Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd

Trådverktøy
Gammel 06-11-11, 11:16   #11101
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ønske seg gavekort på renseri til jul? (evt på husfliden)

Gammel 06-11-11, 11:21   #11102
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ønske seg gavekort på renseri til jul? (evt på husfliden)

Det toget har nok gått.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 06-11-11, 11:25   #11103
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Ja, det heter hånd-Arbeid, ikke sant? Særlig når du spretter opp noe på en bunad...

Min burde syes ut, men har piperynker i skjørtet, sydd med svart tråd på svart tøy, så jeg later som jeg har livvidden til en fjorten-åring. Det går i noen timer, men den kutter liksom sangstemmen i to

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen
Gammel 06-11-11, 12:28   #11104
Tango
Medlem

Medlem siden: May 2011
Tango er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Det kan bety at du forbrenner alle ketonene kroppen din danner - slik at det ikke er noe overskudd som kommer ut i ånde eller urin. Dersom du spiser ketogent er det svært usannsynlig at du ikke danner ketoner. Dette er jo noe kroppen din gjør når tilgangen på mat er dårlig (sulter) eller tilgangen på kh er dårlig (tomme glykogenlagre i musklene). Omstillingen fra høykarb-kost til høyfett-kost kan ta inntil 8 uker, så om du har holdt på i to uker kan det være det tar noe lenger tid før kroppen din er en virkelig effektiv fettforbrenner. Sannsynligvis har du mistet mye ekstra vann i kroppen nå som du tømmer glykogenlagrene - kh binder mye vann i muskulaturen

Tusen takk for god forklaring Camomilla! Da får jeg bare drive på som før, så kommer nok acetonånden til meg også.

Gammel 06-11-11, 12:33   #11105
Camomilla
Seniormedlem

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Tango, her.

Tusen takk for god forklaring Camomilla! Da får jeg bare drive på som før, så kommer nok acetonånden til meg også.

Akkurat den ånden er ikkeno' å lengte etter, altså

Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :)
Gammel 06-11-11, 14:12   #11106
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Høres ut somallergisjokk, jeg har hatt sånn noen ganger. Vr det noe uvant krydder e.l i drinkene?

Tror nok det må ha vært noe slikt, ja.
Flekkene ga seg etter noen timer, men han er enda sår i øynene og litt sår og tung i pusten.
Når han var liten fikk han eksem av en hel del av disse kjekke kunstige fargestoffene, men han har ikke reagert på noe slikt på mange, mange år. Han forklarte bare at de to drinkene han hadde var "flotte og se på, og smakte godt", så det spørs om det ikke er en eller annen E som ga ham denne reaksjonen....

Gammel 06-11-11, 21:53   #11107
Kitsu
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 40
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Noen som vet hvor man får tak i Tagatesse billigst? Pris + porto, tenker jeg.

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 06-11-11, 22:18   #11108
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kitsu, her.

Noen som vet hvor man får tak i Tagatesse billigst? Pris + porto, tenker jeg.

Jeg vet ikke hvor det er billigst, jeg har bare sett tagatesse på funksjonell mat (75 kr for 500g). Portoen der er jo 100 kr uansett, så hvis du bare skal kjøpe en pakke med tagatesse så lønner det seg ikke. Men hvis du kjøper litt andre ting også, så er det jo greit.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 06-11-11, 23:14   #11109
vaskeklut
Seniormedlem

vaskeklut sin avatar

Hvor: Trondheim
Alder: 38
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Okei. Så. Jeg har en stekeovn med masse forkullet etellerannet som sitter fast i bunnen og masse fett på innsiden av døren/vinduet. Fettet er både "ferskt" og fastbrent. Hva bruker man for å få gjort rent?! (Noen mannfolk burde ha stekeovnsforbud )

vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 06-11-11, 23:17   #11110
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Okei. Så. Jeg har en stekeovn med masse forkullet etellerannet som sitter fast i bunnen og masse fett på innsiden av døren/vinduet. Fettet er både "ferskt" og fastbrent. Hva bruker man for å få gjort rent?! (Noen mannfolk burde ha stekeovnsforbud )

Mr. Muscle ovnsrens

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1
Gammel 07-11-11, 08:34   #11111
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

NBNB - god lufting mens du holder på med den der... Det blir trangt i lungene.

Ellers bruker jeg jif skurekrem på glasset i ovnen.

Gammel 07-11-11, 09:33   #11112
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

prøv 'the American way' : bland Natron -ikke bakepulver som inneholder stivelse- med vann til en slags krem og bruk det til å skrubbe med. _Det glør ingenting om litt blir sittende igjen for du kan fortsatt bruke ovnen, det kommer ingenting giftig når natron fordamper.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen
Gammel 07-11-11, 11:29   #11113
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Hva med dette tipset?

Sitat:

Stekeovn
Her er det viktig at du leser bruksanvisningen for stekeovnen!
Løs fastbrent fett i en ikke-selvrensende stekeovn ved å varme opp ovnen til 150 grader.
Sett en skål med salmiakkvann på rist på øverste rille og en kjele med kokende vann i bunnen av ovnen.
Slå av varmen etter cirka 20 minutter. La skål og kjele stå til neste dag.
Tørk av oppløst fett med en fuktig klut.

Jeg skulle prøve det en gang, men i løpet av natta hadde lillebror vært innom og han slengte ut det illeluktende vannet og gryta og stekte en pizza i ovnen.

Gammel 07-11-11, 11:34   #11114
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

På døren bruker jeg Mr. og en sånn glass- skrape! Fra å være direkte ekkel er den nå så ren og pen at jeg knapt tør bruke stekeovnen!
Tipset til Supera virker fint inne i ovnen med litt egeninnsats!

Gammel 07-11-11, 11:38   #11115
vaskeklut
Seniormedlem

vaskeklut sin avatar

Hvor: Trondheim
Alder: 38
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Takk for tips! jeg tror jeg prøver meg på enten Mr. Muscle eller natron. Jeg tør IKKE ta sjansen på å sette salmiakkvann inne i den stekeovnen der, da mannen her er så vimsete at han kan finne på å skru på ovnen UTEN å se om det står noe inni først

Men du Kitt. Den glasskrapa, mener du en sånn skrape som man skraper keramikktopper med?

vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 07-11-11, 11:50   #11116
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Men du Kitt. Den glasskrapa, mener du en sånn skrape som man skraper keramikktopper med?

Jepp! Akkurat en sånn!
Trodde først det var så fastbrent at det ikke gikk av, men så byttet jeg knivblad på skrapen og da var det bare å spraye på, vent sånn ca 5 min og så skrape av alt lett som bare det! Og jeg har vonde hender, altså!

Gammel 07-11-11, 11:56   #11117
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Har dere noen gode forslag til hvordan få dusjkabinettet rent igjen også? Helst uten at jeg må bruke flere timer på å stå og skrubbe... Og helst ved hjelp av ting jeg får tak i på en vanlig dagligvare.

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 07-11-11, 12:15   #11118
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Har dere noen gode forslag til hvordan få dusjkabinettet rent igjen også? Helst uten at jeg må bruke flere timer på å stå og skrubbe... Og helst ved hjelp av ting jeg får tak i på en vanlig dagligvare.

De sier at eddik er bra på å få bort kalkflekkene.

Gammel 07-11-11, 12:34   #11119
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

De sier at eddik er bra på å få bort kalkflekkene.

Har prøvd - hjalp ikke... (dette gjaldt doen da...). Skuret med skuresvamp og jif jeg, det tok mesteparten.

Når det gjelder dusjkabinett har jeg lang erfaring (etter mange år som stuepike...). De må vaskes ordentlig etter hver dags bruk. Da holder det med vanlig baderomsspray og en ordentlig svamp, men hele kabinettet må "svampes" . Deretter skyll, og bruk en håndduk for å tørke av, evt en god nal, som er min favoritt.

Har du glass eller plastikk? Min erfaring er at glass er lettere og få ordentlig rent. Jeg orker ikke vaske den svære greia hver dag, og har en runde en gang i måneden uten at jeg synes DET er spesielt vellykket heller, men det blir ihvertfall rent. Da går det i en såpe spesiallaget for stor-renholdindustrien som er ekspert på kalkflekker (som jeg har stående fra lenge siden). Bland i bøtte og ha på mengder med svamp. La stå i en del minutter før man kjører på med skuresvamp og mer vaskemiddel. Sikker på det finnes noe bedre mot kalkflekker på butikken enn den baderomssprayen også?

Beklager at jeg ikke har bedre råd, hadde håpet jeg skulle finne på noe smart selv etter så mange års erfaring - men nope

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 07-11-11, 13:53   #11120
Tango
Medlem

Medlem siden: May 2011
Tango er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Akkurat den ånden er ikkeno' å lengte etter, altså

Sikkert ikke!

Gammel 07-11-11, 18:50   #11121
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Er jeg helt på vidvanke eller er vinteren veldig seint ute i år? Klager ikke altså, men det pleier da å være kaldt på denne tiden? Går ute i bare genseren og det er helt OK.

Gammel 07-11-11, 18:57   #11122
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Du er ikke på vidvanke! Vinteren er ennå ikke kommet (måtte det vare til 22.desember, da vil jeg ha et lass med nysnø slik at man får julestemning)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 07-11-11, 19:03   #11123
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Ja, den er veldig sein! Syntes det ble seint høst i år også, trærne var helgrønne til ut i oktober jo!

Nå om dagen er det fint da Ikke så tjukt skydekke lenger, og i morgen skal det visst være mulig å se sola! Hater når det er lavtrykk med tjukt skydekke sånn at det er gråmørkt hele dagen, og rått og fuktig som det har vært her på østlandet i det siste. Det er det aller verste været synes jeg ... Takke meg til stjerneklare kalde høstnetter!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 07-11-11, 19:06   #11124
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Ja, det er kjempedeilig nå!

Gammel 07-11-11, 19:07   #11125
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Eddik er bra mot kalk, ja. Men ein må la det få virke inn litt.. Eg la til dømes dusjhovudet i ein pose med eddik og vatn, det tok mesteparten av kalkflekkane.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Lukket tråd

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:04.