Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-09-08, 08:38   #26
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Vi kuttet ut all aspartam da jeg leste her at de har puttet det i CL igjen også... Og vi har forklart de eldste barna våre at det ikke er bra å få i seg. Fikk masse reaksjoner fra folk rundt fordi vi hadde skremt ungene våre. Det har vi ikke gjort, det handler om bevisstgjøring på kropp, helse og kost fra vår side. Er dette feil synes dere? Har sagt til dem at de ikke får lov til å drikke lightrus, spise Extra tyggis og sukkerfie pastiller med aspartam. De synes dette er HELT greit og aksepterer det fullt ut, fordi de vet at mamma og pappa er opptatt av at vi spiser sunt og riktig, akkurat som vi gjør med mat, at fett er sunt osv...

Nei, jeg synes ikke det er feil. Hvor skal ungene lære hva som er bra og ikke bra for kroppen om vi ikke forteller dem? Det er jo ikke skremselspropaganda, det er reelle problemer som følger bruk av aspartam.

Jeg har en liten en som tåler tilsetningstoffer dårlig pga allergi og astma og vi er veldig restrektive på både aspartam og andre tilsetningsstoffer og jeg blir stadig stemplet som hysterisk av min mor.. Men det (unnskyld uttrykket) driter jeg i fordi det er mine barns helse som er viktig for meg, ikke hva andre mener

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 08:40   #27
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 49
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Opprinnelig lagt inn av lena68, her.

så jeg har sikkert magefett ( det har jeg iallfall)

Masse magefett her også, men tror nok den kommer av Colaen .... Men nå har jeg tatt opp kampen mot magefettet

Lykke til med bruskuttet :-D

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 08:46   #28
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 49
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.


Ungene har alltid kun fått ett glass brus til taco på fredag og ett glass eller to til lørdagsgodtet. I helgen fikk de eventyrbrus MED sukker... Da så de litt rart på mamman sin, men jeg har fått skrekken av denne aspartamdritten altså!

Jeg har aldri gitt sønnen mitt ett eneste light produkt med viten og vilje, han er straks 5 år. Saft og Brus, med sukker, men så har han ikke fått det så ofte heller..... Men han har jo fått det i seg i forhold til sukkerfri pastiller, tyggis etc. Kommer nok til å bli litt mer nøye på det nå fremover. Men jeg tenker som så, at så lenge det er i ursmå mengder får det gå, det er værre å dytte innpå liter på liter dagelig, en en pakke pastiller i ny og ne.

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 08:48   #29
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 49
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Nei, jeg synes ikke det er feil. Hvor skal ungene lære hva som er bra og ikke bra for kroppen om vi ikke forteller dem? Det er jo ikke skremselspropaganda, det er reelle problemer som følger bruk av aspartam.

Jeg har en liten en som tåler tilsetningstoffer dårlig pga allergi og astma og vi er veldig restrektive på både aspartam og andre tilsetningsstoffer og jeg blir stadig stemplet som hysterisk av min mor.. Men det (unnskyld uttrykket) driter jeg i fordi det er mine barns helse som er viktig for meg, ikke hva andre mener

Helt enig. Svigerinnen min har himlet med øynene når jeg har gikk sønn Cola i bursdagselskap og ikke ett light produkt.... Se hvem som himler med øynene nå

Ikke at jeg mener at Cola er sunt, men jeg har alltid hatt en skepsiss til kunstigtilsetningstoffer. Men av Cola og PepsiMax, velger jeg Cola jeg da....

Takk og lov er han mest ett vann menneske, bare så dere ikke tror jeg heller innpå Cola til 5åringen her :-D

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 09:26   #30
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Jeg benket meg foran tv-en for å se på Puls på mandag, i.o.m. de annonserte med ny, norsk forskning. Spennende. Men jeg ble veldig skuffet. Jeg har liten tillit til Grete Støa Birketvedt fra før, og det ble ikke bedre etter dette. Hun TROR at aspartam blir oppfattet som sukker av kroppen, ved å skille ut insulin. Dette er helt feil, kjemisk sett er aspartam og sukker veldig forskjellig, selv om vi mennesker og våre smaksløker synes begge deler smaker søtt. Det er gjort ørten studier på dette med eventuell insulinstigning etter inntak av diverse søtstoff, og det man ser er at det skjer en bitteliten insulinstigning. Det samme som skjer når man tenker på hva man skal ha til middag, blar i en kokebok eller går forbi en baker. Denne insulinmengden har ingen praktisk relevans - den er kortvarig og liten. Det skremmer meg at en lege i beste sendetid sitter og sier at hun TROR det er slik, da det overhodet ikke stemmer. Aspartam brytes ned til asparaginsyre og fenyalanin (to aminosyrer) + metanol i kroppen. Disse to aminosyrene kan folk være intolerante mot eller reagere allergisk på, derfor vil noen tåle lettprodukter dårlig. Metanol klinger jo dårlig, men det er i mengder som ikke kan måles i blodet, omtrent på samme nivå som om man spiser overmoden frukt (metanol dannes i modningen/"gjæringen"). Men kanskje kan det tenkes at metanol irriterer magesekkslimhinnen?

Det andre jeg reagerer på i innslaget, er Støa Birketvedt sin uttalese om at da hun var i USA la hun merke til at overvektige drakk lettbrus. Okei, greit observert, men er dette forsking? Kan det tenkes at overvektige i større grad føler press til å velge den sukkerfrie varianten, mens normalvektige synes de tåler sukkerdrikket?

Det tredje jeg reagerer på, er fokuset på abstinenser når man slutter. Jeg har til gode å høre at noen har fysiologiske abstinenser ved å slutte med Sprite Zero, Solo Pluss m.m. En psykisk binding er jo alltid til stede. Er det noen her inne som har prøvd å slutte med aspartam som ikke samtidig slutter med koffeinet i Pepsi Max, Cola light, Cola Zero, Tab Xtra? Hadde vært interessant å høre om. Og hvis det i tillegg begynner å bli en stor gruppe som erfarer det samme, så er det enda mer spennende!

Jeg synes Støa Birketvedt sin argumentasjon er omtrent på følgende nivå: "Kaffe er farlig, for om du prøver å slutte får du vondt i hodet og får abstinenser. Jeg har sett at mange drikker kaffe mens de røyker. Ergo kan kaffedrikking føre til at man begynner å røyke..."

Jeg er ydmyk til at vi tåler ulike stoffer. Jeg tror det er fullt mulig at noen får økt søtsug av lettbrus, og dermed legger på seg (av sukkeret...). Jeg er redd det skal være en link mellom aspartam og MS-lignende symptomer. Men den type "forskning" som presenteres i Puls, provoserer meg bare.

Jeg gir ungene mine lettbrus i helgene istedenfor vanlig brus, for å unngå blodsukkersvingninger, tannråte, sukkerets karamellisering i kroppen, utvasking av mineraler m.m. Vi VET hvor skadelig sukker er, og jeg nekter at de skal DRIKKE sukker. Jeg synes det er flott hvis aspartamfokuset får folk til å drikker mer vann og farris, men jeg synes det er trist hvis det gjør at valget faller på sukkerholdig drikke, tyggegummi og drops.


*synes jeg holder meg ganske bra i skinnet, til å være morragretten, premenstruell husmor i dag...*

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 09:27   #31
bærrgen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1.081
bærrgen er en juvelbærrgen er en juvelbærrgen er en juvel

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Etter at jeg gikk over til Cola Zero i sommer har jeg blitt syk, skikkelig syk. Hodepine og migrene, muskelverk, synsforstyrrelser. Jeg har hatt et storforbruk av cola light, pepsi max, cola zero og lignende svarte light-bruser i 20 (!) år. Ikke ante jeg at mine plager kunne spores til søtningsstoffer i brusen før jeg så Puls, leste her inne og de siste dagene har lest diverse artikler om emnet. Valget var ikke vanskelig, jeg skal kutte ut produkter med søtningsstoffer! Verken jeg eller min familie skal ha disse stoffene! Valget var lett og jeg tror det skal bli uproblematisk å gjennomføre. Yeah -> positiv innstilling er viktig

I går hadde jeg nedtrapping, dvs et siste glass med lightbrus. Det ble ett glass. Fra og med idag har jeg sluttet å drikke både Pepsi Max og Cola Zero og lignende

Fryseren er fyllt opp med isbiter, så om kveldene blir det fra nå av isvann (og litt øl og vin innimellom *he he*) Og på jobben har jeg tilgang til deilig og kaldt vann.

Jeg er klar for et nytt og bedre liv!

__________________
Ny blogg Gammel blogg Min journal


bærrgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 10:31   #32
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 47
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Jeg vil heller ikke gå over til sukkerholdige ting. Her handler det for meg om alt med måte. Jeg tror ikke barn tar langvarig skade av et par brus (lettbrus eller vanlig) på lørdagen. For meg handler det derfor om at barna skal slippe blodsukkerøkningen. De blir urolige og rastløse av sukker i brus. Derfor lettbrus. Det beste er såklart å kutte helt ut brusen. De får noen ganger velge seg juice i stedet. Da har man blodsukkerøkning, men slipper både rent sukker og sukkererstatninger.
Resten av uke går det i melk og vann når det gjelder barna.

Må bare få si at jeg er HELT enig i at vi bør holde oss unna aspartam. Jeg synes bare ikke at sukker er noe bedre alternativ, og at mengden aspartam i to glass brus en gang i uka er akseptabel foreløpig.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 10:44   #33
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Jeg er nok ganske enig med MHM. Puls er litt vel populistiske i sin framstilling. SAMTIDIG så synes jeg det på sikt er en bra ting at det kommer et fokus som kan føre til sunn skepsis, og helt klart noen aha-opplevelser hos folk, særlig da tenker jeg på de som har hatt disse symptomene som hun fra det første programmet opplevde.

Men, jeg er usikker på et par ting. Er det sånn med aspartam at det er et sukkeralkohol? Jeg har forstått det sånn at sukkeralkoholer ikke fører til blodsukkerstigninger fordi det ikke taes opp i tarmen, mens hos enkelte kan det taes opp i tarmen likevel (hvorfor er jeg usikker på, dårlig fordøyelse? -Synsing...).
Noen som vet?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 10:51   #34
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Opprinnelig lagt inn av MHM, her.

Jeg benket meg foran tv-en for å se på Puls på mandag, i.o.m. de annonserte med ny, norsk forskning. Spennende. Men jeg ble veldig skuffet. Jeg har liten tillit til Grete Støa Birketvedt fra før, og det ble ikke bedre etter dette. Hun TROR at aspartam blir oppfattet som sukker av kroppen, ved å skille ut insulin. Dette er helt feil, kjemisk sett er aspartam og sukker veldig forskjellig, selv om vi mennesker og våre smaksløker synes begge deler smaker søtt. Det er gjort ørten studier på dette med eventuell insulinstigning etter inntak av diverse søtstoff, og det man ser er at det skjer en bitteliten insulinstigning. Det samme som skjer når man tenker på hva man skal ha til middag, blar i en kokebok eller går forbi en baker. Denne insulinmengden har ingen praktisk relevans - den er kortvarig og liten. Det skremmer meg at en lege i beste sendetid sitter og sier at hun TROR det er slik, da det overhodet ikke stemmer. Aspartam brytes ned til asparaginsyre og fenyalanin (to aminosyrer) + metanol i kroppen. Disse to aminosyrene kan folk være intolerante mot eller reagere allergisk på, derfor vil noen tåle lettprodukter dårlig. Metanol klinger jo dårlig, men det er i mengder som ikke kan måles i blodet, omtrent på samme nivå som om man spiser overmoden frukt (metanol dannes i modningen/"gjæringen"). Men kanskje kan det tenkes at metanol irriterer magesekkslimhinnen?

Det andre jeg reagerer på i innslaget, er Støa Birketvedt sin uttalese om at da hun var i USA la hun merke til at overvektige drakk lettbrus. Okei, greit observert, men er dette forsking? Kan det tenkes at overvektige i større grad føler press til å velge den sukkerfrie varianten, mens normalvektige synes de tåler sukkerdrikket?

Det tredje jeg reagerer på, er fokuset på abstinenser når man slutter. Jeg har til gode å høre at noen har fysiologiske abstinenser ved å slutte med Sprite Zero, Solo Pluss m.m. En psykisk binding er jo alltid til stede. Er det noen her inne som har prøvd å slutte med aspartam som ikke samtidig slutter med koffeinet i Pepsi Max, Cola light, Cola Zero, Tab Xtra? Hadde vært interessant å høre om. Og hvis det i tillegg begynner å bli en stor gruppe som erfarer det samme, så er det enda mer spennende!

Jeg synes Støa Birketvedt sin argumentasjon er omtrent på følgende nivå: "Kaffe er farlig, for om du prøver å slutte får du vondt i hodet og får abstinenser. Jeg har sett at mange drikker kaffe mens de røyker. Ergo kan kaffedrikking føre til at man begynner å røyke..."

Jeg er ydmyk til at vi tåler ulike stoffer. Jeg tror det er fullt mulig at noen får økt søtsug av lettbrus, og dermed legger på seg (av sukkeret...). Jeg er redd det skal være en link mellom aspartam og MS-lignende symptomer. Men den type "forskning" som presenteres i Puls, provoserer meg bare.

Jeg gir ungene mine lettbrus i helgene istedenfor vanlig brus, for å unngå blodsukkersvingninger, tannråte, sukkerets karamellisering i kroppen, utvasking av mineraler m.m. Vi VET hvor skadelig sukker er, og jeg nekter at de skal DRIKKE sukker. Jeg synes det er flott hvis aspartamfokuset får folk til å drikker mer vann og farris, men jeg synes det er trist hvis det gjør at valget faller på sukkerholdig drikke, tyggegummi og drops.


*synes jeg holder meg ganske bra i skinnet, til å være morragretten, premenstruell husmor i dag...*

Igjen et knakende godt innlegg av MHM! Du er så rå!
Jeg er helt enig i at det er tragisk om aspartam-skrekken fører til en økning i sukkerholdige varer, for det er jo det det kan føre til. Og jeg synes også det er litt rart at noen påstår at aspartam lurer kroppen til å tro den får sukker, for det vil vel da si at diabetikere ikke kan drikke lettbrus? Mine besteforeldre drakk alltid lettbrus (de var diabetikere begge to) og fulgte med på blodsukkeret samme hva de spiste. De hadde aldri noe problem med lettbrus, selv i mengder.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 11:08   #35
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Dette er vell litt som å banne i kirka, men iforhold til barn, så tror jeg at viss de førsk skal drikke brus, så er det bedre å gi de brus med sukker i enn med aaspartam i (nå har jeg ikke fått sett det programmet da) men alt handler så klart om å gi de slikt med måte...kanskje er det nok med et glass eller to på lørdagene? ikke ei hel flaske liksom...
men jeg må jo ikke ha brus.. jeg drikker det for at jeg har vent meg til det... har lenge tenkt å slutte

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 11:10   #36
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Dette er vell litt som å banne i kirka, men iforhold til barn, så tror jeg at viss de førsk skal drikke brus, så er det bedre å gi de brus med sukker i enn med aaspartam i

Jeg tror det er mer banning i kirka å si det motsatte, for de fleste mener at sukker er "sunnere" enn aspartam, synes jeg. Men jeg er så usikker. ER det nå så mye bedre? Alt med måte, selvsagt, men hva er det som gjør at man tror aspartam er bedre enn sukker eller omvendt? Jeg vet verken ut eller inn her, er så usikker. MHM har jo peiling på det meste, og hun gir ungene lettbrus fremfor sukker (i små mengder, selvsagt). Jeg stoler mer på henne enn på mange andre ernæringsfysiologer, men jeg er som sagt veeldig usikker her.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 11:23   #37
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Dette er noe som gjør at jeg nesten på et punkt gruer meg til å få barn, hvordan forholde seg til godteri og brus?
Jeg observerer jo mamma og pappa som besteforeldre, som putter i toåringen til søstra mi kjeks og is med ujevne mellomrom. Hvordan fortelle dem at det ikke er greit dersom jeg får barn?
Jeg vil nemlig ikke gi et eventuelt avkom noe særlig med godteri, men heller ikke totalforby, og i hvert fall ikke lettprodukter i den tro at det er bedre. Kjempevanskelig! Jeg vet jo at det er stor disponering av diabetes fra min side i slekta, og at det derfor vil være viktig for et eventuelt barn og få et sunt og godt forhold til mat og belønning tidlig.

Enig, Iset. Det er kjempevanskelig!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 11:24   #38
Large99
Juniormedlem
 
Large99 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Kongsvinger
Alder: 51
Innlegg: 11
Large99 er på en erverdig vei

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Vet noen om Grete Støa Birketvedt faktisk har målt økte verdier av insulin som er store nok til at kroppen lagrer/ikke kvitter seg med lagret fett?
Selv drikker jeg det som må kalles enorme mengder Pepsi Max og Fun Light. Dette påvirker ikke produksjonen av ketoner, men jeg lurer på om det kan påvirke insulinproduksjonen da jeg ikke lenger går ned i vekt.
En pakke Extra tyggis i løpet av en dag er derimot nok til å stoppe ketonproduksjonen.
Noen som vet?

__________________
Large99 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 11:26   #39
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Large99: At hjernen tror den får sukker (uten at bukspyttkjertelen gjør det samme, det er vel det det er snakk om) kan føre til falsk sultfølelse, noe som igjen kan føre til økt apetitt. Det er jo også en teori!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 11:28   #40
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tror det er mer banning i kirka å si det motsatte, for de fleste mener at sukker er "sunnere" enn aspartam, synes jeg. Men jeg er så usikker. ER det nå så mye bedre? Alt med måte, selvsagt, men hva er det som gjør at man tror aspartam er bedre enn sukker eller omvendt? Jeg vet verken ut eller inn her, er så usikker. MHM har jo peiling på det meste, og hun gir ungene lettbrus fremfor sukker (i små mengder, selvsagt). Jeg stoler mer på henne enn på mange andre ernæringsfysiologer, men jeg er som sagt veeldig usikker her.

den største grunnen jeg har er rett og slett hva jeg føler på kroppen selv... Da jeg var lita og fikk pastiller med aspartam (dette var vel før lettbrusens tid) ble jeg alltidd utrolig dårlig i magen... Fikk magekramper og diare... var ikke så hyggelig å gi meg aspartam på biltur med andre ord... Noe annet er jo kullsyra... det kan umuli være bra... mener ikke i forhold til blodsukker, men det kan vel ikke være bra å ha i seg syre?? (mener det må være en grunn til at kullsyre har fått et navn som ender på syre liksom) men det blir en helt annen diskusjon

Jeg drikker nå bare lettbrus, om enn ikke så veldig mye. Syns det er kjempeskuffende at cola light igjen inneholder aspartam...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 11:30   #41
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Dette er noe som gjør at jeg nesten på et punkt gruer meg til å få barn, hvordan forholde seg til godteri og brus?
Jeg observerer jo mamma og pappa som besteforeldre, som putter i toåringen til søstra mi kjeks og is med ujevne mellomrom. Hvordan fortelle dem at det ikke er greit dersom jeg får barn?
Jeg vil nemlig ikke gi et eventuelt avkom noe særlig med godteri, men heller ikke totalforby, og i hvert fall ikke lettprodukter i den tro at det er bedre. Kjempevanskelig! Jeg vet jo at det er stor disponering av diabetes fra min side i slekta, og at det derfor vil være viktig for et eventuelt barn og få et sunt og godt forhold til mat og belønning tidlig.

Enig, Iset. Det er kjempevanskelig!

Og enda vanskeligere blir det når du får flere barn, for hvordan kan man nekte ettåringen godteri når eldstemann får? Selv om man helst ville vente til 2-3-årsalderen med sånt? Nei det er ikke lett, jeg har svelget så mange kameler at jeg er helt hårete i halsen! Jeg skulle ikk gi godteri før den og den alderen, jeg skulle aldri gi lettprodukter, jeg skulle aldri gjøre ditt og alltid gjøre datt. Men når man står der med valpeøyne på seg og ikke vet frem og tilbake, nei det er fader ikke lett.
Lettere blir det jo ikke når man har svigerforeldre som mener kos og kjærlighet = sukker (og som samtidig sliter med vekta selv og ALLTID snakker om vekt og fedme!!). Greit at ungene koser seg der borte, men jeg skal ha meg frabedt det intense fokuset på vekt som de har! Her hjemme fokuserer vi på sunnhet, aldri ALDRI vekt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 11:35   #42
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Men en fin ting jeg husker fra jeg var liten, var at mamma og pappa klarerte ting som hadde med godteri i forhold til skoleturer og spesielle anledninger med foreldrene til bestevenninna mi, som også var våre nærmeste naboer. På den måten klarte de i alle fall av for eventuell misunnelse. "Urettferdig" er jo et av de første flerstavelseordene barn lærer seg har jeg lagt merke til

Men jeg vet godt at foreldrene mine vil forstå om jeg forklarer det for dem, de er jo både glade og imponerte over min evne til å spise meg så pass frisk som jeg er i dag, men jeg vet det kommer til å rykke hardt i besteforeldremuskelen når de eksponeres for de nevnte valpeøynene...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 11:44   #43
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Valpeøyne burde vært forbudt! Ungene har meg rundt lillefingeren! :sur:
Mamma er flink, hun er veldig opptatt av helse (på andres vegne, ikke sin egen hehe) og der går det i frukt og sånt når vi er på besøk. Svigers, derimot ... Men for all del, de er verdens beste bedreforeldre på alle andre måter, jeg kan ikke klage.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 11:47   #44
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 49
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Dette er vell litt som å banne i kirka, men iforhold til barn, så tror jeg at viss de førsk skal drikke brus, så er det bedre å gi de brus med sukker i enn med aaspartam i (nå har jeg ikke fått sett det programmet da) men alt handler så klart om å gi de slikt med måte...kanskje er det nok med et glass eller to på lørdagene? ikke ei hel flaske liksom...
men jeg må jo ikke ha brus.. jeg drikker det for at jeg har vent meg til det... har lenge tenkt å slutte

Dette er min tanke også. Og en annen ting, er at jeg tror at "terskelen" for å gi ett glass sukret brus er høyere enn ett light produkt. Så jeg tror ikke det er slik at NÅ mener alle at sukker er sunt heller..... Aspartam er IKKE sunnere enn sukker, det er like ille begge deler.... Men jeg har ikke greie på det, så alt jeg skriver er selvsagt bare synsing.....

Vi som er skeptiske mot aspartan, må jo også få litt kredit på at vi ikke mener at man skal spise sukker rett fra pakka av den grunn

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:08   #45
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Schænk ju, Iset! *neier pent*

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Er det sånn med aspartam at det er et sukkeralkohol? Jeg har forstått det sånn at sukkeralkoholer ikke fører til blodsukkerstigninger fordi det ikke taes opp i tarmen, mens hos enkelte kan det taes opp i tarmen likevel (hvorfor er jeg usikker på, dårlig fordøyelse? -Synsing...).
Noen som vet?

Aspartam er ikke et sukkeralkohol. Vi har i Norge i dag fem kunstige søtstoff: Aspartam, Acesulfam K, Sakkarin, Cyclamat og Sucralose (Splenda). Da jeg vokste opp var det Sakkarin og Cyclamat som var de store, stygge ulvene. Aspartam er bygget opp som jeg beskrev under.

Vi har mange sukkeralkoholer, og dette er naturlige stoffer: Maltitol, xylitol, laktitol, erythritol (Sukrin), mannitol m.fl. Sukkeralkoholene har ulik GI. Laktitol har GI minus 4! Men Sukrin har GI null. Maltitol har mest, med cirka 20.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 12:23   #46
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Takk MHM! Har egentlig ikke behøvd å forholde meg til det i stor grad, men dette oppklarer jo noe

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 14:24   #47
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Dette er vell litt som å banne i kirka, men iforhold til barn, så tror jeg at viss de førsk skal drikke brus, så er det bedre å gi de brus med sukker i enn med aaspartam i (nå har jeg ikke fått sett det programmet da) men alt handler så klart om å gi de slikt med måte...kanskje er det nok med et glass eller to på lørdagene? ikke ei hel flaske liksom...
men jeg må jo ikke ha brus.. jeg drikker det for at jeg har vent meg til det... har lenge tenkt å slutte

Der er jeg enig faktisk. Har aldri gitt barna mine falsk søtstoff. De har drukket vanlig saft - solbærsirup og simsons appelsinsaft - og ingen av dem har vært overvektige eller slitt med vekta som barn. De har også drukket h-melk og fått soft margarin på maten. Nå er de henholdsvis 19 og 23 år og slanke begge to. Men jeg er urolig for minstemann for han drikker pmx I USA anbefaler de ikke aspartam til barn under 3 år. Det er sikkert en grunn til det.

Snakket med en amerikansk kirurg for ca 3 år siden. Han sa at rapportene på bruk av aspartam var så skremmende at de ikke turte å offentliggjøre det. Han sa at man ikke burde drikke det i det hele tatt. Men hvis man ikke klarte å la være skulle man drikke maks en halv liter om dagen og da KALD. For hvis den var romstemperert oppførte den seg anderledes i leveren m.h.t nedbryting.

Har målt blodsukkeret før og etter et glass med pepsimax. Før hadde jeg 5.4, etter et glass med pmx hadde jeg 6.2 en økning på 0.8 faktisk. Ikke tillitsvekkende med andre ord. Og det er vel ikke noe som er mer unaturlig for kroppen enn falsk søtstoff.

Tror man gjør seg selv en tjeneste å kutte ut aspartam altså.

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 14:38   #48
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Jeg hadde ikke vært mindre redd for å gi unger margarin enn aspartam, i grunnen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 14:50   #49
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Nehei? Hva er galt med soft og melange?

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 17-09-08, 14:54   #50
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 49
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg hadde ikke vært mindre redd for å gi unger margarin enn aspartam, i grunnen.

Oj, her tror jeg du kan lære meg noe nytt. Hva mener du?

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Beste side for å føre inn mat? Lisekir Spørsmål og svar 9 12-08-08 20:48
Melkeallergi som kan føre til døden? HJEEELP! dydde Lavkarbo generelt 15 04-04-08 21:09
Slutta og ammet, kan det føre til vektøkning? geysirland Ketolysekuren 6 09-09-07 22:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no