Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Du spiser ikke variert!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 28-12-11, 13:55   #26
macadamia79
Medlem

Medlem siden: Jul 2011
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Du spiser ikke variert!

Menneskeheten oppstod FØR landbruksrevolusjonen. Det er først de siste årene vi har blitt teitere, sykere og feitere...

Edit; forøvrig har far din rett ang. termodynamikkens første lov men: "HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"

Gammel 28-12-11, 13:57   #27
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Litt folkeopplysning må kanskje til? Du kan jo sette opp en oversikt over næringen i et helt brokkolihode (et HELT et?? Tøft! ), sammenlignet med en kneippskive med skinkepålegg og en skive tomat så kan hun jo se selv?

Ellers så kan man jo - når man får så massive kommentarer om sitt kosthold - kommentere at den samme brødskiva 2-3 ganger om dagen med skinkepålegg ikke akkurat kan sies og være variert heller?

Drit i de - dette er kun misunnelse! Hver dag i lunsjen på jobb når jeg har noe som skal varmes i mikro høres et samstemt stønn fra lunsjrommet om hvor dårlig gjort det er å lage sånn god matlukt - når de sitter med tørre skiver med brunost på Og de ALLER fleste pleier og spørre om hva jeg har med i dag som lukter så godt

Jeg liker brokkoli... Jeg spiste ikke stilken da, men brokkolitoppene fra en hel brokkoli er ganske mye brokkoli. Over halve middagstallerkenen var et berg med brokkoli. Når administrasjonsdamene fortsatt tror at brødskiva deres har mer vitaminer og mineraler, så er de så borte at det ikke er gøy å diskutere med dem en gang. Jeg tenkte på å legge måltidene inn i diett.no og skrive ut, men det ble med tanken. Neste gang, kanskje.

Jeg får mye misunnelse også. Jeg jobber turnus og lager mat på kjøkkenet på alle andre skift enn dagskift på hverdager. Da er det noen neser som sniffer noen ekstra ganger og ønsker at de også skulle spise maten min. Og jeg har fått en kvartseriøs beskjed om at det ikke er lov å ha med biff på jobb. Han ville også ha! Jeg ser at flere pirker litt i sin mat når jeg sitter ved bordet.

Men det er ikke så unormalt med varm lunsj hos oss. Vi har en internasjonal arbeidsplass med flere nasjonaliteter (Filippinene, Ungarn, Slovakia, Serbia, England) og der er det ikke like "uhørt" med varm lunsj som i Norge. Og dessuten har vi mange unge menn som ofte spiser fjordlands, grandiosa, gorby's, billy's og slike ting til lunsj.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 03:04   #28
Flertall
Juniormedlem

Flertall sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Alder: 36
Flertall er på en erverdig vei

Jeg har samme problemet med enkelte familiemedlemmer, som ikke ser verdien av å sette seg inn i temaet selv, og spiser VG og gjengen med hud og hår. Her fungerer selvsagt ingen av de utmerkede argumentene FOR lavkarbo (de har jo allerede blitt "motbevist" av tabloidene). Jeg pleier rett og slett å si at jeg nekter å diskutere kosthold med personer som henter sin såkalte kunnskap fra tabloidaviser og andre useriøse kilder. Funker ofte! Helt utrolig hva som kan kalles journalistikk i dag. Skremmende.

Både blant kolleger og medstudenter har jeg opplevd spørsmål og skepsis- men stort sett (og da kanskje spesielt blant studentene) ser jeg at mange "hermer"- om ikke de endrer livsstilen sin, er det imidlertid flere som begynner å spise det samme som meg til lunsj og stortrives med det, i forhold til den tørre brødskiven eller den kjedelige, overprisede baguetten fra kantinen. Da oppdager de fleste at det ikke trenger å være hverken spesielt dyrt eller spesielt tidskrevende, og at det i aller høyeste grad er variert, spennende og velsmakende med lavkarbo-mat!

Flertall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 09:40   #29
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Herregud, går det an? Dette her er faktisk snakk om relativt oppegående kvinner på 40-50 år. Som tror at en brødskive med en tynn skive mager skinke og en tomatskive gir mer vitaminer og mineraler enn en middagsporsjon kjøtt, et helt brokkolihode og en god slump feit saus...

Hahaha, genialt! Minner meg om et av mine første møter med en ernæringsfysiolog på Vestfold Sentralsykehus som skulle hjelpe meg med diabeteskost (hennes spesialitet) for drøye 10 år siden. Mamma var med på konsultasjonen og spurte litt bekymra om det var bra at jeg tok proteinshakes etter trening. Til svar fikk vi hånlatter (gudekompleks, wooho!) og beskjed om at denslags bare var tull for man fikk like mye protein fra ei skive gulost som fra denne shaken.

Let me run that by you again.. Man får like mye protein fra ei brødskive med gulost som fra en proteinshake som inneholder tett oppunder 60g rent protein isolat. Er litt usikker på om ei brødskive i det heletatt veier 60g.

Den dagen husker jeg ganske distinkt som dagen da min tiltro til det offentlige helsevesenet her til lands døde. "Kritisk tenkning" skulle vært et obligatorisk fag gjennom hele grunnskolen, men resultatet av det hadde vel fort blitt revolusjon dersom noen betydelig del av befolkninga begynte å sette fingeren på alle de åpenlyse selvmotsigelsene innen f.eks. medisin og ernæring.

En trenger virkelig ikke være Einstein for å skjønne at en 16 år gammel gutt som trener thaiboksing 3 ganger i uka og styrke 4 ganger ikke får nok protein fra en brødblings med ost.

Sist redigert av plastbox : 30-12-11 kl 09:49.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 09:42   #30
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Jeg tror faktisk ikke det lønner seg å diskutere hele tiden. Hva med å bare si "det er DIN mening, jeg har MIN" og så diskuterer man ikke mer? Rett og slett dropp å svar, ikke hiv ved på bålet, et og hold snuta lukket ellers. Jeg har mer tro på at de da går lei enn dersom man skal sitte å forsvare seg hele tiden.

Meninger har ingen plass i det vitenskapelige rom. Jeg foretrekker "Jeg kunne sagt meg enig med deg, men da hadde vi tatt feil begge to."

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 10:11   #31
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Jeg foretrekker "Jeg kunne sagt meg enig med deg, men da hadde vi tatt feil begge to."

Takk! Denne frasen er lagret i minnet for senere bruk.

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 15:35   #32
Budeiea995
Medlem

Budeiea995 sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Marnardal
Budeiea995 er en juvelBudeiea995 er en juvelBudeiea995 er en juvel

Bare for moro, gå til legen og ta en blodprøve. Om den viser det min viste i dag er det bare å sende den rekomandert til mammsen og resten av familien. Trenger ikke argumentere eller diskutere noen ting.

Budeiea995 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: -30 kg på streng lavkarbo/ ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 02:59   #33
lizliz
Medlem

Medlem siden: Aug 2011
lizliz er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Budeiea995, her.

Bare for moro, gå til legen og ta en blodprøve. Om den viser det min viste i dag er det bare å sende den rekomandert til mammsen og resten av familien. Trenger ikke argumentere eller diskutere noen ting.

Er jo dette jeg har gjort, men det slo heller tilbake på meg ettersom det var ekstremt dårlige resultater... Venter på nye, så får man håpe de er litt bedre..

lizliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 22:45   #34
Mariann S
Seniormedlem

Mariann S sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 57
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Holdt på å lage meg litt mat i går, ei knapp halv boks med creme fraiche som eg hadde nokre båtar med mandarin oppi og litt nøtter...... so stakk en selektning nasa si borti og utbraut..... 'kva er dette her....' "maten min" sa eg..... som då fikk en sånn kommentar til svar... 'Å herrrrre guuuud' "bruka folk å kommentere din mat sånn" sa eg ...'ja ofte' sa ho (trur eg no ingen ting på).... "Ja då e dei direkte frekke" sa eg.... Det vart STILT

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 19:20   #35
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Jeg opplever nesten daglig at noen har lest ett eller annet om lavkarbo, og nevner det for meg etterpå. Da er det gjerne noe sånt som "det stod i VG i går at lavkarbo ikke er bra". Etter å ha sagt det venter de alltid i spenning og stirrer på meg i håp om at jeg skal bryte sammen å si "Oj, da har jeg jo tatt helt feil!" Jeg synes det er ganske morsomt, og jeg vet at absolutt ingenting jeg sier vil gå hjem, men jeg må jo si noe allikevel.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-01-12, 06:57   #36
Mear
Medlem

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Mear er ny på veien

Du får minne faren din på at det er ganske så mange kalorier i en stol også, men du blir neppe feit av å spise en like fullt. Han trenger kanskje en oppfriskning på den faktiske meningen bak ordet kalori, og enda en på at en menneskekropp er hakket mer kompleks enn en forbrenningsmotor.

Ellers er det jo nyttig å huske på, der man sitter og biter seg i tunga for ikke å hyle, at vi alle sammen henter ganske mange fordommer fra VG og Dagbladet, og at dersom vi alle tok informasjonen vår fra reell forskning hadde ting vært mye greiere - men fy søren så mye tid vi hadde brukt på å lese.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Se på det jeg spiser? Går ikke ned Imp Lavkarbo generelt 7 10-10-11 11:43
Hva er sunn og variert skolemat? -Drevon tett på nett nå Cassiopeia Lavkarbo generelt 7 23-08-11 02:58
Matlei, blir ikke mett, spiser ikke nok Mellon Lavkarbo generelt 1 27-04-09 10:26
Tips til variert drikke Trolla Ketolysekuren 7 10-01-08 15:53

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:11.