Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kvalitet på egg

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 08-07-09, 12:32   #26
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kvalitet på egg

Opprinnelig lagt inn av Ramah, her.

Det er nok bare den europeiske bonde-mafiaen som har trumfet gjennom den korte holdbarheten på eggene.

Eller bare enda en bekreftelse på at den norske maten er bedre, og derfor holder lenger...

Gammel 08-07-09, 12:41   #27
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg har spist egg som har vært et halvt år gamle (brukte den klassiske egg-i-vannglass-testen først). Det smakte helt fint det, tenk, egget må jo være den perfekte konservering fra naturens side

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 12:46   #28
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har spist egg som har vært et halvt år gamle (brukte den klassiske egg-i-vannglass-testen først). Det smakte helt fint det, tenk, egget må jo være den perfekte konservering fra naturens side

Pass på så det ikke ligger for varmt og blir kylling

Gammel 08-07-09, 12:47   #29
Vaffel
Medlem

Vaffel sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
Vaffel har en fantastisk aura rundt segVaffel har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har spist egg som har vært et halvt år gamle (brukte den klassiske egg-i-vannglass-testen først).

Hvordan var den testen igjen? Har hørt om den, men husker ikke hva som skal skje/ikke skje hvis egget er OK.

Vaffel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig moderat/restrektiv lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:00   #30
Filakia
Medlem

Filakia sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Filakia er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Vaffel, her.

Hvordan var den testen igjen? Har hørt om den, men husker ikke hva som skal skje/ikke skje hvis egget er OK.

Som jeg skrev tidligere i tråden:

Opprinnelig lagt inn av Filakia, her.

Som en annen nevner, egg er fullgode langt over datoen. (Ikke at det ofte er noe problem med at egg blir gamle om man lever på lavkarbo, kanskje... hehe).

Måten du da kan teste eggene, før tilberedning, er å dyppe de i vann, f.eks. fylle et litermål eller annen passe stor beholder med vann. Hvis egget synker til bunns er det ferskt. Ligger egget midt i, verken i bunnen eller i vannskorpa er det fortsatt fullgodt å bruke, men om egget bryter vannskorpa og ligger der og dupper delvis over vann, da er det bare å kaste... Jeg tester ett og ett egg på denne måten hvis jeg er usikker på om mine "over-dato-egg" fortsatt er brukbare. Dvs. jeg trenger jo sjelden gjøre det nå, men denne metoden har jeg brukt mye opp gjennom årene, før spiste jeg ikke så mye egg, så det hendte titt og ofte at de gikk over datoen. Lærte teknikken av min kloke gamle mormor

Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:22   #31
Vaffel
Medlem

Vaffel sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
Vaffel har en fantastisk aura rundt segVaffel har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Filakia, her.

Som jeg skrev tidligere i tråden:

Ooops! Jeg trodde jeg hadde lest alle innleggene i denne tråden, men det hadde jeg visst ikke.

Uansett, tusen takk! Slikt er kjekt å kunne.

Vaffel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig moderat/restrektiv lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 18:38   #32
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Vaffel, her.

Ooops! Jeg trodde jeg hadde lest alle innleggene i denne tråden, men det hadde jeg visst ikke.

Uansett, tusen takk! Slikt er kjekt å kunne.

... og bakgrunnen til denne testen er at egg som er dårlige inneholder gass - derfor flyter de.
Gassen som dannes er svovelgass, og den lukter - bokstavlig talt - råtne egg, he, he
(Det er i allefall det jeg har blitt fortalt...)

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbobøker - dårlig kvalitet firth Lavkarbobøker 6 27-05-06 03:58
Kvalitet på maten Kristian Generell ernæringsdebatt 2 27-11-04 18:00

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:10.