Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-04-12, 14:36   #1
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

VG og "Ekstrem lavkarbo"

VG lever fett på sin vektklub, som jo er toftet på "spis mindre og mosjoner mere - så blir du slank". De har oppdaget at det er tre store "slankesesonger". Januar, etter påske og etter sommerferien.
Før hver slik periode rakker de etter ringe evne ned på lavarbo og ketogen diett, uten å skille noe på disse to konsepter.
VG har ikke forsømt seg i denne påske heller. Med krigstyper i overskriften proklamerer de at ekstrem lavkarbo kan gi tykktarmakreft. Leser man nedover i artikkelen, er det først noen sannhetsvitner som mener det kan være slik, og først helt til sist i artikkelen (der de fleste har stått av) kommer det frem, at det riktignokk synes å være en sammenheng mellom fettinntak og tykktarmakreft, uten man sikkert har vist det vitenskaplig, og enda er trenden kun til stede når man har spist mye fett i over tyve år.
Jeg gjetter på at 9 av 10 lesere sitter igjenn med et inntrykk av at ketogen diett kan gi tykktarmskreft. Det er ikke tilfellet.
Ikke et ord om hvor veldokumentert fedme er som risikofaktor for hjerte- og karsykdom, diabetes, visse krefttyper, slitasjegikt etc.
Ikke et ord om hvor effektiv ketogen diett er for nettopp de som sliter mest med overvekt og som har vanskelig for å slanke seg ved å "spise mindre og mosjonere mer".
Jeg forutser liknende artikler om "Ekstrem lavkarbo kan gi hjerteinfarkt og hjerneslag" og "Ekstrem lavkarbo kan skade nyrer og lever"
Alle tuftet på samme misbruk av statistikk som den aktuelle artikkel.

Det må være fortærende for disse VG journalister, hvis oppgave tydeligviser å baksnakke lavkarbo og fremsnakke gammeldags slanking, at 70% av de som slanker seg benytter en eller annen form for lavkarbo.

"Man kan lure noen noe av tiden, men ikke alle hele tiden"

Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 15:08   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

VG og "Ekstrem lavkarbo"

VG lever fett på sin vektklub, som jo er toftet på "spis mindre og mosjoner mere - så blir du slank". De har oppdaget at det er tre store "slankesesonger". Januar, etter påske og etter sommerferien.
Før hver slik periode rakker de etter ringe evne ned på lavarbo og ketogen diett, uten å skille noe på disse to konsepter.
VG har ikke forsømt seg i denne påske heller. Med krigstyper i overskriften proklamerer de at ekstrem lavkarbo kan gi tykktarmakreft. Leser man nedover i artikkelen, er det først noen sannhetsvitner som mener det kan være slik, og først helt til sist i artikkelen (der de fleste har stått av) kommer det frem, at det riktignokk synes å være en sammenheng mellom fettinntak og tykktarmakreft, uten man sikkert har vist det vitenskaplig, og enda er trenden kun til stede når man har spist mye fett i over tyve år.
Jeg gjetter på at 9 av 10 lesere sitter igjenn med et inntrykk av at ketogen diett kan gi tykktarmskreft. Det er ikke tilfellet.
Ikke et ord om hvor veldokumentert fedme er som risikofaktor for hjerte- og karsykdom, diabetes, visse krefttyper, slitasjegikt etc.
Ikke et ord om hvor effektiv ketogen diett er for nettopp de som sliter mest med overvekt og som har vanskelig for å slanke seg ved å "spise mindre og mosjonere mer".
Jeg forutser liknende artikler om "Ekstrem lavkarbo kan gi hjerteinfarkt og hjerneslag" og "Ekstrem lavkarbo kan skade nyrer og lever"
Alle tuftet på samme misbruk av statistikk som den aktuelle artikkel.

Det må være fortærende for disse VG journalister, hvis oppgave tydeligviser å baksnakke lavkarbo og fremsnakke gammeldags slanking, at 70% av de som slanker seg benytter en eller annen form for lavkarbo.

"Man kan lure noen noe av tiden, men ikke alle hele tiden"

Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen

Nå har ikke jeg lest annet enn forsiden på papirutgaven av Dagbladet, men der står det om idrett og suksess med lavkarbo. Vg og Dagbladet er altså laaaaaangt fra hverandre angående synspunkter om lavkarbo og Vektklubben er nok årsaken. Håper Vg tar til vett snart.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 16:25   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Lurer på hva annet enn fett de har spist i tjue år, de som brukes som eksempler her?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 17:01   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Jeg er helt enig med deg Torkil - problemet er vanligvis ikke for de opplyste lavkarberne, men for de som kanskje ville hatt nytte av et slikt kosthold og som blir skremt fra å i det hele tatt sette seg mer inn i hva det innebærer.... Fy på seg VG!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-04-12, 22:11   #5
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Veldig synd at Vg rakker ned på lavkarbokosthold og de som bruker det. Men vektklubben har skylda, det er jeg sikker på.
Påskenummeret av Hjemmet hadde en bra artikkel om en lege som var "hekta" på kosthold. Og jammen var det ikke i god lavkarboretning

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 08:05   #6
synsegulla
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 575
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Det er vel det som er journaltstikken til VG uansett tema vel? Krisemaksimering og katastrofetankegang. Skal vi tro de forskjellige statistikkene i media er det faktisk ikke et eneste friskt menneske i Norge, fordi "alle" har fedme, diabetes (gjerne uoppdaget), hjerte og karsykdom, kreft osv. De elsker å sykeliggjøre Norge, og da tenker jeg at de nok gjør det fordi det selger, og hvorfor det? Liker vi å sykeliggjøre oss litt, innerst inne? Ikke jeg, uansett, liker en sunn kropp og å kunne virke godt i hverdagen, så får sytekoppene kose seg med katastrofeVG.

__________________




Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo Svar med sitat
Gammel 10-04-12, 08:48   #7
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Bare å fortsette å styre unna VG skjønner jeg.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 08:11   #8
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Hei
I går kom som forventet den positive artikkel om vektklubben i VG. Påskefettet skal trimmes bort. Vektklubben viser vei !
Trim kan være ok for den som blott skal ned noen få kilo og som har tålmodighet, og som tåler en initial vektoppgang på grunn av økt muskelmasse. For tosifrede vekttap er trening lite effektivt, mens det vi spiser har størst betydning.
Journalistiken i VG er etterhvert ganske stereotyp og gjennomskuelig når det gjelder slanking. Kun Vektklubben fungerer og fremsnakkes ved hjelp av såkaldte eksperter som f.eks. ikke vet forskjell på kostindusert ketose og ketoacidose ved type I diabetes.
VG benytter eksperter som støtter deres vektklub og benytter sjeldent personer med et bredere syn på slanking.
Alternative slankemetoder baksnakkes og overskriftene ligger på grensen til
løgn. Ofte sikrer man seg med KAN eller et spørsmålstegn etter overskriften
"Ekstrem lavkarbo kan gi tykktarmskreft"
" Fikk xxxxx av lavkarbo?"
Det er trist at VG velger å støtte opp om sin egen vektklub på bekostning av de mange andre måter man kan slanke seg på med suksess.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 12:47   #9
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Jeg har jobba både i byggebransje og kontor, og kan bevitne at absolutt ingen svelger hverken det aviser eller myndigheter sier lenger.

Velkommen til internett-generasjonen :-)

Forøvrig: Spurte Dr.Rosdale hvorfor han ikke tilråder svin i boka si. Han sa at hovedgrunnen er nitritt (E250) sin link til kreft.. (har ikke satt meg nok inn i dette selv enda).

Uansett er vel LC beste forsikring mot alle former for kreft, siden kreftceller bare vokser på glukose??

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 16:38   #10
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Hei
Du er inne på noe veldig spennende, Ketolyse har levert materiale til et forskningsprosjekt der kvinner med brystkreft deles i to grupper der den ene er i ketose, den andre får vanlig kost og glukosedrypp i forbindelse med operasjonen for sin brystkreft. Ved slike operasjoner spredes det kreftceller, som immunforsvaret i de allerfleste tilfeller tar hånd om.
Tesen er at glukose og insulin fremmer kreftvekst og at ketose gjør det motsatte. Vil det gå bedre for gruppen som er i ketose, der kreftcellene ikke får noe vekststimulans? Tiden vil vise hvem som har rett.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 18:19   #11
synsegulla
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 575
synsegulla har en fantastisk aura rundt segsynsegulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Spennende forskning. Håper du oppdatterer oss når du vet mer.

God helg

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Du er inne på noe veldig spennende, Ketolyse har levert materiale til et forskningsprosjekt der kvinner med brystkreft deles i to grupper der den ene er i ketose, den andre får vanlig kost og glukosedrypp i forbindelse med operasjonen for sin brystkreft. Ved slike operasjoner spredes det kreftceller, som immunforsvaret i de allerfleste tilfeller tar hånd om.
Tesen er at glukose og insulin fremmer kreftvekst og at ketose gjør det motsatte. Vil det gå bedre for gruppen som er i ketose, der kreftcellene ikke får noe vekststimulans? Tiden vil vise hvem som har rett.
Vennlig Hilsen
Torkil

__________________




Følg min vei ned i vekt på bloggen min synsegulla.wordpress.com
synsegulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse på vei mot paleo Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 22:19   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Du er inne på noe veldig spennende, Ketolyse har levert materiale til et forskningsprosjekt der kvinner med brystkreft deles i to grupper der den ene er i ketose, den andre får vanlig kost og glukosedrypp i forbindelse med operasjonen for sin brystkreft. Ved slike operasjoner spredes det kreftceller, som immunforsvaret i de allerfleste tilfeller tar hånd om.
Tesen er at glukose og insulin fremmer kreftvekst og at ketose gjør det motsatte. Vil det gå bedre for gruppen som er i ketose, der kreftcellene ikke får noe vekststimulans? Tiden vil vise hvem som har rett.
Vennlig Hilsen
Torkil

Brukes det fremdeles glukosedrypp på sykehus? Da jeg var i narkose for en kneoperasjon for litt siden, ba jeg om å få saltoppløsning og ikke glukose og da sa de at de brukte ikke glukose til vanlig?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 23:57   #13
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Jeg stemmer for at vi snart må få et "Pressens Statistiske Utvalg": en samling kyniske mattematikere som går igjennom alt som presenteres som forskning og fakta og setter slepphente journalister i offentlig gapestokk slik at vi kan pelme tomater på tall-pøblene.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-04-12, 17:29   #14
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Opprinnelig lagt inn av Mear, her.

Jeg stemmer for at vi snart må få et "Pressens Statistiske Utvalg": en samling kyniske mattematikere som går igjennom alt som presenteres som forskning og fakta og setter slepphente journalister i offentlig gapestokk slik at vi kan pelme tomater på tall-pøblene.

Hva om vi tar oss på tak her, og går gjennom hver eneste artikkel som skrives i tabloidavisene. Leser gjennom referansene deres, finner ut om forskningen det refereres til 1) Faktisk er gjort 2) Er gjort etter fornuftige forskningsprinsipper 3) Er publisert på et kjendt forskningssted?

Mangler disse tingene, kan vi jo rapportere til PFU, slik at "En avis med tendensiøst antilavkarboinnhold" kan få gleden av å dementere egne artikler

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 28-04-12, 18:28   #15
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Ja, Runegutt, den dagen jeg får betalt for å gjøre det, eventuelt gjennoppdager konseptet "fritid", skal jeg gjerne det. Men før nøyaktighet og objektivitet igjen blir aktuelle verdier innen journalismen tror jeg ikke PFU hadde brydd seg så mye med det.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-04-12, 19:18   #16
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Jeg er desverre redd du har rett, Mear.
MEN det hadde vært gøy å få prøvd en sak.
Hvor langt kan en avis få lov til å ture frem med udokumenterte påstander?
Spesielt når man også tjener penger på et motsatt syn?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 05-05-12, 14:53   #17
Sax
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Stavanger
Innlegg: 11
Sax er på en erverdig vei

Sv: Ekstrem lavkarbo og tykktarmskreft i VG

Vel, siden tabloidavisene selger på fete overskrifter med enten skremselspropaganda eller suksesshistorier (+kjendiser) er det ikke annet å forvente.
Journalister har også evnen til å gjøre overskriftene litt mer ekstreme, uten å direkte lyge med å hive inn en ”kan” her og der.

Eks.: "Ekstremt vanninntak kan føre til drukning"

Sax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt? Biggie Small Spørsmål og svar 116 07-10-11 23:58
Hva er ekstrem lavkarbo? runnmensunn Generell diskusjon 22 05-10-11 13:52
Ekstrem mensblødning mio87 Fysisk og mental helse 6 20-05-11 12:44
Gerimax ekstrem lille74 Ketolysekuren 0 19-05-10 23:12
Ekstrem oppussing! Armagedon Generell diskusjon 2 21-07-08 13:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no