Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd

Trådverktøy
Gammel 06-07-11, 11:39   #8776
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Bananfluer, ja! I fjor var det vilt mye av dem. Kunne ikke ha en tom vinflaske stående på kjøkkenet en dag før det svermet med bananfluer rundt den lille dråpen som var igjen, i år, ikke så ille, kanskje på grunn av fuktigheta?
Sånn sett er jeg veldig takknemlig for å bo i Oslo. Jeg kommer fra et mygghøl fra hel**te, og ikke bare elsker myggen meg, jeg reagerer litt allergisk på myggbitt, og får over snittet store klumper på huden. For to år siden sovnet jeg med bare overkroppen i et telt, fordi det var så steike varmt. Dagen etter ga jeg opp da jeg hadde telt typ seksti myggstikk på ene beinet. Jeg så ut som typ åreknute postergirl.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 06-07-11, 12:58   #8777
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Bananfluer, ja! I fjor var det vilt mye av dem. Kunne ikke ha en tom vinflaske stående på kjøkkenet en dag før det svermet med bananfluer rundt den lille dråpen som var igjen, i år, ikke så ille, kanskje på grunn av fuktigheta?
Sånn sett er jeg veldig takknemlig for å bo i Oslo. Jeg kommer fra et mygghøl fra hel**te, og ikke bare elsker myggen meg, jeg reagerer litt allergisk på myggbitt, og får over snittet store klumper på huden. For to år siden sovnet jeg med bare overkroppen i et telt, fordi det var så steike varmt. Dagen etter ga jeg opp da jeg hadde telt typ seksti myggstikk på ene beinet. Jeg så ut som typ åreknute postergirl.

Hahaha jeg har det også sånn Tanta mi i Finnmark (med enorme mygger) sier alltid at de ikke trenger ike å tenke på myggspray når jeg er med på tur. Jeg reagerer også over gjennomsnittet og får tilnærmet byller. Var påen hyttetur der jeg endte opp som den eneste med myggstikk. Hadde spraya legger og hadde på bukse/jakke, men hadde glemt å spraye selve foten og de hadde stukket mellom stroppene på sportssandalen. Kunne tydelig se mønsteret på sandalene formet av myggstikk dagen derpå - løvvly

Bananfluesesongen starter vel omtrent nå og fremover, så dessverre kan de nok ennå dukke opp. Har kanskje vært litt for kaldt og fuktig, men de dukker nok opp for de er utrolig hardføre.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 06-07-11, 15:19   #8778
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Regret, her.

haha for en morbid samtale!
Selv så greier jeg ikke tanken på å slå de i svime med en sånn strømsmekker, eller max smekker som de egentlig heter
Men det er, for meg, bedre enn å drepe de. Om jeg bruker en sånn så bærer jeg flua ut, så den ikke er i huset i såfall når den våkner igjen.. Men mannen min er helt fascinert av dette og kan grille ihjel flua med vilje om han først får tak i en sånn Da synes jeg han er slem, men han er helten min når det kommer en edderkopp inn! Særlig når de er så store som en hest! (slik som jeg ser de i såfall ) hmm, kom på at han aldri dreper edderkopper, men fanger de og slipper den ut.. lurer hvorfor han ikke gjør det med fluer også..

Det med eddik og zalo er genialt. Når vi hadde kneler, og nå med et annet dyr, så avlet vi banan fluer, når de kom seg ut så fant de alltid veien til zalo-eddiken og druknet, slapp unna å få huset fult av fluer hvertfall! Disse fluene vi avler flyver ikke, så de krabber bare rundt..

Jeg er også slik at jeg ikke klarer drepe krypa, men bærer dem heller ut.

Gammel 06-07-11, 21:18   #8779
Bønna200
Seniormedlem

Bønna200 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 48
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Dette er egentlig at litt vanskelig spørsmål for meg...
Jeg har en venninne som drikker 2-3 vinflasker per kveld. Ikke bestandig. Hun kan gå uten i mange dager.
Men er hun alkoholiker? Og kan jeg si noe?
Hun er helt åpen om hva hun drikker og jeg har aldri opplevd henne som full. MEN LIKEVEL..

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede.
Gammel 06-07-11, 21:30   #8780
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Dette er egentlig at litt vanskelig spørsmål for meg...
Jeg har en venninne som drikker 2-3 vinflasker per kveld. Ikke bestandig. Hun kan gå uten i mange dager.
Hun er helt åpen om hva hun drikker og jeg har aldri opplevd henne som full. MEN LIKEVEL..

2-3 vinflasker og ikke full? Jeg hadde snøvla etter ei flaske...
Ellers er det vel slik at om noen MÅ ha alkohol, røyk eller annet så er de avhengige

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet...
Gammel 06-07-11, 21:34   #8781
Bønna200
Seniormedlem

Bønna200 sin avatar

Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Man kan faktisk ikke merke på henne at hun har drukket...
Dette ser jeg på som hun er alkoholiker???
Men hun oppfører seg normalt, er på jobb osv
Men jeg sliter litt med den biten om jeg bør si noe eller ikke? Hmm:/

Gammel 06-07-11, 21:47   #8782
Kanskje
Seniormedlem

Kanskje sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Vet noen om det finnes noe sted på nettet hvor jeg gratis kan få friske opp i mine tysk kunnskaper? Tenker bare på sånt helt enkelt, lære inn enkelt ord igjen, slik at jeg kan gjøre meg litt forstått og forstå litt bedre når noen snakker tysk. Skal på ferie til tyrkia i sommer, og der bruker en del tysk like mye som engelsk. Gjerne ikke profesjonelt. men greit å kunne kommunisere litt, helt enkle ting.:-)

Gammel 06-07-11, 21:50   #8783
Kanskje
Seniormedlem

Kanskje sin avatar

Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Hm, om man kan kalle henne alkoholier vet jeg sannelig ikke. Men jeg synes 2-3 flasker er mye altså !.
Hvis det er slik at hun MÅ ha dette hver kveld så vil jeg si at hun er avhengig. Når man MÅ ha noe, og virkelig blir utav seg eller sinna når man ikke får det, så er det noe som ikke stemmer.

Hvordan hun kan fungere med så mye alkohol forstår jeg ikke. Det henger jo igjen i kroppen.

Gammel 06-07-11, 22:02   #8784
Bønna200
Seniormedlem

Bønna200 sin avatar

Det er der jeg detter av litt og.. For hun kan drikke store mengder alkohol, men funker like bra.
Og hun drikker ikke, så vidt jeg vet, før på kvelden. Og hun kan, som sagt gå dager uten å drikke.
Men det er vel ikke helt normalt? Jeg tenker på å si det til henne, men hva hvis hun ikke er alkoholiker og jeg driter meg ut?
Eller hun ikke vil ha meg som venninne lenger

Gammel 06-07-11, 22:17   #8785
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Vet noen om det finnes noe sted på nettet hvor jeg gratis kan få friske opp i mine tysk kunnskaper? Tenker bare på sånt helt enkelt, lære inn enkelt ord igjen, slik at jeg kan gjøre meg litt forstått og forstå litt bedre når noen snakker tysk. Skal på ferie til tyrkia i sommer, og der bruker en del tysk like mye som engelsk. Gjerne ikke profesjonelt. men greit å kunne kommunisere litt, helt enkle ting.:-)

Jeg synes Before you know it (byki) er artig. Ikke det beste for å lære seg et nytt språk, men som du sier, friske opp i et man alt kan. Du kan laste ned en masse parlører og lignende, etter nivå. Kosta gratis!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 06-07-11, 23:13   #8786
Anne
Tar i mot hjelp....

Anne sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Jeg kan ikke skjønne at noen kan være oppegående etter 2-3 flasker vin uansett om det er hver kveld eller ikke... Om hun er alkoholiker kan jeg ikke si, men at hun har et alkoholproblem er jeg rimelig sikker på

Kan du hjelpe henne ned på et betydelig lavere nivå, er hun tjent med det....tenker jeg.Tror at det anbefales å ikke få i seg mer en en alkoholenhet i døgnet for kvinner(tilsvarende et glass vin eller en liten drink)og helst ikke alt på en kveld Leveren hennes har ihvertfall ikke godt av det...

2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP
Gammel 07-07-11, 05:43   #8787
Olive Oil
Medlem

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Hvordan vet du at hun drikker så mye pr. kveld? Har hun fortalt deg det?

Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 07-07-11, 09:54   #8788
GrønnPepper
Medlem

GrønnPepper sin avatar

Alder: 47
GrønnPepper er på en erverdig vei

Har du smarttelefon? I såfall finne det en masse språk-apper. Både gratis, og til en billig penge.
Jeg holder selv på å lære meg noen ord fransk på den måten.

Men når det gjelder å friske opp språk er den beste måten for meg å lese det. Du kan f.eks gå på biblioteket og be de finne en lettlest bok på tysk til deg. Gjerne en barnebok kanskje?

GrønnPepper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 07-07-11, 10:00   #8789
GrønnPepper
Medlem

GrønnPepper sin avatar

Alder: 47
GrønnPepper er på en erverdig vei

Jeg ser på dette som et alkoholproblem ja.
Utfordringen med alkoholikere er at det er vanskelig å fortelle dem at de har et problem, for de fleste oppfatter selv at de har full kontroll, og vil derfor ikke kjenne seg igjen i kommentarer fra andre om at de drikker for mye.

Jeg synes uansett at du skal prøve å ta en prat med henne en gang det passer, og se om du kan få henne til å reflektere litt over sitt eget forbruk uten å anklage henne for noe. Kanskje det vil sette i gang noen tanker i ettertid?

GrønnPepper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 07-07-11, 11:14   #8790
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av GrønnPepper, her.

Jeg ser på dette som et alkoholproblem ja.
Utfordringen med alkoholikere er at det er vanskelig å fortelle dem at de har et problem, for de fleste oppfatter selv at de har full kontroll, og vil derfor ikke kjenne seg igjen i kommentarer fra andre om at de drikker for mye.

Jeg synes uansett at du skal prøve å ta en prat med henne en gang det passer, og se om du kan få henne til å reflektere litt over sitt eget forbruk uten å anklage henne for noe. Kanskje det vil sette i gang noen tanker i ettertid?

Hvorfor drikker Jeppe?

Jeg ville bare vært venninne jeg. Brukt til på å prate om ting, kanskje det er ting hun sliter med som hun bedøver med vindrikking? Kanskje du kan hjelpe ved og lytte? Ta initiativ til å gå en tur en kveld nå og da slik at vanen blir brutt av og til?

Hun vet nok allerede at hun drikker for mye. Du kan kanskje gjøre henne oppmerksom på at du "ser" henne, at du ser at hun drikker mye vin innimellom - uten at du fortsetter med noe belærende? "Jeg ser deg - og jeg er der for deg om du har behov"....

Jeg aner ikke hva slags forhold dere har, så kjenne på magefølelsen og hjertefølelsen din og inviter til åpenhet dere imellom Kanskje du kan dele noe med henne først som er utfordrende for tida?

Ikke vet jeg alle svar, jeg vet at det og bry seg uten og være belærende KAN åpne opp for en god dialog som etterhvert kanskje kan føre til endringer i dårlige vaner

Hun er heldig som har deg - det er viktig og BRY seg om hverandre!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 07-07-11, 12:05   #8791
Kanskje
Seniormedlem

Kanskje sin avatar

Opprinnelig lagt inn av GrønnPepper, her.

Har du smarttelefon? I såfall finne det en masse språk-apper. Både gratis, og til en billig penge.
Jeg holder selv på å lære meg noen ord fransk på den måten.

Men når det gjelder å friske opp språk er den beste måten for meg å lese det. Du kan f.eks gå på biblioteket og be de finne en lettlest bok på tysk til deg. Gjerne en barnebok kanskje?

Har bare en sånn vanlig mobiltelefon. Men det med barnebok på tysk var ikke dumt !

Gammel 07-07-11, 12:32   #8792
Bønna200
Seniormedlem

Bønna200 sin avatar

Jeg vet at hun drikker dette, for hun sier det selv.
Men om hun er alkoholiker synes jeg er vanskelig å bedømme. Men jeg mener hun har et problem uansett...
Jeg tror jeg skal nevne for henne at jeg er beskymret for henne

Gammel 07-07-11, 12:36   #8793
Okie
Medlem

Okie sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Okie er ny på veien

Men det med barnebok på tysk var ikke dumt !

Donald og co var kjekt når jeg skulle lære norsk

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF
Gammel 07-07-11, 17:16   #8794
Okie
Medlem

Okie sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Okie er ny på veien

Jeg har to glass med svarte oliven fra Eldorado. Den ene står 13g KH den andre 0. Hva er riktig? Samme innholdfortegnelse på begge....

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF
Gammel 07-07-11, 17:45   #8795
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Okie, her.

Jeg har to glass med svarte oliven fra Eldorado. Den ene står 13g KH den andre 0. Hva er riktig? Samme innholdfortegnelse på begge....

Sikker på at begge er svarte? Jeg vet ikke hvor mye sorte oliven inneholder, innbiller meg at det er mer enn grønne, men grønne har i alle fall under 1 gram, altså ikke opplysningspliktig, og da står det gjerne null gram.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 07-07-11, 17:47   #8796
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Edit: Nå har jeg sjekka opp til flere steder, både grønne og svart oliven skal ha null gram karbohydrater.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 07-07-11, 18:08   #8797
vaskeklut
Seniormedlem

vaskeklut sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 38
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Edit: Nå har jeg sjekka opp til flere steder, både grønne og svart oliven skal ha null gram karbohydrater.

Kanskje det er fiberinnhold? o.O Kanskje de på den ene etiketten har skrevet med fiberinnhold, og på den andre uten? Bare et forslag altså

vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 07-07-11, 18:44   #8798
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Kanskje det er fiberinnhold? o.O Kanskje de på den ene etiketten har skrevet med fiberinnhold, og på den andre uten? Bare et forslag altså

Tenkte på det samme, men har sjekket på amerikanskje nettsider, og kostfiberne i oliven utgjør bare ca 3 gram. Det må rett og slett være en feilmerking!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 07-07-11, 18:50   #8799
Kanskje
Seniormedlem

Kanskje sin avatar

Jeg blir gaaaaal !!
Jeg har i hele dag hatt små rykkninger i venstre øyelokk. det synes til og med. Ubehagelig og irriterende. Går det an å gjøre noe for å få denne rykkingen til å slutte? Det er øyelokket og ikke øyet som rykker.

Gammel 07-07-11, 18:55   #8800
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Jeg blir gaaaaal !!
Jeg har i hele dag hatt små rykkninger i venstre øyelokk. det synes til og med. Ubehagelig og irriterende. Går det an å gjøre noe for å få denne rykkingen til å slutte? Det er øyelokket og ikke øyet som rykker.

Høres ut som lemus, kan være et tegn på flere ting, dårlig søvne, stress, og visstnok magnesiummangel. Har det i blant selv.

Siste rest, nytt forsøk:

Lukket tråd

Aktive brukere som ser på denne tråden: 2 (0 medlemmer 2 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.