Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer? (Mensblødninger)

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-04-09, 12:08   #1
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer? (Mensblødninger)

Jeg er fryktelig plaga med smerter og enorme blødninger ved mensen. (På tross av at jeg har hormonspiral)
I tillegg har jeg en syklus på 17-19 dager. Dvs at jeg har mensen HEEELE tia.

I dag fikk jeg høre at menstruasjonsplager kan skyldes sinkmangel, men jeg finner ingen info om dette. Noen som vet?

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 12:53   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer?

Jeg aner ikke, men mange må kutte ut hormonspiralen pga slike kraftige blødninger som ofte kommer enten med kortere mellomrom enn vanlig, eller lengere mellomrom.
Jeg brukte minipillen creazette et år, og da blødde jeg 3 uker i slengen hver 3.mnd, et mareritt,på slutten av 3. uka var jeg helt gåen, jeg var så sliten.
Så jeg gikk over til p-ring og har siden ikke hatt noen forstyrrelser, p-ring har veldig lav dose hormoner i forhold til mye annet.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 13:24   #3
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer?

Sink er vel en ting, vitaminer og mineraler generelt.. Men si meg, har du sjekket deg hos lege? Og har syklusene alltid vært så korte?
Kan det være at du har noe cyster på eggstokkene f.eks så vil det kunne gi mye smerter og store blødninger blant annet..

__________________


caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 13:35   #4
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer?

Jeg har alltid hatt så korte sykluser ja. Forutenom når jeg har gått på p-pillen da.

Så jeg vurderer faktisk den igjen.
Hadde en syste på v. eggstokk da jeg ble gravid, men etter graviditet var den borte.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 10:25   #5
Tindra
Medlem
 
Tindra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Alder: 38
Innlegg: 65
Tindra er ny på veien

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer? (Mensblødninger)

Har ikke noe erfaring, men vil bare ønske deg lykke til med å finne ut av det

__________________





Min Journal!
Tindra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-Herbalife-ish Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 10:54   #6
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer? (Mensblødninger)

Opprinnelig lagt inn av Tindra, her.

Har ikke noe erfaring, men vil bare ønske deg lykke til med å finne ut av det


Takk. Jeg tror rett og slett jeg røsker ut den derre dustespiralen og begynner på pillen igjen. Orker ikke ha mensen hele tia lengre.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 11:39   #7
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer? (Mensblødninger)

Røsk ut skiten... Jeg hadde hormonspiral, og først var jeg nå plaget med hyppige og kraftige blødninger i innkjøringsperioden, som for meg varte i 9 mnd. Deretter roet det seg litt ett års tid, før jeg begynte å få hyppige, uregelmessige og kraftige blødninger. Fikk time hos gynekolog, som mente at jeg kunne gå over til p-piller. Gjorde det, men fortsatt hadde jeg sterke blødninger. Enden på visa ble at jeg ble operert og fjernet livmorslimhinna. Gynekologen sa at sterke blødninger og særlig når de blir hyppige og uregelmessige ofte skyldes muskelknuter eller polypper i livmora.

Jeg hadde begge deler, i tillegg til ganske tykk slimhinne. Før jeg ble operert ble jeg spurt om jeg ønsket flere barn eller ikke, noe jeg ikke gjør. For hvis man fjerner hele slimhinna er sjansen for å bli gravid minimal.

Nå er det 2 år siden jeg ble operert, og jeg bruker nå ikke prevensjon. Har bittesmå blødninger ganske nøyaktig hver 4 uke, det varer 3-4 dager, og holder med å bruke truseinnlegg. Det kan jeg leve med.

Men altså, få gynekologen til å sjekke deg! Kan være noe inni livmora som forstyrrer syklusen din og skaper så hyppige blødninger.

Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 11:42   #8
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer? (Mensblødninger)

Takk for svar Svane!

Jeg skal i alle fall ha et barn til, så noen operasjon er uaktuelt.

Men siden jeg har hatt kort syklus hele livet, så er vel sannsynligheten for at det bare er sånn jeg er tilstede, eller?

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 12:16   #9
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer? (Mensblødninger)

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Takk for svar Svane!

Jeg skal i alle fall ha et barn til, så noen operasjon er uaktuelt.

Men siden jeg har hatt kort syklus hele livet, så er vel sannsynligheten for at det bare er sånn jeg er tilstede, eller?

Syklusen kan nok være bare sånn du er ja. Når det gjelder operasjon kan de fjerne eventuelle muskelknuter eller polypper uten å ta hele livmorslimhinna. Men for meg som har to barn og ikke vil ha flere så var det en enklere operasjon (visstnok) å ta hele ruklet enn å ta bare det de måtte.

Men du bør bli undersøkt av gynekolog, hvis du har muskelknuter eller polypper kan de også gjøre det vanskelig å bli gravid.

Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 12:41   #10
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer? (Mensblødninger)

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Syklusen kan nok være bare sånn du er ja. Når det gjelder operasjon kan de fjerne eventuelle muskelknuter eller polypper uten å ta hele livmorslimhinna. Men for meg som har to barn og ikke vil ha flere så var det en enklere operasjon (visstnok) å ta hele ruklet enn å ta bare det de måtte.

Men du bør bli undersøkt av gynekolog, hvis du har muskelknuter eller polypper kan de også gjøre det vanskelig å bli gravid.


Jeg skal straks på undersøkelse, så får vi se.

men jeg tror ikke jeg har vanskelig for og bli gravid gitt. Slutta på p-piller 2. mai 2005 for og prøve ny prevansjon. 20. mai var jeg gravid gitt.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 13:58   #11
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer? (Mensblødninger)

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Jeg er fryktelig plaga med smerter og enorme blødninger ved mensen. (På tross av at jeg har hormonspiral)
I tillegg har jeg en syklus på 17-19 dager. Dvs at jeg har mensen HEEELE tia.

I dag fikk jeg høre at menstruasjonsplager kan skyldes sinkmangel, men jeg finner ingen info om dette. Noen som vet?

Her står det du trenger å vite,har lita tid nå,hvis noen hos deg kan engelsk,så les. kommer tilbke

arvid g
All of the factors that promote stable oxidative energy production protect against the coagulative derangements, largely by preventing capillary leakage, and it now seems that these processes protect against cancer as well as protecting against all of the stress-related degenerative and inflammatory diseases.
Since hyperventilation can increase capillary leakage and cause the blood to become more concentrated, breathing carbon dioxide (breathing in a bag) should help to restore capillary function.
Since the blood becomes more concentrated, viscous, and clottable during the night (especially during long winter nights), the risk of a heart attack or stroke would probably be reduced by drinking orange juice before getting out of bed (and at bed-time), to dilute the blood and decrease adrenaline and the free fatty acids, which contribute to the increased tendency to form clots in the morning. (Assanelli, et al., discuss the importance of adrenaline in morning/winter sudden death; Antoniades and Westmoreland show that the availability of glucose can override major promoters of clotting and bleeding.)
Things to reduce the stress-related coagulopathies: Sugar and niacin to minimize the liberation of fatty acids, progesterone and thyroid to protect against estrogen and to avoid hypoglycemia (which increases adrenaline and free fatty acids and accelerates clotting), magnesium and gelatin (or glycine), to protect against intracellular calcium overload and hypoxia, and vitamin E and salicylic acid for antiinflammatory effects, are major nutrients that protect the circulatory system against clotting, bleeding, edema, and tumefaction.
Even on the mornings that you don’t drop dead, there is reduced adaptive capacity and functional impairment before eating breakfast. For example, men who went for a run before breakfast were found to have broken chromosomes in their blood cells, but if they ate breakfast before running, their chromosomes weren’t damaged.

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 15:01   #12
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer? (Mensblødninger)

Arvig g: vennligst skriv på norsk!

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 15:59   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer? (Mensblødninger)

Opprinnelig lagt inn av arvid g, her.

All of the factors that promote stable oxidative energy production protect against the coagulative derangements, largely by preventing capillary leakage, and it now seems that these processes protect against cancer as well as protecting against all of the stress-related degenerative and inflammatory diseases.
Since hyperventilation can increase capillary leakage and cause the blood to become more concentrated, breathing carbon dioxide (breathing in a bag) should help to restore capillary function.
Since the blood becomes more concentrated, viscous, and clottable during the night (especially during long winter nights), the risk of a heart attack or stroke would probably be reduced by drinking orange juice before getting out of bed (and at bed-time), to dilute the blood and decrease adrenaline and the free fatty acids, which contribute to the increased tendency to form clots in the morning. (Assanelli, et al., discuss the importance of adrenaline in morning/winter sudden death; Antoniades and Westmoreland show that the availability of glucose can override major promoters of clotting and bleeding.)
Things to reduce the stress-related coagulopathies: Sugar and niacin to minimize the liberation of fatty acids, progesterone and thyroid to protect against estrogen and to avoid hypoglycemia (which increases adrenaline and free fatty acids and accelerates clotting), magnesium and gelatin (or glycine), to protect against intracellular calcium overload and hypoxia, and vitamin E and salicylic acid for antiinflammatory effects, are major nutrients that protect the circulatory system against clotting, bleeding, edema, and tumefaction.
Even on the mornings that you don’t drop dead, there is reduced adaptive capacity and functional impairment before eating breakfast. For example, men who went for a run before breakfast were found to have broken chromosomes in their blood cells, but if they ate breakfast before running, their chromosomes weren’t damaged.

Her tror jeg du med egne ord må forklarer hva dette har å gjøre med hormonspiral og blødningsforstyrrelser. Blødningsforstyrrelser er vel den mest vanlige bivirkningen av hormonspiral, jeg vet om temmelig mange som har opplevd dette også, og som fikk helt normal syklus etter å få tatt ut spiralen. Så når du kommer med påstander som for oss kvinner virker litt på jordet, så tror jeg det er lurt av deg å komme med en skikkelig forklaring og ikke bare et stykke du har kopiert fra Ray Peat.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 16:55   #14
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer? (Mensblødninger)

Opprinnelig lagt inn av Perdita, her.

Arvig g: vennligst skriv på norsk!

Hvis han skriver på norsk skjønner vi jo med en gang at han er på jordet...

Jeg skal ikke påstå at jeg kan alle de medisinske betegnelsene på engelsk, men jeg ser ingenting i dette som relaterer seg verken til kraftig mens eller hormonspiral.

Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 17:15   #15
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer? (Mensblødninger)

Jeg skjønte heller ikke hva dette hadde med mensen og hormoner og gjøre.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 18:56   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Noen som har hørt om dette og kan fortelle litt mer? (Mensblødninger)

Det er én ting å sitere noe kort på engelsk, men dette lange, usammenhengende, forvirrende, og tydelig for fler enn meg -irrelevante tekststykket gjør lite nytte, og flere vil vel rett og slett ikke gidde å lese det.
Om du ikke har tid til å svare nå, så gjør det heller senere, når du kan gjøre deg forstått
Venter spent på forklaringa!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som har hørt om dette melet? Impulsiw Generell diskusjon 29 11-05-09 10:15
Vil fortelle litt om ketolyse for meg, og håper noen kan gi meg litt tilbakemeldinger hilde29 Ketolysekuren 9 26-01-09 12:25
Hei:) kan noen som er litt erfarne se på dette for meg:) Takk Cec Ketolysekuren 18 13-10-07 18:21
Hei:) kan noen som er litt erfarne se på dette for meg:) Takk Cec Ketolysekuren 0 12-10-07 19:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no