Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Trenger gode råd (Hvordan hjelpe overvektig venninne)

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 11-03-11, 18:23   #26
Fredrikke07
Medlem

Medlem siden: Feb 2008
Alder: 44
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenger gode råd (Hvordan hjelpe overvektig venninne)

Hun har en del kunnskap fra før, men det er nok selve gutsen til endringen og at hun er sliten og kresen i matveien som gjør at hun ikke gjør noe med det og mangel på håp eller tro på at det skal funke å gå ned såpass mange kilo. Tror nok lysten er der, ettersom hun ofte sier at nå burde jeg ta meg sammen igjen, men... Ikke tror jeg hun ser på det som en livsstilsendring heller. Men jeg trør veldig varsom og har ikke spurt så mye om tankene hennes. Har ikke kjent henne mer enn et par år, blitt bedre kjent det siste året.

Jeg øsnker som sagt ikke å prøve å overtale henne til noe, men bare være oppmuntrene når hun til stadighet nevner temaet.

Vi er generelt flinke til å gi hverandre ros og gode ord, så det skal jeg også fortsette med, når det faller seg naturlig selvsagt.
Den største grunnen til at jeg ikke vil spørre så mye eller si altfor mye, er nettopp fordi jeg er "venninnen uten noen kilo for mye." Har som ikke gravid bmi på 19 og er veltrent og fornøyd med kroppen min (nå også som høygravid).

Som noen foreslo her, å ta bilder eller filme henne og se på etterpå, er noe som er totalt uaktuelt for meg å gjøre. Mulig det hadde funket, men det går langt over mine normer for adferd mot andre mennesker.

Jeg får bare se om hun vil gjøre en endring i kostholdet i fremtiden og være der som støtte hvis hun orker. Kan evt neste gang hun snakker om det/sier hun vil gjøre en endring, si at jeg gjerne vil hjelpe henne hvis hun selv ønsker det, f.eks.foreslå en lavkarbo-matlagings/bake-dag sammen og hygge oss.

Tiden vil vise. Takk for erfaringer dere har delt og tips.

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 18:27   #27
Otelia
Nytt Medlem

Medlem siden: Feb 2011
Otelia er på en erverdig vei

Hei
Jeg vil bare komme med to tips du kan vurdere:
- Ta kontakt med "senter for spiseforstyrrelse" og be om råd, eller tips henne om å ta kontakt. En trenger ikke ha bulimi for å kontakte dem, de vil gjerne bistå alle som har et vanskelig forhold til kroppen sin og mat.
Kanskje har hun ikke forutsetning for å slanke seg av egen motor rett å slett fordi hun har en sykdom (overspising/spiseforstyrrelse, depresjon?) - og dermed ikke greier å slanke seg av egen motor samme hvor motivert hun er. Etter sikkert tusen forsøk blir en rimelig lei av å mislykkes og trenger kanskje profesjonell hjelp for å lære å snu tankegangen?
- Tips henne om å kontakte sin fastlege for råd. Han kan feks henvise til kognitiv terapi for overvektige. (De har iallefall slik behandling på sykehuset i Stavanger.)

Det høres gjerne litt drastisk ut, men det kan kanskje oppleves som en lette for henne å tenke på overvekten som en sykdom som trenger behandling, istedenfor å føle at hun må gjøre jobben selv og at alt handler om hennes motivasjon.

Uansett, Lykke til!

Otelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 18:38   #28
Fredrikke07
Medlem

Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Takk for tipsene!

Hun har allerede et samarbeid med fastlegen sin, hun har fått tilbud om ulike behandlingsmetoder som tar for seg både det fysiske og psykiske, men hun vil ikke... Og er egentlig litt irritert på denne legen som maser om dette. De har også hatt en del avtaler om endring i kosten, han har satt opp planer til henne, men hun sier hun ikke klarer eller makter å følge de. Så skuffer hun seg selv og det blir nok en faktor i den onde sirkelen.
Hun hater å lese noe om seg selv, f.eks i journaler, for da ser hun at hun ikke blir oppfattet som "normal", men som et menneske med ordet RISIKO foran det meste. F,eks, som under svangerskap. Dette tar hun tungt. Det er slik hun har forklart meg det da.
Så kanskje handler det litt om erkjennelse også...

Gammel 11-03-11, 18:57   #29
Tiril77
Seniormedlem

Tiril77 sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 48
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07, her.

Som noen foreslo her, å ta bilder eller filme henne og se på etterpå, er noe som er totalt uaktuelt for meg å gjøre. Mulig det hadde funket, men det går langt over mine normer for adferd mot andre mennesker.

.

Jeg mener jo ikke for å hetse henne etterpå og fortelle henne etterpå hvor tjukk hun er og hvor gjerne du vil at hun skal slanke seg.. Det hadde jo vært direkte ondskapsfullt!! men jeg mener å ta bilder som dere felles ser på etterpå. .vennebilder. .Du trenger jo ikke kommentere noe som helst du, men forhåpentligvis så vil det åpne øynene hennes på hvordan hun selv ser ut....

Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 19:18   #30
Fredrikke07
Medlem

Opprinnelig lagt inn av TonjeKB, her.

Jeg mener jo ikke for å hetse henne etterpå og fortelle henne etterpå hvor tjukk hun er og hvor gjerne du vil at hun skal slanke seg.. Det hadde jo vært direkte ondskapsfullt!! men jeg mener å ta bilder som dere felles ser på etterpå. .vennebilder. .Du trenger jo ikke kommentere noe som helst du, men forhåpentligvis så vil det åpne øynene hennes på hvordan hun selv ser ut....

Nei, nei, skjønte det altså! Men det blir liksom ikke helt naturlig føler jeg uansett, har liksom ikke noen "grunn" til verken å filme eller ta bilder...Og så føler jeg at det vil synes på meg at det er en tanke bak det. Men hun ser jo bilder av seg selv og har mange hengende opp hjemme har jeg sett. Så tror kanskje ikke det vil funke noe mer om jeg tar bilder.

Gammel 14-03-11, 10:01   #31
Anos
Medlem

Anos sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Anos er ny på veien

Jeg har egentlig ikke så mye råd til deg, men ville bare si for en fantastisk vennine du er. Jeg skulle ønske jeg hadde en venn som deg, da hadde jeg nok begynt å slanke meg for flere år siden Jeg håper du kommer igjennom til henne, men det er nok vanskelig om hun ikke vil det selv/er motivert. Lykke til.

Anos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 10:22   #32
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Jeg er enig i at en skaldeman bok kanskje hadde vært noe? Da får hun lese historien til en mann som har gått ned MANGE kg, og kanskje kan kjenne seg igjen?

Ikke at hun må forplikte seg til å spise sånn eller sånn, men at hun leser boken, og så ser om hun vil gjøre noe?
Og at boken kan komme opp i en av de samtalene om kroppen?

Kanskje du "tilfeldigvis har boken" og hun kan låne den?

Skaldeman spiser jo mye blandet kjøtt også, som kanskje er bra, siden hun er kresen? Farsekakene og lignende

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 17:37   #33
Fredrikke07
Medlem

Anos: Tusen takk, veldig hyggelig å høre!!

Skaldeman var heller ingen dum ide, siden han har gått ned så mye selv. Greit å ha noe å identifisere seg med. Men at hun skal se denne boken må også komme naturlig. Hvis hun spør selv om noe innen lavkarbo igjen, kan det være en fin mulighet å nevne den boka!

Gammel 14-03-11, 17:48   #34
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07, her.

Anos: Tusen takk, veldig hyggelig å høre!!

Skaldeman var heller ingen dum ide, siden han har gått ned så mye selv. Greit å ha noe å identifisere seg med. Men at hun skal se denne boken må også komme naturlig. Hvis hun spør selv om noe innen lavkarbo igjen, kan det være en fin mulighet å nevne den boka!

Enig
Også hjelper det sikkert at hun selv ikke må skaffe seg boken, lettere å komme igang om den "blir servert" Kanskje du kan sjekke om den er på biblioteket?
Så kan du tipse henne, eller tilfeldigvis låne den når dere skal treffes?

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger sårt litt gode tips her. Bo hos andre en uke, hvordan klare være i ketose? Smurfepia Spørsmål og svar 1 04-04-09 11:17
Trenger gode råd Belly Spørsmål og svar 6 18-02-09 13:48
Trenger gode råd Johnson Lavkarbo generelt 11 12-09-08 17:11
Hjelp! Kan noen hjelpe med gode brødoppskrifter e.l.? mette@lurifax.no Spørsmål og svar 10 30-06-08 22:15
Trenger gode råd! Pluto i magen min:) Spørsmål og svar 2 04-03-08 14:33

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01.