Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg trenger hjelp!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-02-12, 13:24   #1
BPN
Juniormedlem
 
BPN sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 26
BPN er på en erverdig vei
Unhappy

Jeg trenger hjelp!

Hei. Håper dere kan hjelpe meg!
Vekten min plager meg så enormt mye at jeg ikke klarer å fungere normalt i hverdagen lenger. Jeg gikk på lavkarbo for ca et år siden og tok av 15kg på bare et par mnd. Av en eller annen grunn klarte jeg å skeie ut i flere mnd. Dog gikk jeg bare opp 3 kg i vekt.

Begynte på lavkarbo igjen for en liten stund siden og vekten rikket seg ikke i det hele tatt. Jeg har tidligere gått mye av og på lavkarbo, og er redd for at dette er grunnen.

Jeg tenkte litt på å prøve Skaldeman Fakir. Kan dere vise meg et forslag til mat for en dag?

En annen ting jeg lurer på.. Jeg holder meg nå under 20g kh per dag men spiser veldig ensformig. For eksempel lager jeg lasange og spiser kun det til hvert måltid (stortsett 3 ganger per dag), og det varer i 2-3 dager. Når det er spist opp, lager jeg gjerne lavkarbo spaghetti, og spiser det sammen med f.eks kjøttdeig til hvert måltid i et par dager.

Gjør dette at fordelingen blir helt feil?! Kan dere vise meg en dag med mat med perfekt fordeling?

BPN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 13:31   #2
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp!

Jeg kjenner ikke til Skaldeman Fakir, så der kan jeg ikke hjelpe deg

Men - lasagnen din inneholder kanskje mye fløte ? For meg er mye melkeprodukter et garanti for stillstand på vekta. Det samme med de fleste erstatningsprodukter som lavkabo spagetti, brød, knekkebrød og kaker.
Ville anbefale deg å spise så rent som mulig en periode, uten fløte/rømme/cf/cc, for mye ost etc. Hold deg til rent kjøtt, grønnsaker og bruk heller olje, avocado, smør og fett kjøtt som fettkilder.
Kanksje det er det som skal til ?

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 13:37   #3
BPN
Juniormedlem
 
BPN sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 26
BPN er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger hjelp!

Ja, jeg tror nok du har rett i at jeg spiser en del fløte, jeg er egentlig klar over at det kan være en partystopper, men jeg har faktisk, av en eller annen grunn ikke tenkt over at det kan være derfor.. Ok, da skal jeg prøve å spise så rent som overhode mulig fremover. Tusen takk skal du ha!

Jeg er veldig glad i båndspaghetti oppskriften som ble postet her og vil gjerne fortsette å spise dette som tilbehør til mat. Har som regel brukt fløtesaus eller sauser med fløte/cf, er det noe annet jeg kunne brukt i stedet?

BPN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 13:48   #4
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp!

Jeg tenker sånn at det er forkjell på en liiiiiten fløteskvett, og en oppskrift som kanskje inneholder 2 dl. En pitteliten skvett kokt ut i panna etter kjøttet kan kanskje være både nok til saus og til at vektnedgang ikke lider. Eller bare koke ut panna med vann, det blir jo deilig sjysaus. Kanskje en liten dæsj tomatpurè i også, hvis det passer til måltidet.
Rett og slett litt smeltet smør kanksje ? Eller lage deg en oljedressing/vinagrette ?
Synes du er smart som prøver dette før du går så drastisk til verks med Skaldeman. Det er vel verdt en forsøk

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 15:21   #5
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Jeg trenger hjelp!

Opprinnelig lagt inn av BPN, her.

Ja, jeg tror nok du har rett i at jeg spiser en del fløte, jeg er egentlig klar over at det kan være en partystopper, men jeg har faktisk, av en eller annen grunn ikke tenkt over at det kan være derfor.. Ok, da skal jeg prøve å spise så rent som overhode mulig fremover. Tusen takk skal du ha!

Jeg er veldig glad i båndspaghetti oppskriften som ble postet her og vil gjerne fortsette å spise dette som tilbehør til mat. Har som regel brukt fløtesaus eller sauser med fløte/cf, er det noe annet jeg kunne brukt i stedet?

Kan du ikke bruke tomatsaus da?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 19:04   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp!

Hva med og starte 100% etter en retning du kan følge? Da vil du sannsynlig spise mye mer variert og få i deg nok næring. Kroppen venner seg raskt på et ensidig kosthold, og mangler du essensiell næring, vil det ikke være optimalt for fettforbrenningen.

Gerd har flere ukesmenyer fra ketolyse - sjekk ut signaturen hennes for tips.

Siden du har vært av og på lavkarbo flere ganger, og da sannsynligvis spist høykarbo innimellom? kan det nok hende at du nå må bruke veldig mye lengre tid før kroppen din balanserer seg hormonmessig og klarer og komme godt i gang med fettforbrenning.

Jeg anbefaler deg og jobbe med holdningen din til kropp og helse istedet for å stresse deg helt ut med at du SKAL ned i vekt. Sett deg en langtidsperspektiv, et år eller to, der du skal spise så rent lavkarbo som mulig. Jobb med hva som skjer når du "skeier" ut, mentalt og fysisk, og hva du kan gjøre for å unngå dette. Kontakt gjerne en coach, eller en annen terapeut for å få hjelp med hvordan tankegangen i større grad kan kontrolleres. Jeg har god erfaring med dette selv, og selv om det ikke er LETT, er det i dag lettere og se hva som skjer, og jeg kan stanse destruktiv tankegang mye raskere. For meg var det en setning om at det er HJERNENs sug etter raske karber som ødelegger for det du bevisst har bestemt deg for når du spiser lavkarbo som hjalp mentalt med å ta kontroll på suget. Det kan faktisk ta opptil et år før hjernen slutter og fyse på søtt. Den har nemlig abstinenser

For meg har det hjulpet at jeg har fått mye kunnskap om hvordan kroppen fungerer på lavkarbo. Det gjør at jeg nå spiser lavkarbo for helsa, siden jeg også har store problemer med å gå ned i vekt. Jeg vet ikke om du har noen lavkarbobøker, men kan anbefale "Bedre uten brød" av Lutz

Jeg kan ellers anbefale Hexebergklinikken, de kan i stor grad veilede deg på flere områder om det vil hjelpe deg og feks bli fulgt opp annenhver måned eller lignende.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hei! Ny og trenger hjelp! Iris20 LCHF 5 21-10-11 13:32
Trenger hjelp! kilo Lavkarbo generelt 9 03-12-07 21:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no