Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

For mye? For lite?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 13-03-11, 18:05   #26
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: For mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av silje_rs, her.

det sto faktisk %....207%..på alt det andre sto det gram..hm?

Så rart!
Du kan bruke majones, oljer til salaten og spise fetere kjøttstykker

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 18:15   #27
silje_rs
Medlem

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: ringsaker
silje_rs er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Så rart!
Du kan bruke majones, oljer til salaten og spise fetere kjøttstykker

trykka noen knapper nå og d står:
fett: 58%
protein: 39%
karbohydrater: 4%
bra? dårlig?

silje_rs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo maks 15g dagen Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 18:20   #28
Aline
Admin

Aline sin avatar

Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

ideelt sett skal du ligge litt høyere på fett og litt lavere på protein. Karbohydratnivået er greit
ca 75-80% fett er bra når du spiser så lite karber

Nybegynnerinfo!

Gammel 13-03-11, 18:20   #29
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av silje_rs, her.

trykka noen knapper nå og d står:
fett: 58%
protein: 39%
karbohydrater: 4%
bra? dårlig?

litt mye protein og litt lite fett... Avhengig av kilde anbefales proteinbehovet å være bla 1 til 1.5 gram pr kilo kroppsvekt - gjerne opptil 2 om du trener jevnlig Kanskje det kan være til hjelp for å finne riktig mengde

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 18:21   #30
Ashley
Medlem

Ashley sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Ashley er ny på veien

prøv å øk på med grønnsaker og mer fett. lag salater med kjøtt til lunsj og ha grønnsaker til middag. og i et par dager kan du øke med karbene igjen unn deg havregryn, fullkorns knekkebrød eller noe slikt i et par dager for å få fart på ting igjen.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 18:26   #31
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

prøv å øk på med grønnsaker og mer fett. lag salater med kjøtt til lunsj og ha grønnsaker til middag. og i et par dager kan du øke med karbene igjen unn deg havregryn, fullkorns knekkebrød eller noe slikt i et par dager for å få fart på ting igjen.

Du mener hun bør øke karboinntaket? Havregryn, fullkorn knekkebrød? Jeg tror det er best at TS prøver å redusere proteininntaket og øke fettinntaket først - for mye protein kan faktisk stanse vekttap

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 18:26   #32
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Dette trikset funker ikke så godt på overvektige, har jeg lest. Dette er det siste jeg ville gjort. Skaldemann råder til det motsatte; nemlig å holde seg veldig strengt til kostplanen uten noen utskeielser så fettforbrenningen kan komme igang skikkelig. Dette tar noen uker, så man må være tålmodig.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 18:28   #33
silje_rs
Medlem

i dag har jeg bare spist litt over 600 kalorier..synes det er vanseklig hva nestemåltid ska bli så det ikke tipperover for mye..halverte både frokost og lunsj i dag men spise en vanlig middag.. så d står:
fett:47%
proteiner:48%
karbohydrater:5%

hva slags kjøtt da da??..hjelp..hehe..jeg virker nok innmari dum her nå men jeg er har spist kylling og kalkun i mange år hehe,stekt i ingenting

silje_rs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo maks 15g dagen Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 18:29   #34
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Dette trikset funker ikke så godt på overvektige, har jeg lest. Dette er det siste jeg ville gjort. Skaldemann råder til det motsatte; nemlig å holde seg veldig strengt til kostplanen uten noen utskeielser så fettforbrenningen kan komme igang skikkelig. Dette tar noen uker, så man må være tålmodig.

Det stemmer ikke helt, ada-emilie
Skaldeman har jo sin "sommer" som man kan forsøke når vekta har stått stille en stund... Altså at man øker karbinntaket en dag eller to

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 18:30   #35
Aline
Admin

Aline sin avatar

Du spiser virkelig altfor lite
Søk rundt på forumet, det finnes massevis av oppskrifter!
http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45

Nybegynnerinfo!

Gammel 13-03-11, 18:31   #36
silje_rs
Medlem

og jeg digger skaldemann så spiser ingen korn produkter...jeg har cøliaki også så jeg tåler ikke slikt heller litt gla for det for det gjør det lettere...slipper jeg å bake veit du

Gammel 13-03-11, 18:33   #37
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Dette sier Skaldeman om platå:

Hvordan bryte platåer
For lavt matinntak eller for lite fett i kosten er de vanligste grunnene til platå i vektnedgangen. Når jeg snakker om platåer handler det ikke om at vektnålen eller kroppsforandringen står stille noen dager eller en uke, men i mange uker. Alle som går ned i vekt vil oppleve disse platåene, de er like naturlige som at det er unaturlig å være feit. Disse platåene er kroppens måte å ta en sjekk over situasjonen. Den ønsker å vite om fettlagrene er begynt å bli for små og om den ellers har de byggesteinene den har behov for. Er alt i orden vil vekten etter hvert fortsette å gå nedover.
- En god måte å bryte platåer på er å øke fettprosenten på bekostning av protein. En fettandel på 75-80 energiprosent er svært effektivt, og forhindrer at protein blir gjort om til karbohydrater. I motsetning til fett vil protein kunne ha en forholdsvis stor påvirkning på utskillelsen av insulin. De med størst insulinresistens, som kanskje har diabetes type 2 og er sterkt overvektige, bør følgelig være ekstra påpasselig med å få nok fett i kostholdet.
- De siste fem kiloene er spesielt vanskelig å bli kvitt, men det som endelig ga meg resultater var å kutte ut frokosten. For å kompensere for dette gjorde jeg de resterende to måltidene større. Jeg stod opp om morgenen og drakk en kopp kaffe (noen laster må man jo ha) før jeg tok en lang spasertur med hunden. Da jeg kom tilbake drakk jeg en ny kopp kaffe, jobbet så i 4-5 timer, før det var tid for dagens første måltid. Dette ble et stort måltid på kanskje 1000-1500 kcal. Dagens siste måltid spiste jeg ve syvtiden om kvelden, og det var omtrent identisk det første i mengde kalorier. Likevel anbefaler jeg ikke å spise kun to måltider per dag for de som synes det er ubehagelig å være for mett. Hovedregelen min er tre måltider om dagen.
- En siste teknikk jeg brukte noen ganger var å spise mye karbohydrater i 2-3 uker. Dette for å lure kroppen til å tro at det var sommer og tid for å legge på seg fett for en forestående vinter. Så kuttet jeg brått tilbake til vinter (lite karbohydrater) og kroppen var da klar til å forbrenne av det lagrede fettet igjen. På denne måten klarte jeg å lure kroppen av med enda noen ekstra kilo.

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 18:34   #38
sirib
Medlem

sirib sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
sirib er ny på veien

sikkert litt off-topic, men hvorfor skal en spise litt karbohydrater for å "fart på ting"? trodde det var lavkarbo som fikk fart på ting jeg... !?

sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 18:48   #39
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Du spiser veldig lite Og nesten 50% av energien kommer fra proteiner, det er ikke bra. Fett kjøtt er f.eks. nakkekoteletter, lammekjøtt, ribbe osv. Laks og ørret er også gode fettkilder. Du kan spise majones, smørdampe grønnsaker o.l. I oppskriftforumet finner du mange gode middagsoppskrifter, og det finnes også en rekke tråder i forumet med tips til lavkarbo uten melkeprodukter.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 20:24   #40
silje_rs
Medlem

aha da må jeg bytte ut kjøttproduktene litt her i gårn
masse bra tips.. herlig tusen takk alle sammen
nettopp inntatt en herlig god salat til kveldsmat...med en ss majo
skaldemann er ingen dum mann!!!

Gammel 13-03-11, 20:28   #41
silje_rs
Medlem

sukketter...farlig? ufarlig?

Gammel 13-03-11, 20:29   #42
Aline
Admin

Aline sin avatar

Kommer an på. Noen reagerer på søtstoffer, andre ikke
Søk litt på søtstoffer her inne

Nybegynnerinfo!

Gammel 13-03-11, 20:33   #43
Ashley
Medlem

Ashley sin avatar

Ashley er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du mener hun bør øke karboinntaket? Havregryn, fullkorn knekkebrød? Jeg tror det er best at TS prøver å redusere proteininntaket og øke fettinntaket først - for mye protein kan faktisk stanse vekttap

ifølge skalderman og ketolysekuren står det at etter noen uker, gjerne 1 mnd kan du prøve deg på mer enn 20 karber om dagen et par dager for å få fart på sakene igjen funker for noen. alt kan jo prøves.

Gammel 13-03-11, 20:36   #44
silje_rs
Medlem

ifølge skalderman og ketolysekuren står det at etter noen uker, gjerne 1 mnd kan du prøve deg på mer enn 20 karber om dagen et par dager for å få fart på sakene igjen funker for noen. alt kan jo prøves.

ja sant det

Gammel 13-03-11, 20:38   #45
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Og ketolyse sier: I form av ekstra grønnsaker.

Ikke stivelse.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 20:47   #46
silje_rs
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Og ketolyse sier: I form av ekstra grønnsaker.

Ikke stivelse.

riktig riktig! og det blir myyyye grønnsaker

Gammel 13-03-11, 20:49   #47
Ashley
Medlem

Ashley sin avatar

Ashley er ny på veien

er ristede nøtter med olivenolje og 1 babybel ost en passende lunsj? spiser grønnsaker til frokost og middag

Gammel 13-03-11, 20:56   #48
Fungirl
Supermoderator

Fungirl sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

er ristede nøtter med olivenolje og 1 babybel ost en passende lunsj? spiser grønnsaker til frokost og middag

Nå vet jeg ikke hvilken kur du føler siden det står en haug oppgitt hos deg, men tenker du Ketolyse så er det anbefalt å spise grønt til her måltid. Mengden grønt varierer fra måltid til måltid, men alltid litt grønt.

Gammel 13-03-11, 20:58   #49
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Nå vet jeg ikke hvilken kur du føler siden det står en haug oppgitt hos deg, men tenker du Ketolyse så er det anbefalt å spise grønt til her måltid. Mengden grønt varierer fra måltid til måltid, men alltid litt grønt.

Jeg synes det høres ok ut. Det er jo litt karbo i nøtter.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 21:00   #50
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Jeg synes det høres ok ut. Det er jo litt karbo i nøtter.

Men det er jo ikke et måltid.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen gode nye brødoppskrifter (med lite egg og lite spesialingredienser)? Frater Oppskrifter 2 20-09-10 10:12
Kan det bli for lite LillePille Ketolysekuren 2 30-05-10 18:40
Lite øl? Miss B Spørsmål og svar 2 31-05-09 11:31
Kan det bli for lite mat? Liv:) Spørsmål og svar 8 26-05-09 13:25
for lite Nila Ketolysekuren 2 02-07-07 07:00

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:44.