Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Varme/vekt/vann i kroppen

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-07-06, 07:27   #1
jomfrua
Juniormedlem
 
jomfrua sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: vestfold
Alder: 60
Innlegg: 22
jomfrua er en juveljomfrua er en juveljomfrua er en juvel

Varme/vekt/vann i kroppen

Jeg har stagnert i vekt de siste varme dagene. Jeg ser også at ankler og slikt er hovent. Ikke noe unormalt, tror jeg.... men jeg undres.
Er det slik at vi "hovner" av vann i varmen og at det fort kan justere litt på vekta?

__________________

18.6: 83,7
25.6: 81,1
02.7: 80,2
09.7: 80,7
jomfrua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat Svar med sitat
Gammel 06-07-06, 08:55   #2
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Varme/vekt/vann i kroppen

Jeg kjenner ikke så mye til Eat, men som med alle andre lavkarbo-dietter er det viktig å drikke nok væske, helst rent vann, ikke kaffe/te/lettbrus osv., minst 2 liter om dagen, og om sommeren gjerne enda mer, fordi man da selvfølgelig svetter adskillig mer. Drikker du for lite, vil ikke vekta gå ned, fordi vanner hjelper til med å forbrenne fettet. Samtidig vil vel enhver betennelsessituasjon i kroppen (jf. hovne ankler) nok føre til at kroppen blir mer opptatt av det enn av å forbrenne fett. Hm...hvis du ikke har holdt på mer enn to uker og vel så det, så kan det være en reaksjon fra kroppen på det nye kostholdet...jeg er ikke lege, så jeg kan ikke uttale meg så mye om det. Til slutt, husk at vekta kun er en indikasjon på hvor mye lettere du blir, ikke hvor mye fett du mister. Den kan gjerne svinge 1-3 kg fra dag til dag, alt etter hvor mye du spiser, drikker, svetter og går på do. At det går opp og ned noen dager er helt normalt.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 06-07-06, 09:24   #3
jomfrua
Juniormedlem
 
jomfrua sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: vestfold
Alder: 60
Innlegg: 22
jomfrua er en juveljomfrua er en juveljomfrua er en juvel

Sv: Varme/vekt/vann i kroppen

Joda, damen drikker masse vann....over det"minste anbefalte". Kaffe, jo, drikker to kopper om dagen. Det er et valg jeg har gjort. Ellers helt avholdende fra brus o.l.
Jeg tror nok ikke dette er farlig disse "ødemer" ved ankel-leddene. Jeg har alltid vært litt slik. Men akkurat nå så stusset jeg når jeg følte meg litt "oppblåst" i varmen.
Hva med disse kiloene som fyker opp og ned i hytt og pine..... hva er det som utgjør så stor forskjelle på +/- 1 - 2 kilo - når jeg spiser riktig og trener?

__________________

18.6: 83,7
25.6: 81,1
02.7: 80,2
09.7: 80,7
jomfrua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat Svar med sitat
Gammel 06-07-06, 15:23   #4
BiggestLooser
Medlem
 
BiggestLooser sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Canada, tidligere Arendal.
Alder: 61
Innlegg: 130
BiggestLooser har en fantastisk aura rundt segBiggestLooser har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Varme/vekt/vann i kroppen

Opprinnelig lagt inn av jomfrua

Joda, damen drikker masse vann....over det"minste anbefalte". Kaffe, jo, drikker to kopper om dagen. Det er et valg jeg har gjort. Ellers helt avholdende fra brus o.l.
Jeg tror nok ikke dette er farlig disse "ødemer" ved ankel-leddene. Jeg har alltid vært litt slik. Men akkurat nå så stusset jeg når jeg følte meg litt "oppblåst" i varmen.
Hva med disse kiloene som fyker opp og ned i hytt og pine..... hva er det som utgjør så stor forskjelle på +/- 1 - 2 kilo - når jeg spiser riktig og trener?

Vekta varierer ofte fra uke til uke baade opp og ned og sideveis. Det viktigste slik jeg ser der er det totale vekttapet fra maaned til maaned og ikke fra dag til dag eller uke til uke. Noen ganger kan man faktisk gaa opp ved aa spise for lite og man gaar paa sparebluss. Noe som ikke er ditt problem etter som jeg forstaar siden du gaar pa EAT og ikke paa en tradisjonell lavkalori diett.

En annen ting med oss damer er at naar mensen er i anmarsj og naar vi har det saa staar vi ofte stille eller legger paa oss p.g.a. mer vann i kroppen. Det er faktisk bedre aa bruke maalebaand for aa registrere minskende cm. Det er ofte jeg har gaatt ned 1-2 cm rundt midjen, men gaatt opp en kilo i vekt.

Odemer rundt anklene bor du faa undersokt av lege. Jeg har de siste aarene faatt det samme og legen har konstantert at jeg har noe som het venoes insuffisiens d.v.s. at veneklaffene fungerer ikke like godt lengre og trykket i venene oker. Det gir lekkasje av vaeske og blodlegemer gjennom aareveggen og ankler blir hovne. Jeg har ogsaa et forhoyet blodtrykk (flott regulert naa) som ogsaa kan medvirke til hovne ankler.

Jeg har faatt resept paa kompresjonsstroemper som jeg skal bruke paa dagtid. Foler meg plutselig som min egen mor og bestemor. Plutselig kommet i reparasjonsalderen. Jeg ville heller ha kompresjonstroemper enn vanndrivende tabletter da det disse tablettene torker deg lettere ut og tar med seg viktige naeringstoffer vi trenger.

Hvis du ikke allerede har vaert hos lege for dette saa vil jeg absolutt anbefale deg aa ta kontakt med lege for aa faa dette utredet.

__________________
Starta livsstilsomlegging Januar 2003.






Sist redigert av BiggestLooser : 06-07-06 kl 15:37.
BiggestLooser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav glykemisk belastning. Svar med sitat
Gammel 07-07-06, 04:46   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Varme/vekt/vann i kroppen

Jeg sliter alltid med hovne ankler/føtter i varmen. Jeg har hatt hormonforandringer + problemer ved veneklaffer og har tatt vanndrivende i over 25 år. Uten at det har skapt noen større problemer. Det eneste tilskuddet jeg har trengt er kalium og kalsium (blodprøver 2 ganger pr år hos lege). Men klarer en seg uten vanndrivende er det jo aller best. Jeg kan dessverre ikke klare meg uten. Har trappet ned og sluttet med dem på grunn av div. tester og sykehusopphold og det har medført at jeg har vært på grensen til sykemelding bare på grunn av opphovning i hele kroppen. Har prøvd alle naturmidler som finnes uten at det har hjulpet. Også Venastat ....

Jeg bruker kompresjonsstrømper hver dag i vinterhalvåret. Om sommeren, når jeg ikke bruker dem hver dag (de er tjukke, varme og et sant h..... å få på), - bare av og til om natten, merker jeg stor forskjell. Kan ikke gå korte skjørt eller shorts om det er varmt. Da ser leggene/anklene ut som tømmerstokker og lekre sandaler kan jeg bare glemme. Føttene "tyter" ut .... Skal jeg ut på reise, f.eks. med fly, får jeg ikke lov av legen å engang gå ombord i et fly uten strømpene.

Det er helt klart av varmen gjør det mye mye verre.
Det er spesielt viktig å drikke mye vann i varmen. Og da mener jeg vann og ikke brus etc. I varmen blir du fortere uttørret og om kroppen tror du tørker vil den også spare på vannet. Normalt drikker jeg 2.5 - 3 liter vann pr dag. Nå om sommeren (og spesielt i varme strøk) blir det lett opptil dobbelt så mye.

Sitt med beina høyt når du kan, unngå å sitte med beina i kors, drikk mye vann og beveg deg mye En kjølende fotgele (Body Shop) hjelper godt også.

Om det bare er i varmen føttene dine hovner opp er det ikke noe å løpe til legen for. Men se de an. Er du like hoven på kalde dager bør du få det sjekket.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-07-06, 07:29   #6
jomfrua
Juniormedlem
 
jomfrua sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: vestfold
Alder: 60
Innlegg: 22
jomfrua er en juveljomfrua er en juveljomfrua er en juvel

Sv: Varme/vekt/vann i kroppen

Jeg tror ikke det er noe unormalt. Det er det ihvertfall ikke for meg og hovne opp i varmen. Men å ligge med bena opp - det går ikke - her har jeg en arbeidsstilling; hue opp og beina ned Og utover dagen så kjenner jeg presset i beina, ja.... men nå er det over 30 grader på kontoret om dagen også.
Ja, ja........ får prøve å ha litt is i magen da.... det ordner seg for snille piker!!

__________________

18.6: 83,7
25.6: 81,1
02.7: 80,2
09.7: 80,7
jomfrua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat Svar med sitat
Gammel 07-07-06, 18:38   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Varme/vekt/vann i kroppen

Hvis du har mulighet til det, så oppdaget jeg at jeg blir bedre om jeg står ved pulten min og går opp og ned på tå en gang i timen (eller når du kan) cirka. Jeg har en slik piult jeg kan heise opp og ned og kan godt stå og jobbe. Ergoterapeuten/fusioterapeuten vår kom med "kulematter" vi kunne stå på også. Han oppfordret alle, både de med og uten ryggvondt/nakkevondt og/eller hovne bein, å stå og bevege seg mer når det er mulig. Vet ikke om dette er gjennomførbart for deg, men OM du kan gjør det faktisk stor forskjell.

Alternativet er å gå til badagist, ta mål og kjøpe deg svindyre kompresjonsstrømper. (knestrømper rundt kr. 500 +/-) . Du kan kanskje først prøve med "flight socks" som du får kjøpt på apoteket..... Men de er jo like tjukke og ikke noe særlig i sandaler da....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En merkelig erfaring ... modumodd Lavkarbo generelt 36 28-08-07 15:56
OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi Ziggy Optimal Ernæring 408 29-06-07 11:56
Sten Sture Skaldemann - Spis deg ned i vekt donjuanwannabe Lavkarbobøker 14 27-10-05 20:43
Bli med i 21-klubben! nalana Trening 66 10-03-05 15:30
Vann i kroppen MHM Generell diskusjon 23 03-07-04 18:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no