Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Sukrin vs Sukrinmelis - og konverteringshjelp ...

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-08-11, 18:43   #1
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sukrin vs Sukrinmelis - og konverteringshjelp ...

Har en oppskrift på en høykarbo ostekake som er vannvittig god!!! Har lyst til å prøve å bake denne lavkarbo....

Bunnen i høykarbo versjon er som følger:
16 Kornmokjeks
70 gr smeltet smør
3 ss sukker

Tenker å erstatte med mandler. Kan det være godt å knuse et Fiberrik knekkebrød å ha i bunnen ?
Bør jeg bruke Sukrin eller Sukrinmelis i stedet for sukker?
Pt har jeg kun Sukrinmelis - men utsetter bakinga hvis det vil fungere bedre med Sukrin....

Fyllet i høykarbo versjonen er som følger:
Lag 1:
4 Tine kremost
2 ts vaniljesukker
2 egg
2,5 dl sukker

Lag 2:
2 beger lettrømme
2 ss sukker
2 ts vaniljesukker

Det blir vel best å bruke seterrømme?
Ville dere brukt Sukrin eller Sukrinmelis i fyllet?
Og hvor mye ???

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 18:46   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin vs Sukrinmelis - og konverteringshjelp....

Det er mange lavkarbo-oppskrifter på ostekake i oppskriftsdelen, hva med og stikke innom og få noen tips til erstatninger der?

Jeg bruker enten spisdegslank sin mandelkake-mix i bunn av ostekaken, eller Helles nøttemarengs - smaker best når man ikke kan spise høykarboversjonen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 19:02   #3
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Sukrin vs Sukrinmelis - og konverteringshjelp....

Helles nøttemarengs laget jeg på lørdag og den ble veldig god.....så kanskje det er lurt å bruke den ja....

Men er det noen generelle "kjøreregler" når det gjelder Sukrin vs Sukrinmelis?
Er det mer volum i Sukrin ifht Sukrinmelis?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 19:23   #4
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Sukrin vs Sukrinmelis - og konverteringshjelp....

Da jeg kjøpte min sukrin i helsekosten, så fikk jeg beskjed om å bruke sukrin i alt som var varmt og kunne smelte de store kornene. Mens jeg skulle bruke sukrinmelis som strø sukker og i alt som var kaldt.. Ergo ville jeg brukt sukrinmelis i hele kaka di siden den ikke skal stekes

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 19:26   #5
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Sukrin vs Sukrinmelis - og konverteringshjelp....

Opprinnelig lagt inn av TonjeKB, her.

Da jeg kjøpte min sukrin i helsekosten, så fikk jeg beskjed om å bruke sukrin i alt som var varmt og kunne smelte de store kornene. Mens jeg skulle bruke sukrinmelis som strø sukker og i alt som var kaldt.. Ergo ville jeg brukt sukrinmelis i hele kaka di siden den ikke skal stekes

Ok - det var jo en lettvint regel....Takk!
Hvor høy varme må egentlig til for å smelte Sukrin ? Jag laget slik gul krem til suksessterte her om dagen og den kokte ei stund....men det knaser fremdeles fælt når jeg spiser den!

2 ss sukker = ?? ss Sukrinmelis ???

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 19:32   #6
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Sukrin vs Sukrinmelis - og konverteringshjelp....

I følge pakken så står det jo at man skal bruke sukrin som vanlig sukker, og at det er tilsvarende mengde.. men jeg har lest her inne på forumet at det bare tilsvarer 75% av vanlig søtningsmenge som av sukker.. Så du må nok bruke litt mere sukrin

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 19:43   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin vs Sukrinmelis - og konverteringshjelp....

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Ok - det var jo en lettvint regel....Takk!
Hvor høy varme må egentlig til for å smelte Sukrin ? Jag laget slik gul krem til suksessterte her om dagen og den kokte ei stund....men det knaser fremdeles fælt når jeg spiser den!

2 ss sukker = ?? ss Sukrinmelis ???

Jeg bruker litt sukrinmelis og flytende natreen i gulkremen, smaker til underveis for å få den passe søt. Mener du kan bruke mindre sukrinmelis enn sukrin i mengde - men er usikker. Som sagt pleier jeg og bare prøve meg fram smaksmessig

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 19:48   #8
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Sukrin vs Sukrinmelis - og konverteringshjelp....

Opprinnelig lagt inn av TonjeKB, her.

I følge pakken så står det jo at man skal bruke sukrin som vanlig sukker, og at det er tilsvarende mengde.. men jeg har lest her inne på forumet at det bare tilsvarer 75% av vanlig søtningsmenge som av sukker.. Så du må nok bruke litt mere sukrin

Jeg vil fraråde å øke sukrinmengden sammenligna med sukker. Synes det med 75% høres rart ut. For det første blir den litt kalde smaken mer fremtredende ved (for) store mengder. For det andre er mange av oss som spiser lavkarbo blitt vant til mindre søtsmak. I Annika Rognebys bok "Bakeglede uten sukker" er det f.eks. altfor store mengder sukrin. Dessverre kan det føre til mindre bakeglede hvis man ikke smaker seg fram. Anbefaler å ta utgangspunkt i halve mengden sukrin i forhold til sukker og så smake seg fram. Selv før jeg begynte på lavkarbo, reagerte jeg på at det ble brukt for mye sukker i oppskrifter, og jeg brukte å redusere mengden der det var mulig.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 19:53   #9
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Sukrin vs Sukrinmelis - og konverteringshjelp....

Ja, den kalde kjemikaliesmaken Sukrin avgir er jammen ikke noe god!!!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 21:45   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sukrin vs Sukrinmelis - og konverteringshjelp....

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Ja, den kalde kjemikaliesmaken Sukrin avgir er jammen ikke noe god!!!

Jeg bruker LITT sukrinmelis, og adder på med flytende natreen. Bedre smak

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 20:26   #11
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Sukrin vs Sukrinmelis - og konverteringshjelp ...

Apropos boka Bakeglede uten sukker som jeg kommenterte lenger opp; synes boka er god, mange gode bakeoppskrifter der. Jeg bare reagerer på mengden sukrin som brukes. Tenkte det var greit å balansere innlegget litt mer.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 20:53   #12
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Sukrin vs Sukrinmelis - og konverteringshjelp ...

Har nå bakt denne kaka og jeg brukte kun Sukrinmelis + Natreen
Den kombinasjonen er bra tror jeg - kaka ble iallefall knallgod. Ingen ettersmak og ingen knasing......Jippi!!!
Skal teste den kombinasjonen på Helles Nøttemarengs neste gang jeg baker den også...

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan man male sukrin til sukrinmelis? Tommeline Spørsmål og svar 1 05-06-11 21:10
Sukrin/ sukrinmelis Snopoman Spørsmål og svar 13 22-04-11 14:17
Sukrinmelis? kristi*tobarnsmor* Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 14-04-11 13:06
Fiberhusk, sukrin og sukrinmelis kristin1106 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 01-04-11 13:19
Sukrinmelis mamoli Spørsmål om matvarer og oppskrifter 10 08-01-11 20:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no