Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Helt ny, og mange spørsmål

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-11-08, 08:39   #1
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Helt ny, og mange spørsmål

Har liksom bare så vidt begynt, tester liksom bare ut litt og vil ikke si at jeg er alvorlig på diett enda, men prøver. Vet jo ikke ennå hva jeg kan og ikke kan spise. ser for meg at en diet med lav karbo kan være greit for meg, klarer ikke styre helt unna karbo tror jeg, hvertfall ikke enda.

Kan dere ikke hjelpe meg litt da, med hvilken vei jeg bør gå. Har tidligere gått på GR og fått litt skrekken for fett, ønsker fortsatt ikke for mye fett i kosten da jeg blir dårlig av det rett og slett, men kommer jo ann på type fett da. Spiser mye fet fisk f. eks. og har nå også kjøpt inn avokado, det inneholder jo også en del bra fett. Jeg ønsker en sunn diett, men å kutte ned på karboene slik at kroppen min kan tære litt av det godt lagrede fette.

Jeg trenger å gå ned minst 10 kg, satser på å bli litt trent i tillegg, så da har en naturlignok litt vekt på kroppen. Trener nå 1 -2 ganger i uka, har desverre ikke tid til mer, men håper på å trappe opp til nyåret.

Så hva kan jeg spise, hva bør jeg unngå? Hva med youghurt og melkeprodukter, har tro på å få i meg kalsium. Hva med havregryn, kan jeg spise det som erstatning for brødmat?

Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 09:21   #2
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Helt ny, og mange spørsmål

Jeg vet at overgangen fra GR og over til lavkarbo kan være litt skremmende!
Men egentlig skal du kunne fortsette med matvanene du allerede har, med noen forandringer. Alle her inne spiser forskjellig, er bare til å finne en plass du er tilpass. Husk at dette er en livsstil-endring som skal vare resten av livet!

Første steget er å unngå pasta, ris, brød og gjerne melk. Skulle du allikevel ønske å unne deg noen av disse tingene anbefaler jeg villris, vita hjertegod grovbrød - uten tilsatt sukker, wasa fiber pluss knekkebrød, syrnet melk, yoplait 0,1% yoghurt. Husk at det skal være begrenset mengder! Sies vel max 1 gang til dagen..

Jeg erstatter som regel karboprodukter med mer grønnsaker, gjerne i form av wok eller gratinering (fløtegratinert/ostegratinert).

Prøv å få i deg sunne oljer ved å bruke det i mat, f.eks salater Avocado som du nevnte er en god kilde til fett!

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 11:59   #3
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Helt ny, og mange spørsmål

Takk for godt svar. Vurderer South Beach dietten da jeg som sagt søker mer på en enrding i livstil en enn streng kur. Jeg må ha en diett jeg kan leve med. Har jo familie og jeg ønsker ikke at ungen ska ha en lavkarbo diett. De får selvsagt gvort brød- og da ikke sånn med sirup. De får ekte smør på skiva og slikt, og da de vokse rå er i aktivitet ønsker je ikke å ta fra dem noe.

Vi lever ganske sundt med mye grønt og frukt hjemme, men da vekta står pang stille må jeg prøve noe nytt. Muligens jeg lurer mannen med, selv om han er fryktelig skeptisk. Det var jeg og i starten, er ennå til ketolysedietten, men det er jo mange andre bra her da, som ikke er fult så drastiske.

Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 13:46   #4
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 56
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Helt ny, og mange spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Mellon, her.

Hva med youghurt og melkeprodukter, har tro på å få i meg kalsium.

Du behøver ikke drikke melk for å få i deg nok kalsium.
Lettmelk inneholder 100mg kalsium pr 100 gram, mens Norwegia inneholder 800 mg pr 100 g.
Jeg er ikke helt sikkert på hva som er anbefalt daglig inntak. Har sett alt i fra 800-1200 mg om dagen.

Når det gjelder å spise forholdsvis mye fett så er det en vanesak. Jeg gikk selv på GR for ca 10 år siden, og ble skikkelig kvalm og uvel da jeg skulle unne meg egg & bacon en dag...

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 18:22   #5
estorilskreppa
Medlem
 
estorilskreppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Alder: 44
Innlegg: 119
estorilskreppa er på en erverdig vei

Sv: Helt ny, og mange spørsmål

velkommen og masse lykke til med å finne det som passer deg

__________________


estorilskreppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 18:24   #6
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Helt ny, og mange spørsmål

Velkommen ! Her vil du garantert finne masse tips, gode råd og ikke minst mange støttende mennesker!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 18:25   #7
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Helt ny, og mange spørsmål

Hmmm - hvorfor viser ikke thickeren min ?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 18:40   #8
Heksehilda
Seniormedlem
 
Heksehilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 499
Heksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt likt

Sv: Helt ny, og mange spørsmål

Du har sikkert kopiert feil kode. Prøv å kopiere den andre.

Når du legger den inn, kan du velge vis signatur før du lagrer, så slipper du å lagre hvis den er feil.

__________________



Heksehilda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og sunn fornuft Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et helt vanvittig spørsmål! Tess Generell diskusjon 7 23-04-08 22:55
Ny her med mange spørsmål? Tussi jenta Ketolysekuren 1 17-08-07 15:10
Ny her med mange spørsmål... villebill Spørsmål og svar 4 02-04-07 13:19
Helt ny her, og har et spørsmål.. Kiara Atkins kosthold 6 11-09-04 08:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no