Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Dodge this Drevon!

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 27-05-11, 08:55   #1
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Dodge this Drevon!

En meta-analyse med 17 studier viser at melkefett ikke er assosiert med høyere risiko\dødelighet for hjerte- og karsykdom.

Konklusjonen antyder t.o.m at melkefett reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom, selv om grunnlaget er litt tynt.
"This dose-response meta-analysis of prospective studies indicates that milk intake is not associated with total mortality but may be inversely associated with overall CVD risk; however, these findings are based on limited numbers."

En annen metaanalyse viser at mettet fett generelt ikke er assosiert med hjerte- og karsykdommer: http://www.ajcn.org/content/early/20...09.27725.short

Kilde: Soedamah-Muthu SS et al. Milk and dairy consumption and incidence of cardiovascular diseases and all-cause mortality: dose-response meta-analysis of prospective cohort studies. Am J Clin Nutr. 2011 Jan;93(1):158-71.

Sist redigert av taraquin : 06-06-11 kl 09:15.
taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 09:18   #2
ThereseA
Seniormedlem

ThereseA sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 38
ThereseA er ny på veien

Sv: Dodge this Drevon!

Kunne du lagt ut linken til denne analysen?

ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 09:33   #3
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Jeg fant abstraktet på PubMed
Og en gammel artikkel på forskning.no som frikjenner melkefett i forhold til kolesterol.

Sist redigert av Zincite : 27-05-11 kl 09:42.
Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 10:13   #4
ThereseA
Seniormedlem

ThereseA sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 38
ThereseA er ny på veien

Tusen hjertelig Zincite

ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 10:37   #5
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Noen som vil sende linkene i mail til Drevon?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 13:44   #6
taraquin
Medlem

taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

http://www.ajcn.org/content/91/3/502.abstract raffinerte karbohydrater ser ut til å øke risikoen for hjerte- og karsykdom sammenligna med mettet fett. Når stod Drevon og co sist på barrikadene og advarte mot inntak av hvit pasta, hvitt brød osv? Flerumettet fett ser ut til å redusere risikoen noe sammenligna med mettet selv om det er lite materiale til å støtte dette. Jeg tipper dette kan ha noe med at endel av det flerumettede fettet kommer fra f.eks oliven, avocado, fet fisk osv som bør inngå i et kosthold sammen med mettet fett. Tror ikke at soyaolje, maisolje, solsikkeolje (unntatt hi olec) og andre reffinerte omega 6 oljer bridrar til redusert HKS-rate, heller det motsatte.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 09:15   #7
taraquin
Medlem

En annen metaanalyse viser at mettet fett generelt ikke er assosiert med hjerte- og karsykdommer: http://www.ajcn.org/content/early/20...09.27725.short

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Christan Drevon viet60 Ketolysekuren 4 10-12-09 00:55
Christian Drevon på villspor? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 10 15-07-08 08:15
Drevon og mellommåltider janmesi Livets lyse side 5 21-07-07 17:14
Drevon direkte på VG! janmesi Lavkarbo generelt 2 06-02-06 08:57
Overrasket Drevon 205gti16v Nyheter / media 31 09-12-05 10:08

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.