Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Et litt anderledes syn på lavkarbo

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 23-05-11, 09:56   #226
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

"Problemet" blir når trollpåstander blir stående uimotsagt - uten at jeg skal påstå at Dydde er et troll da...
Dette er jo et ellers seriøst forum og de fleste får seriøse svar på sine innlegg. Til og med når "sikringene ryker", synes jeg at folk her inne klarer å være seriøse. Vi har jo hatt noen intensive diskusjoner her inne til tider!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold
Gammel 23-05-11, 10:07   #227
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Dydde har ennå ikke svart på spørsmålet mitt

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 23-05-11, 10:28   #228
Olive Oil
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 327
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Om du tror at første gang jeg prøvde lavkarbo var gjennom dette forumet? at BANG registrerte meg her og skrev med en gang.

Jeg var 18 år når jeg startet og hør på hva jeg sier og drit i detaljer og spør om andre ting


Dyddes første innlegg i forumet:

OE av Jan Kwasniewski for unge idrettsutøvere?


Heisann jeg er 22 år og veldig aktiv innen fotball og vektløfting. Altså jeg trener mye vekter for å få den perfekte kropp Jeg er på diett nå, så har jeg lest mye om denne type kosthold å lurte på om den vil fungere for meg også? Jeg trenger jo mer karbo i form av etter en styrke trening og etter en fotball trening? hvordan vil dette fungere for meg da? vil det fungere som diett samtidig som jeg ikke bryter ned muskler? for det vil jeg ikke gjøre. Noen som har prøvd denne dietten som er rundt min alder og har samme mål som meg? og resultater?




4 år, du liksom..

__________________
Min journal



Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 23-05-11, 12:36   #229
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Jeg synes også det er underholdende. Bare synd at faktisk ingen tar til seg noe å fremdeles er like trange

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 23-05-11, 12:36   #230
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Trangt er vel best?

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT
Gammel 23-05-11, 12:37   #231
Olive Oil
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 327
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Har du ikke tenkt å svare på de "ubehagelige" spørsmålene da? Du må forstå at ingen tar deg alvorlig når du kommer med slike åpenbare løgner, lillegutt..

__________________
Min journal



Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 23-05-11, 12:38   #232
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Olive Oil, her.

Dyddes første innlegg i forumet:

OE av Jan Kwasniewski for unge idrettsutøvere?


Heisann jeg er 22 år og veldig aktiv innen fotball og vektløfting. Altså jeg trener mye vekter for å få den perfekte kropp Jeg er på diett nå, så har jeg lest mye om denne type kosthold å lurte på om den vil fungere for meg også? Jeg trenger jo mer karbo i form av etter en styrke trening og etter en fotball trening? hvordan vil dette fungere for meg da? vil det fungere som diett samtidig som jeg ikke bryter ned muskler? for det vil jeg ikke gjøre. Noen som har prøvd denne dietten som er rundt min alder og har samme mål som meg? og resultater?




4 år, du liksom..

Hvorfor tror du jeg skrev det innlegget? pga lavkarbo gikk til helvete og jeg trengte enda mer hjelp

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 23-05-11, 12:38   #233
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Olive Oil, her.

Har du ikke tenkt å svare på de "ubehagelige" spørsmålene da? Du må forstå at ingen tar deg alvorlig når du kommer med slike åpenbare løgner, lillegutt..

Som hva?

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 23-05-11, 12:39   #234
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Dydde har ennå ikke svart på spørsmålet mitt

Hva da?

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 23-05-11, 12:40   #235
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Dydde, hvilke idrett er det du driver med? Jeg er litt nygjerrig.

Det vil jeg ikke svare på, en av grunen er at det ikke har noe med diskusjonen å gjøre

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 23-05-11, 12:40   #236
Olive Oil
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 327
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Og da spurte du om hjelp i et LAVKARBOFORUM? Er det mulig.. Eller for å si det så du skjønner det: Jeezz, likxm. Dude, du har driti deg ut, ass..

__________________
Min journal



Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 23-05-11, 12:40   #237
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Jeg synes også det er underholdende. Bare synd at faktisk ingen tar til seg noe å fremdeles er like trange

Nå er det vel blitt slik at flere her har litt problemer med å ta deg seriøst. Rett og slett ...
Tror de aller fleste her har forsøkt ulike typer dietter tidligere, alt fra pulver til Grete Roede. Og har kommet frem til at lavkarbo er noe som fungerer for akkurat dem.

Kan du ikke heller fortelle hvordan du har det etter "4 år" på denne livsstilen da? Så kan vi heller vurdere litt mer da

Har du lest denne forresten? A vegan No More....
(lagt ut av BitTorres i en anne tråd.. )

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 23-05-11, 12:42   #238
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Jeg vil i såfall anbefale deg å sette deg litt inn i menneskets fysiologi og basale behov, samt vitenskapelig metode.

Da kan du velge kilder som egner seg bedre til å overbevise folk.

Nå baserer du deg på kilder som går imot det vi vet om menneskets fysiologiske behov på cellenivå. Vi kan si mye om de nasjonale ernæringsrådene, men en grunn til at de er som de er er at de tar hensyn til at alle skal få dekket kroppens behov for næringsstoffer, og det får man ikke på en vegan-diett. Man kan nærme seg dersom man har kjempepeiling på hva man driver med (enkelte næringsstoffer er fullt og helt umulig), men utifra det du skriver så har du ikke store kunnskaper om næringsstoffer og behov.

Ok så du mener ikke cellene våre trenger glukose?

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 23-05-11, 12:43   #239
Olive Oil
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 327
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Kjenner jeg gleder meg til trollmor skal legge Dydde og de 10 søsknene hans..

__________________
Min journal



Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 23-05-11, 12:45   #240
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Ok så du mener ikke cellene våre trenger glukose?

Hvor mener du feks inuittene fikk glukose fra?
Eller vi nordboere i løpet av vinteren? (før Rema kom altså... )

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 23-05-11, 12:59   #241
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Nå er det vel blitt slik at flere her har litt problemer med å ta deg seriøst. Rett og slett ...
Tror de aller fleste her har forsøkt ulike typer dietter tidligere, alt fra pulver til Grete Roede. Og har kommet frem til at lavkarbo er noe som fungerer for akkurat dem.

Tror jeg også dem har, men tror de aller aller færreste har prøvd det jeg snakker om siden alle blir helt sjokkert når jeg prater om det. Som sagt jeg har prøvd gaaaaaanske mange kostholdsfilosofier og jeg har lest det meste. Har ikke prøvd noe høykarbo basert utenom det jeg prøver nå og selvfølgelig standard norsk kosthold og en sunnere version av det som bare knekkebrød med ost uten smør.

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Kan du ikke heller fortelle hvordan du har det etter "4 år" på denne livsstilen da? Så kan vi heller vurdere litt mer da

Nå har jeg det jo fantastisk, men på lavkarbo var det forferdelig. Jeg var alltid ute etter å gjøre det best mulig. Jeg ville spise absolutt optimalt slik jeg kunne yte best og få best helse. Så jeg hadde perioder hvor jeg kuttet ut melkeprodukter pga Kwasniewski og andre lavkarbo folk sa det kunne være problem om jeg reagerte så jeg hadde det kun en gang på 7 dager i en lang periode, ble ikke bedre for det. Da brukte jeg bacon, ghee og mest lard til å steke i. Jeg kunne spise 20 eggeplummer til dagen uten eggehviten pga eggeplummer spesielt skulle være helt fantastisk sammen med lever som jeg også spiste daglig. Jeg prøvde alt fra veldig lite karbo til 120gram karbo til dagen. Jeg prøvde å holde protein til ikke mer enn 150gram til dagen maks, pga ble alltid fortalt at det var fett som skulle være det soleklart meste og beste. Som karbo brukte jeg ofte poteter siden det skulle være den beste karbo kilden. Fiber var jo ikke bra mente mange av lavkarbo folka. Etter en god stund så måtte jeg bare innse at lavkarbo nyttet ikke. Glykogenen i musklene mine og ellers i kroppen var helt tømmt. Jeg hadde ingen utholdenhet, ingen eksplosivitet i kroppen lenger, ingen energi alt var bare helt ute. Jeg prøvde masse kalorier til dagen og mindre kalorier begge deler var like dårlig. I steden for å hoppe over til høykarbo pga jeg trodde fremdeles karbo var djevelen. Så begynte jeg med lavkarbo bare rå veganer stil, som Dr Robert O Young (pH Mirakelet). Følgte dette i neste 2 år, men symptomene var akkurat de samme. Jeg ble kvitt eksemen jeg slet med under lavkarbo(kjøtt versionen) på slutten som ikke ville gi seg. Men energien og alt var like forferdelig. For mange kan lavkarbo føles fantastisk i starten, men etter en god stund spesielt om du holder karbo veldig lavt så vil glykogen lagrene tømmes kjappere og når de er helt i bånd som de var hos meg, da er jeg rimelig sikker på at folk kommer til å merke ting og tang. Det er ikke gjort over natta, men trener du bein hardt hver dag og spiser lite karbo som jeg ble anbefalt, perioder brukte jeg karbo rett etter trening men det mest optimale skulle være å bli heelt fett vant slik at man nesten klarte å bruke fett når man var oppe i max hjertefrekvens. Jeg ble fortalt at alt var detox, bla bla ting tar tid. Men etter nesten 2 år, 4 år tilsammen hadde jeg ødelagt nok av livet mitt til at jeg kunne fortsette mer.

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Har du lest denne forresten? A vegan No More....
(lagt ut av BitTorres i en anne tråd.. )


Jeg kan rive den posten der i fra hverandre pga det er bare masse bullshit. Skal jeg poste 100 poster om folk som gjør det helt vanvittig som veganer? eller 1000 folk kanskje? det er ikke poenget mitt kjære deg som jeg har sagt tusen ganger.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 23-05-11, 13:03   #242
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Hvor mener du feks inuittene fikk glukose fra?
Eller vi nordboere i løpet av vinteren? (før Rema kom altså... )

Du vet at uten potetene hadde vi omtrent død ut her i Norge? så ja poteter har vært super viktig for oss.
Jeg mener vi stammer fra de tropiske områdene som det er bevist. Så etter hvert som vi ville undersøke resten av kloden måtte vi ha noe annet å livnære oss på og dermed kom all av stivelse produkter som man kan ha i store mengder på lager og som holder seg leeenge. Poteter ble brukt her, ris i asia, osv. osv.
La meg gjøre en ting klart. Jeg snakker ikke om å overleve, eskimoene har jo ikke noe annet valg. Men jeg ser ikke mange eskimoer rundt i verden så jeg kan ikke si at de førte en stor sivilisasjon videre. Jeg snakker om å være den beste du kan være, så hvis alt av mat er tilgjengelig hva er optimalt for deg å velge. Bor du en plass som kun gjør at du må spise kjøtt, ja da har du ikke noe annet valg. Vil det si at det er optimalt? ikke sikkert men det betyr ikke noe pga det er snakk om å overleve.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 23-05-11, 13:06   #243
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.


Jeg kan rive den posten der i fra hverandre pga det er bare masse bullshit. Skal jeg poste 100 poster om folk som gjør det helt vanvittig som veganer? eller 1000 folk kanskje? det er ikke poenget mitt kjære deg som jeg har sagt tusen ganger.

Riv i vei du....

Du fikk med hvor lenge denne dama hadde levd vegansk? Og problemene hun fikk?
Vet du forøvrig at du fremstår som svært fanatisk, fanatisme er ikke sunt, uansett hva man forkynner om....

Hvorfor tror du at det er så mange, og at de stadig blir fler, som lever lavkarbo da?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 23-05-11, 13:30   #244
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Ok så du mener ikke cellene våre trenger glukose?

Joda, cellene våre trenger 8 forskjellige sukkerarter for å være helt nøyaktig, og alle er derivater fra glukose, som kan lages fra karbonskjelettet til glukogene aminosyrer og fra glycerol (=triglyserider = fett).

At cellene våre trenger glukose betyr på ingen måte at vi er nødt til å spise glukose, men det kan være avlastende for leveren dersom vi får i oss litt fra kosten.

Jeg mener dog at cellene våre trenger tilførsel av 8 aminosyrer (valin, isoleucin, leucin, lycin, methionin, fenylalanin, threonin og tryptofan), og i enkelte tilfeller også histidin og arginin.
Jeg mener også at cellene våre trenger tilstrekkelig tilførsel av enkelte fettsyrer, og da mener jeg ALA, LA, AA, EPA, DHA og kolesterol. Av disse kan du finne ALA og LA fra vegetabilske kilder, men da fra andre kilder enn frukt (bl.a. nøtter, korn).
Jeg mener også at cellene våre trenger tilførsel av vitaminer, og deriblant kobalamin (B12) som du enkelt og greit ikke får i deg uten å innta animalsk mat.

Opprinnelig lagt inn av dydde

Jeg ville spise absolutt optimalt slik jeg kunne yte best og få best helse. Så jeg hadde perioder hvor jeg kuttet ut melkeprodukter pga Kwasniewski og andre lavkarbo folk sa det kunne være problem om jeg reagerte så jeg hadde det kun en gang på 7 dager i en lang periode, ble ikke bedre for det. Da brukte jeg bacon, ghee og mest lard til å steke i. Jeg kunne spise 20 eggeplummer til dagen uten eggehviten pga eggeplummer spesielt skulle være helt fantastisk sammen med lever som jeg også spiste daglig. Jeg prøvde alt fra veldig lite karbo til 120gram karbo til dagen. Jeg prøvde å holde protein til ikke mer enn 150gram til dagen maks, pga ble alltid fortalt at det var fett som skulle være det soleklart meste og beste. Som karbo brukte jeg ofte poteter siden det skulle være den beste karbo kilden. Fiber var jo ikke bra mente mange av lavkarbo folka. Etter en god stund så måtte jeg bare innse at lavkarbo nyttet ikke.

Så du kuttet ut melkeprodukter, men fortsatte å spise det en gang i uken?
Du spiste lever hver dag? Sjekket du noen gang vitaminstatus, for dette plasserer deg i risiko for A-vitaminforgiftning, noe som kan forklare de symptomene du beskriver.
Hvem er det som anbefaler å spise 20 eggeplommer om dagen? Jeg kjenner ikke til noen som anbefaler noe annet enn å spise hele egg. Eller, jeg kjenner til mange som anbefaler å bare spise eggehviten, men dette er fordi de er redde for fettet i plommen.
Den beste kilden til karbohydrater har alltid vært, og vil alltid være grønnsaker og frukt. Hvem har sagt at potet er den beste karbokilden?

Kan vi bare konkludere med at du virkelig ikke satte deg inn i hva denne dietten din gikk ut på. Du fulgte en diett som du trodde var en vanlig lavkarbodiett, men som egentlig var små utdrag som du overdimensjonerte til de grader. Du hørte om enkeltmatvarer som skulle være bra, og dermed så spiste du vannvittig mye av disse (ref: eggeplommer og lever).
Hvis dette er din form for lavkarbodiett, så er jeg ikke særlig overrasket over at det ikke fungerte for deg...

Du har jo helt åpenbart manglende kunnskaper innen elementær fysiologi og biokjemi, så hvorfor jeg gidder å diskutere dette med deg midt i eksamenstiden skjønner jeg egentlig ikke. Håper folk som leser denne tråden har fått med seg alle hullene i argumentasjonen din, og at ingen følger disse vannvittige rådene dine.

Det eneste som er verdt å ta med seg fra din argumentasjon er poenget om at man bør gå til kildene og gjøre seg opp en mening utifra disse, og ikke utifra andres tolkninger av disse. Ironisk nok har du tydeligvis ikke fulgt dette rådet selv.

Forresten: Dersom du spiste "lavkarbo" fra du var 18-22, og nå er 25, så betyr det at du hadde spist lavkarbo i 4 år før du meldte deg inn i forumet her. Med tanke på de første postene dine, som etter hva du sier ble skrevet etter at du hadde "ødelagt nok av livet mitt til at jeg kunne fortsette mer", så hadde du ikke skjønt særlig mye på disse 4 årene.

Sånn, nå skal du få trolle videre i fred, så skal jeg heller gå å lese til eksamen

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat...
Gammel 23-05-11, 13:39   #245
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

The end.

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 23-05-11, 14:05   #246
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Det vil jeg ikke svare på, en av grunen er at det ikke har noe med diskusjonen å gjøre

Det er veldig vesentlig med diskusjonen, hvis en av hovedargumentasjonene er at dietten du drev med, ikke er forenlig med den idretten du driver med? Da tenker jeg på maks ytelse på toppnivå?

Nå er jo sannheten er at lavkarbo er bra på noen type idretter (utholdenhets idretter), mens den er mindre bra for andre typer idretter (mer intensive/eksplosive). Om du driver med en type idrett og kjører på med andre kosthold som ikke er optimalt, så skjønner jeg hvorfor lavkarbo ikke funker for deg.

Driver du med f.eks. kroppsbygging/fitness, kampsport eller andre idretter som krever intensivt kjappe bevegelser og mindre (bekostning) utholdenhet, så er ikke akkurat lavkarbo det mest optimale nei. Da kan høykarb være tingen eller en kombo av dette.

Å si lavkarbo ikke fungerer for nettopp akkurat deg, (og dermed ikke fungere for alle) er ikke en universiell lov.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 23-05-11, 15:32   #247
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Riv i vei du....

Du fikk med hvor lenge denne dama hadde levd vegansk? Og problemene hun fikk?
Vet du forøvrig at du fremstår som svært fanatisk, fanatisme er ikke sunt, uansett hva man forkynner om....

Hvorfor tror du at det er så mange, og at de stadig blir fler, som lever lavkarbo da?

Klart tipper alle som har oppnådd fantastiske resultater kom gjennom med å ikke vær for flinke. Tipper Lance Armstrong ikke ga alt han hadde og gjorde alt riktig hele tiden pga da kunne han jo få for bra resultater. Er du ekstrem får du ekstreme resultater.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 23-05-11, 15:33   #248
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Det er veldig vesentlig med diskusjonen, hvis en av hovedargumentasjonene er at dietten du drev med, ikke er forenlig med den idretten du driver med? Da tenker jeg på maks ytelse på toppnivå?

Nå er jo sannheten er at lavkarbo er bra på noen type idretter (utholdenhets idretter), mens den er mindre bra for andre typer idretter (mer intensive/eksplosive). Om du driver med en type idrett og kjører på med andre kosthold som ikke er optimalt, så skjønner jeg hvorfor lavkarbo ikke funker for deg.

Driver du med f.eks. kroppsbygging/fitness, kampsport eller andre idretter som krever intensivt kjappe bevegelser og mindre (bekostning) utholdenhet, så er ikke akkurat lavkarbo det mest optimale nei. Da kan høykarb være tingen eller en kombo av dette.

Å si lavkarbo ikke fungerer for nettopp akkurat deg, (og dermed ikke fungere for alle) er ikke en universiell lov.


Ok hvorfor vinner absolutt alle fra kenya maraton løpene da eller langdistanse? og de spiser insaaaaaaaaaane me ris. Vis meg gjerne de i verdenstoppen som gjør det bra med høy fett på langdistanse eller hvor du enn mener.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 23-05-11, 15:39   #249
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Du vet at uten potetene hadde vi omtrent død ut her i Norge? så ja poteter har vært super viktig for oss.

Vel, nå hevdes det at vi har spist poteter i bare ca 250 år...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 23-05-11, 15:43   #250
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Joda, cellene våre trenger 8 forskjellige sukkerarter for å være helt nøyaktig, og alle er derivater fra glukose, som kan lages fra karbonskjelettet til glukogene aminosyrer og fra glycerol (=triglyserider = fett).

At cellene våre trenger glukose betyr på ingen måte at vi er nødt til å spise glukose, men det kan være avlastende for leveren dersom vi får i oss litt fra kosten.

Jeg mener dog at cellene våre trenger tilførsel av 8 aminosyrer (valin, isoleucin, leucin, lycin, methionin, fenylalanin, threonin og tryptofan), og i enkelte tilfeller også histidin og arginin.
Jeg mener også at cellene våre trenger tilstrekkelig tilførsel av enkelte fettsyrer, og da mener jeg ALA, LA, AA, EPA, DHA og kolesterol. Av disse kan du finne ALA og LA fra vegetabilske kilder, men da fra andre kilder enn frukt (bl.a. nøtter, korn).
Jeg mener også at cellene våre trenger tilførsel av vitaminer, og deriblant kobalamin (B12) som du enkelt og greit ikke får i deg uten å innta animalsk mat.



Så du kuttet ut melkeprodukter, men fortsatte å spise det en gang i uken?
Du spiste lever hver dag? Sjekket du noen gang vitaminstatus, for dette plasserer deg i risiko for A-vitaminforgiftning, noe som kan forklare de symptomene du beskriver.
Hvem er det som anbefaler å spise 20 eggeplommer om dagen? Jeg kjenner ikke til noen som anbefaler noe annet enn å spise hele egg. Eller, jeg kjenner til mange som anbefaler å bare spise eggehviten, men dette er fordi de er redde for fettet i plommen.
Den beste kilden til karbohydrater har alltid vært, og vil alltid være grønnsaker og frukt. Hvem har sagt at potet er den beste karbokilden?

Kan vi bare konkludere med at du virkelig ikke satte deg inn i hva denne dietten din gikk ut på. Du fulgte en diett som du trodde var en vanlig lavkarbodiett, men som egentlig var små utdrag som du overdimensjonerte til de grader. Du hørte om enkeltmatvarer som skulle være bra, og dermed så spiste du vannvittig mye av disse (ref: eggeplommer og lever).
Hvis dette er din form for lavkarbodiett, så er jeg ikke særlig overrasket over at det ikke fungerte for deg...

Du har jo helt åpenbart manglende kunnskaper innen elementær fysiologi og biokjemi, så hvorfor jeg gidder å diskutere dette med deg midt i eksamenstiden skjønner jeg egentlig ikke. Håper folk som leser denne tråden har fått med seg alle hullene i argumentasjonen din, og at ingen følger disse vannvittige rådene dine.

Det eneste som er verdt å ta med seg fra din argumentasjon er poenget om at man bør gå til kildene og gjøre seg opp en mening utifra disse, og ikke utifra andres tolkninger av disse. Ironisk nok har du tydeligvis ikke fulgt dette rådet selv.

Forresten: Dersom du spiste "lavkarbo" fra du var 18-22, og nå er 25, så betyr det at du hadde spist lavkarbo i 4 år før du meldte deg inn i forumet her. Med tanke på de første postene dine, som etter hva du sier ble skrevet etter at du hadde "ødelagt nok av livet mitt til at jeg kunne fortsette mer", så hadde du ikke skjønt særlig mye på disse 4 årene.

Sånn, nå skal du få trolle videre i fred, så skal jeg heller gå å lese til eksamen

Beklager. Jeg må ha vært 20 år når jeg startet med lavkarbo, eller slutten av 19 åra. Som sagt jeg prøvde mye forskjellig med tanke på lavkarbo i perioder. Jan Kwasniewski, den som kanskje er selve guru`en med tanke på lavkarbo siden han har praktisert det lengst skrev mye om egg og lever, og poteter.
Seff prøvde jeg grønnsaker og noe frukt også som karbo, fungerte like dårlig.
Jeg har prøvd lavkarbo på rå veggis mat også og var ikke noe vitamin A eller vitamin og mineral bullshit. Du må huske jeg tok blodprøver HELE tiden under tiden på lavkarbo. Alt var fint
Klart jeg vet nok ikke like mye om fysiologi osv. osv. jeg har bare lest meg frem og brukt meg selv som test kanin. Jeg har lest høy fett bøkene og høy karbo bøkene nå i senere tid.
Jeg driter ganske mye i teori, jeg bryr meg om resultat og logikken, teorien bak resultatene så vurderer jeg selv om dette harmonerer med hva jeg tror og hva som er logisk.
Jeg gikk inn i lavkarbo først og fremst for helse, asthma, allergi og eksem men også prestasjon. Jeg tror at det finnes noe som kan dekke alt. Jeg mener vi er skapt for å være fantastiske og har potensiale til å bli det om vi gjør det riktige.

Gi meg gjerne bilder osv. fra disse guru`ene som praktiserer det de skriver om altså lavkarbo folka. De som har gjort det i 5+ år 10+ år osv. Så jeg får se hvor fantastiske dem ser ut og hvor atletiske dem ser ut.

Jeg vedder ganske mye på at ingen her har prøvd høykarbo som jeg snakker om. Folk har prøvd norsk kost, ingenting med høykarbo å gjøre.

Men siden cellene trenger glukose er det veldig logisk for meg at den letteste måten for dem å få glukose er å spise glukose så de slippe å bryte ned å stresse som satan for at det skal bli glukose.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo litt som kristendom?? Jorkla Generell diskusjon 15 31-10-10 01:33
Litt lavkarbo? Tussi80 Generell diskusjon 2 25-09-10 16:22
Litt opphengt i lavkarbo? Søster Lavkarbo generelt 13 22-07-08 10:06
South beach , og litt spm om lavkarbo Lisekir Spørsmål og svar 3 06-04-08 21:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no