Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hva tror dere om dette kostholdet?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 08-02-12, 17:16   #26
ketoseprinsen
Medlem

Medlem siden: Aug 2011
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva tror dere om dette kostholdet?

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Ketoseprinsessen: Husk at 72 grensa er generell for et snitt av mange personer og vil f.eks ikke gjelde en kar på 100 kg som trener, har lav fettprosent som både har betydelig større glykogenlagre og forbrenner mye glukose og har god insulinfølsomhet, i samme grad som en tilsvarende tung kar med høy fettprosent og dårlig insulinfølsomhet. Mener jeg leste et intervju med Lutz om at den reele grensa lå rundt 50-100, men at 72 var et enkelt standardtall som galt mange. Tror du må prøve deg litt fram og følge med vekta nøye. Jeg ville nok dog prioritert et høyere proteininntak enn karboinntak om du ønsker å gå ned litt til siden protein metter mye og fører spontant til en reduksjon i kalorier, samt at flere protein er ketogene og omdannes rett til ketoner hvis kroppen ikke bruker dem i oppbygging\vedlikehold av ulike vev i kroppen. Det at høyere proteininntak holder på mer muskler under vektnedgang som igjen hjelper på hvileforbrenninga er heller ikke dumt. Når du når vekta du ønsker kan du gå litt ned på protein og øke litt på kh. 50-60 høres slett ikke dumt ut Kan hende du tåler litt mer og, husk at dette er en livsstil du bør ha resten av livet om du når målene dine, og jo mer streng man blir med seg selv, jo større er faren for å sprekke.

Takk for konstruktivt svar Jeg er ganske enig i det du sier, jeg har mye muskler på kroppen og tror ingen leger i norge ville sagt at jeg burde slanke meg mer..men når jeg først er i gang og jeg føler jeg har litt ekstra fett på magen så ser jeg ingen grunn til å gi meg før jeg er helt fornøyd når jeg har jobbet så hardt med trening og kosthold i et halvår.
Får bare prøve, burde jeg regne med å gå opp noe vannvekt når jeg øker fra 20-25karbo til 60karbo selv om jeg trener hardt og ofte?

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 18:31   #27
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av ketoseprinsen, her.

Takk for konstruktivt svar Jeg er ganske enig i det du sier, jeg har mye muskler på kroppen og tror ingen leger i norge ville sagt at jeg burde slanke meg mer..men når jeg først er i gang og jeg føler jeg har litt ekstra fett på magen så ser jeg ingen grunn til å gi meg før jeg er helt fornøyd når jeg har jobbet så hardt med trening og kosthold i et halvår.
Får bare prøve, burde jeg regne med å gå opp noe vannvekt når jeg øker fra 20-25karbo til 60karbo selv om jeg trener hardt og ofte?

Ja, du har vært flink Ja, du må regne med et par kilo opp, iallefall sånn til å begynne med....Men vann er vann..... :-)

Si meg, er du ikke i ketose ved inntak på bare 20-25 g KH? Jeg er i ketose ved et KH-inntak på nesten 60g per dag....

Det med avfallsstoffene i fettvevet som brytes ned er en av to teorier jeg og de få i helsenorge som "tror" på meg setter en knapp på. Absolutt ikke en dum tanke, men at det ikke skal gi seg etter 6mnd mer eksepsjonelt pirkete kosthold er jo litt rart Sånne opprenskninger skal ikke vare så lenge, for så dårlig kosthold hadde jeg ikke før. Har aldri hatt noen forgiftninger eller noe heller som tidligere nevnt.

De fleste som har såkalt low carb rash opplever at det tar opp til 2-4 uker på høykarbo før det forsvinner. :|

Noen melder at å drikke MYE mer vann hjelper, det hjalp ikke for meg, men er verdt å prøve

Å, såpass lenge.
Nå har ikke jeg utslett da, men om du kan vente en stund har jeg en teori som må prøves ut et par uker...kan si at det har med noe jeg har lagt til i kosten i løpet av de siste månedene og muligens noe jeg har tatt bort...er i utprøvingsfasen....

Mitt innlegg nr. 1000....

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 19:22   #28
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

hæ? omdannes protein til ketoner? hvor har du det fra? jeg har lest det omdannes i leveren til glukose, jeg. taraquin.

merk at jeg sa at noen var det. Leucin og lysin går rett til ketoner ved overskudd. Noen andre kan både danne ketoner og glukose. Men litt over halvparten er kun glykogene.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 21:57   #29
ketoseprinsen
Medlem

ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Ja, du har vært flink Ja, du må regne med et par kilo opp, iallefall sånn til å begynne med....Men vann er vann..... :-)

Si meg, er du ikke i ketose ved inntak på bare 20-25 g KH? Jeg er i ketose ved et KH-inntak på nesten 60g per dag....

Å, såpass lenge.
Nå har ikke jeg utslett da, men om du kan vente en stund har jeg en teori som må prøves ut et par uker...kan si at det har med noe jeg har lagt til i kosten i løpet av de siste månedene og muligens noe jeg har tatt bort...er i utprøvingsfasen....

Mitt innlegg nr. 1000....

Vet ikke helt, jeg vet at jeg har vært i ketose opptil 50karbo, men har ikke testet grensene veldig. Håper jo på at jeg ikke er i ketose på 60, hele formålet med å øke er å komme ut av ketose for å bli kvitt utslettet

Ser Torkild skriver i boka si at man burde øke 5-10 karbo hver 14. dag etter ketolyse, hvorfor kan jeg ikke bare klinke på til 60 med en gang? Vil jo sikkert gå opp vannvekta fortere, men det må jo jevne seg ut etterhvert uansett? Enten så tåler jeg å spise 60 karbo ellers gjør jeg det ikke liksom.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 22:06   #30
Bestemamma
Seniormedlem

Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Vet ikke helt, jeg vet at jeg har vært i ketose opptil 50karbo, men har ikke testet grensene veldig. Håper jo på at jeg ikke er i ketose på 60, hele formålet med å øke er å komme ut av ketose for å bli kvitt utslettet

Ser Torkild skriver i boka si at man burde øke 5-10 karbo hver 14. dag etter ketolyse, hvorfor kan jeg ikke bare klinke på til 60 med en gang? Vil jo sikkert gå opp vannvekta fortere, men det må jo jevne seg ut etterhvert uansett? Enten så tåler jeg å spise 60 karbo ellers gjør jeg det ikke liksom.

Jeg blir både skjelven og uvel om jeg spiser for mye karbo på en gang, så mulig det er noe i det Torkild sier....kanskje bra å lirke seg oppover til en finner grensen for hvor en befinner seg vel?

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 22:08   #31
ketoseprinsen
Medlem

Jeg blir både skjelven og uvel om jeg spiser for mye karbo på en gang, så mulig det er noe i det Torkild sier....kanskje bra å lirke seg oppover til en finner grensen for hvor en befinner seg vel?

Tvilsomt, er for utålmodig Får ta konsekvensene som de kommer, litt vannvekt er bedre enn utslett. Hadde nesten blitt kvitt utslettet pga mindre forbrenning, men alt ble trigga igjen etter høykarbotreningsuka. Så jeg leter hver dag etter hvordan jeg skal leve, blir nok som tidligere nevnt.

Hjelper ikke antihistaminer noe særlig på din kløe?

Gammel 08-02-12, 22:19   #32
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

merk at jeg sa at noen var det. Leucin og lysin går rett til ketoner ved overskudd. Noen andre kan både danne ketoner og glukose. Men litt over halvparten er kun glykogene.

takk for opplysningen. og jeg som trodde generaliseringene om disse ting ikke var feilaktige. Kjipt når noen ikke er grundige nok og ikke tar lesere på alvor.

Gammel 09-02-12, 18:17   #33
Bestemamma
Seniormedlem

Tvilsomt, er for utålmodig Får ta konsekvensene som de kommer, litt vannvekt er bedre enn utslett. Hadde nesten blitt kvitt utslettet pga mindre forbrenning, men alt ble trigga igjen etter høykarbotreningsuka. Så jeg leter hver dag etter hvordan jeg skal leve, blir nok som tidligere nevnt.

Hjelper ikke antihistaminer noe særlig på din kløe?

Har aldri prøvd antihistaminer, jeg er vel ikke plaget nok selv om jeg ikke får sove av leggkløen....

Trist at du skal plages slik, men jeg er sikker på at du kommer til å finne utav problemene....

Kommer tilbake til deg når jeg har funnet utav den teorien jeg nevnte herover...

Gammel 09-02-12, 19:15   #34
ketoseprinsen
Medlem

Har aldri prøvd antihistaminer, jeg er vel ikke plaget nok selv om jeg ikke får sove av leggkløen....

Trist at du skal plages slik, men jeg er sikker på at du kommer til å finne utav problemene....

Kommer tilbake til deg når jeg har funnet utav den teorien jeg nevnte herover...

Gleder meg

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Var det tøft for dere å legge om kostholdet? Kristin81 Spørsmål og svar 25 06-09-11 19:43
Må spørre igjen jeg altså, sorry, men blir dette noe godt tror dere? marjusen Spørsmål om matvarer og oppskrifter 13 21-09-10 13:24
Reaksjoner på kostholdet fra de rundt dere? Camilla82 Lavkarbo generelt 15 12-03-09 22:01
Hva tror dere dette er? Nike Generell ernæringsdebatt 4 24-06-08 09:06
Går dette an tror dere? Elanessë Lavkarbo generelt 11 24-05-08 23:06

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:09.