Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Trenger hjelp!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-05-11, 18:54   #1
Aginor
Nytt Medlem
 
Aginor sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 5
Aginor er på en erverdig vei

Trenger hjelp!

Heisann folkens.

Jeg er overvektig. Jeg er ikke litt overvektig, men regelrett styggfet. Min høyde er 1.80 og min vekt er 130 kilogram. Jeg ønsker å gå ned 45 kilo før juleferien, men aner ikke engang hvor jeg skal starte.

Mitt daglige inntak av mat består gjerne av to store colaflasker, 200 gram melkechocolade, potetløv og gjerne noen skiver sunn mat. Må ikke glemme pizza. Håpløst utgangspunkt, jeg er den første til å innrømme dette.

Noe av grunnen til at jeg TROR jeg kan gå ned fort er tidligere erfaringer under militærtjenesten. Jeg husker at jeg gikk fra 115 kilogram til 85 på under en måned. Men det var under ganske andre omstendigheter enn den late studenttilværelsen, og jeg har verken tid eller kapasitet til å trene 16 timer hver dag.

Jeg trenger hjelp. Kan noen gi meg en hjelpende hånd? Hva jeg burde spise? Tips? Råd?

Takker på forhånd.

Aginor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 19:45   #2
xRainx
Medlem
 
xRainx sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Alder: 35
Innlegg: 72
xRainx er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp!

For det første er å legge om kostholdet. Før jeg begynte på lavkarbo spiste jeg masse snop, pizza, brus +++... Og selvfølgelig er det grusomt tungt å slutte med det. Har prøvd alt mulig, prøvd å spise "fornuftig", prøvd høykarbo (dvs grovt brød osv), men funka ikke.
For meg funker lavkarbo helt perfekt!
Jeg har gått ned 6 kg på en måned, og jeg har ikke trent heller noe særlig.

Du burde finne en kostholdsfilosofi som funker for meg.
Det jeg gjorde var at jeg fikk lånt bøker om Fedon Lingberg, men har ikke lest så mye. Har fått en del tips og råd her av hva andre spiser, og tar til meg det av kunnskap.
Jeg elsker pølser, spiser mye av det. Og i denne perfekte kosten så KAN jeg det! Spis masse salat, når du starter er det enklere å fortsette. Og prøv så godt du kan å unngå snop, potetgull osv, bare prøv! Klarer du det noen dager, så klarer du det lenge også, og lysten på det er ikke så viktig som når du står på vekta og ser at tallene blir mindre, og du kjenner deg sunn og fin.
Drikk masse vann. Hvis brus blir veldig fristende, så ta et digert glass med vann, og et lite glass med brus. Hvis du ikke trenger å drikke brus fordi du er full av vann, så er det enda bedre!

Og det alleralleraller viktigste! Selv om du skeier ut, så er det ALDRI bortkastet. Her sier alle "spist er spist". Det er bare å unngå fristelsene. Og de første dagene på endret kosthold er de aller verste, men når de er over, så er det fantastisk!

Andre ting som har motivert meg er å lese historiene til andre brukere, om vektnedgangen. Og se før-etter-bilder. Lag deg del-mål, hent fram alt som holder motivasjonen oppe, og hold deg til den filisofien du velger som er best. Det er mange av dem.

Du kan lese det meste her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Når du finner ut hva du kan spise, så skriv det opp på en liste og heng det på kjøkkenet. Og kunnskap er makt. Lær deg om forskjellige spennende matretter (du finner masse oppskrifter her på forumet), lær deg hvordan du kan bruke forskjellige grønnsaker, og lek deg på kjøkkenet med smaker.

En annen ting er at når du har drukket bare vann lenge, så blir du å kunne nyte det bedre enn når man er vant med brus. Du får sterkere smakssanser, og ofte kjenner du at du ikke trenger mer krydder eller salt på noe du vanligvis har mye på. Det er hvertfall min erfaring. Og det hjelper masse, selv når man skeier ut og får et utrolig sterkt sug etter godteri, så har man tidligere erfart hvor fort det er å komme tilbake til lavkarbo-rutinen.

Lykke til!

__________________
"Some people never go crazy
What truly boring lives they must lead"
- W.A.S.P. - Arena Of Pleasure
xRainx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt Lindberg, litt tips fra andre og litt egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 20:07   #3
Iza
Medlem
 
Iza sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Skedsmokorset
Innlegg: 74
Iza er ny på veien

Sv: Trenger hjelp!

Hei. Ville bare ønske deg lykke til i jakten på det gode liv,for det er virkelig et godt liv om du finner det som passer for deg. Første råd er å ikke si 45 kilo til jul. Sett små delmål og gled deg over disse. Gjerne 5 kilo om gangen. Ser hun over sier kutt brus,men for meg er brus noe som gjør at jeg kan leve med dette. Da sukker selvfølgelig. Jeg har gått ned over 25 kilo og drikker halvannen liter zero hver dag. Dette passer sikkert ikke alle. I starten,spis mye fett, lite karbo og moderat med protein. For enklere overgang,kan du jo starte med mye Bacon og løveid,hamburger,kyllingfilet i olje osv...da blir du mett og god. Etterhvert kan du bli renere i materien. Mye gode lavkarbopølser også forresten. Sjekk denne siden: lenabeatrice.net. Hun er supermotiverende.

Iza er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo inspirert av ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 20:08   #4
Iza
Medlem
 
Iza sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Skedsmokorset
Innlegg: 74
Iza er ny på veien

Sv: Trenger hjelp!

Skulle stå sukkerfri brus altså....og løvbit ......og matveien. Beklager skrivefeil pga min HTC og ordliste som henger seg opp.

Iza er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo inspirert av ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 05:51   #5
Aginor
Nytt Medlem
 
Aginor sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 5
Aginor er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp!

Jeg meget takknemmelig for alle svar. Jeg skal gjøre mitt beste. Merker at det er vanskeligere å snu enn jeg hadde ventet, men forhåpentligvis vil det gå lettere etter hvert.

En av de tingene jeg er mest usikker på er hva slags mat jeg kan spise/ikke spise. Det virker som om det er mange kontrabeskjeder der ute på slankemarkedet. Jeg ikke interessert i innta 'slankemedisiner' av noen sort, bare endre matvaner og litt trening til sommeren. Også treningsbiten er utfordrende. Kan jeg f.eks. jogge ute med mine 130 kilo uten å overbelaste musklene eller andre deler av kroppen? Jeg spør fordi jeg ganske enkelt er en nybegynner i gamet.

Aginor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 06:14   #6
Aginor
Nytt Medlem
 
Aginor sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 5
Aginor er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp!

Tester!

__________________


Aginor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 07:19   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Aginor, her.

Jeg meget takknemmelig for alle svar. Jeg skal gjøre mitt beste. Merker at det er vanskeligere å snu enn jeg hadde ventet, men forhåpentligvis vil det gå lettere etter hvert.

En av de tingene jeg er mest usikker på er hva slags mat jeg kan spise/ikke spise. Det virker som om det er mange kontrabeskjeder der ute på slankemarkedet. Jeg ikke interessert i innta 'slankemedisiner' av noen sort, bare endre matvaner og litt trening til sommeren. Også treningsbiten er utfordrende. Kan jeg f.eks. jogge ute med mine 130 kilo uten å overbelaste musklene eller andre deler av kroppen? Jeg spør fordi jeg ganske enkelt er en nybegynner i gamet.

Sjekk denne folderen her, den er et fint utgangspunkt: http://kostreform.blogs.capasitlabs....o3minutter.pdf

Tenk ren mat; rent kjøtt, ferske grønnsaker, naturlig fet mat. Ikke lettprodukter. Drikk godt med vann.

Jeg ville ikke startet med å jogge. Gå heller turer i godt tempo. Minimum 30 minutter dagen.Øke på farten og lengden etterhvert som du kjenner formen blir bedre.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 08:10   #8
Orkide
Seniormedlem
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 3.961
Orkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt likt

Sv: Trenger hjelp!

Velkommen og lykke til

Sier som Gerd, ikke begynn med å jogge, gå raskt i steden.
Bruk sko med god demping.

__________________
Orkide -64

Start 16/6-13, (3/7: -1,8), (31/7: +1,7), (14/8 -1,5), (4/9. -1) (11/9: +0,4), (18/9: -1,1), (2/10: -0,7), (19/11: +0,6),
Orkide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 08:36   #9
Aginor
Nytt Medlem
 
Aginor sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 5
Aginor er på en erverdig vei

Sv: Trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Sjekk denne folderen her, den er et fint utgangspunkt: http://kostreform.blogs.capasitlabs....o3minutter.pdf

Tusen takk, den var kjempekjekk.

__________________


Aginor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 01:35   #10
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp!

Jeg vil påstå at med ditt utgangspunkt vil selv moderate endringer ha en dramatisk effekt. Det er ikke nødvendig å gå rett på en strikt ketogen diett, med tanke på kostholdet ditt som det er nå vil nok å gå rett på en ketogen diett som Ketolyse bli et for stort sjokk for kroppen din. Kostholdet ditt nå er, tilgi meg for at jeg er "blunt", så ille som det kan bli, så selv små endringer vil gjøre stor forskjell.

Utgangspunktet ditt er ikke håpløst. Det er ille, men har så mye potensiale for forbedring at alle endringer vil gi en dramatisk effekt.

Først, kutt colaen. Den er bare tomme kalorier som ikke gir metthetsfølelse engang, og ingen næring overhodet. Om du trenger cola, drikk light.

Melkesjokoladen må vekk. En midlertidig erstatning kan være sukkerfri sjokolade og/eller atkinsbarer. Vi skal ikke bygge rom på en dag her. Og sukkerfritt godis vil gi deg magetrøbbel hvis du overdriver, så det begrenser seg selv. Husk at all den melkesjokoladen bare gir deg lyst på mer sjokolade, hvis du kutter den vil du nok oppdage at kroppen din ikke krever 200 gram om dagen.

Erstatt potetløvet med nøtter. Eller bare kutt det. Potetløvet, som sjokoladen, trigger bare lyst på mer potetgull.

"Skiver med sunn mat"- er det loffskiver med mager servelat du snakker om? For det er ikke særlig sunt.

Pizzaen kan du leve uten. Lag lavkarbopizza om du savner den for mye.

Selvfølgelig gikk du ned i millitæret hvis omstendighetene "tvang" deg til det. Nå må du lære å kontrollere matinntaket på egen hånd. Og de greiene du spiser hver dag, kommer du neppe til å savne etter en stund. Det er ikke heroin du kjører i deg, du trenger bare å endre vaner, velge sunnere alternativer, og innse at det du stappet i deg før (nå) ikke er noe som, hvis du kutter det ut, kommer til å senke livskvaliteten din.

Begynn forsiktig, kutt ut det verste, og innfør mer og mer sunn mat. Hvis du vil ha en skive eller tre, velg Fedon-brød (eller bak utifra oppskriftene her inne, men la oss begynne forsiktig). Fedon-brød selges på Rema (kun på Rema).

Ikke føl at du må gå rett på en LCHF-diett med én gang. Begynn i det små. Finn mat-alternativer du kan like, som er sunne. Fullkornspasta med en sunn saus er langt, langt bedre enn pizza.

Du sitter fast i dårlige vaner, i et destruktivt mønster, og du trenger ikke hjelp fra oss type den du fikk i millitæret- du trenger inspirasjon til å greie dette selv. Og det kan vi tilby.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 02:02   #11
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Aginor, her.

Tusen takk, den var kjempekjekk.

Jeg vil faktisk fraråde å ta utgangspunkt i den guiden utifra hvor du er nå. Det blir en vanvittig brå overgang for kroppen din, og så drastiske endringer på kort tid kan lett ende i at du gir opp. Ta vare på den guiden, til du er i gang med sunnere kosthold. Å gå rett på streng LCHF med ditt utgangspunkt tror jeg blir litt for tøft. Det blir litt som å gå fra å ligge på sofaen hele dagen til å sette igang med et treningsregime med to timer hard trening fem ganger i uken. Jeg tror de fleste som prøver på noe sånt gir opp veldig fort.

Gradvise endringer gir psyken din og kroppen din tid til å venne seg til den nye livsstilen.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger hjelp kamp Frokost og kveldsmat 9 23-08-10 22:21
Trenger mer hjelp Drømmeren Ketolysekuren 10 14-05-10 18:45
Ny og trenger hjelp Nøtterø`-jenta Lavkarbo generelt 5 16-10-06 07:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no