Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Effekt av å gå/jogge på fjellet

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 26-04-11, 13:38   #1
kthnk
Medlem

Medlem siden: Feb 2011
kthnk er ny på veien

Effekt av å gå/jogge på fjellet

Jeg har de siste ukene begynt å trene på fjellet bak huset der vi bor, og syns det fungerer veldig bra. Det er også veldig kjekt, og dermed mye lettere å komme seg ut og avgårde

Går raskt oppover i ca 20 min (puls så høy at jeg hiver etter pusten) for deretter å roe litt ned et par minutter, og så gå fort/jogge på tursti rundt toppen. Den runden tar ca 30 min og jeg veksler mellom å gå fort i de bratte bakkene og å jogge i nedoverbakker og på flatene. Veksler da naturlig nok mellom å være middels og svært anpusten. Terrenget veksler mellom gruset vei og ulendt sti. Deretter 10-12 min rolig jogg hjem igjen.

Noen eksperter der ute som kan si meg noe om hvordan dette er som treningsform? Vil dette være effektivt for kondisjonen og for vektnedgangen? Trener både for å komme i form og for å gå ned i vekt. Tar denne turen ca tre-fire ganger pr uke.
Jeg har problemer med ryggen og bør derfor unngå gå/jogge for mye på asfalt. Tredemølle og treningssenter er heller ikke særlig fristende, da jeg har fått alt sånt i vrangstrupen for en stund...

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 14:11   #2
Leif
Juniormedlem

Medlem siden: Nov 2009
Leif er ny på veien

Sv: Effekt av å gå/jogge på fjellet

Det du beskriver kalles gjerne naturlig intervalltrening, der en tilpasser fart/intensitet etter terrenget. Det er en meget god og effektiv treningsform.

Leif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 14:29   #3
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Effekt av å gå/jogge på fjellet

Enig med Leif - den beste treningen du kan få!

For å se framgang selv kan du ta tiden på deg selv og se om du får opp farten mer etterhvert.
Prøv også og varier med kjapp løping også i oppoverbakke innimellom - et minutt gir fin effekt - gi max! Pass på belastningen ved og jogge nedover

Du vil sannsynligvis kjenne god forskjell på buksene etterhvert - slik trening er av erfaring enormt oppstrammende

Gleder meg til å bli frisk så jeg kan gjøre det samme - bor i foten av marka...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Effekt? Bubble Spørsmål og svar 18 23-08-09 17:17
Gå/jogge utfordring JULI 2009: blir du med? erleperle Trening 68 02-08-09 10:11
Mat på bærtur i fjellet Jellyfish Spørsmål og svar 3 24-07-08 15:14
Hva gir best effekt? Miriam Lavkarbo generelt 9 13-03-05 19:48

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:35.