Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Starthjelp

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-06-11, 15:51   #1
Jonny Ståle Kammærgay
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4
Jonny Ståle Kammærgay er på en erverdig vei

Starthjelp

Heiaaa <3

Jeg er en gutt på 21 som er 10-15 kg for mye. Er jeg overvektig nok for en ketolysekur? Uansett så har jeg noen generelle spørsmål om lavkarbo.
Det som jeg lurer mest på som jeg ikke føler jeg blir helt klok på er -
Er det slik at det er om og gjøre å proppe i seg så mye fett som man klarer? Forbrenningen blir mer effektiv til mer man stapper i seg? For å sette det litt på spissen.. Skal jeg drikke litervis med rent fett i visshet om at dette bare er bra for meg? Skilles det mellom bra og dårlig fett?

Jeg har tenkt å bruke ketolysekuren som kickstart på slankingen min, for så å gli over i et mer vanlig kaloritelling - treningsopplegg. Høres dette greit ut?

Jeg regner med at man får ganske dårlig fordøyelse av lavkarbo.(?) Er det da noe korngreier eller fibertabletter jeg kan spise? Anbefalinger?

Så vil jeg avslutte med et eksempel på en kostholdsplan.
Jeg tenker å ha to store måltider og et mindre et.
Frokost : Egg og beacon til jeg blir mett
Mellommåltid : Bringebær og nøtter (Hvilke nøtter?)
Kvelds : Kylling og brokkoli til jeg blir mett.
Høres dette greit ut, eller er det helt bak mål?

Jonny Ståle Kammærgay er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkompnert Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 16:02   #2
Jonny Ståle Kammærgay
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4
Jonny Ståle Kammærgay er på en erverdig vei

Sv: Starthjelp

For å summere opp det viktigeste spørsmålet mitt - Er det slik at man kan spise ubegrensede mengder, bare det ikke inneholder kålhydrater? Eller er dette en myte?

Jonny Ståle Kammærgay er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkompnert Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 16:05   #3
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Starthjelp

Det er nok ikke meningen at man skal spise ubegrensede mengder av noe.
Ja, man kan innta en del fett, men ikke ubegrenset av det heller.
Greia på ketolyse er at man skal ha lite karbo, en god del proteiner og mest fett. Spiser du slik, så er det meningen at du skal bli fort mett pga du spiser en overvekt av fett.

Så på matplanen din, og jeg vil ikke råde deg til å spise mellommåltid bestående av nøtter og bringebær da det kan hemme vektnedgangen din.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 16:32   #4
Jonny Ståle Kammærgay
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4
Jonny Ståle Kammærgay er på en erverdig vei

Sv: Starthjelp

Ok, så jeg bør droppe små måltider? Eller var det at det var bær der?

Men det andre så greit ut?

Jonny Ståle Kammærgay er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkompnert Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 16:41   #5
kroi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Hedmark
Innlegg: 33
kroi er på en erverdig vei

Sv: Starthjelp

Egg og bacon til frokost er bra. 2 egg og 1/2 pk bacon er nok en passende porsjon. Du kan evt ta noen cherrytomater til, som mann skal du ha 20 gram karbo i døgnet, så du tåler litt til hvert måltid.
Som mellommåltid kan du ta for eksempel mandler, ostebiter, makrell i tomat eller lignende.
En middag med kylling og brokkoli inneholder lite fett. Da bør du tilføre mer fett for å få et fullverdig måltid. Det er FETTET som skal være din energikilde, derfor trenger du ganske mye av det.
Ta tran daglig. Spis nok fett. Tren moderat.
Les deg opp på lavkarbo før du starter, det er en del feller å gå i.
Og bare spør, det er mange her som villig vekk svarer

__________________


kroi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 17:26   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Starthjelp

Opprinnelig lagt inn av Jonny Ståle Kammærgay, her.

Heiaaa <3

Jeg er en gutt på 21 som er 10-15 kg for mye. Er jeg overvektig nok for en ketolysekur? Uansett så har jeg noen generelle spørsmål om lavkarbo.
Det som jeg lurer mest på som jeg ikke føler jeg blir helt klok på er -
Er det slik at det er om og gjøre å proppe i seg så mye fett som man klarer? Forbrenningen blir mer effektiv til mer man stapper i seg? For å sette det litt på spissen.. Skal jeg drikke litervis med rent fett i visshet om at dette bare er bra for meg? Skilles det mellom bra og dårlig fett?

Jeg har tenkt å bruke ketolysekuren som kickstart på slankingen min, for så å gli over i et mer vanlig kaloritelling - treningsopplegg. Høres dette greit ut?

Jeg regner med at man får ganske dårlig fordøyelse av lavkarbo.(?) Er det da noe korngreier eller fibertabletter jeg kan spise? Anbefalinger?

Så vil jeg avslutte med et eksempel på en kostholdsplan.
Jeg tenker å ha to store måltider og et mindre et.
Frokost : Egg og beacon til jeg blir mett
Mellommåltid : Bringebær og nøtter (Hvilke nøtter?)
Kvelds : Kylling og brokkoli til jeg blir mett.
Høres dette greit ut, eller er det helt bak mål?

Først, ønsker du og gå på ketolyse - kjøp boka! Der får du mange svar på dine spørsmål. Der finner du også utav HVORFOR lavkarbo fungerer slik det gjør.

Dernest, lavkarbo er ikke anbefalt som en "kickstart" kur før du går over til lavkalori/fettfattig kost. Da er hele poenget vekkt, jeg anbefaler da heller at du bare kjører lavkalori a la Grete Roede.

Kroppens metabolisme fungerer forskjellig på lavkalori (sultekur) og lavkarbo (fettforbrenning), og du vil bare forvirre og stresse kroppen ved og hoppe mellom disse.

Les arnakristins nybegynnertråd slik at du får litt mer info om typiske ting en newbie lurer på. Jeg vil også anbefale en flott artikkel av Vegard Lysne (som også henger her inne på forumet heldigvis ), slik at du kjapt får en innføring i hvordan kroppen fungerer på lavkarbo.

Jeg vet ikke hvor du har det fra at man får "ganske dårlig fordøyelse" på lavkarbo, det er ikke uvanlig med litt løs eller fast mage de første par ukene i overgangsperioden, men til info kan jeg fortelle at lavkarbo har gjort at jeg ikke lengre har symptomer på chrons sykdom... (dvs akutt diare og magesmerter konstant hele tiden spesielt etter inntak av mat).
Siden du spør om det er noe "korngreier" du kan ta - viser det dessverre at du er helt uvitende om hva lavkarbo innebærer - og jeg insisterer at du leser nybegynnertråden og artikkelen før du går videre i dine planer om og spise lavkarbo

Fortsette gjerne og spør om du er noe du lurer på - ETTER at du har lest deg litt opp på linkene jeg anbefaler - vi er svært glade i og hjelpe nybegynnere og andre når det gjelder lavkarbokosthold!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Starthjelp? maggi82 Spørsmål og svar 5 19-05-11 19:54
Starthjelp? :) marjalena Spørsmål og svar 5 02-10-09 17:18
Starthjelp? Please aikens Ketolysekuren 15 14-10-08 10:03
Starthjelp Saga Ketolysekuren 9 26-11-06 14:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no