Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Søvnproblemer og null matlyst

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-06-11, 19:14   #1
tinamejo
Juniormedlem
 
tinamejo sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sogndal
Alder: 36
Innlegg: 33
tinamejo er på en erverdig vei
Unhappy

Søvnproblemer og null matlyst

Slår sammen to litt forskjellige spørsmål her, jeg.. ;p

1. Jeg er psykisk sjuk, og går på endel medisiner, deriblant tre antipsykotiske medisiner. I det siste (etter at jeg starta med lavkarbo) har jeg vært så godt som si søvnløs. Våkner 1-2 ganger i timen og sovner seint. Dro til legen og fikk sovemedisin. Tar denne en halvtime før jeg legger meg, men IKKE FAEN! om jeg får sove.. Inatt lå hele kroppen og skalv og vrei seg i "kramper".. Tenkt dette var magnesiummangel, og har kjøpt inn vitaminer og mineraler som jeg tar. Men inatt prøvde jeg å sjangle meg opp og åt ca 1,5 dl med laktosefri yoghurt naturell og noen slurker brus (jeg reagerer ikke på koffeinet i brus, er for vant med det..) Og jeg gikk tilbake i senga, og slukna nesten umiddelbart.. Kunne det være for lavt blodsukker jeg hadde? At kroppen hadde "abstinenser"? Skal teste ut dette med å spise litt før jeg legger meg...

... noe som leder meg på neste spørsmål..

2. Jeg er fullstendig sulten-løs. Magen kan rumle som besatt, men etter f.eks en atkinsbar, så er jeg mett resten av dagen. Det er ikke mye i en sånn en, så det sier seg selv. Har dette noe å si for forbrenningen?

Jeg føler meg ellers veldig vel på lavkarbo, selvom de rundt meg er en smule bekymra da jeg har hatt anoreksi to ganger. Men jeg er 100% sikker på at jeg aldri mer skal tilbake dit, denne kuren gjør at jeg kan spise det jeg vil og det går greit.. Hva er vel bedre enn det? (sett bortifra at jeg ikke orker ete nett nå..)

__________________



Er intolerant mot melkeprodukter, soya, egg, gluten, sukker og gjær - er ingen enkel ting å passe på på lavkarbo, men jeg tar utfordringen!
tinamejo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 19:20   #2
tinamejo
Juniormedlem
 
tinamejo sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sogndal
Alder: 36
Innlegg: 33
tinamejo er på en erverdig vei

Sv: Søvnproblemer og null matlyst

Har lest litt på lavt blodsukker, og det er nok det jeg har - ikke rart når jeg ikke får i meg mat.. ^^

__________________



Er intolerant mot melkeprodukter, soya, egg, gluten, sukker og gjær - er ingen enkel ting å passe på på lavkarbo, men jeg tar utfordringen!
tinamejo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 20:51   #3
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Søvnproblemer og null matlyst

Jeg opplever det samme som du, men uten medisiner.
Jeg har alltid vært en dårlig sover, men så ekstremt som det er nå med et ketogent kosthold har det aldri vært. Jeg har vanskelig for å sovne og våkner etter kort tid av drømmene mine. Går direkte fra fantaseringsfase til drømmefase og er ikke innom dyp søvn i det hele tatt. Når jeg så våkner blir jeg liggende og vri meg i timesvis med en forferdelig urolig kropp og en hjerne som nekter å koble ut....
Når det er noe jeg skal dagen etter er det viktig at jeg er frisk og uthvilt, så to ganger nå har jeg tatt en sovetablett for å få sovnet...joda sovner, men våkner opp igjen etter et par timer selv om disse tablettene skal hindre tidlig oppvåkning....

Jeg har så lite igjen å ta av at fettforbrenningen min ikke finner nok mat til meg på kroppen min....Så jeg burde egentlig spise enda mer ...er bare det at jeg har 5-6 kilo igjen som jeg skal bli kvitt før jeg begynner å trene til høsten........og nå har kroppen min begynnt å brenne fett igjen etter å ha tatt seg en lengre pause og da gjelder det å smi mens jernet er varmt, føler jeg....
Jeg tror jeg trenger et karbohydratholdig måltid på kvelden før jeg legger meg så jeg satser på bær og syltetøy for å få sovnet og bli kvitt uroen, eller rettere å hindre uroen i å oppstå om natten...
Kanskje en brødskive med syltetøy tidlig på kveld i tillegg så jeg ikke blir så mett når jeg skal sovne, er magesover og kan ikke fordra det når jeg kjenner at magen er full....

Kikket litt på det med reaktiv hypoglykemi, og alt stemmer med de symptomene jeg hadde før jeg gikk over til et ketogent kosthold....

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 29-06-11 kl 21:35.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 21:07   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Søvnproblemer og null matlyst

Hvis du nettopp har startet på lavkarbo, er det ikke uvanlig med bivirkninger når det gjelder abstinenser. Du kan fint øke på litt med karbohydrater og heller gå av over lengre tid for å unngå slike problemer som manglende søvn Forsøk og spis karbohydrater med lav GI heller enn raske sukkersjokk

En atkins gir ingen "vår".... jeg ville heller forsøkt og spise ordentlig mat - proteinrike matvarer som fisk, kjøtt, fugl er glimrende og metter også bedre enn enn atkinsbar i lengden. Lag deg gode lavkarbo-knekkebrød (de er VELDIG gode) og ha ordentlig med pålegg på istedet for atkins.

Det er veldig viktig og få i seg nok næring i løpet av dagen. De aller fleste på lavkarbo mangler ordentlig sultfølelse, og det er dermed ikke uvanlig at mange spiser altfor lite mat. Dette skjønner alle er en dårlig ting - så sett heller opp flere måltider medmindre mengder istedet for å presse i deg store måltid. Lag mat du virkelig LIKER smaken på, da er det lettere og spise den selv om du i utgangspunktet føler deg mett.
Planlegging er en viktig ting - spesielt de første mnd på et lavkarbokosthold - siden som du sier man blir ikke særlig sulten. Har man en plan - og matvarene man trenger i hus - er det lettere og spise oftere.

Spesielt er det veldig viktig og få i seg nok proteiner. Proteiner inneholder essensielle aminosyrer, dvs at kroppen ikke kan lage de selv av feks fett. Proteiner er byggeklossene for kroppen - og siden vi hele tiden bytter ut celler - er proteiner en viktig del av hverdagsinntaket av næring.
En grei tommelfingerregel er å få i seg ca 1 gram protein pr kilo kroppsvekt. Vær obs på at feks 100 gram biff ikke er lik 100 gram protein - men bare ca 20 gram. Protein fra animalske kilder er av mye bedre kvalitet enn vegetabilske, så pass på at du spiser gode proteinkilder hver dag.

Hvis du har slitt med anoreksi, har kroppen din sultet i laaaaang tid - slik at det er viktig for din generelle helse at du får i deg nok næring slik at kroppen din kan komme seg utav sparemodus pga sult - og heller bruke næringen til å gi DEG energi og overskudd i hverdagen

Litt oppsummert:
Pass på at du spiser minimum nok næring kroppen din trenger i løpet av dagen - protein er livsviktig - og fett er også viktig nå når du har redusert karbohydratene.
Planlegg måltidene dine over flere dager, velg mat du liker godt - og legg gjerne inn menyer du aldri har forsøkt før for spenningen og avvekslingens skyld
Spis heller mindre og oftere om det er vanskelig og få i seg mat, mange endrer matvanene sine når de går over til lavkarbo - noen spiser mer og sjeldnere, andre oftere og mindre. Prøv deg fram - det er viktig at du følerdeg komfortabel med matinntaket ditt for at du skal klare og "holde ut" lenge nok nå i starten av et nytt kosthold

Du kan gjerne bruke udo's choice olje som tilskudd - sammen med feks cocosa i smoothies osv - dette er en enkel måte og få i seg mye næring i liten mengde i løpet av dagen - spesielt når du ellers ikke er særlig sulten

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 21:45   #5
tinamejo
Juniormedlem
 
tinamejo sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sogndal
Alder: 36
Innlegg: 33
tinamejo er på en erverdig vei

Sv: Søvnproblemer og null matlyst

Tusen takk for tips.
Ligger kanskje litt for lavt nede på karbohydratene - er kanskje er greie fra anoreksien, vil være "flink nok".
Skal hvertfall prøve å spise litt før kvelden og spise litt mat resten av dagen.. Har liksom så sykt lyst på vannmelon og appelsin og sånn, noe fruktig.. Vil så gjerne være i ketose - føler meg så bra da. Hele kroppen fungerer så fint da Er fiffig oppdagelse, den ketosen. <3

__________________



Er intolerant mot melkeprodukter, soya, egg, gluten, sukker og gjær - er ingen enkel ting å passe på på lavkarbo, men jeg tar utfordringen!
tinamejo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 21:50   #6
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Søvnproblemer og null matlyst

Opprinnelig lagt inn av tinamejo, her.

Tusen takk for tips.
Ligger kanskje litt for lavt nede på karbohydratene - er kanskje er greie fra anoreksien, vil være "flink nok".
Skal hvertfall prøve å spise litt før kvelden og spise litt mat resten av dagen.. Har liksom så sykt lyst på vannmelon og appelsin og sånn, noe fruktig.. Vil så gjerne være i ketose - føler meg så bra da. Hele kroppen fungerer så fint da Er fiffig oppdagelse, den ketosen. <3

Har du sett på linken min?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 23:04   #7
tinamejo
Juniormedlem
 
tinamejo sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sogndal
Alder: 36
Innlegg: 33
tinamejo er på en erverdig vei

Sv: Søvnproblemer og null matlyst

Nei, men så på den nå. Nesten alt stemmer.. Skummelt. Skal snakke med den psykiatriske sjukepleieren min om dette.. Men jeg følte meg dårlig før jeg begynte med lavkarbo.. Men nå er jeg gått på lavkarbo ca en mnd, men brutt den i en uke eller noe sånn innimellom. Kanskje jeg blir bedre etterhvert?
TUSEN takk for linken bestemamma.. =)

__________________



Er intolerant mot melkeprodukter, soya, egg, gluten, sukker og gjær - er ingen enkel ting å passe på på lavkarbo, men jeg tar utfordringen!
tinamejo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 00:42   #8
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Søvnproblemer og null matlyst

Opprinnelig lagt inn av tinamejo, her.

Nei, men så på den nå. Nesten alt stemmer.. Skummelt. Skal snakke med den psykiatriske sjukepleieren min om dette.. Men jeg følte meg dårlig før jeg begynte med lavkarbo.. Men nå er jeg gått på lavkarbo ca en mnd, men brutt den i en uke eller noe sånn innimellom. Kanskje jeg blir bedre etterhvert?
TUSEN takk for linken bestemamma.. =)

Ja, jeg føler meg i alle fall hundre ganger bedre nå når jeg bruker dette kostholdet. Slipper de ekle skjelvingene og slappheten,,, herregud forskjellen er utrolig stor... Nå gjelder det bare å få orden på det med hva jeg skal spise om kvelden for å få orden på nattesøvnen, permanent.......

I kveld har jeg unnet meg både litt 70% sjololade og syltetøy...humøret er i alle fall veldig bra.... Så spørs det om jeg får sove, skal til tannlegen i morgen .Gleder meg til å få fikset på tennene, ingenting vondt i vente, heldigvis........

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 11:11   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Søvnproblemer og null matlyst

Opprinnelig lagt inn av tinamejo, her.

Tusen takk for tips.
Ligger kanskje litt for lavt nede på karbohydratene - er kanskje er greie fra anoreksien, vil være "flink nok".
Skal hvertfall prøve å spise litt før kvelden og spise litt mat resten av dagen.. Har liksom så sykt lyst på vannmelon og appelsin og sånn, noe fruktig.. Vil så gjerne være i ketose - føler meg så bra da. Hele kroppen fungerer så fint da Er fiffig oppdagelse, den ketosen. <3

Piel de sapo melon har bare litt over 4 g kh pr 100 g... den er knallgod og du finner den i stort sett alle butikker for tiden Litt honningmelonaktig, men jeg synes den er mye saftigere og bedre Klementin har også bare ca 4 g kh pr stk (veier ca 50 g uten skall), så du kan jo spise LITT innimellom siden det er bedre at du spiser enn at du ikke spiser noenting
Melon og spekeskinke er perfekt kveldsmat/mellommåltid spør du meg!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søvnproblemer/urolig i kroppen Forlani Ketolysekuren 2 28-10-10 23:56
Diaré eller søvnproblemer? Photobscura Kosttilskudd 2 24-10-09 11:45
Søvnproblemer pga ketolyse minna Ketolysekuren 10 22-02-08 10:07
Søvnproblemer kilo Ketolysekuren 5 22-11-07 16:06
Null matlyst? Smula Ketolysekuren 8 05-05-07 21:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no