Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Enda ei som skal legge om kostholdet

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 15-01-12, 00:18   #1
Rebeldama
Medlem

Rebeldama sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Rebeldama er ny på veien

Enda ei som skal legge om kostholdet

Vil gjerne si "hei" til dere og presentere meg
Har lusket litt rundt her noen dager og laget en profil igår.

Er snart midtveis i livet og kjenner at det er på høy tid å legge om til sunnere vaner.
For en måned siden stumpet jeg røyken etter 25 års avhengighet og nå er det vekta som skal til livs.
Når vekta tar veien til 101 kg kjenner jeg at "nok er nok".
Jeg har alltid vært en "stor" jente men har aldri vært på dietter/slanking/endring av kosthold før.
Men for ca 9-10 år siden (etter et samlivsbrudd) hadde jeg en dramatisk vektnedgang
som jeg ikke kunne forklare årsaken til.
Det er den eneste gangen i mitt liv hvor vekta viste 65kg (og derfor har jeg satt som mål nå:70kg).
Desverre ble jeg ikke værende der, men har øket og øket og øket og øket og jaaa.. you know...

Når jeg idag prøver å tenke ut hva som var så spesiellt den gangen så må det være det jeg spiste,
dog uten å tenke over det, for jeg har alltid spist "det jeg vil".
Maten min bestod i stor del av grovt knekkebrød med brunost og te,
middagene var stort sett enten en halv kylling fra meny, en stor salat eller en kebab fra den lokale pizzeria.
Egg og bacon var "kosemat".
Brød og bakevarer hadde jeg aldri hjemme, melk drakk jeg uhyre sjeldent..
Når jeg har lest meg litt opp på emnet så ser jeg idag at jeg rett og slett var på LAVKARBO.
Selvfølgelig ble det mot sin hensikt å skulle holde vekten nede med light produkter og "allmennkjente sunne matvarer".
Det var jo DA jeg gikk OPP i vekt igjen...

Det blir jo litt anderledes å legge om til en lavkarbolivsstil i forhold til at "det bare skjedde" for 10 år siden.
Jeg ser det er ulike "retninger" av lavkarbo, så jeg tenker at jeg må prøve meg frem litt.
Derfor valgte jeg Lindberg som kostholdsfilosofi,
men den blir vel noe egendefinert også

Idag har jeg hvertfall gjort første innkjøp med lavkarbo i tankene. Og tingene jeg kom hjem med var:
*Helmelk (kuttet ut lettmelk)
*Fløte (som ellers er bare blitt brukt til spesielle anledninger)
*Soft Flora til steking (er det det dere mener med smør?? Har ellers brukt melange.)
*Rømme (alltid i bruk her i huset..så det er ingen nyhet i kjøleskapet)
*Agurk
*Tomater
*Purre
*Salat
*Paprika
*Sitron
*Splenda (tilfeldig at jeg så den og husket at jeg hadde lest om den her inne)
*Sjokolade 70% premium og kokesjokolade (det er jo lørdag, tross alt)
*Kjøttdeig
*Pepperskinke (gleder meg til å maule pålegg!!)
*Egg
*Kyllingvinger (ferdigstekte.. nam,nam)

Er også så heldig at jeg bor i grei avstand til svenskegrensa, så nå skal det planlegges innkjøp hos "søta bror".
Hører at det er endel varer i fohold til lavkarbo som er billigere der.
Og nå blir det å dykke inn i delen av forumet med oppskrifter for å printe ut.

Det blir en "innkjøringsuke" her..
også for å få tid til å gå gjennom matskapet og hive/gi bort varer som ikke passer inn i den nye livstilen.
Har ikke lest noen bøker (ser at det anbefales av flere her inne)..
Er ingen lesehest så jeg kommer nok ikke til å lese hundreogfemten bøker om emnet,
men har noen en spesiell bok som anbefales så tar jeg gladelig i mot tips..
Og selvfølgelig alt av råd tas imot med takk

Min Journal:
Rebeldama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 00:29   #2
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Ennå ei som skal legge om kostholdet :)

Velkommen inn i forumet Rebelldama!
Ser ut som du har mye klart allerede, og det er jo et godt utgangspunkt. Anbefaler at du leser nybegynnertråden som Arnakristin har laget og lenkene som er i innlegget.

Håper du finner din metode og det som fungerer for deg igjen! Lykke til!

Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 00:31   #3
beate
Medlem

beate sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 51
beate er ny på veien

Hei og velkommen hit

Med smør menes meierismør og evt, bremykt, ikke Soft Flora og melange nei

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 00:54   #4
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Velkommen hit
Siden du fortsatt er i startfasen og ikke helt har bestemt deg for filosofi (selv om du har Lindberg i boksen din), ville jeg anbefale deg å lese en bok innenfor den filosofien du til slutt velger. Kunnskap gir makt !
Og som allerede nevnt, bruk meierismør event. olje til steking og i mat ellers. Ser du har H-melk på lista. Hvis den er ment å drikke, så blir det endel karber dessverre. Best å bruke alle karbene på grønnsaker. Hvis melken er ment til matlaging, kan du halvblande fløte og vann. Det funker helt fint, og du sparer kh her også.
Lykke til

Gammel 15-01-12, 13:59   #5
Rebeldama
Medlem

Rebeldama sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Rebeldama er ny på veien

Tusen takk skal dere ha
Og med nyttige tips allerede Hehe, da skal jeg få med hjem riktig smør neste gang..

Min Journal:
Rebeldama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 14:34   #6
StegforSteg
Seniormedlem

StegforSteg sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 47
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Velkommen og lykke til

Les nybegynnertråden og bruk forumet og oppskriftene her inne aktivt så skal nok dette gå bra

Mål til påske:

StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 15:58   #7
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Rebeldama, her.

Tusen takk skal dere ha
Og med nyttige tips allerede Hehe, da skal jeg få med hjem riktig smør neste gang..

Ikke alle som vet forskjellen på smør og margarin. Alt som ikke er laget av kun fløte/rømme tilsatt salt er ikke smør. Smør er det du får når du overpisker krem Soft flora, melange, brelett, vita margarin mm er ødelagte fettyper med alt for mye omega 6 i.

Står det kun fløte eller rømme og evt salt og d-vitamin, så har du smør. Her i huset brukes også bremykt, som er smør blandet med rapsolje, brukes av de som spiser brødmat på vinteren fordi smøret er for hardt til å smøres( kaldt hus, så hjelper ikke med smørpakka i brødboksen, eller smørboksen som vi kaller den)

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Var det tøft for dere å legge om kostholdet? Kristin81 Spørsmål og svar 25 06-09-11 19:43
Enda en artikkel som fokuserer på mindre kjøtt i kostholdet!! lol superted Nyheter / media 0 02-04-10 09:22
Hva skal man legge vekt på når man er FERDIG med kuren? Bæremæ Ketolysekuren 7 09-06-09 10:15
Kostholdet for veldig aktive mennesker med utgangspunkt i optimal ernæring kostholdet dydde Trening 27 24-04-09 14:31

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:04.