Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-03-11, 17:06   #1
Kjartan
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 8
Kjartan er på en erverdig vei

Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

Hei!
Har tenkt litt på det og lurer på om nokon her inne kan belyse situasjonen. Vi lærer alle sammen at karbohydrat er dårlig og du blir tjokk av dei.

Derfor vil eg spørre litt høgt, kva er det karbo har som gjer det bra for kroppen?

Dette blir vel som å sparke inn i eit kvepsebol. Men eg stiller dette spørsmålet nøytralt. Svar eg ikkje vil ha er svar som framhevar dei negative kvailtetane til karbohydrat, men som kun framhevar det positive.

Kjartan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med tidvise utskeielsar Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 17:09   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

Det eneste er vel at det gir enkel tilgjengelig energi Det er jo positivt for de som spiser KH men likegyldig for de som ikke gjør det, for den energien lager kroppen uansett, bare i en litt mer krevende prosess..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 17:14   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

Stiller meg bak Nellie her. Kommer ikke på en eneste ting karbo kan gi kroppen av bra ting som man ikke får andre steder fra annet enn rask og lett tilgjengelig energi der og da under kortvarig behov (beklager )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 17:31   #4
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

det er forskjell på raske og langsomme karbohydrater,
det er faktisk en viktig informasjon.

  Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 17:33   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

Men de langsomme gjør ikke noe mer for kroppen enn de raske gjør De er positive i den forstand at de ikke er like slemme med blodsukkeret, men ingen andre fordeler.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 17:34   #6
Kjartan
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 8
Kjartan er på en erverdig vei

Sv: Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

Takk for raske svar! Resultatet var ikkje spesiellt overraskandes. Held på å gå djupare inn i lavkarbo for å forstå meir kva kroppen reagerar på og korleis.

Sjølv veit eg ikkje kva karbohydrat gjer som er godt for kroppen. Det meste av kornprodukt har jo med seg vitaminblokkerande næringstoff, så det har jo ingenting for seg. Sukker er ikkje ei god kjelde til anna enn rein energi utan næring. Karbohydrat i grønnsaker er ofte butte opp mot fiber og oppfører seg annleis i kroppen enn frukt og brød.

Rett og slett spennande! Kanskje ein tur på eit treningsforum å spurt hadde gjort seg.

Kjartan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med tidvise utskeielsar Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 17:37   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

Det er jo visse vitaminer og mineraler i visse karbohydratholdige varer, men karbohydratene sånn i segselv er nok mest for energi.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 17:51   #8
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

derfor trenger vi noen av de langsomme karbohydratene
i stedet for å tygge vitamintabletter.
det naturlige er best.

  Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 18:27   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

derfor trenger vi noen av de langsomme karbohydratene
i stedet for å tygge vitamintabletter.
det naturlige er best.

Finnes det vitaminer og mineraler i grønnsaker som vi ikke finner i mat uten karbohydrater?
Det finnes såvidt jeg vet ikke noe som heter essensielle karbohydrater Til ts vil jeg anbefale bladet VOF som tar for seg akkurat slike tema. Kanskje jeg skal gå å grave i en tidligere utgave og se hva som står om karbohydrater...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 18:29   #10
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

frukt burde være med på den lista

  Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 18:36   #11
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

frukt burde være med på den lista

Hvilken liste tenker du på?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 18:40   #12
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

jeg tenker at frukt i små mengder er like viktig som grønnsaker.
ikke at jeg gjør det sjøl nå men mener det alikevel.

  Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 19:02   #13
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

jeg tenker at frukt i små mengder er like viktig som grønnsaker.
ikke at jeg gjør det sjøl nå men mener det alikevel.

Ikke så lenge siden det var lagt ut en link her på forumet om "Frukt gjør deg feit" og hvor det sto at det var fint lite i frukt vi behøvde.
Her er det nok en link om frukt...
Tror ikke det er noe i frukt vi TRENGER.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 19:13   #14
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

når frukt og bær er på sitt beste her i landet skal vi spise litt av det.
altså ike året rundt..for det er ikke naturlig.de frøs ikke ned frukt og bær før i tiden.
vel epler kokte de å la det i sukkerlake.ikke fult så bra,men de trengte det helt sikkert.
det er best næringsstoffer i de ferske.
vi skal jo spise alt det som er naturlig for oss sies det for oss som går på lavkarbo.
da er det jo normalt at vi spiser det naturen bringer med seg til oss.
det skal jeg leve etter og mine unger med.
men hver sin smak da.

  Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 20:17   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kva er det karbo gjer som er bra for kroppen?

Nå var spørsmålet "hva godt gjør KARBOHYDRATER for kroppen." Om karbohydrater er raske, trege, fra frukt, fra grønnsaker, firkanta, runde, blå, gule, så er funksjonen deres å gi kroppens celler og deres funksjoner energi. Ikke noe annet. Kroppen TRENGER karbohydrater, men de trenger ikke få det tilført igjennom kosten.

Du snakker om noe helt annet Titti76

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Regnes ikke all karbo som karbo?? Fofa Generell ernæringsdebatt 5 07-07-10 19:06
Kva bør eg gå på? Kva kan eg gjer? Proson PCOS og karbohydratkontroll 2 10-03-09 14:17
Hvor lang tid bruker egentlig kroppen på å brenne ferdig alkoholen i kroppen? Photobscura Lavkarbo generelt 26 04-05-08 22:43
Kva gjer eg feil??? Konkelimonke Ketolysekuren 23 01-03-07 18:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no