Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Jordskokk

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 20-02-11, 18:40   #26
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Jordskokk

Opprinnelig lagt inn av Kitsu, her.

Har man blitt enig om ca. hvor mye karbo man må regne per hundre gram? Kunne tenkt meg å prøve de.

Var det ikke 3 gr karbo pr 100 gr jordskokk da..... ?
Hørtes spennende ut......kan disse setted i drivhus mon tro`?

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 18:41   #27
LineJM
Seniormedlem

LineJM sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
LineJM er på en erverdig vei

Husker ikke tallene helt men det var vel en konklusjon at det også varier med lagringstid og når den er høstet.

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 18:43   #28
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Men uansett er vel ikke variablene så store at de ikke er trygge for LCHF-ere?

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 18:48   #29
LineJM
Seniormedlem

LineJM sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
LineJM er på en erverdig vei

Sitat:

På friskvektbasis inneholdt jordskokk fra denne studien ca. 3 % sukrose og 12 % inulin målt like etter høsting (gjennomsnitt for flere sorter).

Sitatet er fra lenabeatrices link lenger opp i tråden. så 3g pr 100 er jo ikke avskrekkende tenker jeg.
Det som også sto noe om var at andelen sukrose øker under lagring.

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 18:53   #30
Kitsu
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2011
Alder: 40
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Men folk har stort sett holdt seg i ketose når de har spist det? trenger litt variasjon i smaker nå merker jeg, har forspist meg på de "vanlige" grønsakene. XD

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 19:06   #31
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av hope10, her.

Ja Kjempelette, jeg setter de bare ned i jorden, bør kanskje få litt støtte senere, det blir lange blomster på de etterhvert, mine pleier også stå ute om vinteren, så begynner de å spire på våren når det er klart

Her kan du lese mer:

http://www.hagepraten.no/viewtopic.php?f=4&t=25129

Her skal det settes jordskokk ja

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 19:16   #32
Tiki
Seniormedlem

Tiki sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Tiki er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Kitsu, her.

Men folk har stort sett holdt seg i ketose når de har spist det? trenger litt variasjon i smaker nå merker jeg, har forspist meg på de "vanlige" grønsakene. XD

Jeg har spist jordskokk som chips fredag og lørdag kveld. ca. 150 gr. hver dag, og testet klart positivt på ketostiksen nå i kveld. Hvet ikke hvor mange dager det kan ta før det ikke gir utslag, og det var jo ikke stå store mengdene, men likevel.

Gammel 31-01-12, 11:28   #33
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Da har jeg kjøpt meg jordskokk. Spar hadde ferdigvaskede, fine jordskokker liggende i potetreolen så da havnet det sånn helt plutselig en pose i handlekurven.

Jeg har nettopp kokt to stk bare for å teste smaken; det smaker jo potet! Eller, BEDRE enn potet og de hadde atpåtill myyye kortere koketid.

Så pr nuhh er jeg i gang med å lage dagens middag; moussaka med jordskokk.

Neste prosjekt er bacalao.

Deretter mos av jordskokk og sellerirot.

Og chips... og jordskokkpotetsalat....og fløtegratinert jordskokk....

Gammel 31-01-12, 15:58   #34
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Øy - ta det rolig da... dersom du ikke er vant med jordskokk kan du få en luftig opplevelse av tilvenningen....

Gammel 31-01-12, 16:09   #35
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Skjønner ikke dette... Her står det at det er 14,1 g kh pr 100!!

Gammel 31-01-12, 16:34   #36
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Øy - ta det rolig da... dersom du ikke er vant med jordskokk kan du få en luftig opplevelse av tilvenningen....

Vi venter spent på fortsettelsen

Gammel 31-01-12, 16:36   #37
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Ja, men mesteparten av dette er inulin, som du ikke trenger å regne med

Det sto noe om dette på side 1 i denne tråden, LenaBeatrice har vært så flink og undersøkt nærmere: http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...r-i-jordskokk/

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 16:43   #38
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Vi venter spent på fortsettelsen

Magen er krutegod!

Gammel 31-01-12, 17:47   #39
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Magen er krutegod!

Så flott Venter en ny oppdatering litt senere i kveld

Gammel 31-01-12, 17:49   #40
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Så flott Venter en ny oppdatering litt senere i kveld

Du er litt sånn småondskapsfull du! Derfor jeg liker deg!

Gammel 31-01-12, 17:51   #41
Marella77
Seniormedlem

Marella77 sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Ja, men mesteparten av dette er inulin, som du ikke trenger å regne med

Det sto noe om dette på side 1 i denne tråden, LenaBeatrice har vært så flink og undersøkt nærmere: http://lenabeatrice.net/mat-og-helse...r-i-jordskokk/

Jeg så dette med insulin, men trodde ikke man kunne trekke fra det i sin helhet... Men jeg vet ikke noe om sånt

Takk Lena Beatrice og Alynna! Da skal jeg teste den ut. Spiste en nydelig jordskokk puré på Bølgen og Moi en gang... mmm

Gammel 31-01-12, 17:51   #42
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Du er litt sånn småondskapsfull du! Derfor jeg liker deg!

Oh yes. Jeg er flink til "å kaste dritt" som vi sier her. Men - jeg forventer å få tilbake så det holder. Får jo ikke mere moro enn vi lager selv ikke sant

Gammel 31-01-12, 17:54   #43
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Oh yes. Jeg er flink til "å kaste dritt" som vi sier her. Men - jeg forventer å få tilbake så det holder. Får jo ikke mere moro enn vi lager selv ikke sant

Sant!

Blir det lukt når DET kommer? I så fall snur jeg stjerten mot sambo i natt.

Gammel 31-01-12, 18:19   #44
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Sant!

Blir det lukt når DET kommer? I så fall snur jeg stjerten mot sambo i natt.

God idè synes jeg Har aldri spist jordskokk, så det er litt moro å høre hvordan en annen fersking reagerer på det. Kanksje best hvis jeg spør sambo'n din i morgen

Gammel 31-01-12, 18:50   #45
sylwester
Seniormedlem

sylwester sin avatar

Hvor: Oslo
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Inulin er jo det som er i Dremfields pasta og det var jo en kar som klarte å få ganske mye blodsukkerøkning av den.

Det med at Inulin går over til sukker ved koking høres jo akkurat ut som poteten. Spis en rå potet og det meste går rett igjennom, spis en kokt potet og 80% av karbene blir tatt opp. Samme gjelder vel for de fleste grønnsaker: At varmebehandling omgjør karbohydrater mindre komplekse og mer spiselige for mennesker.

Jeg kunne tenke meg en blodsukkermåling ala det han pastatesteren gjorde på jordskokk og sammenlikna det med noe som har like mye fruktose og resten fiber.

Gammel 31-01-12, 18:53   #46
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Inulin er jo det som er i Dremfields pasta og det var jo en kar som klarte å få ganske mye blodsukkerøkning av den.

Det med at Inulin går over til sukker ved koking høres jo akkurat ut som poteten. Spis en rå potet og det meste går rett igjennom, spis en kokt potet og 80% av karbene blir tatt opp. Samme gjelder vel for de fleste grønnsaker: At varmebehandling omgjør karbohydrater mindre komplekse og mer spiselige for mennesker.

da blir det ikke noe jordskokk her i huset. Takk skal du ha

Gammel 31-01-12, 19:04   #47
sylwester
Seniormedlem

sylwester sin avatar

Hvor: Oslo
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

da blir det ikke noe jordskokk her i huset. Takk skal du ha

Mente ikke å skremme deg da... Den er sikkert bedre enn potet.

Det det sto om at pastinakken økte i karber over tid ligner jo og litt på forskjellen i karber på tidligpotet versus lagringspotet i matvaretabellen.

Gammel 31-01-12, 19:05   #48
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Dette med inulin og blodsukker er visst veldig individuelt. Altså: noen klarer å ta det opp og får blodsukkerøkning, andre ikke.

Det samme gjelder for luftigheten... Noen plages, andre ikke. Noen klarer å venne seg til etter hvert. Jeg vet ikke om det er de samme som blir luftige som de som tarop/ikke tar opp inulin...

Noen med en blodsukkermåler her?

Gammel 31-01-12, 19:13   #49
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Mente ikke å skremme deg da... Den er sikkert bedre enn potet.

Det det sto om at pastinakken økte i karber over tid ligner jo og litt på forskjellen i karber på tidligpotet versus lagringspotet i matvaretabellen.

Jer er ikke så lettskremt da....

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Dette med inulin og blodsukker er visst veldig individuelt. Altså: noen klarer å ta det opp og får blodsukkerøkning, andre ikke.

Det samme gjelder for luftigheten... Noen plages, andre ikke. Noen klarer å venne seg til etter hvert. Jeg vet ikke om det er de samme som blir luftige som de som tarop/ikke tar opp inulin...

Noen med en blodsukkermåler her?

Vel, siden jeg får vektstagnasjon av frø/melerstatning og søtningsmidler og for mye meieriprodukter, kan du banne på at blodsukkeret stiger som bare pokker med inulin også.... Tar ingen sjaner

Gammel 31-01-12, 19:14   #50
Mariann S
Seniormedlem

Mariann S sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 57
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Inulin er ett kostfiber, og det er vel ikkje det samme som stivelse i ei potet??
Og den pastaen står at det er laga av 'vete', og når en pasta er laga av hvete, er den vel smekkfull av karber.....
kunne ikkje sjå at ordet inulin var brukt om den Dreamfieldpastaen (kanskje eg missa noke).
Har sjøl aldri merka blodsukkerstigning av jordskokk (har ikkje målt)

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jordskokk Polly Lavkarbo generelt 1 05-01-09 20:36
Jordskokk Adriane Annen mat 5 27-10-08 23:20
Jordskokk Rue Spørsmål og svar 4 10-04-07 21:28
Jordskokk Skorpia Generell ernæringsdebatt 26 01-06-06 12:51
jordskokk? SjokoMons Spørsmål og svar 1 30-05-06 22:10

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.