Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Leverskader av ketolyse?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-09, 22:05   #1
anneca
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: Akershus
Alder: 52
Innlegg: 284
anneca er ny på veien

Leverskader av ketolyse?

Jeg fikk høre at noen hadde fått leverskader av å gå på ketolyse, sikkert over lenger tid. Er det noen andre som har hørt noe om det?

__________________



Min journal


Nov`07-Nov`08: minus 25 kg på ketolyse.
anneca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny runde med ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 22:09   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Leverskader av ketolyse??

Opprinnelig lagt inn av anneca, her.

Jeg fikk høre at noen hadde fått leverskader av å gå på ketolyse, sikkert over lenger tid. Er det noen andre som har hørt noe om det?

Nei, men jeg har hørt om mange som har fått hjerte-karsykdommer og diabetes av "normal" mat...

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 22:12   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Leverskader av ketolyse??

Fra spøk til alvor... Jeg har ikke hørt om det sånn personlig, men etter hva jeg har lest her inne og på andre fora, så er det en vanlig myte(?) blant ketolysemotstandere at et ketogent kosthold gir deg alle mulige helseplager.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 23-02-09, 22:13   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Leverskader av ketolyse??

Leverskader?
Det var noe nytt, trodde ryktene snakket om nyreskader, jeg!

Bare tuller, alle slike rykter er veldig overdrevet eller gjelder mennesker som var utsatt i utgangspunktet!

Er skrevet en del om det ang nyrer her fra før. Prøv å søk litt, du!

Nyrer

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 00:06   #5
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Leverskader av ketolyse?

Nei leverskader får man bare av giftstoffer, feks alkohol. Levra er kroppens filter.

også overdrevet inntak av fruktose over lang tid kan forandre leveren negativt. Da snakker vi stort inntak sammen med annen mat, feks i brus ( iallefall i USA )

Nyrefunksjonen vil ved et høyere inntak av protein måtte gå på et høyere gir, men normalt friske mennesker tar ikke skade av det. Dog spiser størstedelen her inne ikke overdrevet med protein.

Diabetikere kan ofte få nyretrøbbel og hypotesen er at høyt insulin øker belastningen på nyrecellene slik at de til slutt streiker. Inntak av mye karbo og stor blodsukkervariasjon kan derfor påvirke nyren negativt.

Fett derimot går ikke innom hverken lever eller nyre og det er fett man spiser mer av istedenfor karbo stort sett her inne.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 09:44   #6
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 59
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Leverskader av ketolyse?

Interessant spørsmål dette her.

Jeg så et program, husker ikke nå hvilket, men der ble en gåselever vist frem som et eksempel på hvordan det går med levra om man spiser for mye fett. Altså, da får man fettlever var konklusjonen.. Det så jo såklart helt for jævelig ut og jeg kan nok tenke meg at det var mange av seerne som fikk skrekken da.

Men ærlig talt, hva er det de tvangsforer gjess med for at de skal få denne overdimensjonerte leveren som har en konsistens som ferdig pate.?

Jeg må bare si at innslaget gjorde såpass inntrykk på meg at jeg nå føler for å spørre om akkurat det. Ikke at jeg tror at jeg har sånn lever altså, men...
Er det kombinasjonen fett+karbo som gjør utslaget, eller hva? Håper noen kan svare

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 10:59   #7
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Leverskader av ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av sirimor, her.


Men ærlig talt, hva er det de tvangsforer gjess med for at de skal få denne overdimensjonerte leveren som har en konsistens som ferdig pate.?

Tror det er en blanding av fett og mais, altså hurtige karbohydrater og fett.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 15:03   #8
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Leverskader av ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av sirimor, her.

Interessant spørsmål dette her.

Jeg så et program, husker ikke nå hvilket, men der ble en gåselever vist frem som et eksempel på hvordan det går med levra om man spiser for mye fett. Altså, da får man fettlever var konklusjonen.. Det så jo såklart helt for jævelig ut og jeg kan nok tenke meg at det var mange av seerne som fikk skrekken da.

Men ærlig talt, hva er det de tvangsforer gjess med for at de skal få denne overdimensjonerte leveren som har en konsistens som ferdig pate.?

Jeg må bare si at innslaget gjorde såpass inntrykk på meg at jeg nå føler for å spørre om akkurat det. Ikke at jeg tror at jeg har sånn lever altså, men...
Er det kombinasjonen fett+karbo som gjør utslaget, eller hva? Håper noen kan svare

De fôrer dem med korn, som regel gjennom hylser som skyves ned halsen. Gjess har en mekanisme for å fete seg opp før de skal ut og overvintre, og det er derfor det funker så bra.

Det er en brutal praksis, og stammer fra østjødene. I sentral-Europa manglet de sesam- og olivenolje til steking av kjøtt (smør blir treif når det blandes med kjøtt), og benyttet istedenfor schmaltz, som er gåsefett og karamellisert løk. Det finnes "økologisk" foie gras (altså uten tvangsfôring), som utnytter den naturlige fettlagringsmekanismen før overvintringen.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 15:31   #9
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 59
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Leverskader av ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

De fôrer dem med korn, som regel gjennom hylser som skyves ned halsen. Gjess har en mekanisme for å fete seg opp før de skal ut og overvintre, og det er derfor det funker så bra.

Okai...men er det bare gjess som har denne lagringsmekanismen og får sånn lever, eller kan andre pattedyr (iberegnet oss selvfølgelig) også få det? Huff....

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 16:48   #10
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Leverskader av ketolyse?

Men levra har med karbolagring og karboomdanning og blodfiltrering å gjøre. Den fordøyer/lagrer da virkelig ikke fettet. Det blir jo oppløst og fordelt gjennom lymfe og blodsystemet og forbrennes i cellene eller lagres i fettcellene.

Kolesterolmekanismene har levra mye å gjøre med, kan være en indirekte årsak her jeg overser, men vi snakker kolesterolmekanismene og ikke fettforbrenning her. Det er forskjell på det.

Mais inneholder endel fruktose også. Akkurat fruktosen forbrennes/konverteres kun i levra.

Men "giftige" fetter som transfett og harskt fett skulle det ikke forundre meg om skader levra over tid.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 24-02-09, 17:51   #11
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Leverskader av ketolyse?

Kan ikke overdreven alkoholbruk gi "fettlever"?? Mener jeg har lest noe om det en gang...
Uansett er det vel mye og raske karbohydrater i kombinasjon med mye fett som er ille for kroppen generelt, ikke LCHF

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 17:04   #12
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Leverskader av ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Kan ikke overdreven alkoholbruk gi "fettlever"?? Mener jeg har lest noe om det en gang...
Uansett er det vel mye og raske karbohydrater i kombinasjon med mye fett som er ille for kroppen generelt, ikke LCHF

Jepp, "fettlever" er forbundet med alkoholisme, og innebærer et spektrum av leversykdommer. Det er også forbundet med metabolsk syndrom (tada!), og man har derfor også funnet det hos overvektige (derfor tror man ofte, feilaktig, at det er på grunn av mye fett. It never ends). Kostholdsmessig er det (igjen) et høyt karboinntak som med stor sannsynlighet er synderen - fettlever blir direkte forbundet med alle de andre livsstilsykdommene som er forårsaket av høykarbokosthold.

Den lista er jaggu lang

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 14:46   #13
Anne Karin
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Fagerstrand Nesodden
Innlegg: 61
Anne Karin er på en erverdig vei

Sv: Leverskader av ketolyse?

Jeg hadde to gjess som fikk fettlever. Jeg har gjess som kjæledyr og hadde i min uvitenhet overforet disse to med deres favorittmat som blandt annet besto av mais, druer og brød i tillegg fikk de kraftfor og ubegrenset med gress. De ble syke etter 2 år. dette har jeg lært av, de 3 jeg har nå må gå på salater og proteinrikt kraftfor vinterstid. sommermaten er gress. Gjessene spiser ikke fett, de er veggiser.

Anne Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 14:28   #14
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 59
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Leverskader av ketolyse?

Godt å få det diskutert og belyst. Altså, der fikk jeg virkelig erfare hvor lett det er å la seg påvirke av...ja, kall det rett og slett feilinformasjon. Ikke rart folk skyr fett.

Og fettlever kommer altså av alkoholmissbruk og inntak av andre giftstoffer generelt. Greit å vite.

Hvorfor jeg begynte å bli usikker er nok fordi jeg har levd lavkarbo/ketogent så lenge nå. Og så får jeg sånne tanker innimellom at jiisess, tenk om jeg skader kroppen, istedenfor å gjøre den en stor tjeneste med dette kostholdet.
Men her ble jeg korrigert tilbake på rett tankespor. Takk for det

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 23:24   #15
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Leverskader av ketolyse?

ja jeg vet hvordan det er. En del av meg tenker denne tanken uansett hvor mye jeg har lest om at det ikke er slik. Så må jeg innprente meg at "du blir bare frisk av hel ren naturlig mat" og så går det over :-)

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no