Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Høyt kolesterolnivå og ketogen diett?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-03-09, 14:13   #1
Libelle
Medlem
 
Libelle sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 52
Libelle er på en erverdig vei

Høyt kolesterolnivå og ketogen diett?

Jeg spør på vegne av ei vennine som har ganske så forhøyede verdier av kolesterol. Hun har klart å holde nivåene nede vha diett. Men hun er interessert i å gå på Atkins, og lurer derfor på hvordan en så fettholdig diett vil påvirke kolesterolet hennes. Siden det allerede er altfor høyt. Hun er arvelig belastet med høyt kolesterol.

Jeg har søkt her inne på forumet og ute i nettverden, men ikke funnet noe entydig svar på dette spørsmålet. Jeg er ineterssert i erfaringer og forskingsbaserte artikler om akkurat dette.

__________________



Mamma til Elle 8 år, Liebe 6,5 år og Lulu 1,5 år. Libelles journal.
Libelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins møter Fedon Svar med sitat
Gammel 23-03-09, 14:39   #2
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Høyt kolesterolnivå og ketogen diett?

Forskning forteller ikke noe entydig svar om kolesterols sammenheng med livstilssykdommer, altså den utbasunerte lipid-hypotesen er ikke veldokumentert.

Derimot vil et kosthold som øker frie radikaler og stress på kroppen øke faren for livstilssykdommer. Stabilt naturlig fett (mettet, enumettet) er ikke stressende for kroppen. Blodsukker, insulin, industrifett (margarin, flerumettede oljer), tilsetninger, etc stresser kroppen.

Kolesterolet i maten påvirker kolseterolet relativt lite.

Være seg arvelig belastet eller ikke er det en fordel å spise mat som er oppbyggelig og riktig for kroppen. Ikke å se på kolesterolet isolert. Det er et stoff kroppen regulerer på bakgrunn av bla helsetilstand. Jo mindre stress på kroppen jo mindre mengde kolesterol vil måtte brukes som antioksidant og etterfølgende avleiring som avfallsstoff.

Om jeg hadde arvelig belastning av forhøyet kolesterol ville jeg iallefall ha dratt ned på rask karbo, industrimat, tilsetninger, fett med dårlig kvalitet, etc og spist, rent kjøtt, ren fisk, rene grønnsaker, ost, melk, smør, kokosolje, kaldpressede oljer, ren sjokolade, bønner, etc, etc, etc. Det blir man iallefall ikke sykere av.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketogen diett - og epilepsi mofe Andre dietter 12 14-09-10 19:23
Ketolysekuren, er det det samme som å gå på ketogen diett? Idun Kjellvik Ketolysekuren 5 07-03-09 17:25
Starthjelp til muskelbygging på en ketogen diett Chunky Trening 6 26-02-09 12:43
Er SB (fase 1) en ketogen diett? Borealis South Beach 2 28-01-07 18:54
ketogen diett lillan32 Lavkarbo generelt 3 01-12-05 00:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no