg spist middagsrester fra igår til frokost som var en slags kjøttdeig gryte med kjøttdeig, løk, hermetiserte tomater, fløte og masse krydder Men, så ble jeg syk på skolen (sterk hodepine og kvalme) Så da dro jeg hjem, koste meg med noen lavkarbo-vaniljefudge (NAM), men så ble jeg kvalm, så da har jeg hevet i meg en del bakon krisp og pepsi max. Ikke noe ulovlig så langt, og masse fett. Føler meg flink nå

Takk alle dere søte hærlige mennesker enda en gang!!

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger noen gode tips dreamer82 Trening 2 10-07-10 15:31
Trenger gode råd Belly Spørsmål og svar 6 18-02-09 13:48
Trenger gode råd Johnson Lavkarbo generelt 11 12-09-08 17:11
Trenger gode råd! Pluto i magen min:) Spørsmål og svar 2 04-03-08 14:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no