Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 14-11-11, 17:45   #11276
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Mettet eller umettet fett? Jeg er opplagt en av dem som lider av "fettfobi" . Og nybegynner på lavkarbo. Men OK, jeg skal gjøre et forsøk på å øke fettinntaket betraktelig. Men MÅ det være smør, fløte og fettrand? Er det ikke OK med gode oljer, avokado, nøtter...?? Har medfødt høyt kolesterol og mye hjertekarsykdom i familien, og har knapt rørt mettet fett på 20 år....

Fant en artikkel til som er ny vedrørende bla mettet fett. Du finner den her

Med medfødt høyt kolesterol, vil nok Espen Rostrups blogg ha mye nyttig informasjon for deg, siden han er hjertelege og jeg vet han har tatt opp problemet du snakker om, medisinering, mat osv.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 14-11-11, 17:53   #11277
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Når noko har release date på cdon ein bestemt dato, får ein då pakka i posten den dagen, eller må ein rekne med å vente...? Nokon som veit?

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 14-11-11, 18:01   #11278
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Tror det er den dagen de sender ut Furine.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 14-11-11, 18:14   #11279
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Når noko har release date på cdon ein bestemt dato, får ein då pakka i posten den dagen, eller må ein rekne med å vente...? Nokon som veit?

Jeg har opplevd å få varen et par dager før datoen

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede.
Gammel 14-11-11, 18:52   #11280
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ok, takk BenteR, hadde håpa på at ein fekk det i posten då. Det er ikkje så nøye eigentleg, men de veit, når ein ventar tek alt så mykje lenger tid!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 14-11-11, 19:09   #11281
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvordan klager man på dårlig takeaway? Ble matforgiftet, mest sannsynlig, og maten var rett og slett elendig. Jeg klagde til leverandøren, som lovte å betale tilbake pengene, men det har de ikke gjort. Skal rapportere dem til Mattilsynet, men det blir jo på generell basis siden det har gått noen uker. Finner ikke noe om rettigheter som kunde hverken når det gjelder restauranter generelt eller takeaway, og det må da finnes? Synes ikke de skal kunne tjene penger på å svindle folk ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 14-11-11, 19:19   #11282
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Au... Ikkje bra! Kanskje Mattilsynet har noko info om slikt? Eller forbrukarombudet? Eller er eg på bærtur?
Håper du er betre i alle fall, matforgiftning er ikkje moro...

Takk Bønna! Det er release i morgon, så trur dessverre det må ventast litt..

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 14-11-11, 19:29   #11283
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Au... Ikkje bra! Kanskje Mattilsynet har noko info om slikt? Eller forbrukarombudet? Eller er eg på bærtur?
Håper du er betre i alle fall, matforgiftning er ikkje moro...

Takk Bønna! Det er release i morgon, så trur dessverre det må ventast litt..

Takk , neida, er ikke syk lenger, det er noen uker siden, men jeg har bestemt meg for å forfølge saken fordi det irriterer meg at noen skal få holde på sånn.

Jeg er egentlig mest ergerlig på at de ikke har gjort som lovet. De ba til og med om kontonummeret mitt så de kunne sette inn pengene, men de har ikke foretatt seg noe som helst og nå svarer de ikke på mail heller ... REVENGE!

Jeg skal ringe Mattilsynet som sagt, men Forbrukerrådet koster penger å ringe, så jeg hadde håpet å finne noe informasjon på nettsidene deres, men nei ...


Og ang. venting: Sender litt . Venting er kjedelig!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 14-11-11, 19:32   #11284
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ja, forstår definivt den. Slik kan dei ikkje halde på. For noko tull!

Hihi, det er mannen som ventar, ikkje eg! Eg har berre betalt for moroa

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 14-11-11, 19:43   #11285
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Ja, forstår definivt den. Slik kan dei ikkje halde på. For noko tull!

Hihi, det er mannen som ventar, ikkje eg! Eg har berre betalt for moroa

Ah . Det burde jeg skjønt!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 14-11-11, 20:22   #11286
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Hvordan klager man på dårlig takeaway? Ble matforgiftet, mest sannsynlig, og maten var rett og slett elendig. Jeg klagde til leverandøren, som lovte å betale tilbake pengene, men det har de ikke gjort. Skal rapportere dem til Mattilsynet, men det blir jo på generell basis siden det har gått noen uker. Finner ikke noe om rettigheter som kunde hverken når det gjelder restauranter generelt eller takeaway, og det må da finnes? Synes ikke de skal kunne tjene penger på å svindle folk ...

Jeg var ute for det i kafeteriaen til et hotell at jeg fikk mat som smakte vondt. Høflig som jeg er, tenkte jeg at jeg fikk heller kose meg med salaten som var pent anrettet i ei skål ved siden av. Mistet lysten kontant da salaten levde
Jeg klagde, og jeg har rimelig lang lunte før jeg sier fra, men servitøren der var så ufin i svaret at jeg gikk, og vel hjemme senere samme dag ringte jeg mattilsynet. De skulle "sjekke", men har aldri hørt noe mer om det....

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 15-11-11, 08:24   #11287
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Er det noen her som tar nettstudier? Og som kan gi meg info om hvor lenge det er greit/vanlig å måtte vente på svar fra faglærer når man lurer på noe?

Vi har innlevering ca hver uke og det kan gå både 10 og 14 dager før læreren svarer. Da er man jo godt i gang med den andre eller tredje innleveringen og har liksom mistet tråden fra den man lurte på.
Er dette vanlig?
Akkurat nå føler jeg at nettstudiet er et veldig uønsket stebarn som læreren ikke bryr seg med

Dette er et fag på høgskole uten samlinger, kun med innleveringer og avsluttende eksamen. Dessverre er 40% av karakteren basert på innleveringene, og det er ikke gøy å levere inn dårlig arbeid fordi jeg står fast på ett eller annet.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold
Gammel 15-11-11, 08:32   #11288
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har aldri fulgt noe nettstudium, men hvis dette er konkrete spørsmål knyttet til oppgaven du skal levere så ville jeg forventet svar i løpet av samme dag/dagen etter.
Har du forsøkt å ringe til høgskolen det gjelder? De har jo forpliktelser også for dere som følger nettstudier i stede for klasserom.

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF
Gammel 15-11-11, 08:57   #11289
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Har aldri fulgt noe nettstudium, men hvis dette er konkrete spørsmål knyttet til oppgaven du skal levere så ville jeg forventet svar i løpet av samme dag/dagen etter.
Har du forsøkt å ringe til høgskolen det gjelder? De har jo forpliktelser også for dere som følger nettstudier i stede for klasserom.

Nei, i år har jeg ikke ringt, men jeg vurderer å gjøre det.
Ser på fagets forum at det er flere som ikke får kontakt med faglærer, så det er nok et generelt problem.

Jeg ville også trodd at man burde få svar lia 1-2 dager, men jeg vet jo ikke hva som er vanlig.

Takk for svar i alle fall

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold
Gammel 15-11-11, 10:56   #11290
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har de noe tilsvarende Skyr i Sverige?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 15-11-11, 12:20   #11291
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Har de noe tilsvarende Skyr i Sverige?

Ja Q-meieriene eksporterer skyr til Sverige

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 15-11-11, 13:56   #11292
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har vært uten psoriasis utbrudd på nesten seks år. Nå er hodebunn og øyebryn hardt rammet.
Vet jeg brukte en spesialshampo sist jeg hadde dette her; noen som vet hvilken sort som brukes ved psoriasis i hodebunn?
Holder på å bli gal; klarer selvsagt ikke og la være og klø og plukke på væskende sårskorper.......

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 15-11-11, 14:11   #11293
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Har vært uten psoriasis utbrudd på nesten seks år. Nå er hodebunn og øyebryn hardt rammet.
Vet jeg brukte en spesialshampo sist jeg hadde dette her; noen som vet hvilken sort som brukes ved psoriasis i hodebunn?
Holder på å bli gal; klarer selvsagt ikke og la være og klø og plukke på væskende sårskorper.......

Bruk først salisylolje til å fjerne ekstra hud og be så legen din skrive en registreringsfritaks- resept på Alphosyl shampo!!!
Den er en tjærebasert shampo spesiallaget for psoriasis! Virker som bare det, men må altså "bestilles" på dertil egnet resept!

Ellers er det vel Fungural og Selukos som er uten resept.

(Alphosyl 2in1 , GlaxoSmithKline )

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 15-11-11, 18:23   #11294
Maren-hønå
Juniormedlem
 
Maren-hønå sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 28
Maren-hønå er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Ja, forstår definivt den. Slik kan dei ikkje halde på. For noko tull!

Hihi, det er mannen som ventar, ikkje eg! Eg har berre betalt for moroa


Eg bestillte siste Harry Potter med release dato i morgen. Fikk mail i går at den var sendt

__________________
Oppstart 28.09.11:
98.8 kg fordelt på 178 cm på strømpelesten, uffa..
Uke 1: -3 kg!!!! Uke 2: -1 kg! Uke 4: -900 g!

Maren-hønå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 15-11-11, 18:26   #11295
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Ja Q-meieriene eksporterer skyr til Sverige

Ikke til maximat på Svinesund, tydeligvis..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 15-11-11, 19:05   #11296
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Fant en artikkel til som er ny vedrørende bla mettet fett. Du finner den her

Med medfødt høyt kolesterol, vil nok Espen Rostrups blogg ha mye nyttig informasjon for deg, siden han er hjertelege og jeg vet han har tatt opp problemet du snakker om, medisinering, mat osv.

Takk, Nerthus!! Spennende artikkel! Bloggen har jeg også sett på - mye spennende og noe litt snodig.
Samtidig finnes det jo mange artikler som påviser sammenheng mellom mettet fett og kolesterol. Det er ingen tvil om at kroppen må danne kolesterol for å frakte fettet i blodet - det gunstige kolesterolet for umettet fett og det ugunstige for mettet fett. At høy kolesterol (det ugunstige) er en risiko for hjerte/karsykdommer er rimelig godt dokumentert.
Men såvidt jeg skjønner blir det mindre transport av fettet dersom man er i ketose og bestanddelene av fettmolekylene omgjøres til energi uten å bli mellomlagret som fett i cellene. Hvis det stemmer, skal det i prinsippet ikke bety noe om det er mettet eller umettet fett man spiser? Er det ikke det som er poenget i lavkarbo - fettet går direkte over til energi og blir ikke lagret (bl.a. på grunn av endringer i insulinbalansen). Og om man forbruker mer enn man tar inn, så er det enklere for kroppen å bruke av det lagrete fettet.

Jeg syns mediadebatten blir litt håpløs - skyttergravpreget. Det blir nesten som religion. Syns det er mye fornuftig begge steder, og er litt nysgjerrig på å finne ut hvordan det egentlig henger sammen..

jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen
Gammel 15-11-11, 19:13   #11297
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvor er det billigst å bestille vitaminer?
Og har jeg lov å føre inn høye doser fra f.eks Storbritania?

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg
Gammel 15-11-11, 19:15   #11298
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har laget en egen tråd med dette spørsmålet, men fikk ikke svar...

Noen som vet om en kan bruke soyamelk på atkins induksjon? Den står ikke på listen over tillatte matvarer, men jeg hadde håpt at jeg kan bruke en liten skvett i kaffen(koffeinfri)...

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg
Gammel 15-11-11, 19:16   #11299
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Hvor er det billigst å bestille vitaminer?
Og har jeg lov å føre inn høye doser fra f.eks Storbritania?

Vet ikke hvor det er billigst, men ja. Du får ta inn høyere doser fra Storbritannia og andre EØS/EU-land.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 15-11-11, 19:19   #11300
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Vet ikke hvor det er billigst, men ja. Du får ta inn høyere doser fra Storbritannia og andre EØS/EU-land.

Tusen takk for raskt svar

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 2 (0 medlemmer 2 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no