Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-11-09, 21:29   #1
Tsl
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3
Tsl er på en erverdig vei

Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Hei, noen flere med Phillips iskremmaskin her?
Ble fristet av praten om deilig hjemmelaget is på forumet her, og kjøpte meg Phillips iskremmaskin.
Gledet meg til god hjemmelaget is.
Fikk imidlertid problemer med at isen frøs fast i fryseelementet.
Kun halvparten av isen som lå på toppen var så myk at jeg fikk den over i en bolle og lagt den i fryseren.
Fulgte oppskriften på sukkerfri is i bruksanvisningen og isen smaker jo godt den, det lille jeg fikk ut av bollen da.
Maskinen var igang før jeg tømte den tynne røren i bollen.
Håper at noen som har samme maskin kan gi meg noen gode råd.

Tsl

Tsl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 21:55   #2
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Jeg har den og opplever det samme som deg. Kun når jeg lager med vanlig sukker blir den skikkelig.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 13:27   #3
Tsl
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3
Tsl er på en erverdig vei

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Hei Viclin.
Takk for svaret.
Uff da. Dette høres ikke lovende ut.
Har du prøvd med forskjellige søtningsmiddler?
Jeg har foreløpig kun prøvd med Splenda som ikke har samme konsistens som sukker, og er 10 ganger søtere.

Tsl

Tsl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 17:03   #4
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Jeg har også kun prøvd med Splenda. Men tror kanskje Sukrin kan være bedre, siden det da blir vel samme mengde som sukker. Splenda gir jo en mindre mengde.
Men jeg har som sagt ikke prøvd med Sukrin enda.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 19:34   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Følg oppskriften til ismaskina, men ikke bruk melk og sukker, heller bare fløte og egg Og IKKE vispet krem. La maskina gå konstant, IKKE stopp den, da fryser det fast. Den må få gå hele tiden, til det ikke er flytende mere.
Og ja, den blir jo ikke hard som is fra boks, mere soft is. Så skal du ha hardere is må du ha den over i en boks og fryse den litt til.
Og ikke lag mere isblanding enn det står i bruksanvisningen!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 20:35   #6
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Jeg bruker

4 mellomstore egg og pisker den til eggedosis med en halv kork flytende suketter og 20 vaniljeessensdråper
1 boks kremfløte, pisker den til krem og har i en halv kork flytende suketter der og, sammen med 2 ss kakao.
Blander de to blandingene pent sammen

Så setter jeg på min Phillips og lar den gå mens jeg heller blandingen forsiktig nedi.
Mens den går, drysser jeg oppi 1 rute hakket Bocca oppi.
Lar den gå i ca 40 min.

Etterpå når den er ferdig skynter jeg meg å posjonere ut isen evt helle den over i noe annet, slik at for mye av isen ikke blir mer "frosset" nedi bollen. Kanskje dette er løsningen for deg og?

Er alltid et lag på 1/2 cm nedrest som min mann iherdig skraper ut...hehe....

Syns vi får utnyttet den bra jeg da...


Supergod is!

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 20:43   #7
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Du har helt sikkert prøvd dette, men det skader jo ikke å sjekke: Det er utrolig viktig at du tømmer iskremen ut av maskinen i det øyeblikket du slår av maskinen. Det tar ikke mange sekunder før isen fryser fast i, fordi elementet har det med være rimelig kaldt.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 22:21   #8
Tsl
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3
Tsl er på en erverdig vei

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Prøvde igjen i dag etter rådet til Imse om å bytte melken med fløte.
Det funker jo.
Og som Karbosara skriver, ser det ut til at det alltid blir et lite lag på bunnen som fryser fast.
Det kan jeg leve med.
Takk for tipset Alkazelters, skal se om det blir enda bedre hvis jeg får isen ut raskere neste gang.
Takk for gode råd alle sammen.

Tsl

Tsl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 23:41   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Altså det med å bytte melken med fløte har jo egentlig ikke noe å gjøre med hvor vellykket isen blir, den blir greit med melk og fløte blandet, men man skal jo ikke ha melk på lavkarbo og i allefall ikke ketolyse

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 18:16   #10
Fluke
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 161
Fluke har en fantastisk aura rundt segFluke har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Hm. Jeg har samme maskin og har ikke opplev dette.

Basisoppskriften jeg har eksprimentert meg frem til er:
1/3 liter fløte
5 egg
60 gram fruktose (evt. 100 gram sukker)
5-8 gram vaniljesukker (evt. frøene fra en vaniljestang)

Eggene has i en bolle sammen med søtning og vaniljesukker. Dette blandes/piskes til det skummer litt på overflaten. Fløten piskes til krem og røres inn i eggeblandingen. Blandingen helles så i maskinen (start maskinen før røren helles oppi!) og kjøres i den i 40-50 minutter.
I dag blandet vi 200 gram tyrkisk yoghurt oppi eggeblandingen før vi rørte inn kremen. Det ble en kjempenam yoghurtis. :nam:

__________________
Journalen min


Fluke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 13:48   #11
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Jeg har en Kenwood iskremmaskin, det som har funket for meg å vente en 30-40 minutter etter jeg har tatt ut bollen fra fryseren før jeg begynner å lage iskremen, slik at bollen ikke er helt dypfryst.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 19:01   #12
faise
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 1
faise er på en erverdig vei

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Heisann. Jeg er tydeligvis helt teit som ikke vet dette. Men har akkurat fått en iskremmaskin til jul. Og jeg trodde at det bare var å helle ingredenser i maskinen, skru den på og vips etter x antall timer hadde du is. At den kjølte seg ned og alt selv. Men skjønner nå at det ikke er tilfelle. Er det slik at man skal oppbevare bollen i fryseren, og helle blandingen oppi, for så og la den gå i en liten time på benken, for så og fryse isen igjen? Da er jo egentlig ikke iskremmaskinen noe annet enn en slags termos med motor? jeg har iskremmaskin fra krups....

faise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: grete rode Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 19:18   #13
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Opprinnelig lagt inn av faise, her.

Heisann. Jeg er tydeligvis helt teit som ikke vet dette. Men har akkurat fått en iskremmaskin til jul. Og jeg trodde at det bare var å helle ingredenser i maskinen, skru den på og vips etter x antall timer hadde du is. At den kjølte seg ned og alt selv. Men skjønner nå at det ikke er tilfelle. Er det slik at man skal oppbevare bollen i fryseren, og helle blandingen oppi, for så og la den gå i en liten time på benken, for så og fryse isen igjen? Da er jo egentlig ikke iskremmaskinen noe annet enn en slags termos med motor? jeg har iskremmaskin fra krups....

Du må nok fryse bollen ja. Oppbevar den i frysaren mellom kvar gong du lagar is.
Om du fryser is i frysaren,å du røre med jevne mellomrom. Det er det iskremmaskinen gjere for deg mens den fryser isen

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 19:27   #14
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

For å slippe å fryse bollen så må du ha en iskrem-maskin med kompressor, f.eks en slik som det her. (Aner ingenting om denne maskinen, bare googlet den frem.)
http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=634077

Hensikten med iskrem-maskin er som Mariann sier at den rører kontinuerlig isen for deg mens den holder på å fryse, slik at det ikke blir krystaller i isen. Uten iskremmaskin må man vel ta isen ut fra fryseren og røre for hånd omtrent hvert 10.-15. minutt.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-12-12, 21:48   #15
thessis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
thessis er på en erverdig vei

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Jeg har denne: Philips Iskremmaskin HR2304/70 http://www.philips.no/c/mattilberedning/20-w-1.0-l-kraftig-kjolesystem-hr2304_70/prd/ den er det bare et fryseelement som skal fryses. Veldig praktisk., siden det tar liten plass i fryseren. Pris, ca 500 kr. Følger bruksanvisningen til punkt og prikke. Lager is med sukrin. Er fornøyd med den

thessis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 18:44   #16
Cherrytomaten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 19
Cherrytomaten er på en erverdig vei

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Jeg har ikke Phillips maskinen, men opplever kun at det fryser fast og blir rotete, hvis det er for mye vann i ingrediensene. Jeg bruker selv vanlig sukrin når jeg lager is i maskin, og det fungerer fint. Men da jeg brukte bær i stedet for banan (lager ikke banan-is nå lenger da) så ble det isete og fælt. Må nok tørke av de vannet...

Men mine oppskrifter sier skummet melk, skal prøve med h-melk i stedet

Cherrytomaten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LC Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 19:40   #17
wenche@@
Medlem
 
wenche@@ sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Elvebyen Drammen
Alder: 59
Innlegg: 191
wenche@@ har en fantastisk aura rundt segwenche@@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Min sønn som er kokk sier at når bollen hentes ut av fryseren, så må den stå på benken i ca. 15 minutter, da skal slikt unngås

wenche@@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 19:54   #18
Cherrytomaten
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 19
Cherrytomaten er på en erverdig vei

Sv: Iskremmaskin - ikke helt vellykket

Jeg opplevde det tross det tipset (bollen stod ute i 20 min.), men som sagt kun da det var mye vann i ingrediensene

Cherrytomaten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vellykket pizza JKG Middag 0 10-09-09 13:14
Meget vellykket middag! Bee Oppskrifter 3 03-12-07 20:15
Off, i dag slo ikke stixen ut - skjønner ikke helt det altså =( Tette80 Ketolysekuren 5 29-04-07 12:34
Vet ikke helt... Isagel Induksjonen 2 02-04-05 21:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no