Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Mine kolesterol-prøver ...

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-01-12, 16:02   #26
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Mine kolesterol-prøver ...

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

plastbox: Har du kommet på hva prøven heter for å finne størrelsen på LDL? Kunne godt tenke meg å ta en slik prøve. Jeg har total kolestrol på 6.4 og et et 4-1 forhold på HDL/LDL. Min fastlege er ikke bekymret og kaller det bare for "normalt høyt kolestrol". Men da jeg var hos en vikarlege en gang for å få sjekket om jeg hadde kyssesyke fikk jeg en lang tirade om kolestrolet mitt (!?), at jeg burde begynne med medisiner, og fikk en følelse av at jeg nærmest sto med en fot i graven Jeg klarte å krangle meg til å ikke begynne på kolestrolsenkende, men det kunne jo vært svært interresant å få vite størrelsen på disse LDL'ene siden jeg tydeligvis har et ugunstig forhold mellom det gode og det dårlige kolestrolet.

Ikke plastbox, men antar jeg kan svare siden jeg har funnet det du leter etter?

ApoB/ApoA heter prøvene
Les gjerne mer hos EspenR
http://espenrostrup.com/2011/05/11/m...lipoproteiner/ og http://espenrostrup.com/2011/09/03/b...l-med-fet-mat/

Gammel 10-01-12, 16:07   #27
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

ApoB/ApoA heter prøvene
http://espenrostrup.com/2011/05/11/m...lipoproteiner/ og http://espenrostrup.com/2011/09/03/b...l-med-fet-mat/

Hjertelig

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 16:12   #28
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

ApoB/ApoA heter prøvene

Takker og bukker! Da var det bare å få legen til å skjerpe seg for ærlig talt.. å ikke vite om noe sånt? Det grenser til det kriminelle..

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 16:14   #29
macadamia79
Medlem

Medlem siden: Jul 2011
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

S-Apo B/Apo A1 ratio
(Apolipoprotein B/Apolipoprotein A1 ratio)
1 mL serum. Pasienten behøver ikke å være fastende ved prøvetaking.
Indikasjon: Vurdering av risiko for hjerte-/karsykdom.

Referanseområde:
Menn: < 1,2
Kvinner: < 1,0

Tolkning: Dette forholdstallet regnes for å ha høy prediktiv verdi for hjerte-/kar- og cerebrovaskulær sykdom. Verdier under 1,2 for menn og under 1,0 for kvinner regnes for å være gunstige.

edit: jajajaja jeg var visst litt treg med å svare der ser jeg

Gammel 10-01-12, 16:20   #30
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Tusent takk for tilbakemeldingene dere! Men jeg går fortsatt i surr... Jeg må sette meg godt inn i dette en dag skjønner jeg...

Og ja, de lærde strides med kolesterolet og kosten, skulle ønske de ble enige

Gammel 10-01-12, 16:25   #31
macadamia79
Medlem

Medlem siden: Jul 2011
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Det er fastlegene som må sette ned foten her, siden det er de som faktisk omgås hvermansen - ikke "ekspertene" og forskerne. Første skritt blir å opplyse fastlegen om at jo, det FINNES en enkel blodprøve som sier noe om risken for hjerte og karsykdommer. For en god del år siden skulle alle med ryggproblemer ligge musemusestille på sofaen ifølge ekspertene, men etterhvert så den behandlende fastlegen at de som dreit i det og gikk seg en tur ble bedre - og da snudde det etterhvert.

Jeg vil tro at et paradigmeskifte innen kolesteroltolkning også begynner fra grasrota.

Gammel 10-01-12, 17:34   #32
Sanney
Seniormedlem

Sanney sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 42
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Mine Kolesterol-prøver...

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Kan jeg spørre hvordan du kjenner at du har podagra? Min far og min søster sier at de har det, og de har vondt i benet på storetåa. Er det sånn for alle? Er dette arvelig? Er det noe man kan gjøre med dette?

Syns det er rart at legen min ikke har sagt noe om det da, siden jeg har mye høyere verdier enn freferanseområdet...

Takk for svar

mener jeg også hadde vondt i stortåa, samme hadde noen kollegaer. stortåa er visst vanligst, uten at jeg vet hvorfor...

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 19:44   #33
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Det er fastlegene som må sette ned foten her, siden det er de som faktisk omgås hvermansen - ikke "ekspertene" og forskerne. Første skritt blir å opplyse fastlegen om at jo, det FINNES en enkel blodprøve som sier noe om risken for hjerte og karsykdommer. For en god del år siden skulle alle med ryggproblemer ligge musemusestille på sofaen ifølge ekspertene, men etterhvert så den behandlende fastlegen at de som dreit i det og gikk seg en tur ble bedre - og da snudde det etterhvert.

Jeg vil tro at et paradigmeskifte innen kolesteroltolkning også begynner fra grasrota.

Takk, skal ta med dette til legen min neste gang... for å sjekke...

Gammel 11-01-12, 07:51   #34
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Og ja, de lærde strides med kolesterolet og kosten, skulle ønske de ble enige

De lærde strides, men som jeg er så glad i å poengtere: I en vitenskapelig debatt er det ikke rom for å mene noe. Maks én av sidene kan ha rett, de andre tar feil. Enkelt og greit!

At Staten anbefaler et kosthold med mye korn og minimalt med kjøtt er omtrent like vitenskapelig som om de hadde påstått at himmelen var grønn eller at vann er tørt. Dette ser alle som er interessert nok til å lese bøker.
- Wolfgang Lutz: Bedre uten Brød (Leben ohne Brot)
- Gary Taubes: Good calories, bad calories.
- Atkins: The new Diet Revolution

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 11-01-12, 14:39   #35
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

De lærde strides, men som jeg er så glad i å poengtere: I en vitenskapelig debatt er det ikke rom for å mene noe. Maks én av sidene kan ha rett, de andre tar feil. Enkelt og greit!

At Staten anbefaler et kosthold med mye korn og minimalt med kjøtt er omtrent like vitenskapelig som om de hadde påstått at himmelen var grønn eller at vann er tørt. Dette ser alle som er interessert nok til å lese bøker.
- Wolfgang Lutz: Bedre uten Brød (Leben ohne Brot)
- Gary Taubes: Good calories, bad calories.
- Atkins: The new Diet Revolution

Men har du lest bøker om deres teori? De har sikkert god litteratur som sier noe annet. Det er det som gjør dette så vanskelig...

Gammel 11-01-12, 14:46   #36
mysil
Medlem

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 44
mysil er på en erverdig vei

Sv: Mine Kolesterol-prøver ...

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Jeg har også lavt blodtrykk og får blodtrykks fall som er ubehagelig, jeg besvimer også (type 80 over 40), legene bryr seg ikke om det heller

Jeg hadde det også sånn for 10-12 år siden, legen ba meg få i meg ting med salt i, eller å blande en t-skje salt i et glass vann å drikke om jeg blei veldig svimmel. Det hjalp veldig, og nå salter jeg alltid maten litt mer enn det som er normalt, og blodtrykket har blitt normalt igjen også

mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 12-01-12, 10:36   #37
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

[quote=mysil;1281258]Jeg hadde det også sånn for 10-12 år siden, legen ba meg få i meg ting med salt i, eller å blande en t-skje salt i et glass vann å drikke om jeg blei veldig svimmel. Det hjalp veldig, og nå salter jeg alltid maten litt mer enn det som er normalt, og blodtrykket har blitt normalt igjen også [/QUOTE

Det har jeg ikke tenkt over, men det har faktisk hjulpet meg også! Jeg kjøpte meg en sånn fancy vekt som kunne måle både det ene og det andre og irriterte vettet av meg at jeg aldri greide å nok væske i kroppen i forhold til det som var anbefalt og i forbindelse med det begynte jeg å salte maten. Det har i grunn vært bedre i de periodene jeg har greid å gjennomføre det. Jeg liker ikke saltsmak så jeg spiser nok for lite salt. Fikk du noe råd angående "farge" på saltet. Husker ikke hva de heter, men med eller uten jod er det vel?

Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-12, 20:24   #38
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

[quote=Echo;1281694]

Opprinnelig lagt inn av mysil, her.

Jeg hadde det også sånn for 10-12 år siden, legen ba meg få i meg ting med salt i, eller å blande en t-skje salt i et glass vann å drikke om jeg blei veldig svimmel. Det hjalp veldig, og nå salter jeg alltid maten litt mer enn det som er normalt, og blodtrykket har blitt normalt igjen også [/QUOTE

Det har jeg ikke tenkt over, men det har faktisk hjulpet meg også! Jeg kjøpte meg en sånn fancy vekt som kunne måle både det ene og det andre og irriterte vettet av meg at jeg aldri greide å nok væske i kroppen i forhold til det som var anbefalt og i forbindelse med det begynte jeg å salte maten. Det har i grunn vært bedre i de periodene jeg har greid å gjennomføre det. Jeg liker ikke saltsmak så jeg spiser nok for lite salt. Fikk du noe råd angående "farge" på saltet. Husker ikke hva de heter, men med eller uten jod er det vel?

Hvordan vekt er dette? Har du navn og link? Jeg skjønner ikke hvordan en vekt kan måle fettprosent og slikt, er det en slik en? Den teknologien altså... Ikke til å bli klok på...

Er den dyr? Liker du vekten? Fikk litt lyst på...

Gammel 29-01-12, 10:25   #39
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Disse vektene sender elektroniske signaler gjennom kroppen og måler ut fra hvor lang tid det tar å "trenge" gjennom diverse materie og måler vann, fett, muskler etc ut fra det.
Men, de man kjøper til eget bruk er nok mest bare for moroskyld, da de er veldig unøyaktige, og klarer stort sett ikke å måle noe særlig over hoftene, og særlig for f.eks. meg som er en smule skrapa fra hoftene og ned er det veeeeeldig misvisende (jeg veide godt over 80 kilo og fikk beskjed om at jeg hadde en fettprosent på litt over tjue. Saklig. ).
For øvrig er Tanita er vel av de beste.
Men skal man få tatt en skikkelig kroppanalyse med en sånn vekt, så kan man enten kjøpe en til femti tusen, hehe, eller bestille time på et treningssenter som har sånne, eller så har de dem på Lindberg-klinikkene også. De er som regel supernøyaktige og gigantiske, med håndtak og det hele sånn at signalene går fra topp til tå.
Jeg tok en sånn inbody-analyse for et par år siden. Kosta vel 300-400 kroner, og da gikk en fyr som jobba der gjennom absolutt alt av resultater sammen med meg. Nyttig!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 19:25   #40
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Disse vektene sender elektroniske signaler gjennom kroppen og måler ut fra hvor lang tid det tar å "trenge" gjennom diverse materie og måler vann, fett, muskler etc ut fra det.
Men, de man kjøper til eget bruk er nok mest bare for moroskyld, da de er veldig unøyaktige, og klarer stort sett ikke å måle noe særlig over hoftene, og særlig for f.eks. meg som er en smule skrapa fra hoftene og ned er det veeeeeldig misvisende (jeg veide godt over 80 kilo og fikk beskjed om at jeg hadde en fettprosent på litt over tjue. Saklig. ).
For øvrig er Tanita er vel av de beste.
Men skal man få tatt en skikkelig kroppanalyse med en sånn vekt, så kan man enten kjøpe en til femti tusen, hehe, eller bestille time på et treningssenter som har sånne, eller så har de dem på Lindberg-klinikkene også. De er som regel supernøyaktige og gigantiske, med håndtak og det hele sånn at signalene går fra topp til tå.
Jeg tok en sånn inbody-analyse for et par år siden. Kosta vel 300-400 kroner, og da gikk en fyr som jobba der gjennom absolutt alt av resultater sammen med meg. Nyttig!

Om 20 er mye eller lite i fettprosent, aner jeg ikke, så jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte... hehe

Men, takk for tipset, hadde vært artig å tatt en sånn test når jeg er i mål. NÅ er det lissom ikke noen vits, for nå VET jeg at min fettprosent er for høy

Gammel 29-01-12, 19:33   #41
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Om 20 er mye eller lite i fettprosent, aner jeg ikke, så jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte... hehe

Men, takk for tipset, hadde vært artig å tatt en sånn test når jeg er i mål. NÅ er det lissom ikke noen vits, for nå VET jeg at min fettprosent er for høy

Tjue er ikke mye. Det er i nederste skikte for normalen for voksne kvinner.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 29-01-12, 20:17   #42
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Tjue er ikke mye. Det er i nederste skikte for normalen for voksne kvinner.

Okei, da har jeg sikkert nesten 100 jeg da, hehe...

Gammel 29-01-12, 20:33   #43
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Okei, da har jeg sikkert nesten 100 jeg da, hehe...

Haha! Dét går vel ikke. Tipper du har bein i kroppen også.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 29-01-12, 20:41   #44
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Haha! Dét går vel ikke. Tipper du har bein i kroppen også.

hehe... Ja, DET har jeg da...

Gammel 01-02-12, 08:23   #45
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

hehe... Ja, DET har jeg da...

I hvert fall i nesa

Gammel 01-02-12, 09:21   #46
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Hehe

Gammel 01-02-12, 10:57   #47
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

At det er mye urinsyre i urinen viser at du utskiller overflødig urinsyre. Det er bra. Ikke sikkert du har for mye i kroppen. Da må de sjekke kroppsvævet da.

Gammel 01-02-12, 11:25   #48
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

At det er mye urinsyre i urinen viser at du utskiller overflødig urinsyre. Det er bra. Ikke sikkert du har for mye i kroppen. Da må de sjekke kroppsvævet da.

Det står s- urinsyre, hvor s står for serum, altså i en blodprøve!
Hadde det stått u forran, hadde det vært en urinprøve!

Gammel 01-02-12, 11:51   #49
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det står s- urinsyre, hvor s står for serum, altså i en blodprøve!
Hadde det stått u forran, hadde det vært en urinprøve!

Beklager, jeg skal passe på å lese mer nøye, og burde virkelig anskaffe briller

Gammel 01-02-12, 11:55   #50
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Beklager, jeg skal passe på å lese mer nøye, og burde virkelig anskaffe briller

Ingen ting å beklage!
Kanskje noen lærte noe også!

Emneord
kolesterol

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Økt LDL kolesterol tiger2010 Ketolysekuren 15 27-11-10 18:12
Ang. kolesterol Sassy88 Ketolysekuren 1 11-06-09 14:11
Kolesterol tulla Fysisk og mental helse 18 29-04-08 18:05
Kolesterol snurresprett Ketolysekuren 9 14-03-08 15:24
Kolesterol luringen Lavkarbo generelt 16 11-02-05 11:46

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:55.