Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Sukker har ikke høy GI ...

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-10-09, 10:11   #26
frifuggel
Seniormedlem

frifuggel sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 61
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Sukker har ikke høy GI ...

Ser ut til at rutinene er utrolig forskjellig, ut fra hvor man bor i landet.. Har en kollega som har fått beskjed om at h*n er insulinresistent, på grensen til dia2, og ble "fluksens" sendt på dia-kurs, og har fått beskjed om å gå over på lavkarbo, hvis h*n skal bli frisk! Egentlig litt stygt å si det, men jeg er glad vi er to på jobb, som er "åpent lavkarbo".. Hehe

Gammel 19-10-09, 10:16   #27
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av frifuggel, her.

Ser ut til at rutinene er utrolig forskjellig, ut fra hvor man bor i landet.. Har en kollega som har fått beskjed om at h*n er insulinresistent, på grensen til dia2, og ble "fluksens" sendt på dia-kurs, og har fått beskjed om å gå over på lavkarbo, hvis h*n skal bli frisk! Egentlig litt stygt å si det, men jeg er glad vi er to på jobb, som er "åpent lavkarbo".. Hehe

Tror heller det har med fastlegen å gjøre. Jeg byttet fastlege og fikk plutselig en lege som ikke bare visste hva ketolyse var, men som også anbefalte det på det varmeste!

Gammel 19-10-09, 10:44   #28
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Tenk at før insulinets tid (kom på 20-tallet), og en god stund etter det også var rådet fra legene til folk som hadde diabetes, spis ikke karbohydrater!

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 10:48   #29
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Tenk at før insulinets tid (kom på 20-tallet), og en god stund etter det også var rådet fra legene til folk som hadde diabetes, spis ikke karbohydrater!

Allerede på 1700-tallet var det jo vanlig i frankrike å kutte ut brød og poteter, men spise kjøtt og drikke vin om man fikk for stor mage... (kilde: Bedre uten brød)

Gammel 19-10-09, 11:01   #30
somaya
Medlem

somaya sin avatar

Hvor: Oslo
Alder: 47
somaya er på en erverdig vei

Sv: Sukker har ikke høy GI....

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

tusen takk for en god latter, dreamy!

Signerer

Stolt mamma til 4
somaya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala fedon Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 12:05   #31
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Er du sikker på det?
Jeg mener å huske at jeg for mange år siden så en film om de to som forsket seg fram til insulinets dempende virkning på blodsukkeret.
I den filmen var det ei ung jente med dia1, hun var på et behandlingssted og der drev de på med kaloritelling. Hvis jeg ikke husker helt feil, så stod hun (som så mange andre) i fare for å sulte ihjel da kaloriinntaket var nede på 300-400 kalorier om dagen.

Uansett hva som er riktig (jeg kunne helt sikkert ha sjekket det opp nå, men har litt annet å gjøre), så har dee nok vært mange forskjellige mer eler mindre gode råd til diabetikere gjennom tidene.

Veldig artig innlegg om Dansukker, forresten. Det er helt utrolig at de kan skrive så mye som er feil, men det beviser vel det gamle ordtaket om at hvis du forteller en løgn ofte nok, så blir den en sannhet...

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:22   #32
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Er du sikker på det?
Jeg mener å huske at jeg for mange år siden så en film om de to som forsket seg fram til insulinets dempende virkning på blodsukkeret.
I den filmen var det ei ung jente med dia1, hun var på et behandlingssted og der drev de på med kaloritelling. Hvis jeg ikke husker helt feil, så stod hun (som så mange andre) i fare for å sulte ihjel da kaloriinntaket var nede på 300-400 kalorier om dagen.

Uansett hva som er riktig (jeg kunne helt sikkert ha sjekket det opp nå, men har litt annet å gjøre), så har dee nok vært mange forskjellige mer eler mindre gode råd til diabetikere gjennom tidene.

Veldig artig innlegg om Dansukker, forresten. Det er helt utrolig at de kan skrive så mye som er feil, men det beviser vel det gamle ordtaket om at hvis du forteller en løgn ofte nok, så blir den en sannhet...

Se her: http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1107829

Sitat:

3) Af størst Betydning er Næringen, fordi Diabetikeren ikke er istand til at udnytte stivelseholdige og dermed beslægtede Stoffe. Med de forskjellige Erstatningsmidler for almindeligt Brød har Forf. i Længden ikke fundet sig tjent og mener derfor at det er bedst at tillade Pat. Nydelsen af smaa Kvantiteter Brød men dog som Tilgift til Kjød og Fisk, kun at tillade friske Grønsager og andre stivelsesfrie Plantestoffe.
Man har anbefalet Diabetikere Melk som et uskadeligt Næringsmiddel. Det taales undertiden, men oftere har Forf. seet ganske uheldige Følger deraf, navnlig ved Anvendelsen af den saakaldte Donkin’ske Melkekur iagttaget, at baade Urin og Sukkermængden øgedes. Snarere er som Drik at anbefale godt udgjæret, lidet sukkerholdigt Øl eller Rødvin i maadelig Mængde, medens de sukkerrige spanske og ungarske Vine bør forbydes. Af en maadelig Brug af Alkohol har Forf. aldrig seet Skade, forudsat, at den som i god Kognak er ren og uforfalsket.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:28   #33
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Og her: http://www.freewebs.com/diabetesdige...teshistory.htm

• 1816 - 1876 A.D.
Traube related that the intake of carbohydrates and its digestion increases the amount of sugar in the urine, that the stopping of the intake of the carbohydrate eliminates most of this sugar in the urine.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:44   #34
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Jeg har skrevet et innlegg i bloggen min og Henriette Schønberg Erken.
Dere vet kanskje hvem hun var?

Sitat fra bloggen min:

Henriette Schønberg Erken (født 1866 i Oslo, død 1953 i Hamar) var en norsk husholdningslærer og kokebokforfatter.
I 1880-årene jobbet hun på Bonnevies husholdningsskole i Kristiania, og ga i 1895 ut Kogebog for skole og hjem sammen med kollegaen Caroline Steen.
Hun giftet seg i 1901 med Albert Leonhard Erken, og flyttet til Vang, hvor hun resten av livet bodde på Dystingbo gård. I 1908 startet hun en husholdningsskole på gården. I 1914 ga hun ut Stor kokebok for større og mindre husholdninger, som kom ut i mange utgaver fram til 1951. Det er blitt sagt at boka lærte Norge om matkunstens gleder, og boken er blant de få bøker som kan identifiseres ved forfatterens etternavn alene.

Jeg har en av hennes kokebøker, trykket i 1951, og det er ganske interessant det hun skriver om kost for diabetikere på den tiden:

Da organsimen kun ufullstendig kan forbrenne kostens kullhydrater, gir man pasienten det mål av kullhydrater han kan forbrenne. Hvert tilfelle må behandles individuelt og under lægens stadige tilsyn, således at lægen forordner dieten og bestemmer hvor meget og i hvilken form f. eks. brød og poteter kan gis. Herefter har husmorens nøiaktighet, samvittighetsfullhet og kunnskaper umåtelig meget å si for å få den tillatte kost så tiltalende, avvekslende og pent servert som mulig.

Mer enn i nogen annen sykdom må man her streve for å skaffe avveksling. Bare den ting skal man erindre at den sykes lengsel efter brød kan bli næsten uutholdelig, og det kan være i årevis at den syke må holde ved med en stivelse- og sukkerfri kost, samtidig blir han lei av den fettrike kost, som skal være erstatning for mel og sukker. Mel og kavring i farser eller andre kjøtt- og grønnsakeretter må ikke brukes.
Kalvehjerne til jevning er også utmerket; den utvannende og forvellede hjerne kokes med 60 gram smør, til den er ganske utkokt; has i krukker, overhelles med smeltet smør for å bli lufttett. Bindes over og oppbevares koldt. Benyttes til jevning av supper og sauser. Istedenfor poteter kan brukes jordskokker og stakis.

Hele mitt innlegg om Erken, med noen oppskrifter fra kokeboken....virkelig lavkarbo!

Før bilder
Etter bilder
Gammel 19-10-09, 14:53   #35
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Forvellet kalvehjerne!!

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 15:18   #36
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Forvellet kalvehjerne!!

Hadde jo vær litt artig å prøve da

Før bilder
Etter bilder
Gammel 19-10-09, 17:47   #37
frifuggel
Seniormedlem

frifuggel sin avatar

Hvor: Østlandet
Alder: 61
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Hadde jo vær litt artig å prøve da

Eh... Neeeei...

Gammel 19-10-09, 18:31   #38
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Takk for linker og info, Imse og Dreamy.

Den filmen jeg så var nok vel dramatisert. Jeg husker enda legen som ristet på hodet og sa at den lille piken ikke hadde lenge igjen. Nå var de nede på 3-400 kalorier og hadde enda ikke fått kontroll på blodsukkeret hennes. Hun hadde nok ikke mange dager igjen å leve. De to forskerne satte tilslutt insulin i en labrador/retriver og den overlevde. De klarte med et nødskrik å overtale legene eller foreldrene til å få gitt pilken insulin og så var det happy ending i siste sekund!!

Vel, man kan jo undre seg på om hvorfor leger i dag vegrer seg slik for å be dia2'ere om å legge om til lavkarbo, er det mot bedre vitende? Eller er det ut i fra et slags ønske om at pasienten skal "leve et så normalt liv som mulig" kostholdsmessig sett?? Siden de har botemiddelet når blodsukkeret fyker i været...
Her er det jo tydelig at lavkarbo er gammel viten.... selv om det nok ikke er politisk korrekt å gi diabetikere opium...:
"Narkotika og navnlig Opium. Det lykkedes ofte ved Brugen af dette ikke blot at formindske Tørsten, at nedsætte Urinudskillelsen, men ogsaa Sukkermængden minker, medens Legemsvægten tiltager. Store Doser er ofte nødvendige, og det er forbausende, hvor godt Diabetikere taale Opiater uden at have skadelig Eftervirkninger deraf"

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 18:58   #39
Chop
Medlem

Chop sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oppland
Chop er en juvelChop er en juvelChop er en juvel

Interessant dette her. Jeg kan gi et eksempel på gunstig virkning av lavkarbo:

En god venn av meg fikk i sommer konstatert diabetes 2 (eller var på randen av det, jeg aner ikke hvor grensen går), blodsukkerverdien var på ca 12. Jeg har snakket varmt om lavkarbo i forbindelse med vektreduksjon og også fortalt om hvilken gunstig effekt det har på folk med diabetes. Han la han om kosten tvert til lavkarbo og er for tiden i ketose. Snakket med ham for en ukes tid siden, og han hadde fått blodsukkerverdien ned i 5,8 bare ved å endre kosten. En gunstig bivirkning var et vekttap på 15 kilo.

Chop er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mer fett, mindre karbo Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 19:15   #40
Impulsiw
Seniormedlem

Impulsiw sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 58
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Nå orket ikke jeg å lese alle innleggene...men jeg har dia2 og sukker for meg er rene gifta..tåler ikkeno! ikke en boks med yoghurt en gang Da må jeg ta de helv** pillene... reagerer på ei brødskive... littegranne pasta...blir fort over 8. Det verste jeg kan innta er sukker, sjokolade osv.. da fyker det fort opp i 11... Så det kan umulig gi middels GI.

OG dia2 er ingen sykdom men en tilstand i følge det jeg har lest... så han har jo rett i at lever man etter det man skal...merker man ingen ting til dia2 en... sånn sett er det verdens "letteste" sykdom/tilstand..

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 19:17   #41
Impulsiw
Seniormedlem

Impulsiw sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 58
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Og da mener jeg at sånn man bør leve er lavkarbo... diaforeningen har kanskje et annet syn

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 20:37   #42
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Vel, man kan jo undre seg på om hvorfor leger i dag vegrer seg slik for å be dia2'ere om å legge om til lavkarbo, er det mot bedre vitende? Eller er det ut i fra et slags ønske om at pasienten skal "leve et så normalt liv som mulig" kostholdsmessig sett??

Det er nok sammensatt, men jeg tror det har litt med liten tiltro til mennesker generellt å gjøre også jeg. Dia 2 er en livsstilssykdom, ergo mener de at man har en dårlig livsstil når man får det. Å få folk til å legge om er mer ork enn det er å gi dem piller og et par råd som ligner de de er flakset opp på.

Gammel 22-10-09, 23:07   #43
fatty
Juniormedlem

fatty sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Bryne
Alder: 36
fatty er på en erverdig vei

Kopierer inn teksten fra bloggen min:

Dansukker om Diabetes:

* Nye undersøkelser viser imidlertid at diabetikere godt kan spise 25–30 g sukker om dagen uten at det går ut over blodglukosen. Man skal bare sørge for å fordele sukkeret over hele dagen, slik at hvert måltid ikke inneholder mer enn 5 g sukker.
* Diabetes skal tas på alvor, men hvis man gjør det, kan det også være verdens sunneste sykdom!
* Du kan også gjerne spise et stykke kake eller sjokolade i ny og ne, på samme måte som du kan bruke sukker sammen med kunstige søtningsmidler – det man kaller kombisøtning – når du baker
(Se i sidemenyen for å finne alle temaene)

Så nå er liksom diabetes en "sunn" sykdom ?? LOL

Ny start 23.11.2008
fatty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Svar

Emneord
sukkerindustri, sukkerindustrien

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ikke vært i ketose på 2 dager og har ikke spist over 15 gram karber Stellamor Ketolysekuren 8 30-03-09 16:36
Sukker Alkoholer eller Sukker Arter ... miss_celica_83 Lavkarbo generelt 2 23-05-07 17:53
Glad vi ikke har sukker i hus Summer Generell diskusjon 4 25-06-05 03:19
[Mail-Virus] Ikke åpne vedlegg du ikke har bedt om! HP Informasjon 3 10-06-05 10:11
PMS og sukker Summer Lavkarbo generelt 8 28-06-04 14:54

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.