Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Gå fort ned i vekt

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-07-06, 21:30   #26
janmesi
Medlem

janmesi sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 50
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Gå fort ned i vekt

... en annen ting: Kampen mot transfett er mye viktigere enn kampen mot mettet fett. Det hadde vært fint om Drevon & Co. hadde engasjert seg i det. Hva med å påby merking av transfett på varedeklarasjonen til matvarene? Det skjer nå i USA.

Drevon! Hører du? Hallo?

Gammel 10-07-06, 23:37   #27
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av wasabi

1
Til frokost er det et must med karbohydrater.Det setter igang systemet og forbrenningen.Og man vil jo ta av vekt-ikke legge på seg!?!.. Det er større kjangs for å heller legge på seg når man ikke spiser en riktig frokost.
En god filosofi for å gå ned i vekt: spis frokost som en konge-lunsj som en prins og middag som en fattigmann...

2
Det med fetter bør dere være forsiktig med.Jeg har sett flere her inne som tror blindt at fett er bra for kroppen.
Men det kan bli for mye av det.Mettet fett er IKKE bra for kroppen.Det tetter igjen blodårene og øker kolesterolet (og det er bare noe av alt det negative ved mettet fett).Deriomot enumettet og flerumettet kan jeg anbefale i moderate mengder.

3
Protein er kjempe viktig-det er kroppens byggestener(oljen).
Karbohydrater er forbruksenergi (bensin),som du trenger som en god start på dagen.Kutt heller utover dagen.Selv spiser jeg ikke karbs 3-4 t før leggetid.

4
Rødt kjøtt er tung mat som bruker lang tid gjennom systemet (det råtner i magen).Det inneholder også mer mettet fett enn fisk of fugl.Fisk inneholder også viktige fettsyrer,og proteiner (som kyllingen også er rik på).

5
Og si at å spise ofte er for sukkerspisere er veldig feil.En som spiser sukkerholdig mat vil ha et blodsukker fall mye raskere enn 3 timer. Å spise kun 2-3 ganger om dagen er virkelig usunt.Fett inneholder mye mer kcal pr g,og mangler masse viktige næringsstoffer.
Iset: Du har sikkert gått ned i vekt,men jeg er redd for at innsiden din ikke er spesielt pen eller sunn.Du har mye mettet fett i kosten din.Dette er ikke lurt å holde på med i lengden.Det er ikke farlig å spise grønnsaker (og litt frukt),og det vil gi deg bedre livskvalitet.

6
Men..Det skal sier at du har mye fristende oppskrifer.. men selv ville jeg kun spist dette en gang i blandt.(max 1 gang pr uke).. Det er den ultimate åre tetter...dessverre..

1
Det er hva du spiser hele dagen som er avgjørende, ikke frokosten alene. Jeg spiser heller som en konge hele dagen jeg

2
Jeg har spist lavkarbo i over 3 år nå med 70-75 % fett (av totalt kaloriinnhold, ja jeg har sjekket) hver dag. Jeg har vært hos lege 3 ganger disse årene og tatt blodprøver med tester på mange forskjellige kriterier. Hvorfor er disse blodprøvene perfekte hver gang? Hvorfor er ikke blodårene mine tette? Et av kriteriene jeg testet på var kolestrol, men denne verdien var hos meg helt perfekt, godt innenfor max og min.. Hvordan vil du forklare dette? I følge legen min var jeg meget sunn og frisk. Forklar det også!

3
Så karb på kvelden er ikke bra, men tidligere på dagen er det gull.. Fett er ett bedre brensel for kroppen enn karbohydrat.

4
Når du spiser kjøtt og karbohydrater sammen, det er grunnen til sur mage og råtning. Spiser du rent kjøtt med grønnsaker, eller alene så unngår du sure oppstøt og råtnet kjøtt.

5
Det er ikke hvor mange måltider du spiser hver dag som er det viktige, men hva du spiser.

6
Igjen, hvorfor er ikke mine årer gått tett for lenge siden?

Gammel 10-07-06, 23:55   #28
manikken
Medlem

manikken sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: østlandet
manikken er ny på veien

Enig med deg "Don Johan".
Det viser seg jo gang på gang at de som følger disse
lavkarbodiettene skikkelig, styrer unna transfettet og
bruker "karbene sine" på grønnsaker og salat,
har perfekte blodprøver hva angår kolesterol og
triglycerider

start: 28.nov 2008

manikken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-07-06, 00:01   #29
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Og er det ikke slik at det naturlige transfettet fra dyr ikke kan sammenlignes med det kjemisk fremstilte transfettet?

Gammel 11-07-06, 00:03   #30
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Fant litt om transfett på Lindbergs side:

http://www.drlindbergs.no/page/index...975&parentid=8

Jeg ville iallefall ikke brukt margariner, verken harde eller myke. Og der står det også om naturlig transfett kontra kjemisk transfett.

Gammel 11-07-06, 01:54   #31
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Selv om jeg studerer ernæring tror jeg ikke blindt på alt jeg leser der heller.. man skal være kristisk til alle kilder... for statens råd for ernæring mener at man skal ha et høyt karbo inntak(55-60%),noe jeg ikke støtter i like stor grad.
Man må ta det beste ut av de ulike "filosofiene" og mixe det med sunn fornuft,og kunnskap selvfølgelig.

Transfettet er det farlige fettet.. Transfett dannes i vommen hos drøvtyggere (altså ikke fisk og fjørkre)og finnes derfor i rikelige mengder i melk og kjøttprodukter. Transfett dannes også under herding av flerumettede fettsyrer i plante og fiskeoljer i produkjson av visse margariner (bruk derfor de myke variantene som er minst behandlet/herdet).

Inntak av matvarer med mye mettet fett fører til økt dannelse av kolesterolholdige lipoproteiner,og nedbrytingen av LDL kolesterol blirredusert...
Mye mettet fett kan føre til bla aterosklerose,brystkreft,tarmkreft,prostata,inflam masjonsykdommer i tarm og hud osv...

Og for de som kjenner Fedon så vet man at hans utsagn ang mettet fett er bl.a at mettet fett brukes som energikilde og fettlagring(og er det ikke nettopp dette dere prøver å unngå??).Han nevner også helserisiko ved mettet fett...

Mulig han har nevnt helserisiko før, men det har han isåfall gått bort ifra. I kursheftet for kost og vekt i balanse står det at mettet fett ikke er skadelig og med henvisning til blant annet forskning på Ås.

Bedre uten brød er forøvrig en bra bok å lese for de som er interessert i ernæring

Gammel 12-07-06, 15:05   #32
wasabi
Juniormedlem

wasabi sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Hvor: oslo
wasabi er på en erverdig vei

Interessant lesing!
Den første artikkelen var veldig snever..
Fett er ikke enstydig med mettet fett.. viktig å lese alt,mellom linjene og se det i perspektiv.
Å minke mat inntaket gjør selvfølgelig at du går ned i vekt,og drastisk (muligens) den første tiden.Men kroppen er meget tilpasningsdyktig,og etter en tid vil dette tapet reduseres i takt med mindre matinntak.. kroppen setter seg i sparemodus,fordi den tror den sulter.
En annen viktig faktor er mosjon.Dette kan påvirke i tillegg til kosten.Ved å øke frekvensen,øker man også forbrennigen om ikke ytterligere matinntak introduseres. Så for de som ikke mosjonerer kan dette være en god ting å begynne med etter å gå gått på diett en stund.Da vil de gå mer og raskere ned i vekt.Og husk at mosjon kan være så mangt.. Bevegelse er nøkkelordet.

Ikke tro alt du leser...
Man skal være kritisk og samtidig "open minded" .Selv om jeg studerer ernæring tar jeg ikke alt for "god fisk"
Jeg spiser for.eks ikke brød,selv om WHO og statens råd for ernæring mener dette er fin fin mat...
Jeg engasjerer meg i alle filosofier for å få mest kunnskap.

Opprinnelig lagt inn av janmesi

Har du ikke lest JAMA studien som nettopp konkluderte med at et høyt fettinntak IKKE øker risikoen for de sykdommene som du her referer til?

Les dette innlegget i Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle1196966.ece

Hyggelig å ha en ernæringsstudent her på forumet! Håper du er en av de som liker å finne ut av ting på egen hånd, og som tør å utfordre de gamle og utaderte professorene som dessverre har kontroll over Ernæringsinstituttet på Blindern.

De befolkninger som har et høyest inntak av mettet fett, er samtidig de som har minst hjerteinfarkt (om noe i det hele tatt), ingen diabetes, lite eller ingen kreft. Dessverre får du ikke lære om dette på studiet ditt, men informasjonen er tilgjengelig og dersom du viser deg her av og til så skal vi nok fore deg med litt input av og til!

Send meg en PM med din mailadresse så skal jeg sende deg litt du kan se på!! God sommer ønskes alle ... // J

Les gjerne Skaldemans morsomme kronikk som stod i Aftenposten nylig:
http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle1341653.ece

wasabi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-07-06, 15:09   #33
wasabi
Juniormedlem

wasabi sin avatar

Den støtter jeg så absolutt!!!
Det burde generelt sett vært bedre merking av matvarer og lettere å få tilgang på "nyttig" informasjon om de ulike produktene.

Opprinnelig lagt inn av janmesi

... en annen ting: Kampen mot transfett er mye viktigere enn kampen mot mettet fett. Det hadde vært fint om Drevon & Co. hadde engasjert seg i det. Hva med å påby merking av transfett på varedeklarasjonen til matvarene? Det skjer nå i USA.

Drevon! Hører du? Hallo?

Gammel 12-07-06, 16:56   #34
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Selv om jeg studerer ernæring tar jeg ikke alt for "god fisk"
Jeg spiser for.eks ikke brød,selv om WHO og statens råd for ernæring mener dette er fin fin mat...
Jeg engasjerer meg i alle filosofier for å få mest kunnskap.

Kjempebra!! Jeg syns det er så flott når ernæringsfolk virkelig prøver å sette seg inn i andre filosofier enn bare SEF sin egen.

Gammel 12-07-06, 19:56   #35
Anitra
Seniormedlem

Anitra sin avatar

Hvor: Skien
Alder: 55
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Jeg har vært typen som har slanket seg hele livet så å si. Har prøvd alt! Fra Grethe Rooede, til sykehusdietten. Men for meg er det kun lavkarbo som fungerer. Sålenge jeg er frisk og rask, og samtidig går ned i vekt, kan jeg ikke se noen grunn til å slutte.

Gammel 13-07-06, 16:58   #36
wasabi
Juniormedlem

wasabi sin avatar

Svar under ..svarer med

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

1
Det er hva du spiser hele dagen som er avgjørende, ikke frokosten alene. Jeg spiser heller som en konge hele dagen jeg ..

Hvis det fungerer for deg-supert.. da er kanskje din definisjon på et kongemåltid annerledes en min... men gjør det som fungerer best på deg selvfølgelig.

2
Jeg har spist lavkarbo i over 3 år nå med 70-75 % fett (av totalt kaloriinnhold, ja jeg har sjekket) hver dag. Jeg har vært hos lege 3 ganger disse årene og tatt blodprøver med tester på mange forskjellige kriterier. Hvorfor er disse blodprøvene perfekte hver gang? Hvorfor er ikke blodårene mine tette? Et av kriteriene jeg testet på var kolestrol, men denne verdien var hos meg helt perfekt, godt innenfor max og min.. Hvordan vil du forklare dette? I følge legen min var jeg meget sunn og frisk. Forklar det også!

Du skriver fett.. men ikke hva slags fett... det meste fettet er jo faktisk sunt.. jeg har aldri sagt noe annet.Det kommer også veldig an på ditt aktivitetsnivå.Jo mer aktiv jo større behov har du.Mye av dagens fett er bearbeidet(hydrogenert) fett som konsumeres sammen med dårlige karbohydrater,og dette er den store fellen.Mettet fett er egentlig verst i kroppen.Den kan selv produsere dette fra karbohydrater og mettet fett (mest)-som er overflødig energi.Mettet fett (i f.eks rødt kjøtt) inneholder også arakodinsyre,og disse kan i store mengder føre til høyt blodtrykk,blodpropp,betennelses,allergier,astma osv...
Så som sagt kommer det veldig an på hva du konsumerer rett og slett...

3
Så karb på kvelden er ikke bra, men tidligere på dagen er det gull.. Fett er ett bedre brensel for kroppen enn karbohydrat.

Karbohydrater på kvelden er det best å unngå ja,for dette kan fort lagres som mettet fett i kroppen.

Fett er det beste brensel for normal aktivitet/rolig aktivitet-så derfor bedre for inaktive personer.Men jeg anbefaler nå heller og spise litt mer næringsrike karbohydrater (grønnsaker og noe frukt),og heller mosjonere litt mer-og dermed få en sunnere kropp og bedre livskvalitet.

4
Når du spiser kjøtt og karbohydrater sammen, det er grunnen til sur mage og råtning. Spiser du rent kjøtt med grønnsaker, eller alene så unngår du sure oppstøt og råtnet kjøtt.

Grønnsaker er også karbohydrater,men det er helt klart den beste typen karbohydrater.Og kjøtt er ikke bare drøvtyggere.. (fisk og fjærkre er er også kjøtt-og det sunneste).Så jeg mener ikke at folk skal slutte å spise rødt kjøtt.. elsker det selv og.. men alt med måte.

5
Det er ikke hvor mange måltider du spiser hver dag som er det viktige, men hva du spiser.

det er litt riktig.. det viktigste er jo selvfølgelig hva du spiser,men det er ikke sunt å spise kun en gang i en hverdag som ofte krever en del.
Man kan ofte få redusert livskvalitet,dårlig søvn,være trøtt og slapp,bli fort irritert osv.. så det beste er å spise (sunt selvfølgelig)minst 5 ganger pr dag,for å få jevnt blodsukker og best helse.

6

Fordi du kanskje ikke spiser masse transfett og fett fra dårlige kilder??...kanskje du tom trener,og har en ellers sunn livsstil..

Gammel 13-07-06, 17:38   #37
Merete A
Medlem

Merete A sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 62
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Kjære Wasabi!

Det virker som du ikke har satt deg inn i lavkarbo-filosofien med svarene du kommer med! Det du lærer på skolen, er ikke helt "vår" skole, for å si det sånn! Jeg må bare innrømme at jeg blir irritert og sinna når du kommer med påstander som viser at du ikke har satt deg ordentlig inn i hva lavkarbokosthold egentlig er!

Jeg tillater meg å spørre deg direkte: Er du her for å lære om kavkarbotankegang - eller er du her for å predike din egen kostholdsfilosofi?

Gammel 13-07-06, 18:30   #38
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Lavkarbo kan være så mye, og vi må ikke bare tenke svart-hvitt...

Gammel 13-07-06, 19:16   #39
Melania
Seniormedlem

Melania sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 48
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor

Kjære Wasabi!

Det virker som du ikke har satt deg inn i lavkarbo-filosofien med svarene du kommer med! Det du lærer på skolen, er ikke helt "vår" skole, for å si det sånn! Jeg må bare innrømme at jeg blir irritert og sinna når du kommer med påstander som viser at du ikke har satt deg ordentlig inn i hva lavkarbokosthold egentlig er!

Jeg tillater meg å spørre deg direkte: Er du her for å lære om kavkarbotankegang - eller er du her for å predike din egen kostholdsfilosofi?

Ærlig talt, dette svaret reagerer jeg på! Og jeg må bare innrømme at jeg blir irritert over ditt svar til henne. Det er rom for diskusjoner på dette foraet, men jeg har faktisk satt pris på at man kan diskutere og være uenig uten å rakke ned på andre.

ALLE er velkomne på dette nettstedet, og jeg for min del syns det er supert at en ernæringsstudent velger å lære mer om lavkarbo.

Lavkarbo er mer en svarthvit! Og det er faktisk mange på dette nettstedet som følger en lavkarbodiett som utfra ditt syn ikke vil bli sett på som lavkarbo. På et nettsted som dette er det viktig å ha respekt for at andre kan velge å kjøre en annen lavkarbovariant enn det du gjør. Vi er forskjellige, og folk tar forskjellige valg som igjen gir ulike resultater - lavkarbo dekker over mer enn at du kan sette 2 streker under svaret og si at slik er det. Ha respekt for at andre har ulike meninger enn deg.

Selv startet jeg min lavkarbo karriere med å gradevis kutte, ut og ned på ulike karbohydrat kilder. Jeg følte at jeg var på lavkarbo selv om jeg hadde havregrøt til frokost, selv om jeg hadde fullkornspasta til middag og spiste fedonbrød. I hverfall var dette kostholdet mye bedre enn det jeg hadde tidligere. Når jeg nå nærmer meg ønsket vekt kommer jeg gradevis til å gjenninføre litt karbohydrater for jeg er en av de som med hånden på hjertet kan si at jeg savner enkelte matvarer. Jeg har tatt masse tester og insulinresistenten min er gått kraftig ned, jo mindre jeg veier jo bedre ser det ut til at jeg tåler litt karbohydrater. Uansett må jeg passe på resten av livet hvis jeg ikke skal fyke opp i vekt eller utvikle diabetes, og kommer til å følge mine lavkarboprinsipper i det daglige. Du og andre vil antagelig ikke kalle mitt kommende kosthold for lavkarbo, men for meg og andre er det nettopp det.

Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-07-06, 19:50   #40
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Jeg tror de fleste her inne er enige i at mettet fett IKKE er farlig for kroppen, verken for hjertet eller årene eller noe som helst. Tilogmed Lindberg sier jo nå at mettet fett ikke er skadelig, man må bare begrense det jo mer karbohydrater man spiser.
Transfett (ikke det naturlige transfettet) er noe helt annet og må unngås!

Her er det overlegen på sykehuset i Harstad skrev om METTET fett for en tid tilbake:

Sitat:

2. En diett med rikelig med animalsk fett og protein og lite karbohydrater dokumenteres å bedre hjertefunksjonen målt ved blodprøver og EKG.

3. Hjertet forbrenner helst mettet fett som "brensel".

Her er linken for de som vil lese hvor jeg fant utsagnene.

Gammel 13-07-06, 20:35   #41
Merete A
Medlem

Merete A sin avatar

Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Melania

Ærlig talt, dette svaret reagerer jeg på! Og jeg må bare innrømme at jeg blir irritert over ditt svar til henne.

Du er i din fulle rett til å bli irritert på mitt svar - og til å gi uttrykk for det ... akkurat som jeg uttrykker min irritasjon over wasabis innlegg.

Jeg synes faktisk det må være lov å etterspørre motivene til folk som kommer hit og anbefaler kost som går på tvers av det vi "tror" på. Jeg har ikke kritisert ditt kosthold, og jeg legger meg ikke opp i hva wasabi måtte velge å spise for egen del. Men jeg reagerer altså når jeg leser kostanbefalinger som ikke hører hjemme på en lavkarbo-site. Hadde hun gitt uttrykk for at hun er her inne for å lære, hadde saken stilt seg litt annerledes. Jeg får inntrykk av at hun er her for å fortelle oss at vi tar feil. Det hører jeg alle andre steder. Her inne skulle jeg ønske jeg slapp å måtte "forsvare" lavkarbo.

Jeg er ellers tilhenger av friske debatter. Det ville sånn sett være fint om den som utfordres selv tok til orde. Debatten blir liksom litt mer "renslig" da.

Gammel 13-07-06, 23:05   #42
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Må si meg enig med Melania her... Lavkarbo er så mye-mye mer enn masse fett liiiiiiiite karbo...

og man skal heller ikke være ufin mot andre for å bevise hvor riktig sin egen mening er... vi har alle rett til å være her å si vår mening, og jeg har også vært nødt til å forsvart både måten jeg har spist på, og den kunnskapen jeg har fra studietid/erfaring. Dette er ikke et forum hvor det kun skal finnes en sannhet, men et forum hvor det skal være lov å diskutere og si sin mening, på et sivilisert nivå.

Gammel 13-07-06, 23:11   #43
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Jeg syns forøvrig ingen her har vært direkte usiviliserte. Ernæring er et hett tema, og vi bør tåle en litt saftig diskusjon så lenge man ikke er direkte stygge mot hverandre. Som Ebbamor så er jeg også vandt med mye kraftigere saker enn dette på andre fora, dette er det roligste forumet jeg noensinne har vært på. Ingenting gale i det, tvert imot. Men jeg syns kanskje man tåler litt vel lite enkelte ganger. Alle har jo rett til å si meningen sin, men man må også tåle kritikk om man diskuterer litt heftige tema.

Men men, bare noen tanker fra meg.

Gammel 14-07-06, 00:08   #44
Merete A
Medlem

Merete A sin avatar

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

... og man skal heller ikke være ufin mot andre for å bevise hvor riktig sin egen mening er...

... Dette er ikke et forum hvor det kun skal finnes en sannhet, men et forum hvor det skal være lov å diskutere og si sin mening, på et sivilisert nivå.

Er jeg ufin og usivilisert, synes du? (Jeg tåler å høre det, assa!)

Gammel 14-07-06, 20:29   #45
topinvestor
Gjest

Talking

Her en anbefaling til dere alle.

Udo Erasmus som av mange er ansett som verdens ledende innen fett og fettsyrer kommer til norge for å holde foredrag i November(www.soma.no).

Udo er anerkjent på begge "sidene", både lavkarboanbefalinger og den mer "tradisjonelle" anbefalingen. Så for alle som har tid(kutt ut tv eller annen uviktig tidstyv så har du tid, å ikke ha nok tid er nådagens dummeste unnskyldning synes jeg) og penger(regner ikke med det blir et svindyrt foredrag) og er så heldige at foredraget blir holdt i nærheten(dette kan du påvirke med å sende dem en epost og krysse fingrene) så vil jeg påstå at Udos foredrag kan være en av de lureste kunnskapsinvesteringene du noensinne har gjort.

((vet jeg provoserer med å påstå at alle har tid, og spesielt måten jeg påstår det. Men vi alle har en eller annen aktivitet vi putter inn i hverdagen vår som er "uviktig" nok til å kunne nedprioriteres for et slikt foredrag da det er en engangshendelse.))

Jeg skal iallefall på Udo's foredrag.

Svar med sitat
Gammel 15-07-06, 00:03   #46
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Jeg husker jobben (Life) ble invitert på kurs med selveste Udo Erasmus for noen år siden, og jeg hadde såå lyst å gå, men det var min jobbekveld, og siden alle ville gå så ville ingen bytte med meg. BUHUUU!

Jeg har vært på kurs med ham på Alternativmessen da, men det er så mange år siden at jeg knapt husker det.

Gammel 15-07-06, 00:35   #47
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Svar under ..svarer med

svarer i blått. Takk for svar.

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe
1
Det er hva du spiser hele dagen som er avgjørende, ikke frokosten alene. Jeg spiser heller som en konge hele dagen jeg ..

Hvis det fungerer for deg-supert.. da er kanskje din definisjon på et kongemåltid annerledes en min... men gjør det som fungerer best på deg selvfølgelig.

ja det funker på meg

2

Du skriver fett.. men ikke hva slags fett... det meste fettet er jo faktisk sunt.. jeg har aldri sagt noe annet.Det kommer også veldig an på ditt aktivitetsnivå.Jo mer aktiv jo større behov har du.Mye av dagens fett er bearbeidet(hydrogenert) fett som konsumeres sammen med dårlige karbohydrater,og dette er den store fellen.Mettet fett er egentlig verst i kroppen.Den kan selv produsere dette fra karbohydrater og mettet fett (mest)-som er overflødig energi.Mettet fett (i f.eks rødt kjøtt) inneholder også arakodinsyre,og disse kan i store mengder føre til høyt blodtrykk,blodpropp,betennelses,allergier,astma osv...
Så som sagt kommer det veldig an på hva du konsumerer rett og slett...

Enig her (underlinjert)

Men du motsier deg ikke selv nå (mettet fett er sunt, men rødt kjøtt osv..)

Av "fett" spiser jeg mest rødt kjøtt (kjøttdeig, biff) og smør og endel kyllinglår, kyllingvinger, nakkekoteletter, olivenolje osv

Overflødig energi må man passe seg for på høykarbo diett, ikke lavkarbo fordi lavkarbo gir mer metthetsfølelse og lenger grunnet stabilt blodsukker. Å spise for mye på lavkarbo diett går helt enkelt ikke fordi man får en sterkere metthetsfølelse, dermed også å spise for mye kjøtt går heller ikke.

3

Karbohydrater på kvelden er det best å unngå ja,for dette kan fort lagres som mettet fett i kroppen.

Fett er det beste brensel for normal aktivitet/rolig aktivitet-så derfor bedre for inaktive personer.Men jeg anbefaler nå heller og spise litt mer næringsrike karbohydrater (grønnsaker og noe frukt),og heller mosjonere litt mer-og dermed få en sunnere kropp og bedre livskvalitet.

Igjen dette gjelder for høykarbo diett der man teller kalorier i løpet av dagen for å unngå å spise for mye (gå over kalorigrensen), gjelder ikke lavkarbo. Fett er det beste brensel uansett aktivitet. Best for inaktive personer var vel å ta i. Så en liten gåtur på 10 min. er for mye for en som spiser mye fett? Useriøst svar synes jeg. Jeg har trent hardt styrketrening en periode på 3 mnd. jeg altså og spist lavkarbo med 75 % fett og hadde ingen problemer med det.

4

Grønnsaker er også karbohydrater,men det er helt klart den beste typen karbohydrater.Og kjøtt er ikke bare drøvtyggere.. (fisk og fjærkre er er også kjøtt-og det sunneste).Så jeg mener ikke at folk skal slutte å spise rødt kjøtt.. elsker det selv og.. men alt med måte.

Men matvarer med korn (mel) er det mange som sliter med og reagerer på så det er disse matvarene man må passe seg for, derfor også større reaksjon på fordøyelsen hvis man blander med kjøtt. Grønnsaker sammen med kjøtt har ikke den samme virkningen fordi det fordøyes bedre. Har vel med at det er mer naturlig for kroppen.

Er ikke enig at det kjøttet som er minst fett er det sunneste. Men jeg forstår at kaloritellere må tenke slik fordi det gir mer kalorier på en høykarbo/lavfettdiett.

5

det er litt riktig.. takk det viktigste er jo selvfølgelig hva du spiser,men det er ikke sunt å spise kun en gang i en hverdag som ofte krever en del.

Å spise kun en gang har jeg da aldri sagt. Jeg spiser 3-4 ganger pr. dag og med mye fett og jeg har det ihvertfall ikke slik du sier her; Man kan ofte få redusert livskvalitet,dårlig søvn,være trøtt og slapp,bli fort irritert osv.. så det beste er å spise (sunt selvfølgelig)minst 5 ganger pr dag,for å få jevnt blodsukker og best helse.

Jeg får utrolig god søvn på lavkarbo og jeg er opplagt om morgenen osv.

6

Fordi du kanskje ikke spiser masse transfett og fett fra dårlige kilder??...kanskje du tom trener,og har en ellers sunn livsstil..

Jeg trener veldig av og på (trene 1 mnd. så pause i 6 mnd., eller trene 4 mnd. så pause i 2 år..) så trening har egentlig ingenting å si for hvor sunn man er innvendig (hjerte/karsykdommer/tette blodårer). Det man vinner mest på er å kutte ned drastisk på karbohydrat-inntaket. Ja jeg spiser sunt! Sunn lavkarbo diett med mye fett!

Sist redigert av donjuanwannabe : 15-07-06 kl 00:47.
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-07-06, 00:47   #48
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Signerer DJWB på alle punkter.
Jeg føler meg aldri så frisk som jeg gjør på et kosthold med MYE animalsk fett, grønnsaker og veldig lite karbohydrater. Jeg får mensen og hele syklusen i rute, blir kvitt hormonproblemer, sover bedre og lettere, får blankere og penere hår, sterkere negler, mykere hud (blir kvitt eksem og tørr hud), MYE MYYYE mer energi - nesten som et barn, bedre syn, bedre humør osv. Listen er lang! Og dette har jeg aldri opplevd på et såkalt normalt sunt kosthold. Og jeg har ikke trent særlig aktivt på lavkarbo heller, det har jeg gjort på et normalt kosthold uten å oppnå noe lignende.

Hvorfor blir kroppen så drastisk mye bedre i helse og utseende om det er skadelig å leve slik? Burde man ikke heller da føle seg syk og dårlig? Jeg har svært ustabilt blodsukker, og merker at alt ALT stabiliserer seg når jeg spiser lavkarbo med mye animalsk fett. Jeg kan gå lenger uten å spise (uten å få disse fallene i blodsukkeret der jeg blir hissig og dårlig, det får jeg ALDRI på lavkarbo, ikke engang etter feks. 8 timer uten mat, selv om det sjelden går så lenge altså).

Gammel 15-07-06, 00:52   #49
Merete A
Medlem

Merete A sin avatar

Nemlig! Kroppen snakker alltid sant

Gammel 15-07-06, 06:35   #50
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor

Er jeg ufin og usivilisert, synes du? (Jeg tåler å høre det, assa!)

jeg bare sa det for å "advare" alle. Vi har en tendens her inne til å mene at det vi tror er det eneste riktige, og å rakke ned på andre meninger/sannheter en den vi selv har

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye ned i vekt? ceci 74 Induksjonen 3 12-07-06 02:50
Det går veldig fort!!? Spinny Ketolysekuren 13 21-06-05 19:26

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:00.