Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-13, 08:55   #1
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Dette med forbrenningng... Man sier jo at på lavkarbo så bruker man energi fra kroppens festtaler, dvs man forbrenner fett? Men hva med det fettet man spiser i maten? Vil ikke kroppen bruke av dette først? Og er det ikke da viktig å tenke på ant kcal man får i seg iløpet av dagen? For hvis kroppen får tilstrekkelig energi fra maten så vel den vel ikke forsyne seg av fettlagrene våre?

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 09:16   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo...

For å si det veldig enkelt: det fettet du spiser, brukes til å forbrenne fettet på kroppen!
Det er nemlig en veldig energikrevende prosess å omdanne fettet på kroppen til ketoner som kan brukes til drivstoff for kroppen!

Til vanlig regner man ikke kalorier fordi at dersom du spiser deg passe mett på fett og proteiner bare hver gang du er sulten, vil du ikke spise mer enn at du havner i kaloribalanse/-underskudd!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 09:28   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo...

Du kan ikke spise mer enn du forbrenner. Sånn er det uansett hvordan du spiser.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 09:38   #4
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo...

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

For å si det veldig enkelt: det fettet du spiser, brukes til å forbrenne fettet på kroppen!
Det er nemlig en veldig energikrevende prosess å omdanne fettet på kroppen til ketoner som kan brukes til drivstoff for kroppen!

Til vanlig regner man ikke kalorier fordi at dersom du spiser deg passe mett på fett og proteiner bare hver gang du er sulten, vil du ikke spise mer enn at du havner i kaloribalanse/-underskudd!


Men hvis man har en kropp som bruker lite energi, sånn som min, så vil jeg vel ikke bruke mer energi på lavkarbo? Og da må jeg jo likevel telle kcal? Eller bruker kroppen så mye energi på å forbrenne og spalte fett at energiforbruket totat sett blir mye høyere? Legger på meg om jeg er over 14-1500 kcal til vanlig...
Det som jeg synes er snodig er at jeg på tross av utskeielser hele uken, spesielt i går, så viser vekten nå 200 gram ned fra i går, og er lavere enn den har vært de siste 9 mnd, så det er vel ikke bare pga naturlige svingninger?
Synes liksom at dette virker for godt til å være sant, og da bruker det jo også å være det
Men et annet spørsmål. Vil kroppen også forbrenne mer under trening enn den gjør på vanlig kosthold, og man ikke er i ketolyse?

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 09:50   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo...

Opprinnelig lagt inn av gamlebyen, her.

Øh? Forklar!
Visst pokker går det an å spise mer enn man forbrenner, også kalt kalorioverskudd. Og det går også glatt an å forbrenne mer enn man spiser, også kjent som kaloriunderskudd

Ehm. Man går ikke ned hvis man spiser mer enn man forbrenner da. Tipper du skjønte det.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 09:52   #6
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo...

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ehm. Man går ikke ned hvis man spiser mer enn man forbrenner da. Tipper du skjønte det.

tok meg litt tid før jeg skjønte at det var det du mente.

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 09:55   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo...

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Men hvis man har en kropp som bruker lite energi, sånn som min, så vil jeg vel ikke bruke mer energi på lavkarbo? Og da må jeg jo likevel telle kcal? Eller bruker kroppen så mye energi på å forbrenne og spalte fett at energiforbruket totat sett blir mye høyere? Legger på meg om jeg er over 14-1500 kcal til vanlig...
Det som jeg synes er snodig er at jeg på tross av utskeielser hele uken, spesielt i går, så viser vekten nå 200 gram ned fra i går, og er lavere enn den har vært de siste 9 mnd, så det er vel ikke bare pga naturlige svingninger?
Synes liksom at dette virker for godt til å være sant, og da bruker det jo også å være det
Men et annet spørsmål. Vil kroppen også forbrenne mer under trening enn den gjør på vanlig kosthold, og man ikke er i ketolyse?

Det kan hende du bruker mer energi på lavkarbo. Du trenger ikke telle kalorier nå i starten. Spis når du er sulten, stopp når du er behagelig mett. Du går ikke ned hvis du spiser mer enn du forbrenner, så hvis det skulle stoppe opp om noen måneder og over lengre tid, da kan du begynne å tenke på om kaloriene må vurderes.

Ikke hvis du stopper opp i en uke eller to..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 10:07   #8
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo...

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det kan hende du bruker mer energi på lavkarbo. Du trenger ikke telle kalorier nå i starten. Spis når du er sulten, stopp når du er behagelig mett. Du går ikke ned hvis du spiser mer enn du forbrenner, så hvis det skulle stoppe opp om noen måneder og over lengre tid, da kan du begynne å tenke på om kaloriene må vurderes.

Ikke hvis du stopper opp i en uke eller to..


Jeg skal ikke ned mye, bare ca 4 kg til, og har stått på stedet hvil/ gått opp i et år nå, så nå er jeg utålmodig, og har ikke tenkt å vente i noen uker nå skal jeg ned! Lei av å gå i joggebukser fordi jeg ikke får på meg buksene mine.., så da teller jeg heller kcal til jeg har nådd målet, og så får jeg heller finne ut av hvor mye jeg kan ligge på uten å legge på meg etter det
Det er ikke alltid så lett å vite når man er mett heller

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 01:59   #9
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 33
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Syns det er veldig greit å telle kallorier jeg så får man litt oversikt!

maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 07:03   #10
Myrine
Medlem
 
Myrine sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 217
Myrine er virkelig snillMyrine er virkelig snillMyrine er virkelig snillMyrine er virkelig snill

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Syns det er veldig greit å telle kallorier jeg så får man litt oversikt!

Jeg teller også kalorier Uansett hvilken diett/livstil en følger er det jo viktig at man ikke inntar mer energi enn man forbrenner.

Når du spiser fett i stedet for karbohydrater blir du fortere mett av fett, derav spiser du vanligvis ikke mer kalorier om du bytter ut karbohydratene med fett. Ønsker du å spise mer enn hva kroppen din normalt forbruker av energi, ja så må du trene mer..

Kroppen din må ha ett vist antall kcal hver dag, hvis du går under dette kan du gå i sparebluss og vektnedgangen stopper opp.

Anbefaler Diett.no til kostregistrering

__________________
Myrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbokost med fokus på energibalansen ;) Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 20:56   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Opprinnelig lagt inn av Myrine, her.

Jeg teller også kalorier Uansett hvilken diett/livstil en følger er det jo viktig at man ikke inntar mer energi enn man forbrenner.

Men det som er litt tricky er at det faktisk er helt umulig å vite hvor mye man forbrenner! Kalorier er egentlig et tullete mål å bruke da kroppen ikke er en forbrenningsovn slik som brukes til å fastsette kalorimålet.

Ang. Å forbrenne fettet på lavkarbo. La oss fortsette med onv-tankegangen. Hvis du legger i litt ved i en ovn, akkurat nok til å holde glørne ved like vil du få litt varme over lang tid. Hiver du innpå masse ved vil du få høy varme raskt. Samme med kroppen. Strammer du inn på både fett og karbo vil kroppen sette ned forbrenningen tilsvarende. Når du gir den fett kan den bruke dette som brensel til å opprettholde andre funksjoner som forbrenningen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 21:40   #12
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Skal vel ikke være så vanskelig å bestemme seg for et visst antall kalorier per døgn, f.eks. 1200, samtidig som de 1200 kcal skal bestå av akalorier fra fett med 70%, protein 25% og karbo 5%? Da MÅ man jo gå ned, eller?

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 21:43   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Skal vel ikke være så vanskelig å bestemme seg for et visst antall kalorier per døgn, f.eks. 1200, samtidig som de 1200 kcal skal bestå av akalorier fra fett med 70%, protein 25% og karbo 5%? Da MÅ man jo gå ned, eller?

Jeg ville aldri gått ned på det.... Må opp i 2-2500 før kroppen tør å gi slipp. Kommer nok an på hvor mye man har sultet seg tidligere.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 21:52   #14
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Skal vel ikke være så vanskelig å bestemme seg for et visst antall kalorier per døgn, f.eks. 1200, samtidig som de 1200 kcal skal bestå av akalorier fra fett med 70%, protein 25% og karbo 5%? Da MÅ man jo gå ned, eller?

Vel, nei. Jeg lever nesten akkurat sånn (mellom 1000-1200 kcal daglig, over 70% energi fra fett, 5% karbo) - og det har IKKE rokket ved mine gjenstridige siste småkilo. Jeg tror rett og slett ikke det går an å anta at det finnes en fasit for alle kropper.


(Men det er klart, det er også forskjell på en kropp som har 30 kilo for mye og en som har kanskje 5. Igjen; Ingen fasit...)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 21:55   #15
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Vel, nei. Jeg lever nesten akkurat sånn (mellom 1000-1200 kcal daglig, over 70% energi fra fett, 5% karbo) - og det har IKKE rokket ved mine gjenstridige siste småkilo. Jeg tror rett og slett ikke det går an å anta at det finnes en fasit for alle kropper.


(Men det er klart, det er også forskjell på en kropp som har 30 kilo for mye og en som har kanskje 5. Igjen; Ingen fasit...)

Huff nei, det er helt sikkert noen hemmelige ingredienser i formelen for å knekke de siste kiloene.. men i teorien burde det funke

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 22:01   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Huff nei, det er helt sikkert noen hemmelige ingredienser i formelen for å knekke de siste kiloene.. men i teorien burde det funke

I følge ernæringsråd/skolemedisin teorien ja.... Men kanskje den ikke stemmer med praksis?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 22:17   #17
CookingWithGas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 26
CookingWithGas er ny på veien

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg ville aldri gått ned på det.... Må opp i 2-2500 før kroppen tør å gi slipp. Kommer nok an på hvor mye man har sultet seg tidligere.

Åherrejemini... Å tro at du går mer ned i vekt på 2500 enn 1200 kalorier om dagen er verre enn homeopati og akupunktur til sammen; ønsketenkning, men nå uten drahjelp fra placebo Gi oss et eneste bevis (ikke anekdoter). Dette er direkte desinformasjon, og hører hjemme i det alternative tullehjørnet.

Lavkarbo gir tilsvarende 250 kalorier per dag i "gevinst" gjennom økt fettforbrenning ved 0 gram kh, til null gevinst ved +70 gram kh. Du kan altså kose deg med 250 kalorier ekstra hvis du ikke spiser karbohydrater i det hele tatt, men du går ikke ned i vekt hvis du inntar mer enn du forbrenner. Så enkelt, og så kjedelig.

Og dette er ikke spesielt vondt ment. Hørte fra et annet tidligere medlem at det var blitt så døllt her på forumet, så kanskje vi trenger litt diskusjon igjen

CookingWithGas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kaloribegrenset lavkarbo med tilstrekkelig protein Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 22:24   #18
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Opprinnelig lagt inn av CookingWithGas, her.

Og dette er ikke vondt ment.

Neida, bare ignorant.
Vel, kroppen min har dessverre aldri forholdt seg til de teoriene du og ernæringsrådet operer med. Den er faktisk til og med så frekk at den responderer positivt på naturmedisin. (definitivt ikke placebo, siden jeg ble med på prosjekt for å være kontrollperson for en student pga manglende tiltro.... )
Men siden jeg definitivt ikke er særlig unik, kan det jo hende andre også må sjokkere i gang forbrenningen fremfor å sulte den ned på minimum.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 22:29   #19
CookingWithGas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 26
CookingWithGas er ny på veien

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Haha - here we go. Jeg skal tørre å sette 50.000 kroner på at hvis vi finner en person med din vekt og fettprosent, og gir henne 1200 kalorier om dagen og deg 2500 i en måned - begge to med, si, 20 gram karbohydrater per dag, så vil hun ha gått ned mer enn deg. Vedde i mot?

(Og så sparer vi placebodiskusjonen til senere - gleder meg )

CookingWithGas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kaloribegrenset lavkarbo med tilstrekkelig protein Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 22:37   #20
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Opprinnelig lagt inn av CookingWithGas, her.

Haha - here we go. Jeg skal tørre å sette 50.000 kroner på at hvis vi finner en person med din vekt og fettprosent, og gir henne 1200 kalorier om dagen og deg 2500 i en måned - begge to med, si, 20 gram karbohydrater per dag, så vil hun ha gått ned mer enn deg. Vedde i mot?

(Og så sparer vi placebodiskusjonen til senere - gleder meg )

Hvis du klarer en med samme hormonubalanser, grad av insulinresistens og historie med spiseforstyrrelse/forbrenningsmanipulering også, så skal jeg vurdere det. Selv om jeg egentlig har som nyttårsforsett å ikke senke med ned til nivået til slike som deg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 22:42   #21
CookingWithGas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 26
CookingWithGas er ny på veien

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Ok. Beklager om jeg er ignorant og under ditt nivå. Var som sagt ikke vondt ment, bare moro. *lister seg stille ut fra rommet med den sinte damen i*

CookingWithGas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kaloribegrenset lavkarbo med tilstrekkelig protein Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 22:48   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Opprinnelig lagt inn av CookingWithGas, her.

Ok. Beklager om jeg er ignorant og under ditt nivå. Var som sagt ikke vondt ment, bare moro. *lister seg stille ut fra rommet med den sinte damen i*

Vel, det er muligens festligere for de som ikke har brukt størstedelen av livet på å forsøke å tvinge kroppen til å fungere i henhold til dine og dine meningsfellers verden, med det resultatet at den funket enda mindre slik dere vil.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 23:16   #23
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Bare vent... de fleste vil før eller siden finne ut at det er forskjell på teori og praksis... (og gode og dårlige teorier) og at de fleste er individer og ulike, heller enn like.

Og for alle som lurer på dette med sparebluss under kalorirestriksjon bør faktisk søke opp noen av de forsøkene som Angel Keyes gjorde (han som gjorde seg kjent gjennom å bevise at kolesterol ikke er særlig bra for kaniner... ). Han hadde faktisk mennesker som han sulteforet under kontrollerte forhold for å se hva det gjorde med vektreduksjon. En del av det han oppdaget var at om man skal regne "kalorier inn/kalorier ut" så må man OGSÅ være svært nøye med å ta med i beregningen hvordan kroppen selv tilpasser seg endringer i kaloritilgangen... Noe de aller fleste tilhengere (IKKE alle) av kalorier inn/kalorier ut-teorien ser ut til å glemme.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 00:17   #24
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Opprinnelig lagt inn av CookingWithGas, her.

Åherrejemini... Å tro at du går mer ned i vekt på 2500 enn 1200 kalorier om dagen er verre enn homeopati og akupunktur til sammen; ønsketenkning, men nå uten drahjelp fra placebo Gi oss et eneste bevis (ikke anekdoter). Dette er direkte desinformasjon, og hører hjemme i det alternative tullehjørnet.

Lavkarbo gir tilsvarende 250 kalorier per dag i "gevinst" gjennom økt fettforbrenning ved 0 gram kh, til null gevinst ved +70 gram kh. Du kan altså kose deg med 250 kalorier ekstra hvis du ikke spiser karbohydrater i det hele tatt, men du går ikke ned i vekt hvis du inntar mer enn du forbrenner. Så enkelt, og så kjedelig.

Og dette er ikke spesielt vondt ment. Hørte fra et annet tidligere medlem at det var blitt så døllt her på forumet, så kanskje vi trenger litt diskusjon igjen

Kropper er forskjellige og som Carisma sier så spiller blant annet hormoubalanse inn.
Jeg spiser over 3500 kalorier pr dag, 20-25 gram karber, 100-110 gram protein, resten fett og likevel går jeg ned. Nå har jeg altså masse hormonubalanse og er svært lite aktiv men er altså havnet i den situasjon at jeg stadig mister vekt selv om jeg nå er nede på 43-tallet.
Jeg vet det ikke er normalt og at vekttapet mitt skyldes at kroppen min trøbler, men sånn kan det jo være når man er i den andre enden av vektskalaen og deseprat prøver og finne hva som skal til for at kroppen vil slippe vekt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 08:06   #25
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: En ting jeg ikke skjønner med lavkarbo ...

Opprinnelig lagt inn av CookingWithGas, her.

Haha - here we go. Jeg skal tørre å sette 50.000 kroner på at hvis vi finner en person med din vekt og fettprosent, og gir henne 1200 kalorier om dagen og deg 2500 i en måned - begge to med, si, 20 gram karbohydrater per dag, så vil hun ha gått ned mer enn deg. Vedde i mot?

(Og så sparer vi placebodiskusjonen til senere - gleder meg )

Nå gjaldt jo ikke dette meg, men siden du er så sikker på den kaloriteorien som stemmer så veldig nøyaktig.
Når jeg ser i den tabellen for skjemaet ditt og tar utgangspunkt at jeg er rolig( faktisk har jeg trent 5 dager i uka i 3 mndr),så burde jeg med mitt matinntak( som jeg har veid OG telt OG skrevet ned hver dag siden mars) ha gått ned 40kg siden mars. Noe jeg ikke har, jeg har gått ned 20kg. Faktisk har jeg mange av dagene spist under de 1800kaloriene skjemaet ditt gir for min vekt pr i dag( ergo jeg kunne ha spist litt mere for 15kg siden). Men det stemmer ikke, sett over tid så har jeg ikke gått ned 40kg, kun halvparten. Og jeg var ikke stillesittende i sommer, vi snakker aktivt villmarksliv med bæring av kano, gåing, padling 8 timer om dagen mm.
Men det stemmer altså ikke på meg. Og jeg har dessverre ikke telt og skrevet ned feil.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fersk og skjønner ikke så mye av dette Ilenna Spørsmål og svar 3 11-04-11 12:23
Jeg skjønner ikke helt lillamumi Generell diskusjon 8 05-10-10 14:06
Skjønner ikke karbohydratregningen ... marithja Lavkarbo generelt 3 17-09-09 21:32
Off, i dag slo ikke stixen ut - skjønner ikke helt det altså =( Tette80 Ketolysekuren 5 29-04-07 12:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no