Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Fikk kjeft av legen pga lavkarbokosthold (trenger innspill!)

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 02-12-11, 15:12   #26
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Fikk kjeft av legen pga lavkarbokosthold (trenger innspill!)

Ville absoluu begynt å bake igjen, for du kan dessverre ikke få i pose og sekk Fett i kombinasjon med karbohydrater er uheldig, både for voksne og barn.

Gammel 02-12-11, 16:51   #27
Karla
Medlem

Karla sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Karla er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Trådstarter: Et spørsmål til, hadde du gått ned i vekt i perioden før du tok blodprøvene, eller hadde vekten vært stabil en stund?

Vekten raste fra 79 til 71 på lavkarbokosthold våren 2010. Var veldig flink hele det året, men har hatt litt skylapper og spist mye "vanlig" mat. Men altså da smør og fløte omtrent som før... Kiloene har kommet gradvis tilbake nå, er nå tilbake på 79. Vil ned igjen til 71. Da var jeg jo flott!

Noe spesielt du tenkte på?

Karla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 17:19   #28
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Vektendringer påvirker kolesterolnivået i blodet. Når du går ned i vekt frigjør fettlagrene fettsyrer for bruk som energi. Samtidig frigjøres en del kolesterol, som kroppen må kvitte seg med. Om du tar blodprøvene i en periode der du går ned i vekt, kan prøvene vise høyt kolesterol pga dette.

Dette vil normalisere seg når vekten blir stabil.

Gammel 31-01-12, 17:24   #29
svingstangdeluxe
Medlem

svingstangdeluxe sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Korleis fortsatte denne historien? Vore hjå legen?

svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 22:00   #30
Karla
Medlem

Karla sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Karla er på en erverdig vei

Legen hadde jo satt opp time for meg i begynnelsen av januar, som jeg stilte spørsmålstegn ved i "diskusjonen vår". (Hvorfor hadde jeg ikke fått informasjon om årsaken til at hun hadde satt opp time, det stod jo bare "etter avtalt tema".)

Jeg sa aldri til legen i den diskusjonen at jeg ikke kom til å stille på den timen, men tenkte jo det. Så skulle jeg ringe og avbestille et par ganger, men kom ikke gjennom (enten hadde de pause eller så var kontoret allerede stengt). Så timen har vært, jeg var der selvsagt ikke, og jeg akter heller ikke å betale noe gebyr for ikke å ha møtt opp.

Men har fortsatt ikke lyst å gå til henne neste gang jeg trenger det, pga holdningene hennes. Hadde hun sagt det på en rolig og fin måte, så kanskje jeg kunne, men følte meg nærmest ydmyket. Hva visste hun om min kunnskap, annet enn at jeg var sykepleier?

Går vel inn på fastlege.no nå.
Jeg har jo blitt fortalt og forklart på en adekvat og fornuftig måte av andre terapeuter/ernæringsrådgivere hvorfor mitt kolesterol ikke er forhøyet. Så dessverre må denne legen vike for de andres erfaringer og forskning.

Karla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 22:47   #31
svingstangdeluxe
Medlem

svingstangdeluxe sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Du er tøff!! Eg blir alltid veldig persille i møte med leger og syns det er vanskelig å "protestere" på noko som helst. Når du er sykepleier så har du jo litt autoritet sjølv også.
Finn deg ein ny og klokere ein. (PS var ho gamal?)

svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 23:07   #32
Bik
Seniormedlem

Bik sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Hvor lang tid tar det å få svar på en kolesterolprøve. Skal den taes fastende?
Tenkte å få det sjekket. Har en time hos lege den 23. feb og da kan jo legen se på resultatene.

Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 23:08   #33
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Vet ikke hvor lang tid det tar å få svar, men den skal tas fastende

Gammel 01-02-12, 23:53   #34
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Hvor lang tid tar det å få svar på en kolesterolprøve. Skal den taes fastende?
Tenkte å få det sjekket. Har en time hos lege den 23. feb og da kan jo legen se på resultatene.

Hvor lang tid det tar, kommer an på hvor du bor og hvor prøven må sendes for å analyseres etc. Her er det kort vei til nærmeste sykehuslaboratorie og svarene kommer elektronisk, så det tar maks 3 dager!

Gammel 02-02-12, 09:28   #35
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Karla, her.

Vi (barna) spiser som nevnt det groveste brødet (på grovhetsskalaen), gjerne lavkarbobrød (fra butikk, barna liker ikke det hjemmebakte med masse egg), Fedonbrød, hjemmebakt med mye fullkorn speltmel, Ingers rugbrød blir for grovt for dem. Kvelde-brød eller fra Den Gode Baker (spiret korn, økologisk) er sunne, gode brød - dog ganske dyre. Esekielbrød fra helsekostbutikk har vi også hatt iblant.

Barna har så og si aldri søtt pålegg. De sitter også relativt lite foran tv-skjerm/spillkonsoll. Og jeg er dessverre ikke en sånn bollebakende, vaffelstekende mamma - iallefall ikke oftere en noen ganger i året. Fordi jeg vet det ikke er så bra for oss. Og jeg merker det straks på fordøyelsen. Koser oss heller med grove rundstykker og eggerøre/omelett i helgene.

Men, ja - jeg ser at jeg selv skal ha tynnere lag med smør/bremykt på skiva om jeg ikke slutter med det daglige ( ) inntak av søte ting. Skjønner jo så godt at sukker avler sukkersug osv.

Og bytte fastlege....? Hmm.... Og takke nei til den timen...?
Har jo lyst å gi henne flere av de artiklene som står her i denne tråden nå. Men er for dårlig til å argumente med en skråsikker og avfeiende lege.

Om de får kjøttpålegg på skivene senkes GI. Sønnen min vil ikke ha brød mer etter at han fikk nøtter av alle typer, kjeks jeg lager med mandelmel og sukrin, han spiser kald ferdig stekt kyllingfilet daglig, noen ganger to ganger om dagen, så jeg foreslår at du lar de smake noe godt så de heller vil ha det og kun spiser brød i barnehagen, eller at du til og med der kan bringe med dem kjøtt/egg/ost/nøtter/hjemmebakt. Trikset kan være å begynne å bake, altså. Selv om du ikke har gjort det så mye til så kan det være verdt investeringen. Med litt kakao i røra blir det blir det sunn kake de kan spise når som helst.

Det er ikke bare fett som balanserer blodsukker, protein også, så om du inntar karbohydarter i form av brød er det bedre med kjøtt/fisk/egg på enn bare fett som smør og ost. Ikke gi dem brunost, prim eller syltetøy på brødskiva ihvertfall

Gammel 19-03-12, 20:13   #36
Miominmarte00
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2012
Miominmarte00 er på en erverdig vei

Så "heldig" du er med en lege som ikke kan se litt over dammen engang!

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger innspill pga vektstopp FrkMarge LCHF 26 17-09-11 20:24
Var hos legen i dag, og mistet alt håp... Noen blir ikke friske var det jeg fikk vite trude.lutt Stoffskifte / hormonproblemer 28 07-07-11 21:24
Trenger litt kjeft, nå! matitt Lavkarbo generelt 9 26-08-09 13:09
Veldig fersk og trenger innspill Sukkersøt Lavkarbo generelt 7 10-08-07 12:51
Fikk strengt brev fra legen min i dag... Maya2006 Spørsmål og svar 22 17-08-06 17:43

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.