Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Skrive innlegg på dialekt

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 11-09-07, 18:30   #26
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Skrive innlegg på dialekt

Hei, jeg slenger meg på her! Jeg jobber som korrekturleser og er kan hende litt miljøskada, men øynene mine hopper i kryss når noen skriver dialekt, annet enn som et fargerikt innslag i sin egen journal.

Det er bare snakk om å gjøre det enklere for alle! For deg som vil ha svar på ting som du lurer på, og for oss som gjerne vil hjelpe

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 18:41   #27
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Det er bare snakk om å gjøre det enklere for alle! For deg som vil ha svar på ting som du lurer på, og for oss som gjerne vil hjelpe

Ja, det er godt vi har et offisielt skriftspråk. Jeg er veldig veldig takknemlig for at folk skriver skriftspråkene vi har, og bruker stor bokstav og punktum i setninger og sånn.

Vi kan jo forsåvidt starte en tråd om språk så kan dem som er interessert lese? Jeg vet fra tidligere slike tråder at det kommer frem mye interessant, og at mange har noe å lære.

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 18:49   #28
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Ja, det er godt vi har et offisielt skriftspråk. Jeg er veldig veldig takknemlig for at folk skriver skriftspråkene vi har, og bruker stor bokstav og punktum i setninger og sånn.

Vi kan jo forsåvidt starte en tråd om språk så kan dem som er interessert lese? Jeg vet fra tidligere slike tråder at det kommer frem mye interessant, og at mange har noe å lære.

I forhold til min "profesjon", og det faktum at jeg i følge min mor ble født med rødpenn i hånda, så stiller jeg meg gjerne til disposisjon

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 11-09-07, 18:50   #29
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

I forhold til min "profesjon", og det faktum at jeg i følge min mor ble født med rødpenn i hånda, så stiller jeg meg gjerne til disposisjon

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 18:51   #30
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 54
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av elle, her.

hmmm...kom litt feil ut....men mener at det er veldi synd at noen sier at de ikke tar de som skriver dialekt seriøst....
og nå har jeg gitt meg...så nå skriver jeg bokmål
Ok??
no hard feelings?
hilsen kanskje "lit vel" overhissig norlands-jente tidligere idag

Nå var det bare EN som hadde sagt akkurat det, at det virket useriøst.

Glad du ser det litt annerledes og at du overreagerte

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 19:01   #31
elle
Medlem

Medlem siden: Mar 2005
elle er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Distrea, her.

Nå var det bare EN som hadde sagt akkurat det, at det virket useriøst.

Glad du ser det litt annerledes og at du overreagerte

ja,og det var den ENE jeg regerte på

elle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 21:02   #32
auroraborealis
Medlem

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 55
auroraborealis er ny på veien

Som nordlending så må jeg nå si at jeg synes det er enklere å lese enkelte dialekter enn det er å lese nynorsk.
Jeg for min del hopper heller over innlegg som er skrevet på nynorsk..

Gammel 11-09-07, 22:05   #33
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av auroraborealis, her.

Som nordlending så må jeg nå si at jeg synes det er enklere å lese enkelte dialekter enn det er å lese nynorsk.
Jeg for min del hopper heller over innlegg som er skrevet på nynorsk..

Les Ragnar Hovlands "Sveve over vatna", og blir kurert!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 14-09-07, 17:37   #34
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Jeg leser heller ikke innlegg som er skrevet på dialekt. Det er en uting å skrive på dialekt synes jeg. T.o.m trøndersk vil jeg ikke lese, selv om jeg snakker det selv! Før så sendte jeg sms på både trøndersk og bokmål men nå sender jeg bare sms på bokmål fordi jeg vil ha svar på bokmål fordi det er enklest å lese. Nynorsk er vel også en dialekt, så den hopper jeg også over. (men nynorsk er litt bedre enn å lese annen dialekt da skal jeg innrømme inkl. trøndersk). Så bokmål er tingen for meg når jeg leser noe ihvertfall. Men når det gjelder å snakke, er trøndersk best.

Gammel 14-09-07, 19:03   #35
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Nynorsk er ikke dialekt, men et skriftspråk

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 19:29   #36
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Nynorsk er ikke dialekt, men et skriftspråk

Hahaha
Hva er problemet med nynorsk, egentlig?

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 14-09-07, 19:37   #37
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

No problem what so ever, men det er allikevel ikke en dialekt

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 19:54   #38
Dilly
Seniormedlem

Dilly sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Jeg skjønner at mange har motvilje mot nynorsk. Vi ble jo påtvunget dette på skolen. Ennå blir vi tvunget til å besvare nynorske brev på nynorsk, og det er ikke alltid like lett. Det er en viss andel av offentlige dokumenter som visstnok skal produseres på nynorsk, selv om hele målgruppen bruker bokmål.

Jeg er for at nynorsk skal bli valgfritt på skolen. Sønnen min falt helt av lasset da han ble tvunget til å lære nynorsk, så da gikk det helt i ball med både norsk og engelsk.

Selv har jeg ingenting imot å lese verken nynorsk eller dialektinnlegg, det er bare koselig.

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-09-07, 11:29   #39
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 59
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Jeg er helt enig med trådstarter, at innlegg på dialekt er slitsomt å lese, og at en bør skrive sine innlegg på et av våre to offisielle skriftspråk.

Men denne tråden handler om dialekter, og jeg synes det er en stor avsporing her å komme med språkpolitiske innlegg mot nynorsk, et skriftspråk som mange har som sitt førstespråk.

Gammel 15-09-07, 18:12   #40
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Nynorsk er ihvertfall langt fra bokmål og når alle som ikke snakker bokmål kaller det de snakker for dialekt så er vel å snakke nynorsk også dialekt. Mange snakker nynorsk så det er ikke bare ett skriftspråk. Jeg holder meg uansett til trøndersk, men bokmål som skrivemåte Ok hvis man skal snakke om skriftspråk så er det ihvertfall helt tullete å bli påtvunget å lære seg 2 språk på skolen. Det er jo som å lære seg bokmål + å lære seg en xtra dialekt i tillegg. Ingen vits i det. Ikke rart mange misliker nynorsk-faget på skolen. Nynorsk er og blir "grautmål" som vi kaller det her oppe.

Trøndersk e bæst! hehe Trøndersk skulle vært påtvunget i skolen heller enn nynorsk. Da hadde flere blitt mere glad i norsk faget.

Gammel 15-09-07, 18:24   #41
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Dette blir bare for dumt, det er ingen som snakker nynorsk, like lite som det er noen som snakker bokmål. Vi har dialekter som ligner, men nynorsk er en symbiose av veldig mange dialekter. Riksmål er den nærmeste "dialekten" du kommer bokmål.

Jeg er veldig enig i det både Dilly og Manina skriver. Mange har nynorsk som hovedmål, og jeg synes selv det er et skriftmål det er viktig å bevare, selv om undervisningen legger for stor vekt på at vi skal lære de alternative skriftspråkene. I mange land har de opptil flere ofisielle språk, vi har ett, men forskjellige dialekter og da to skriftmål.

Det var uansett ikke det tråden skulle handle om. Og særlig ikke hvilken dialekt som er best. Jeg setter ikke dialekten først, men hvem som snakker den. Utenom det så er det meg revnende likegyldig hvilken måte folk snakker på.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 15-09-07, 18:24   #42
nettan
Medlem

nettan sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Ålesund
Alder: 47
nettan er ny på veien
Talking

Hmm kan ikke noe for det men dette iriterer meg at andre skal komentere hvordan man skriver..Har aldri hatt problemer med og skjønne hva de som skriver på dialekt mener jeg..
Er dette forumet så fordømt høgtidlig?
Man tar vel alle seriøs her inne?
Om noen hadde skrevet på nynorsk hadde det for min del vært mye vanskeligere og forstå .
Mener dere at dere hadde forstått det bedre??
Snart får jeg vel innleggene mine rettet tilbake med rødt under hvært ord jeg har skrevet feil.. off dette syns jeg er himmla provoserende.
Syns det er søtt jeg for da ser man hvor folk kommer fra

nettan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-09-07, 18:31   #43
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av nettan, her.

Hmm kan ikke noe for det men dette iriterer meg at andre skal komentere hvordan man skriver..Har aldri hatt problemer med og skjønne hva de som skriver på dialekt mener jeg..
Er dette forumet så fordømt høgtidlig?
Man tar vel alle seriøs her inne?
Om noen hadde skrevet på nynorsk hadde det for min del vært mye vanskeligere og forstå .
Mener dere at dere hadde forstått det bedre??
Snart får jeg vel innleggene mine rettet tilbake med rødt under hvært ord jeg har skrevet feil.. off dette syns jeg er himmla provoserende.
Syns det er søtt jeg for da ser man hvor folk kommer fra

Nå er det en gang sånn at noen synes det er slitsomt å lese når folk skriver på dialelt. Jeg er en av dem. Det er en grunn til at vi har skriftspråk.
Det er ikke det at vi skal være så himla høytidelige, men det er snakk om at dersom noen ønske å få svar på spørsmålene sine, så vil det for mange være slitsomt å lese et innlegg på dialekt. Jeg synes det, og har en tendens til å dermed ikke orke å svare. Sorry, det er bare sånn det er.
Det er ikke ment som noen provokasjon, skriv gjerne på dialkt om du vil, men dersom du får færre svar på det du lurer på enn forventet, så vet du hvorfor.
Det er bare ment som en velmenende oppfordring.
Nynorsk er et skriftspråk som mange i Norge bruker, jeg synes det er litt provoserende overfor dem å disse måten de har lært seg å skrive på siden de begynte på skolen.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 15-09-07, 18:32   #44
nettan
Medlem

nettan sin avatar

nettan er ny på veien

og si at nynorsk er en dialekt er no og spore helt av her...
Selv slapp jeg unna nynorsk på skolen siden jeg hadde nok med et skrifftspråk..(dyslektiker).
Jeg synes det er vanskelig og lese nynorsk og jeg er ikke no fan av nynorsk i det hele tatt..Men Det er ingen dialekt..

Gammel 15-09-07, 18:41   #45
nettan
Medlem

nettan sin avatar

nettan er ny på veien

ja men da er det bare for dere og la være og lese da...
Selv skriver jeg på bokmål (kan vel av og til glemme meg )
Dere får no bare mene hva dere mener men jeg får vertfall litt "krupp"
Når enkelte komentere hvordan andre skriver..
Hvor skal egentlig grensen gå da
De som har problemer med dalekter får bare la være og lese de innleggene da..Og at dere liker andres dialekter har jeg veldig vanskelig og tro

Sist redigert av nettan : 15-09-07 kl 18:42. Årsak: så en skrivefeil...
Gammel 15-09-07, 18:48   #46
Robyn
Seniormedlem

Robyn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Alder: 50
Robyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snill

Jeg hadde jo trodd at en dyslektiker ville synes det var veldig greit om man holdt seg til de skriftmålene vi faktisk har.

Det er ingen som har sagt at det ikke er lov å skrive på dialekt, alle må få gjøre som de vil.
Men som nevnt kan konsekvensen være at mange hopper over innlegget, og det er jo kjedelig for den som skriver.

At denne tråden skal være provoserende kan jeg overhode ikke forstå. Det er nevnt gang på gang at dette er en oppfordring, ingen kommer for å bestemme.
Jeg vil tippe at mange som skriver på dialekt faktisk ikke har tenkt over at mange faller litt av lasset når de skriver.
Personlig ville jeg satt pris på å få vite grunnen til at jeg da fikk litt dårlig respons, at det gikk på språket og ikke meg personlig.

Gammel 15-09-07, 19:02   #47
nettan
Medlem

nettan sin avatar

nettan er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg hadde jo trodd at en dyslektiker ville synes det var veldig greit om man holdt seg til de skriftmålene vi faktisk har.

Det er ingen som har sagt at det ikke er lov å skrive på dialekt, alle må få gjøre som de vil.
Men som nevnt kan konsekvensen være at mange hopper over innlegget, og det er jo kjedelig for den som skriver.

At denne tråden skal være provoserende kan jeg overhode ikke forstå. Det er nevnt gang på gang at dette er en oppfordring, ingen kommer for å bestemme.
Jeg vil tippe at mange som skriver på dialekt faktisk ikke har tenkt over at mange faller litt av lasset når de skriver.
Personlig ville jeg satt pris på å få vite grunnen til at jeg da fikk litt dårlig respons, at det gikk på språket og ikke meg personlig.

Kommer no ann på hvor hardt man er rammet av dysleksi, er jo en skala fra 1 til 10 der 10 er høgst rammet, jeg er da 3 på denne skalaen. Har apsolutt ingen problemer med og lese men skrivefeil har jeg da masse av...
Det jeg tenker på angående denne debatten, hvor skal grensen gå???
Hva er da neste steg på veien? det er det jeg mener.
Så det var noen som skrev no om stor bokstav punktum hva blir det neste? det er det jeg mener.
Da blir forumet ikke for alle ?

Gammel 15-09-07, 19:08   #48
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av nettan, her.

Kommer no ann på hvor hardt man er rammet av dysleksi, er jo en skala fra 1 til 10 der 10 er høgst rammet, jeg er da 3 på denne skalaen. Har apsolutt ingen problemer med og lese men skrivefeil har jeg da masse av...
Det jeg tenker på angående denne debatten, hvor skal grensen gå???
Hva er da neste steg på veien? det er det jeg mener.
Så det var noen som skrev no om stor bokstav punktum hva blir det neste? det er det jeg mener.
Da blir forumet ikke for alle ?

Det er stor forskjell på å ha lese- og skrivevansker, og å være litt språklig lat. Det er mange som ikke har noen sånne problemer, men likevel slurver på det. Det er ofte lett å se forskjellen.
Men jeg tror de fleste skiller litt på hvor man skriver hvordan. Det er vel i første hand snakk om de forumene hvor folk spør om ting, eller hvor man legger ut fakta/oppskrifter o.l.
Hvordan du skriver i din og andres journal er din sak
Det med tegnsetting gjør jo selvfølgelig ting litt mer lettlest, stor bokstav bryr ikke jeg meg overvettes med.
Du skal ikke behøve å føle at det skal være noen selektivitet og diskriminering. Og med tanke på denne tråden tror jeg ikke vi snakker om noen steg, men vil bare oppfordre folk til å skrive på sitt skriftspråk for å gjøre det lettere for andre!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 15-09-07, 19:12   #49
nettan
Medlem

nettan sin avatar

nettan er ny på veien

Alle får ha sin mening og si den..Jeg har sagt min

Gammel 15-09-07, 19:47   #50
auroraborealis
Medlem

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 55
auroraborealis er ny på veien

Selv om nynorsk er et av våre to skriftspråk så vil jo ikke det si at det gjør det noe lettere å lese. Å påstå det er etter min mening helt feil.
Jeg, og sikkert mange andre med meg leser og forstår mange dialekter mye bedre enn nynorsk
Jeg er nordlending men skriver bokmål her inne, selv om det kanskje kan snike seg inn et og annet dialekt ord.
Når jeg skriver sms med mine venner så går det mest på dialekt.
Jeg synes folk skal skrive slik de vil, så får folk heller lese det de vil...

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Antall innlegg Gamla Generell diskusjon 3 14-07-05 10:15
Abbonerte tråder og nye innlegg fungerer dårlig Carbokiller Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 4 21-05-04 17:36

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.