Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Karbohydrater gjør deg glad

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 30-09-09, 14:02   #1
galleren
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2007
Alder: 47
galleren er på en erverdig vei

http://www.klikk.no/helse/kosthold/article504627.ece

galleren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 14:07   #2
Fungirl
Supermoderator

Fungirl sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Karbohydrater gjør deg glad

For meg er det iallefall totalt motsatt. Føler meg mye bedre både fysisk og psykisk når eg holder meg unna karbsene
Eg blir rett og slett ganske sur av for masse karbs.

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 14:23   #3
Paris
Seniormedlem

Paris sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 49
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

For meg er det iallefall totalt motsatt. Føler meg mye bedre både fysisk og psykisk når eg holder meg unna karbsene
Eg blir rett og slett ganske sur av for masse karbs.

Helt enig!! Jeg får veldig humør-svingninger av masse karbo. Ihvertfall har jeg fått et mye mer stabilt humør nå når jeg går på lavkarbo.

Savner det dere sier om fysisk bedre da kunne ha sovet hele dagen jeg...

Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 14:30   #4
Omelett
Medlem

Omelett sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Omelett er ny på veien

De skriver jo at man må velge sunne karber for at dette skal stemme.

Sitat:

Unngå sukkerrike matvarer og gå heller for helkorn, frukt, grønnsaker og belgfrukter, som også inneholder viktige næringsstoffer og fiber.

Gammel 01-10-09, 18:02   #5
Badpitt
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2009
Badpitt er på en erverdig vei

Kom over denne artikelen!

Noen kommentarer?

Badpitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 18:24   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Slo sammen denne tråden med en allerede opprettet tråd om samme

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 09:20   #7
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Og dette er hva som stod i Harvard Health Letter (med mine uthevinger):

Low-carb diets have done well in some head-to-head comparisons with other diets. And no matter what the diet, shedding a few pounds usually makes people happy.
But there's some research suggesting that Atkins-like diets (low in carbs, high in fat and protein) could make people's moods a little darker even if their bodies end up a little lighter. Carbohydrates promote the synthesis of serotonin, a neurotransmitter that seems to play a significant role in mood control. Some evidence suggests that avoiding carbs a and gorging on fat and protein instead a could reduce serotonin concentrations, giving some folks a case of the low-carb blues. And when diets have been tested for a short time (three weeks) in physically active people without a weight problem, low-carb eating has led to more fatigue and bad moods than high-carb eating.
Of course, those aren't the kind of ...

(Resten av artikkelen er ikke gratis)

Den artikkelen var da like seriøs som om jeg skulle ha skrevet om noen som kjenner noen som kjenner noen som har hørt om at....
Og så har de testet ut på slanke folk i hele tre uker!!! Wow!
Hvis jeg skulle ha testet ut et gebiss, ville jeg da ha bedt mennesker med alle tennene i behold om å prøve det?? Makan!

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 10:38   #8
Alkazelters
Seniormedlem

Alkazelters sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Det er viktig å huske på at Kokain og liknende stoffer også øker seratoninnivåene, uten at vi skal anbefale dette. Vil tippe det egentlig er fallende blodsukker som er problemet.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 11:36   #9
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Vil tippe det egentlig er fallende blodsukker som er problemet.

Eller rett og slett avrusninga. Som du sier, folk blir glade av kokain også, og ofte veldig grente når de kutter det ut...

Gammel 03-10-09, 11:41   #10
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Eller rett og slett avrusninga. Som du sier, folk blir glade av kokain også, og ofte veldig grente når de kutter det ut...

Veldig ofte.... he, he

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 12:53   #11
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Morsomt hvordan de definerer de viktige karbohydrakildene som faller under både ketogene og ikke ketogene lavkarbodietter.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 00:11   #12
chili
Seniormedlem

chili sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 52
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Badpitt, her.

Kom over denne artikelen!

Noen kommentarer?

.. Sukker og mel/brød-produsentene kommer med stadig mer patetiske, eller desperate, evt, metoder for å få folk (flest) til fortsette å spise varene deres.
Tror jeg da.
Men så er jeg ikke lenger i sukker-og-brød-koma, heller.

Gammel 30-10-09, 12:47   #13
Rangelet
Medlem

Hvor: Bergen
Alder: 43
Rangelet er på en erverdig vei

Personlig tror jeg ikke det er noen konspirasjon, men man kan jo alltid begynne å lure. Det er nok flere sider enn vi ser. Når butikk hyllene er fylt med karbohydrater, så må det naturligvis være noen som støtter illusjonen om at de ikke går forgjeves til butikken for å handle mat.

Rangelet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo funker Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 13:49   #14
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Hvor: Kristiansand
Alder: 48
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av galleren, her.

Jeg må forsåvidt innrømme at jeg var litt bråsint og gretten den første uken på ketolyse, men det er vel egentlig forståelig. Narkomane på avrusning er også en tanke hissige i starten :P

Gammel 04-11-09, 00:21   #15
chili
Seniormedlem

chili sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 52
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Konspirasjon?
Nei,tror ikke det jeg heller.
Men: tenk på hvor viktige varer (for matindustrien) melk, sukker og mel er..!
Tenk hvis majoriteten i Norge en dag kutta kraftig ned på den slags mat.
Inkludert frukt, også, da.

Gammel 12-11-09, 13:38   #16
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sitat:

I en artikkel på Helsen Bergen sine hjemmesider skriver hun følgende:
«Mange dyreforsøk har vist at kosten påvirker hjernens innhold av aktivt serotonin, og det finnes gode biologiske forklaringer på dette fenomenet. Når rotter spiser måltider som er rike på karbohydrater, stiger innholdet av aktivt serotonin i hjernene deres.»
Videre skriver hun at den biologiske forklaringen er at karbohydrater får insulinnivået til å stige, noe som igjen påvirker konsentrasjonen av tryptofan i blodomløpet.
«Dermed siver mer tryptofan inn i hjernen, og siden tryptofan er forstadiet til serotonin, blir det altså dannet mer aktivt serotonin i hjernen.»

Sitat:

– Det viktigste for å holde humøret stabilt er å passe på at blodsukkeret holder seg stabilt. Blodsukkeret vårt blir påvirket av hva vi spiser, sier klinisk ernæringsfysiologi Therese Mathisen til Klikk.no.

Motsier dama seg selv??

Først sier ho at karbohydrater øker blodsukkeret ogh det gjør at man blir i bedre humør. Etterpå sier hun at det viktigste er å holde blodsukkeret stabilt...

Det er jo nettopp det vi gjør på lavkarbo! Holder blodsukkeret stabilt.

Gammel 12-11-09, 13:54   #17
BlirFjong
Seniormedlem

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Sandnes
Alder: 42
BlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvelBlirFjong er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Motsier dama seg selv??

Først sier ho at karbohydrater øker blodsukkeret ogh det gjør at man blir i bedre humør. Etterpå sier hun at det viktigste er å holde blodsukkeret stabilt...

Det er jo nettopp det vi gjør på lavkarbo! Holder blodsukkeret stabilt.

Og.. JEG.. liker i alle fall meg selv mye bedre med stabilt blodsukker.. for greit nok.. kanskje blir jeg litt happyere med mye usunne karbohydrater (vi vet alle at det er en kortvarig glede da) men nå som jeg slipper blodsukkersvigningene hele tiden så er jeg ikke lenger dritsur når jeg er sulten...
Før kunne det gå på forholdet løs mellom meg og sambo dersom jeg var dritsulten ergo skikkelig SUR kjerring. Jeg liker det nye stabile humøret mitt mye bedre.

BlirFjong er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert livsstilsendring :-) Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For lite karbohydrater i dag, hva gjør jeg? Mogvai Ketolysekuren 17 10-02-09 11:49
Så glad, så glad! Mamzen5 Lavkarbo generelt 0 29-10-08 19:29

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.