Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan. Er du ny? Spør og les her først! |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 33
![]() |
![]() Stappmett!Har nettopp begynt med LCHF, og har fulgt den i noen få dager. Jeg har et spørsmål angående dette kostholdet. Nå spiser jeg én porsjon mat til middag, og den er i tillegg mindre enn før jeg begynte med LCHF (ikke stor), men etter hver middag blir jeg skikkelig stappmett. Helt greit for meg, anser det ikke som noe problem, men er det normalt, eller kan det være jeg spiser for mye? Metthetsfølelsen varer så lenge at jeg for tiden spiser to måltid om dagen. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stappmett!Som en tommelfingerregel skal man spise til man er behagelig mett.
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stappmett!Jeg spiser også bare to ganger om dagen
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
Sv: Stappmett!Jeg lurer egentlig litt på hvorfor man ikke skal spise seg stappmett på lavkarbo? Hvorfor er det så viktig å stoppe når man er behagelig mett? Dette av ren nyskjerrighet over hva som skjer, og ikke fordi jeg liker å være stappmett |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - fra 10-25 kh per dag (har lest Atkins-boka)
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stappmett!
Når du blir mett sier kroppen i fra at den ikke trenger mer mat. Hva tror du skjer når man spiser mer enn kroppen trenger?
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
![]() |
Joda, jeg skjønner jo det, men hvorfor er dette så utbredt tema på akkurat lavkarbo? Atkins f eks sier jo at man skal spise så MYE man vil, så lenge det ikke er karbo i det.. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert - fra 10-25 kh per dag (har lest Atkins-boka)
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Sv: Stappmett!Det er ikke spesielt på lavkarbo
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2010
Sv: Stappmett!Venn deg til og spise saaakte |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stappmett!her inne sies det at man ikke skal spise seg for mett fordi spiser man for mye mat går man ikke ned i vekt. Men spiser man to ganger daglig er det mindre fare for det, siden man må tenke på det totale dagsinntak. en annen grunn er at man skal prøve å samarbeide med kroppen, ta hensyn til den.
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Mulig grunnen til at dette fremheves ofte i lavkarbosammenheng er at det i alle fall i omleggingsfasen - starten på lavkarbokosthold - kan være mange som ikke registrerer metthet, fordi de er vant til å tenke på metthet som synonymt med den kjente karbohydrat-"rusen" fra tidligere. For de som ikke har hatt det slik tidligere blir det jo ikke noe tema, men for meg var det nytt og rart å kjenne en metthet som ikke var ledsaget av døsighet og den veldig fulle magefølelsen jeg fikk av brød/ris/pasta/etc.
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
![]() |
Sv: Stappmett!Tuusen takk for svar |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Sv: Stappmett!Stappmett må jo også tilsi en forholdsvis godt fylt magesekk, den vier seg som kjent ut og mengden som skal til før "stappmett" kan fort øke etterhvert som magesekken utvides. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Stappmett!ja og en ting til, på lavkarbo er maten så tett av næring at man må avvennes mengdene man inntok med høykarbomat. før ble vi mette mye pga mengden, nå er det innholdet i maten som metter, for å si det svart hvitt
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Stappmett på induksjon | batta79 | Atkins kosthold | 2 | 12-09-09 00:32 |
Stappmett! | Solan | Generell diskusjon | 1 | 11-02-07 12:05 |