Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-08-11, 10:29   #26
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Puss så får du en suss synger vi også

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 11:31   #27
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Med riktig kosthold behøver man ikke pusse tennene for å unngå karies.


-

Hva er riktig kosthold?

Tannlegen min sier at tom kullsyra i farris kan forårsake hull og at jeg bør begrense selv den...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 11:44   #28
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Kan være lurt å avslutte måltider med vann for å rense tennene. Har dere prøvd å pusse deres tenner ilag med han for å vise at dette er noe vi alle gjør? Lykke til, det går seg nok til etter hvert.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 11:46   #29
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Vi avslutter alltid måltidene med godt med vann Pusse tennen sammen har vi ikke prøvd. Takk for tips

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 12:12   #30
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Det vi faktisk ikke har prøvd er å pusse tennene stående foran vasken.

Hvorfor ikke? Det er vel det mest naturlige stedet å pusse tenner

Ellers syns jeg du har fått råd så det holder, så jeg skal ikke gi deg flere.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 12:29   #31
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Opprinnelig lagt inn av Lava, her.

Hvorfor ikke? Det er vel det mest naturlige stedet å pusse tenner

Fordi han ikke har kunnet stå og fordi han er for liten til å rekke opp til vasken, derfor har det blitt til at han har sittet i stolen sin. Men nå både står og går han jo, så da er det bare å finne en krakk han kan stå på og forsøke å innarbeide "ordentlige" pussevaner Og så gjelder det å få ham til å klare å stå rolig en stund da, den lille mister Makk-i-ræva

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 12:54   #32
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Vi legger henne faktisk på sofaen vi, under pussen, selv om hun fint kan stå ved vasken.
Men da får vi jo pusset bedre. Og susset bedre

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 14:02   #33
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Jeg skal bare innrømme at mine barn ble utsatt for tvang Og det tok virkelig ikke mange dagene før de gapte når tannbørsten kom. Ble alltid etterfulgt av ros, og så snart de oppdaget at barnetannkremen smakte snadder ble det ikke lenger en issue. Jeg hadde noen "kampsaker" jeg var veldig streng på i småbarnstiden, ellers var jeg ganske løs i snippen Kampsakene var påkledning, tannpuss og butikk-manerer.

Jeg kviet meg veldig for å tvinge, jeg også, og hadde jeg funnet en annen løsning hadde jeg definitivt valgt den. Men når dét er sagt, var det ikke så ille at det har holdt meg søvnløs om nettene heller. Så flere foreldre som leverte barn iført pysj i barnehagen og overlot kleskampen til personalet - sånt synes jeg ikke er riktig. Noen ting er faktisk foreldrenes oppgave, blant annet å få inn at man kler på seg om morgenen og har yttertøy når man skal ut om vinteren. Sånn er det bare

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 14:10   #34
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

En gang over alle flater sier mor. Fremme oppe er viktigst for flaskebarn.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 15:06   #35
Tone-Rose
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 42
Innlegg: 212
Tone-Rose har en fantastisk aura rundt segTone-Rose har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Vi har brukt "tvang" på begge våre... Når det kommer til tenner og tannpuss er vi VELDIG strenge og det og medisinering er nok det eneste hvor vi synes tvang er ok. Eldstemann er nå 3 år og han gaper høøøøøøyt når han ser tannbørsten, og han spør flere ganger om dagen om vi kan pusse tenner, nå synes han det er bare stas... på tross av at han ble tvangs-pusset som 1 åring. Lillegutt på 17 mnd tvangspusses og det er ikke gøy, men tenner er vi strenge på som sakt. Jeg jobber som tannhelsesekretær, og ønsker ikke at ungene skal få dårlige tenner i ung alder. Jeg pusser en gang over alle flater på minstemann og det tar ca halvt - ett minutt. Som regel sitter han på fanget mitt med ryggen mot meg, da er det lettere å komme til synes jeg.

Når tannpussen er over, så er han like blid igjen og vi gir fluor til lillegutt også... han har fått flour fra han var under ett år, begynte med en halv fluortablett og nå får han en hel... Han tygger den med fortennerne, så det har aldri vært noe problem. Man kan også knuse tabletten og gi dem om de ikke klarer å tygge den selv...


Sist redigert av Tone-Rose : 03-08-11 kl 15:14.
Tone-Rose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 15:30   #36
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Fordi han ikke har kunnet stå og fordi han er for liten til å rekke opp til vasken, derfor har det blitt til at han har sittet i stolen sin. Men nå både står og går han jo, så da er det bare å finne en krakk han kan stå på og forsøke å innarbeide "ordentlige" pussevaner Og så gjelder det å få ham til å klare å stå rolig en stund da, den lille mister Makk-i-ræva

Det tenkte jeg ikke på en gang! sorry.. mine satt vel på stellebordet like ved vasken når jeg tenker meg om, og senere på den samme krakken som jeg hadde da jeg var liten
Det går bra, og det går over

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 16:27   #37
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Hehe, ja han er som sagt bare 13 måneder og begynte å gå for bare halvannen uke siden. Enkelte metoder begrenser seg jo pga alder og forståelsesnivå

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 16:35   #38
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Sier meg enig med mange her; du har fått mange flotte gode råd! Ikke stress, det kommer tidsnok. De første gangene podene mine skulle venne seg til dette fikk jeg tips fra tannpleiern om å ha tannkrem på lillefingern min og "pusse" tennene med den.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 18:08   #39
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Har du prøvd å la han pusse dine? Han "pusser" litt på deg og du litt på han?

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 18:37   #40
Stripete
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 15
Stripete er på en erverdig vei

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Her er det ingen bønn når det kommer til tannpussen, barna vet rett og slett ikke sitt eget beste på den alderen, så her bestemmer mamma og pappa. Tennene skal pusses, og vræler de så er jo det bare fint, for da gaper de høyt sånn at vi kommer godt til med tannbørsten. Trenger ikke knipe kinnene eller noe. Så skryter vi etterpå, og så er alt glemt. Alle mine barn har hatt pussenekt i perioder, og ingen av dem har blitt traumatisert av at vi har gått på med tannbørsten. Den dagen de må borre eller trekke tenner, derimot... Jeg husker godt min første gang i tannlegestolen, den har sørget for evig tannlegeskrekk for min del, for å si det sånn. Så her pusses det med tvang i perioder, med god samvittighet. Å pusse tennene til et barn som hyler i protest er ikke barnemishandling (og det er i hvertfall ikke snakk om at man ikke møter barnas behov, heller tvert i mot vil jeg si!), men dårlig tannhygiene hos barn er ikke noe bedre enn om man skulle latt ungene gå møkkete og ustelt. Eneste forskjellen er at det gjør himla mye vondere å borre/trekke tenner, enn det gjør å bli ren igjen om man lar være å vaske seg. Det er vel ingen foreldre som ønsker å ha det på seg. Greit nok at mye kan unngås med rett kosthold, men god hygiene (også munnhygiene) bør være en del av de daglige rutinene fra så tidlig som mulig. Ungene blir ikke akkurat noe mindre bestemte etterhvert som årene går, så i

__________________


Stripete er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 18:48   #41
Stripete
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 15
Stripete er på en erverdig vei

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Her er det ingen bønn når det kommer til tannpussen, barna vet rett og slett ikke sitt eget beste på den alderen, så her bestemmer mamma og pappa. Tennene skal pusses, og vræler de så er jo det bare fint, for da gaper de høyt sånn at vi kommer godt til med tannbørsten. Trenger ikke knipe kinnene eller noe. Så skryter vi etterpå, og så er alt glemt. Alle mine barn har hatt pussenekt i perioder, og ingen av dem har blitt traumatisert av at vi har gått på med tannbørsten. Den dagen de må borre eller trekke tenner, derimot... Jeg husker godt min første gang i tannlegestolen, den har sørget for evig tannlegeskrekk for min del, for å si det sånn. Så her pusses det med tvang i perioder, med god samvittighet. Å pusse tennene til et barn som hyler i protest er ikke barnemishandling (og det er i hvertfall ikke snakk om at man ikke møter barnas behov, heller tvert i mot vil jeg si!), men dårlig tannhygiene hos barn er ikke noe bedre enn om man skulle latt ungene gå møkkete og ustelt. Eneste forskjellen er at det gjør himla mye vondere å borre/trekke tenner, enn det gjør å bli ren igjen om man lar være å vaske seg. Det er vel ingen foreldre som ønsker å ha det på seg. Greit nok at mye kan unngås med rett kosthold, men god hygiene (også munnhygiene) bør være en del av de daglige rutinene fra så tidlig som mulig. Ungene blir ikke akkurat noe mindre bestemte etterhvert som årene går, så det er like greit å lære dem først som sist at enkelte ting kan de rett og slett bare ikke få lov til å bestemme over. Så får man heller svelge litt kameler og la de "bestemme" andre (litt mer uviktige) ting når den tid kommer.

Min yngste er bittelitt eldre enn din, Cyan, men vi setter han på skrå på fanget, sånn at han har den ene armen sin under armen min/bak ryggen, og beina sine ned mellom mine lår. Så bruker jeg armen (min) på den siden han sitter til å holde rundt både han og den andre armen hans med, sånn at han ikke fekter bort tannbørsten. Lener han lett bakover, og i de periodene han ikke har lyst til å pusse tennene så starter protestene omtrent på dette tidspunktet. Da er det bare for meg å pusse det som skal pusses når han alikevel gaper. Det er kanskje snakk om toppen 2 minutter i løpet av en dag, så jeg tror de 2 minuttene skal fylles av rimelig skremmende shit for at barna skal få helt noia for tannpuss senere i livet altså. Da får man heller veie opp resten av dagen, for å bøte på en eventuell dårlig samvittighet for gjennomført tannpuss.

__________________


Stripete er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 19:10   #42
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Nå har han fått stå på en krakk foran vasken og vi fikk lirket inn tannbørsten og kjørt et par drag over tenna. Ikke all verdens, men uansett bedre enn ingenting

Jeg ser jo at det er en overveldende "press" her på at jeg skal tvinge gjennom tannpussen. Jeg tror overhodet ikke at ungene lider all verdens traume og får varige men dersom man gjør det, og jeg skjønner jo selvsagt at i enkelte situasjoner må man faktisk bare gjøre det. Men vi ønsker ikke å gjøre det, og ser ikke nødvendigheten av, å gå sånn til verks nå. Vi har både helsesøster og lege som støtter oss på den avgjørelsen (og som har frarådet å bruke tvang når han er så liten). Han har et sunt kosthold og vi passer på at han drikker godt med vann etter måltidene og vi prøver på tannpuss 2-3 ganger om dagen, så det er jo ikke som om han aldri får fluor eller en liten puss noensinne.

Tusen takk for alle tips. Vi skal definitivt prøve ut mange av dem

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 19:24   #43
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Etter at noen jeg kjenner brukte en hel helg på å diskutere kompromisser med sin halvannet åring ang hvorfor hun måtte ha på seg yttertøy ute på fjellet i oktober har jeg kommet fram til at i visse ting kommer jeg til å bruke tvang i oppdragelsen. noen ting må de bare lære at foreldrene vet best med, ellers ender man med f.eks å sitte på 40m2 på fjellet en hel helg med en unge som ikke takler å ikke få viljen sin...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 19:39   #44
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Da er man sannelig tålmodige om man prøver å inngå kompromisser en hel helg

Så syns jeg det er interresant at det virker som om mange automatisk går ut fra at sønnen min alltid får viljen sin og ikke tåler å få et nei og er sjefen i huset bare fordi vi i dette tilfellet ikke vil bruke tvangsmetoden. Det er sikkert en effektiv metode og ungene tar sikkert ikke skade av det, men som sagt så vil vi ikke bruke denne metoden nå. Vi ser ikke at det er nødvendig enda. Det krever nok mer tålmodighet å gjøre det på en "vår" måte, men den tålmodigheten har vi i dette tilfellet. Vi har nok fortsatt ikke kommet til det punktet hvor det er prekært for hans tannhelse å få kommet skikkelig til, men om dette pusseproblemet vedvarer over lengre tid uten noen gode perioder innimellom må vi jo selvsagt revurdere metodene. Men akkurat kommer vi ikke til å tvinge det gjennom.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 20:26   #45
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Etter at noen jeg kjenner brukte en hel helg på å diskutere kompromisser med sin halvannet åring ang hvorfor hun måtte ha på seg yttertøy ute på fjellet i oktober har jeg kommet fram til at i visse ting kommer jeg til å bruke tvang i oppdragelsen. noen ting må de bare lære at foreldrene vet best med, ellers ender man med f.eks å sitte på 40m2 på fjellet en hel helg med en unge som ikke takler å ikke få viljen sin...

Jeg kjenner også mange som forhandler seg ihjel med ungene sine, og det er jo bare feil. Jeg er helt enig med deg i at barna trenger voksne som bestemmer. Men det er mange måter å bestemme på! Jeg er veldig imot å tvinge barn når det ikke er så nødvendig. Om et barn ikke pusser tennene sine når de er ett år, så går det ganske så greit. Min datter på to år nektet da hun var ett år. Vi pusset når vi fikk anledning, og de andre dagene pusset hun gjerne selv. Hun elsker å pusse tennene nå. i dag pusset vi i en halv time....Og hun har helt fine tenner, trenger ikke å trekke tenner hos tannlegen, og hun er som unger flest, prøver grenser, og vi er bestemte. Uten tvang.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 20:36   #46
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Cyan, her må du følge magefølelsen din Jeg husker en gang vi var på hyttetur med flere vennepar - hvorav ett hadde med en liten baby med et ganske voldsomt gulpeproblem. Babyen skrek mye, og moren ble kritisert fordi hun hele tiden bar på barnet. Så prøvde hun da, å overhøre det litt - jeg så hun vred seg i stolen og jeg hadde ordentlig vondt av henne. Når hun (etter noe som for henne må ha fortont seg som en evighet) endelig gikk inn til barnet hadde det kastet opp over hele sengen og var sannsynligvis skrubbsultent igjen. Mor og far kjenner som oftest barnet sitt best, og selv om det er gresselig lett å uttale meninger om andres barneoppdragelse er det til syvende og sist bare mor og far som kan ta en avgjørelse. Selv om jeg brukte tvang på mine egne sier jeg ikke at det er rett for ditt barn

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 20:39   #47
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 46
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

jeg jobbet i en lekebutikk for noen år siden og der solgte vi en periode tannbørster som spilte musikk som man kun hørte inni hodet når man pusset tenner. har ikke sett de i salg på et par år, men kanskje denne her også kan være litt morsom?
http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=1507479

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 20:46   #48
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Takk Camomilla. Jeg følte det begynte å bli litt av et press på å velge en metode som vi vil unngå

halkatlala: Trym er nok for liten til elektrisk tannbørste enda, men takk for tipset

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 21:31   #49
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Opprinnelig lagt inn av Tone-Rose, her.

Når tannpussen er over, så er han like blid igjen og vi gir fluor til lillegutt også... han har fått flour fra han var under ett år, begynte med en halv fluortablett og nå får han en hel... Han tygger den med fortennerne, så det har aldri vært noe problem. Man kan også knuse tabletten og gi dem om de ikke klarer å tygge den selv...


Fluor er en miljøgift, og er antakelig lite gunstig å gi til barn.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 21:43   #50
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

VÆR viljefast, GJØR det som kreves, og du OPPNÅR det du ønsker deg

Har du prøvd dette? ^^

macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matpakke til 3-åring som ikke liker brød! Kamelen Ketolysekuren 5 07-10-10 12:00
2 åring som ikke liker middag/kjøtt Dolly Generell ernæringsdebatt 17 18-03-07 12:37
Hull i tennene av søtstoff? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 5 06-06-05 23:22
sjokolade bra for tennene! :-D volcanus Generell ernæringsdebatt 2 12-10-04 13:12
Vi skal pusse opp Anitra Generell diskusjon 0 24-03-04 17:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no