Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Gjest
|
ProteintrådenEn gjenganger både på forumet og i de fleste lavkarbobøker, er en teori om at protein er noe man bør unngå for mye av; at overskudd av protein blir til glukose, og derfor er som høykarbo å regne. Sist redigert av Chunky : 16-02-10 kl 23:12. |
![]() |
![]() |
#2 |
Gjest
|
Hva er egentlig proteiner? Quick factsProteiner er uten sammenligning den aller viktigste bestanddelen av det vi kaller et menneske. De utgjør mer en halvparten av mennskekroppens faste forbindelser, og de finnes faktisk i over en million varianter i kroppen, alle med sine spesifikke funksjoner. Protein består av kjeder av mindre molekyler, kalt aminosyrer. Egenskapen bestemmes av molekylstrukturen, og denne er igjen avhengig av hvilke aminosyrer som inngår i forbindelsen. Vi er helt avhengige av disse aminosyrene for å leve. Proteiner er videre relativt løse strukturer som kan endre egenskap ved varmebehandling eller ved påvirkning fra syrer og baser. De kan også enkelt inngå forbindelse med andre stoffer. Sist redigert av Chunky : 14-02-10 kl 17:00. |
![]() |
![]() |
#3 |
Gjest
|
Kroppens behov for proteinPå en typisk høykarbo, lavkalori, lavfett-diett er ofte mer enn 50% av vekttapet muskelsvinn. Årsaken er at de fleste proteinkilder også inneholder mye fett (kjøtt og fisk), og gjerne begrenses på slike dietter. Det ønsker du ikke. Sist redigert av Chunky : 14-02-10 kl 20:09. |
![]() |
![]() |
#4 |
Gjest
|
Insulin, glukagon, protein og glukoseKroppen har store mengder energi på lager. Bare fettreservene til en normalvektig person inneholder nok energi til å gå Oslo-Trondheim 5 ganger uten påfyll. For overvektige er tallet mye høyere, men tilgangen til fettreservene oftest mye mer begrenset enn for normalvektige. Det er disse fettreservene vi er ute etter, og løsningen ligger i samspillet mellom insulin og glukagon - den to-hodede tvillingen som regulerer fettlagring- og frigjøring. Ingen andre hormoner er viktigere for vektreguleringen. Insulin og glukagon virker nøyatktg stikk motsatt av hverandre. Primæroppgaven til insulin er å få ned blodsukkeret og primæroppgaven til glukagon er å øke den. Selv om de har en zillion andre funksjoner, så gir de blaffen i alt annet, så lenge blodsukkeret holdes innenfor et nivå på ca 5 gram i omløp +/- noen få milligram. Uten insulin ville blodsukkeret gått i taket, vi ville raskt blitt dehydrert, fått et metabolsk kaos, gå i koma og dø. Uten glukagon ville blodsukkeret blitt for lavt, hjernen sluttet å fungere, vi ville gått i koma og dødd. Sist redigert av Chunky : 14-02-10 kl 18:02. |
![]() |
![]() |
#5 |
Gjest
|
ProteinmetabolismeJeg går ikke så dypt inn i proteinmetabolismen i denne posten. Spør heller om det er noe du lurer på. Men det er et par ting som er viktig å vite om i tillegg til det jeg viste over om at overskuddsprotein ikke er det samme som høykarbo: Sist redigert av Chunky : 14-02-10 kl 20:17. |
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ProteintrådenTakk!!
![]() |
![]() |
#7 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ProteintrådenWow! Nydelig, Chunky, og veldig fin og forståelig informasjon. Det er vel også noe av det jeg selv har kommet til å påstå, uten å ha hatt det nødvendige belegget for det, at det av proteiner som gjøres om til glukose har vært for hjernens del |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#8 |
Gjest
|
Sv: ProteintrådenTakk Sist redigert av Chunky : 14-02-10 kl 18:08. |
![]() |
![]() |
#9 |
Supermoderator
Sv: ProteintrådenJa, dette er også en ting jeg kjenner meg igjen i. Jeg har stort sett alltid drukket mye vann (også pre-lavkarbo), det kan ha hatt med insulinresistensen min, mener legen, men jeg merker konsekvensen av lavt væskeinntak umiddelbart, for om jeg skulle slumse med det, så blir fingrene mine stive, hodet tungt, og ikke minst -jeg går alltid opp i vekt om jeg ikke passer på å få i meg et minimum av to liter vann om dagen. Stort sett mer enn det også, etter mitt behov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 65
Sv: ProteintrådenEn flott tråd, Chunky! Informativ og forståelig |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :)
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Sv: ProteinmetabolismeTakk for info! Sier også "keep 'em coming"!
Dia1 og/eller dia2? Har overbevist ei dame på jobben med dia2 om å prøve LCHF. Hun påstod at hun hadde prøvd lavkarbo før og da ble blodsukkeret skyhøyt. Jeg spurte ikke så mye om det, bare antok at hun ikke kuttet nok ned på karbohydratene... Altså at hun mente at lavkarbo var type 150g karbohydrater. Jeg vet at noen vil kalle det lavkarbo, men jeg synes ikke det er det. Og særlig ikke siden hun har dia2. Sist redigert av Supera : 14-02-10 kl 22:26. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ProteintrådenDa spiser jeg proteinene mine med god samvittighet.... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
![]() |
![]() |
#13 |
Supermoderator
Sv: ProteintrådenJa, og så var det dét med proteinbehovet. Jeg har hørt gang på gang at pluss minus ett gram pr kg kroppsvekt er fingerregelen, men du sier fettfri masse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: ProteintrådenTakk! Dette var kjekk info. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#15 |
Gjest
|
Sv: Proteinmetabolisme
Jeg snakket om dia2 og insulinresistens. Problemet med dia1 er manglende insulinproduksjon, mens type 2-diabetikere produserer for mye pga insulinresistens. Forholdet mellom blodsukkerstigning og insulinutskillelse er derfor noe skjevere for de med dia2. Uansett, skal hun selvfølgelig få lavere blodsukker av lavkarbo. Men hvis hun samtidig kuttet insulin, er det ikke sikkert at lavkarbo i seg selv får blodsukkeret lavt nok på kort sikt. Diabetikere bør trappe ned bruken av insulin gradvis og måle seg ofte, men omtrent alle som følger strikt lavkarbo kan etterhvert kutte insulin helt. Type 1 diabetikere har også effekt av lavkarbo, men de kan ikke slutte med insulin, og bør alltid gjøre kostholdsendringer i samråd med kvalifisert lege. |
![]() |
![]() |
#16 |
Gjest
|
Sv: Proteintråden
Du har forstått det rett. Fettfri kroppsmasse er det eneste det går an å regne ut fra, siden det er den aktive delen av kroppen. Det betyr også at med en ideell fettprosent bør du veie mellom 60 og 66 kilo (48 delt på hhv 100-21 og 100-28 * 100), men det var kanskje ikke den type peptalk du var ute etter sånn på morgenkvisten Sist redigert av Chunky : 15-02-10 kl 11:30. |
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Sv: Proteinmetabolisme
Vet ikke om hun kuttet ut insulinet den gangen hun "prøvde". Hun hadde planer om å sette seg godt inn i det før hun begynner (hun låner ketolyse-boka, ketolyse-DVD'en og Bedre Uten Brød av meg) og sjekke blodsukkeret ofte, ja. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
![]() |
![]() |
#18 |
Supermoderator
Sv: Proteintråden
Bra jeg ikke leste det før litt utpå ettermiddagen da, høhø. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gjest
|
Veksthormon - selve ungdomskildenMed alderen øker insulinresistensen i alle mennesker. Dette er en av grunnene til at vi legger lettere på oss jo eldre vi blir. Men det er en annen faktor som bidrar til selve eldingen, og det er redusert utskillelse av veksthormon. Veksthormon (HGH) er et protein som produseres i hypofysen. Det bidrar til å bygge alle typer vev, reparerer skader, øker frigjøring av fett og endrer kroppens metabolisme radikalt i retning av fettforbrenning. Men veksthormon har også andre egenskaper. Studier på eldre mennesker som behandles med HGH har vist at huden blir tykkere og mer elastisk (rynker forsvinner), den mentale kapasiteten øker, sexlysten kommer tilbake, overskudd av dopamin reduseres slik at humøret blir merkbart bedre. Dette skjer samtidig som at fett forsvinner og muskelemassen øker (uten trening). Fantastisk? Javisst. Det er ikke uten grunn at det dukker opp HGH-klinikker over hele verden (hvor sånt er lovlig). Det er heller ikke uten grunn at kroppsbyggere har injisert veksthormon siden 70-tallet, med resultater vi alle har sett (Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger). Jeg skal ikke mene så mye om dette, men jeg kan fortelle hva som skal til for å få tak i denne ungdomskilden på en helt naturlig måte. Det er nemlig mulig å regulere utskillelsen av veksthormon. Nøkkelen er blant annet lavkarbo. Sist redigert av Chunky : 16-02-10 kl 23:08. |
![]() |
![]() |
#20 |
Supermoderator
Sv: ProteintrådenMen fett har vel en del å si for matinntaket generelt (fordi det er mer mettende) og opptak av vitaminer, sant? Hva skjer om man f.eks begynner å kun spise magert kjøtt? Vil det påvirke fettforbrenningen på noen positiv måte, og måtte man ikke måtte øke inntaket kraftig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Gjest
|
Sv: ProteintrådenEr fett egentlig mer mettende? Det er først og fremst insulin som er sultregulerende. Du klarer ikke å spise mengder smør rent, men hvis du rører det ut med sukker og spiser det sammen med f.eks. pannekake, kan du få i deg ganske store mengder. Sist redigert av Chunky : 16-02-10 kl 23:33. |
![]() |
![]() |
#22 |
Supermoderator
Sv: ProteintrådenJeg merker i alle fall at jeg blir mer mett med fet mat, og at jeg må spise mer om jeg spiser mat som ikke er så fet, men proteinrik. Det er i hvert fall hvordan jeg opplever det, en grei sammenligning kan være en godt marmorert nakkekotetelett kontra en kyllingfilet, som veier omtrent like mye. Jeg blir mettere av førstnevnte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Gjest
|
Sv: ProteintrådenOppdaterte svaret mitt over. Jeg skjønner deg godt. Og jeg er helt enig i at entrecote metter bedre enn kylling. Men det har nok også noe med næringsinnholdet å gjøre. Med fravær av insulin, styres metthetsfølelsen mye mer i retning av reellt behov for energi. Og ikke vær redd for å kuppe tråden. Jeg burde sikkert ha laget en blogg til slike dype tråder i stedet, men de blir ikke lest. Så dette er min miniblogg. Og du er hjertelig velkommen |
![]() |
![]() |
#24 |
Supermoderator
Sv: ProteintrådenHjertelig takk for det |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Gjest
|
Sv: ProteintrådenHvis du går tilbake og ser på innlegget som inspirerte fettfestivalen - Chunky burning fat, så ser du at jeg da spiste akkurat slik jeg beskriver det her. Og det funket som bare rakkern. Men uten at jeg skal påberope meg at jeg visste da det jeg vet nå. |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|