Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-05-11, 21:03   #1
fleur78
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 34
fleur78 er på en erverdig vei

Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Jeg sliter med å få bort de siste kiloene og har spesielt en del fett rundt mage/rompe/lår. Jeg er altfor glad i karbohydrater til å ha et ekstremt lavkarbo kosthold. Men jeg har ingen problemer med å kutte karbohydrater til lunsj og middag f.eks. (dvs. kutte brød, ris, pasta og poteter). Til kvelds spiser jeg av og til knekkebrød, men spiser av og til Skyr istedet. Er det noe poeng å kutte noe karbohydrater, eller burde man ta alt eller ingenting? Vil jeg forbrenne mer fett ved å kutte ut 2-3 måltider med karbo?

fleur78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vet ikke enda Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 21:48   #2
Smelia
Medlem
 
Smelia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Alder: 36
Innlegg: 74
Smelia er på en erverdig vei

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Eg trur so absolutt det e mykje poeng i det men då trur eg det e viktig at du ikkje et for mykje fett , vis du bare kutta karbsane delvis lykke til! og du kjem laangt med å kutte bare brød, pasta, ris og poteter

Smelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 22:04   #3
fleur78
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 34
fleur78 er på en erverdig vei

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Men de måltidene hvor jeg kutter karboen helt kan jeg vel unne meg litt fet saus, rømme, etc. sant? Blir litt stusselig å spise kjøtt og grønnsaker uten noe som helst til. Fløtegratinerte grønnsaker med ost osv, er dette greit å spise som tilbehør?

fleur78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vet ikke enda Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 22:46   #4
Smelia
Medlem
 
Smelia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Alder: 36
Innlegg: 74
Smelia er på en erverdig vei

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av fleur78, her.

Men de måltidene hvor jeg kutter karboen helt kan jeg vel unne meg litt fet saus, rømme, etc. sant? Blir litt stusselig å spise kjøtt og grønnsaker uten noe som helst til. Fløtegratinerte grønnsaker med ost osv, er dette greit å spise som tilbehør?

Jo, det går sikkert fiint !!

Smelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 22:48   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av fleur78, her.

Men de måltidene hvor jeg kutter karboen helt kan jeg vel unne meg litt fet saus, rømme, etc. sant? Blir litt stusselig å spise kjøtt og grønnsaker uten noe som helst til. Fløtegratinerte grønnsaker med ost osv, er dette greit å spise som tilbehør?

Så lenge du holder deg under 72 g karber om dagen, skal det ikke være nødvendig å kutte på fettet (ref Lutz)
Ellers er ikke LCHF noe man kan gjøre halvveis.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 23:19   #6
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Hei,
Lavkarbo er ikke bare ketogene dietter, den norske definisjonen så er alt under 150 g kh pr dag lavkarbo. Anbefaler deg å lese boka Bedre uten brød, av Lutz som er blitt nevt tidligere i tråden. …og kanskje lese Fedon som vel er den filosofien som ligger i øvre delen av lavkarbo skalaen.
Anbefaler i tillegg at du tar deg en tur innom: Til alle nybegynnere på lavkarbo…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 23:25   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av fleur78, her.

Men de måltidene hvor jeg kutter karboen helt kan jeg vel unne meg litt fet saus, rømme, etc. sant? Blir litt stusselig å spise kjøtt og grønnsaker uten noe som helst til. Fløtegratinerte grønnsaker med ost osv, er dette greit å spise som tilbehør?


Du bør nok være forsiktig med og spise både karborike/fettfattige måltid og karbofattige/fettrike måltid på samme dag, du risikerer og gå opp i vekt. Avhengig av hvor karbosensitiv du er da selvfølgelig.

Det kan være greit for deg og sette deg litt bedre inn i hvordan et lavkarbokosthold fungerer, "Bedre uten brød" av Lutz/Allen er en glimrende bok som forklarer dette i detalj. Gjør du som Gracelle og holder deg til rundt 70 gram karbo pr dag bør det gå greit, men dette kan være individuelt hvor grensen går.

Problemet er om du spiser mye karbo og lite fett til frokost. Blodsukkeret stiger og med det økt insulinutskillelse. Så lenge kroppen utskiller insulin, vil ikke kroppen kunne forbrenne kroppsfett, siden insulin hemmer glukagon - som er fettforbrenningshormonet. Spiser du dermed et fettrikt måltid mens insulin utskilles for å få ned blodsukkeret fra forrige måltid - vil du risikere at kroppen velger og lagre overflødig inntak av kalorier.

Ta med at en undersøkelse viser at om du inntar mye fett først og timer senere et karborikt måltid, hemmes insulinutskillelsen og blodsukkeret forblir høyt over lengre tid. Dette er over tid helseskadelig.

Velg deg en lavkarbo-retning og følge som passer bedre med ditt ønske om karboinntak og følg denne. Du kan ikke spise BÅDE lavkalori OG lavkarbo samme dag og forvente og gå ned i vekt.
Ta med at det kan ta 2-8 uker og få i gang ordentlig fettforbrenning på et lavkarbokosthold - så vil økt karboinntak forsinke denne prosessen - og du vil ihvertfall ikke gå ned.

Så konklusjonen vil være noe i retning av at hvis du virkelig ønsker og spise en del karbohydrater om dagen - MÅ du velge vekk mye av fettet.... dessverre...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 08:56   #8
fleur78
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 34
fleur78 er på en erverdig vei

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Synd det skal være så komplisert alltid.
Jeg vil ikke følge en spesiell diett, men tenkte at det sikkert er lurt å kutte karbohydratene der jeg kan, ergo lunsj og middag, og muligens kvelds.
Trodde dette ville hjelpe kontra å spise karbo i disse måltidene?
Spiser smoothie til frokost med både frukt og yoghurt og kommer til å fortsette med det. Og spiser også en sjokoladebit eller 2 til kvelds + en iskaffe daglig. Så dere mener det bare er tull å kutte karboene i disse 3 måltidene da, og at jeg likegodt kan spise mat med masse karbo i?

fleur78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vet ikke enda Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 09:44   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Nei, det er ikke tull å kutte karbohydratene i de tre måltidene Du kan bare ikke spise ubegrenset med fett.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:13   #10
fleur78
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 34
fleur78 er på en erverdig vei

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Nei, det er ikke tull å kutte karbohydratene i de tre måltidene Du kan bare ikke spise ubegrenset med fett.

Ok, men det hadde jeg ikke tenkt til uansett. Men man må jo nødvendigvis spise noe som erstatning for karbohydratene. Og bare grønnsaker uten noe på er jo litt kjedelig.
Men hvis man ser det på denne måten da: Hva er best av å spise karbohydratene som før og ha litt saus osv på siden, slik stort sett alle nordmenn gjør. Eller å kutte karbohydratene og heller erstatte dem med fløte, rømme e.l. slik at kaloriinnholdet i retten blir det samme, bare at karbohydratene blir erstattet av fett?

fleur78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vet ikke enda Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:16   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Såklart det er bedre å kutte ned på karbohydratene

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:28   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Jeg tenker at siden du fremdeles har litt og gå ned, kan det være greit og bestemme seg for å kjøre strikt EN retning i en periode framover. Når du skal holde vekta, kan du i større grad eksperimentere med karboinntak og fettinntak som gir en komfortabel dag kostholdsmessig

Du kan feks lese deg litt opp på Bedre uten brød og Optimal ernæring, som tillater et større inntak karbohydrater (rundt 70 gram) hver dag. For meg som stort sett lever på rundt 20 komfortabelt, vil nok dette være nok til at du kan spise de karbohydratene du ønsker hver dag Jeg ville vært obs på fettet de første ukene - evt spis slik du føler det er naturlig, og følg med vekta. Står den stille eller går opp kan du jo bare redusere mengden med fett/saus til du finner en balansegang.

Kosthold er ikke enkelt for de av oss som sliter eller har slitt med overvekt - og dermed tvinger det seg fram en litt mer analytisk tilnærming til kostholdet der man må være obs på hva man har i seg av makronæringsstoffer

Samtidig vil jeg anbefale trening/fysisk aktivitet for å stramme opp de siste kiloene du ikke er fornøyd med. Feks har jeg god erfaring med kun rask gange (powerwalk) hver dag i 30 minutter. Etter et par uker bare kjente jeg buksene løsnet og kroppen føltes fastere (selv om jeg den gang ikke gikk ned i vekt - på GR kosthold). Det skal vanligvis ikke mye til og denne tiden på året er jo helt perfekt for en tur ut - enten i nabolaget eller i skogen på en myk og god sti

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:33   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Jeg ser ikke helt hvorfor man skal kjøre et strikt opplegg om man 1. ikke vil 2. klarer seg helt fint med et løsere opplegg? Hadde nå heller prøvd å kutte litt først også se etterhvert om det er nødvendig med et strikt opplegg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:44   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Vel, mitt forslag er på bakgrunn av egen erfaring - og ønsker man og oppnå vekttap - spesielt de siste kiloene, mener jeg man bør ha oversikt over hva man har i seg siden det kan være vanskelig ellers og vite hva man bør endre på om man ikke oppnår vekttap. TS sier jo også at hun "sliter med å få bort de siste kiloene".

Dette blir litt sånn pose og sekk, det er ikke i alle situasjoner man kan spise "hva man vil" OG samtidig oppnå vekttap men det er jo helt opp til TS hvordan hun vil gripe an situasjonen. Er det viktig og spise mer karbo - vel, da kanskje det vil bli litt vanskeligere og gå ned i vekt, eller det vil ta mye lengre tid, og det er jo helt greit om man er innstilt på dette.
Er vekttapet viktigst FØRST - mener jeg at det kan være enklere og følge en retning "strikt" (det betyr ikke nødvendigvis lite karbo og mye fett, det betyr at man følger en retning som feks OE eller Lutz ordentlig) over en kortere periode - for så og gå over til et vedlikeholdskosthold.

Som du ser så anbefaler jeg jo flere ting - avhengig av hva som er viktigst for TS

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:46   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Ja, jeg kan anbefale noe helt annet på bakgrunn av min erfaring, så det finnes vel ikke noe rett eller galt her? Man må bare teste ut hva som passer enselv.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:57   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ja, jeg kan anbefale noe helt annet på bakgrunn av min erfaring, så det finnes vel ikke noe rett eller galt her? Man må bare teste ut hva som passer enselv.

HELT enig! Det er jo derfor det er så flott og kunne lage en tråd her inne med spørsmål - så får man svar på bakgrunn av mange erfaringer, og kan velge det rådet som passer best med ens egen situasjon

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 10:57   #17
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Hei,
Lavkarbo handler ikke bare om å redusere karbo inntaket i kostholdet, sammensetningen av måltidene er minst like viktig – ett av hovedpoenget jo å oppnå ett så stabilt bludsukkernivå som mulig.
For en nybegynner så er det å statse på en egenkomponert versjon det mest utfordrende emn ikke umulig. Du må være motivert til å lære deg alle aspekter av kostholdet – det er mye informasjon å sette seg inn i og det kan ofte virke overvelden da lavkarbo utfordrer mange gamle sannheter når det kommer til hva som er sunt og ikke og som uerfaren lavkarber er det lett å trå feil.
Det er ikke til å komme bort fra at de ti tillegg finnes det mange skjulte karbobomber der ute…
Dersom vektap er den viktigste innledende grunnen til at du ønsker å legge om til lavkarbo så pleier jeg å anbefale at man leser litt om de ulike filosofiene og finner en variant du kan leve med. Lese deg grundig opp og følge den til punkt og prikke, når du så har forstått hvordan lavkarbo fungerer på kroppen så er det lettere å prøve seg fram til hva som passer deg og din kropp.

”Det er itjnå som kjæm tå sæ sjøl” (Vømmøl Spelemannslag)

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 11:49   #18
fleur78
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 34
fleur78 er på en erverdig vei

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Hm takk for mange gode svar, og jeg blir bare mer forvirret hehe.
Ok, jeg sa at jeg sliter med å få bort de siste kiloene, men dette er etter et svangerskap. Jeg veier tross alt "bare" 61 kilo og skal ned til ca. 58, så er ikke snakk om mange kilo.
Trener også 3-4 ganger i uka.
Orker ikke å verken lese meg opp, eller holde en spesiell diett. Det eneste jeg kan klare er å spise mindre karbohydrater i hverdagen og evt. litt mer fett i de måltidene karboene forsvinner. Har tross alt barn, så av og til blir det pasta osv til middag
De siste dagene har jeg gjort nettopp dette, og jeg syns det fungerer allerede. Gått ned 0,5 kilo, men det kan selvfølgelig være tilfeldig også.
Har heller ikke noe hastverk med disse siste kiloene. Er jo egentlig ikke kiloene som er det viktigste, men at fettet rundt midje/rompe/lår forsvinner.
Så spørsmålet mitt var i bunn og grunn om det er bedre å erstatte karboene med grønnsaker og fett i de måltidene jeg kutter dem, framfor å spise som normalt med poteter, pasta osv?

fleur78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vet ikke enda Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 11:51   #19
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av fleur78, her.

Så spørsmålet mitt var i bunn og grunn om det er bedre å erstatte karboene med grønnsaker og fett i de måltidene jeg kutter dem, framfor å spise som normalt med poteter, pasta osv?

Ja, det er det

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 11:52   #20
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av fleur78, her.

Hm takk for mange gode svar, og jeg blir bare mer forvirret hehe.
Ok, jeg sa at jeg sliter med å få bort de siste kiloene, men dette er etter et svangerskap. Jeg veier tross alt "bare" 61 kilo og skal ned til ca. 58, så er ikke snakk om mange kilo.
Trener også 3-4 ganger i uka.
Orker ikke å verken lese meg opp, eller holde en spesiell diett. Det eneste jeg kan klare er å spise mindre karbohydrater i hverdagen og evt. litt mer fett i de måltidene karboene forsvinner. Har tross alt barn, så av og til blir det pasta osv til middag
De siste dagene har jeg gjort nettopp dette, og jeg syns det fungerer allerede. Gått ned 0,5 kilo, men det kan selvfølgelig være tilfeldig også.
Har heller ikke noe hastverk med disse siste kiloene. Er jo egentlig ikke kiloene som er det viktigste, men at fettet rundt midje/rompe/lår forsvinner.
Så spørsmålet mitt var i bunn og grunn om det er bedre å erstatte karboene med grønnsaker og fett i de måltidene jeg kutter dem, framfor å spise som normalt med poteter, pasta osv?

JA
Det høres ut som om du har funnet en balanse som passer for deg, og det er vel ingenting bedre enn det. Stå på videre!

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:05   #21
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av fleur78, her.

Jeg sliter med å få bort de siste kiloene og har spesielt en del fett rundt mage/rompe/lår. Jeg er altfor glad i karbohydrater til å ha et ekstremt lavkarbo kosthold. Men jeg har ingen problemer med å kutte karbohydrater til lunsj og middag f.eks. (dvs. kutte brød, ris, pasta og poteter). Til kvelds spiser jeg av og til knekkebrød, men spiser av og til Skyr istedet. Er det noe poeng å kutte noe karbohydrater, eller burde man ta alt eller ingenting? Vil jeg forbrenne mer fett ved å kutte ut 2-3 måltider med karbo?

Jeg mener det absolutt er et poeng, og langt ifra bortkastet å gjøre det slik du nevner Selvfølgelig er det aller beste å følge et opplegg som mange nevner her, som jeg tror ikke det er nødvendig for å oppnå helsegevinster og eventuelt vekttap. All reduksjon i karbohydrater er jo uansett bedre enn å leve "vanlig" høykarbo og for deg som ikke ønsker å gå ned så mange kilo, så kan det godt hende det her er nok, alle er forskjellig, og du må bare finne ut av hva som fungerer best for deg selv, og finner noe du kan leve med og jeg gjentar meg selv: Det er uansett ikke bortkastet å reduserer karboinntaket med tanke på helsegevinster

Jeg ønsker deg lykke til! Gjør det på din måte, og se om det fungerer, men mer kunnskap om emnet er aldri feil det heller Men synes du er inne på en fin tankegang

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 15:19   #22
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Hvis du vil ha en anbefaling om en lettlest bok og en retning som åpner for utskeielser, vil jeg anbefale denne av Fedon Lindberg: http://www.fedon.no/Naturlig+slank+o...mplate=product Jeg leste den på en kveld. han åpner for et karbohydrat holdig måltid om dagen og krever ikke veiing av mat. Hadde egentlig tenkt å følge dette selv, men er nok gått til noe mindre KH, vet ikke helt hvilken retning enda.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 22:21   #23
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?

Tell kalorier og kutt i karbohydrater. Blir ikke store forskjellene på et "vanlig" kosthold, men jeg merker forbedringer på formen fra før jeg startet på lavkarbo selv de dagene jeg spiser for mye karbo - fordi det er mindre enn før.

For meg var det før helt uhørt å spise 600 kcal til ett måltid, idag går det fint fordi jeg spiser sjeldnere. Mange følger "boka" til punkt å prikke, jeg må prøve meg frem og lære av egne feil.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Poeng? Poppy Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 3 17-02-11 11:38
Nå er jeg halvveis til målet, gått ned 20 kg! Solange Mer enn 30 kg overvekt 24 20-07-09 22:20
Poeng og sånn? smilefjes Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 3 23-05-08 12:55
Poeng vs. kraft mofe Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 6 02-12-04 19:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no